Home » Archief » Cracker please!


[26.10.2013]

Cracker please!

Peter Breedveld

hal17
Illustratie: Baron von Lind

Quinsy Gario is waarlijk de Ayaan Hirsi Ali van de witteheerschappij-kritiek. Op beschaafde wijze probeert hij aandacht te krijgen voor het racisme van onze nationale blackface en moet je al die weldenkende mensen zien, die hem aanspreken op de ’toon’ en de verkeerde woordkeuze, die hem zelfs de schuld geven van het virulente racisme van de Zwarte Piet-fans. Die hem scharen onder de plegers van radicaal verbaal geweld.

Volgens Han van der Horst – toch een heel intelligente, verstandige man – voedt de discussie rond Zwarte Piet dat racisme. Alsof er al die tijd helemaal niks aan de hand was! Zwarte kindjes speelden met witte kindjes, iedereen maakte evenveel kans op de arbeidsmarkt, huidskleur deed er helemaal niet toe, en daar kwam die nare Gario roet in het eten gooien.

Toen werden aller ogen geopend, en zij werden gewaar, dat zij van verschillende pigmentatie waren‘.

Black savage

Zo is het helaas niet. Mijn vriend Ivo Evers (lees zijn Bouterse-boek!) wees me op een fragment op YouTube uit een aflevering van Pauw & Witteman uit 2009, waarin het Nederlandse fotomodel Doutzen Kroes zegt dat Zwarte Piet absoluut niet meer kan. Check de reacties eronder! ‘Ze zal dat wel moeten zeggen, ze loopt zelf met een neger’; ‘Nsb hoer ga maar richting de apenhul’; ‘ze pijpt een zwarte piet’, en deze:

Doutzen Kroes is a mega whore for the Third World. She is married to a black savage, so now she trashes her own country in support of jungle savages (just look at her Third World charity work). Such race traitor whores need to be deported to the Third World dumpster where their pimp comes from. Besides, what does a model know about political issues? If she had a functioning brain she would use it, instead she is (mis)using her body.

Zwarte Piet gijzelen

Allemaal uitgelokt door Quinsy Gario, zeker. Van mijn dierbare vriend Jona Lendering (ik hou van je Jona, maar je hebt het gewoon mis) mag Gario het woord ‘racisme’ niet gebruiken, want dat staat een oplossing in de weg.

Grappig, je wilt racisme aankaarten, maar dan mag je het woord racisme niet gebruiken. Alles moet worden benoemd, van de genetische aanleg van negers en Marokkanen voor roof, verkrachting en luiheid tot het ingebakken nazisme van de moslims, maar je mag het discrimineren van mensen vanwege hun huidskleur geen ‘racisme’ noemen.

Zie je nou wel, zegt Van der Horst, Mijn voorspelling komt uit: racisten proberen Zwarte Piet te gijzelen. Cracker please! Die hele Zwarte Piet-oorlog legt alleen maar bloot wat er altijd ingezeten heeft: een diepe minachting, een vurige haat jegens mensen met een andere huidskleur onder een groot deel van de Nederlandse bevolking. Hier: Nederland Spreekt, hier: ‘donder op naar je eigen land‘. Maar laten we dat alsjeblieft geen racisme noemen, want dat vinden die racisten helemaal niet leuk.

Dikke rode lippen

En dan die afleidingsmanoeuvres: ‘Zwarte Piet stamt helemaal niet uit de slaventijd’, ‘Zwarte Piet is een door Sinterklaas vrijgekochte slaaf’. Dat is het punt niet. Zwarte piet, met zijn dikke, rode lippen en zijn kroeshaar, is een racistische negerkarikatuur. Het maakt niet uit of een blanke het niet racistisch vindt om zwarte mensen af te beelden als vrolijke flierefluiters met kroeshaar en dikke rode lippen, want dat ís racistisch. Ook als discriminatie in Nederland totaal niet bestaat, donkere mensen evenveel kansen hebben als witte mensen, iedereen even rijk is en even gezond, slavernij nooit heeft bestaan, Nederland geen dubieus koloniaal verleden heeft en geen enkel Nederlands kind ooit een donker mens met Zwarte Piet heeft verward – dan nóg is Zwarte Piet in zijn huidige vorm racistisch.

Natuurlijk is Han van der Horst geen racist omdat hij Zwarte Piet wil houden. Ik heb ook genoten van Zwarte Piet en ik weet zeker dat ik geen racist ben. Maar achteraf besef ik wel dat ik me er altijd ergens niet honderd procent mee op mijn gemak heb gevoeld. Ik liet me al te gretig door een historicus aanpraten dat Zwarte Piet zwart is omdat-ie als helper van Wodan, de oer-Sinterklaas, door de rookgaten van huizen naar binnen loerde. Eén van mijn kinderen riep in Disneyland eens opgetogen “Zwarte Piet!” naar een zwarte Amerikaan. Op zo’n moment besef je dat Zwarte Piet niet oké is.

Alleen blanken mogen ‘racisme’ zeggen

Op zo’n moment dringt het tot je door dat je, als niet-racist, je hele leven hebt meegedaan aan een racistisch feest. Dat zou het moment moeten zijn om mensen als Gario te steunen en niet in een afweerreflex te schieten.

Trouwens ook pikant: toen Bart Schut het tot op de dag van vandaag onbewezen verhaal, over vijf Marokkanen die een zwangere vrouw een abortus zouden hebben geschopt omdat ze met een zwarte man was, aangreep voor een potje stemmingmakerij over het ingebakken racisme van Marokkanen, móest iedereen het ‘feit’ onder ogen zien dat Marokkanen racisten waren. Toen Schut in Pauw & Witteman tegenover Hassnae zat, kreeg ze een enorme lading racistische bagger over zich heen, want ze ‘keek weg’, wilde niet inzien dat haar ‘landgenoten’ racistische apen waren.

Niemand die protesteerde dat Schuts gebruik van het woord ‘racisme’ een oplossing in de weg stond, niemand die Schut verweet inflatoir bezig te zijn. Integendeel, het was Hassnae die de toorn der benoemers over zich afriep: ‘FUCK OFF ben je niet goed bij je kankerkop stinkhoer’. Schut is nu één van de trofeeën van de linkse website Joop.nl. De boodschap: Alleen blanken mogen het woord ‘racisme’ gebruiken. De blanke meester bepaalt of iets racisme is of niet.

Vrolijke zwartje

Rare site, dat Joop.nl. Moet u dit betoog lezen van een mevrouw die ik van de week op televisie tegen een kind zag krijsen: “DAT IS RACISME! MAAR DAT IS RACISME!” Het lieve kind vond namelijk ook dat Zwarte Piet een update behoeft en daar is die mevrouw niet van gediend. Ze hecht aan het diklippige, vrolijke zwartje dat Zwarte Piet nou eenmaal is. ‘Ik word ook gediscrimineerd’, jammert ze. ‘Ik ben ooit in Egypte aangerand door een grote groep mannen in jurken die alle blonde vrouwen blijkbaar hoeren vinden’.

Dus, Quinsy: jij moet je maar neerleggen bij onze pickaninny coon omdat jurkmannen in Egypte alle blonde vrouwen hoeren vinden. Eerlijk oversteken: jouw mensen stoppen met blonde vrouwen hoeren vinden, onze mensen stoppen met het opvoeren van pickaninny coons. Anders pakken we jou je suikerfeest af.

Is geen racisme, is frustratie over de machteloosheid, die veel mensen voelen omdat ze steeds minder zeggenschap over hun eigen leven krijgen in de context van een globaliserende samenleving waarin steeds meer bevoegdheden naar de EUSSR worden overgeheveld.

Yeah right.

***

Altijd willen weten waar Peter Breedveld zijn geliefde voor zou dumpen? Lees Aicha’s Twaalf!

Steun Frontaal Naakt, het enige echte dissidente geluid in Nederland! Stort op rekeningnummer NL59 RABO 0393 4449 61 (N.P. Breedveld, Rabobank Rijswijk), SWIFT BIC RABONL2U o.v.v. ‘Frontaal Naakt’.

Peter Breedveld, 26.10.2013 @ 12:47

[Home]
 

92 Reacties

op 26 10 2013 at 13:03 schreef Oscar:

Yup iedereen die Zwarte Piet in stand wil houden is een racist. Inclusief de 75% van de uit Suriname afkomstige Nederlanders.
Maar dat zijn natuurlijk gewoon nep-negers/Bounties. Net als Obama.

Alleen dhr. Gario en zijn splintergroepje weten wat de ‘zwarte mensen’ echt moeten denken.

op 26 10 2013 at 13:50 schreef Rob2:

Misschien toch nog maar eens goed naar Jona luisteren.
Racisme is een etiket wat de ene mens de andere opplakt, maar geen enkel mens ervaart zichzelf als racist. De plakker wordt gezien als een gesjeesde dominee, de geplakte voelt zich niet begrepen; een zinnig gesprek zit er dan niet meer in. Je bereikt het tegendeel: men gaat zich verdedigen.
Stop dus met het begrip racisme (maar niet met het verschijnsel racisme).

op 26 10 2013 at 14:15 schreef MNb:

“Die hele Zwarte Piet-oorlog legt alleen maar bloot wat er altijd ingezeten heeft”
Alleen op dit punt ben ik het oneens. Toen Gerda Havertong in Sesamstraat 1987 precies hetzelfde zei als Quincy Gario nu gebeurde er niets.
Ik heb evenveel respect voor JL als PB, maar als hij weigert te erkennen dat de racistische reacties op QG laten zien dat de betekenis van Zwarte Piet veranderd is tov 25 jaar terug maakt hij zich schuldig aan hetzelfde essentialisme dat hij zo verfoeit.
QG heeft geen gelijk omdat zijn argumenten zo goed zijn, racistische en andere verkrampte Nederlanders hebben hem gelijk gegeven middels hun houding jegens hem.

Oscar: neukt je stropop lekker?

op 26 10 2013 at 14:34 schreef Oscar:

MNb:

Je weet dat het ‘Guilt by association’-argument ook een drogreden is?

Mijn door jou genoemde ‘stropop’-argument was een reactie daarop.

op 26 10 2013 at 14:44 schreef Jona:

Even een kleine correctie, beste Peter: als Gario zou zeggen “ik ervaar het als racisme” in plaats van “het is racisme”, zegt hij wat hij bedoelt en laat hij de mogelijkheid open dat de ander zegt “ik accepteer dat jij dat zo ervaart en we gaan erover nadenken”. Nu moet de pro-Piet niet alleen zeggen “ik wil erover nadenken” maar ook “ik ben een racist”, zelfs als hij dat zelf niet zo ervaart. Het venijn zit in het “is”. Dat moet van tafel.

op 26 10 2013 at 15:00 schreef Jona:

Lees nog even wat mijn goede vriend Richard ervan zegt: http://apoftegma.wordpress.com/2013/10/13/zo-en-nu-zwarte-piet/

op 26 10 2013 at 15:04 schreef Kevin:

Ik vermoed dat veel mensen zich aangesproken voelen als wordt gesteld dat ZP een racistische uiting is, ergo, dat ze dan horen dat ze zelf racistisch zijn i.p.v. het fenomeen ZP. En dat roept uiteraard weerstand op. Om de uitleg dat kinderen zwarte mensen voor ZP aanzien, en dat dus een racistische uitwerking heeft, kan je echter niet heen. Het kind is echt geen racist, maar het effect is racistisch. Dat is voor mij voldoende reden om een alternatief voor ZP te overwegen.

Als je zoals QG boud stelt dat ZP racistisch is jaag je de goegemeente tegen je in het harnas. Maar je entameert daarmee wel discussie. Als op de provocatie de nuance en de redelijkheid volgt kan je daadwerkelijk wat gedaan krijgen. Maar het ontbreekt maar al te vaak aan de redelijkheid, zo blijkt.

op 26 10 2013 at 15:19 schreef babs:

De vergelijkining QG AHA is treffend. Ik ben het met beide niet helemaal eens, maar hun beschaving verduidelijkt pijnlijk de lompheid van veel van hun tegenstanders.

Krijgt QG al bescherming? Lijkt me hard nodig.

op 26 10 2013 at 15:44 schreef Peter:

Nu moet de pro-Piet niet alleen zeggen “ik wil erover nadenken” maar ook “ik ben een racist”

Nee, de pro-Piet moet zeggen: “Aangezien ik geen racist ben, doe ik niet meer mee met Zwarte Piet in de huidige vorm.”

op 26 10 2013 at 15:45 schreef Rob:

Nee @MNb in 1987 zaten we nog in de glorietijd van het politiek correcte denken. Niemand ging tegen Havertong in omdat ze niet wisten hoe ze dat op een acceptabele manier konden verpakken.

Gario legt bloot wat er altijd al was: tolerantie tot op zekere hoogte. Je mag hier wonen en werken maar je hebt eigenlijk geen reet in te brengen.

op 26 10 2013 at 15:50 schreef Oscar:

Ik moet niets.

En dat QG en een aantal witte opiniemakers claimen te melden wat de ‘Zwarte Gemeenschap’ zogenaamd denkt vind ik persoonlijk dan weer een racistisch gegeven.

op 26 10 2013 at 15:52 schreef Peter:

Nee, we moeten het aan Oscar overlaten te bepalen wat ‘75% van de uit Suriname afkomstige Nederlanders’ denkt.

op 26 10 2013 at 15:59 schreef MNb:

@Rob2: “een zinnig gesprek zit er dan niet meer in”
Een zinnig gesprek met iemand die ernstige symptomen van het verschijnsel racisme vertoont is hoe dan ook niet mogelijk voor een anti-racist, net zo min als een zinnig gesprek over katholieke theologie met een doorgeleerde boeddhistische monnik. Dat komt omdat mensen eerst hun overtuigingen vormen (ja, ook ik) en achteraf pas rationaliseren. Dus kunnen mensen alleen een zinnig gesprek voeren als ze grotendeels dezelfde vooraannames maken.

@Oscar: je bent nog steeds je stropop “guilt by association” aan het neuken. PB maakt zich daar namelijk niet schuldig aan. Omdat je blijkbaar tijdens het neuken niet begrijpend kunt lezen:

“Natuurlijk is HvdH geen racist omdat hij Zwarte Piet wil houden.”
Precies het tegendeel van waar jij op “reageert”.

op 26 10 2013 at 16:30 schreef Oscar:

‘Nee, we moeten het aan Oscar overlaten te bepalen wat ’75% van de uit Suriname afkomstige Nederlanders’ denkt.’

Kijk dat is nu echt een stropop, want dat heb ik dan weer niet gezegd. In tegenstelling tot mijn reactie op jouw stelling dat alle mensen die Zwarte Piet niet afwijzen racist zijn, omdat QG en jij dat vinden.

op 26 10 2013 at 16:36 schreef Brenda van der Veer:

Een kennis van me, die zichzelf als anti-racist zag, kwam op een dag een dakdekker tegen in de kroeg. Die dakdekker dronk een glaasje en vertelde mijn kennis over wat hij allemaal op het werk deed. Hij had net de Stopera gedaan.

Het leek erop dat het de dakdekker om het even was dat hij een donkere huid had, hij was een man die trots was op zijn werk. Maar mijn kennis, zo progressief als hij was, staarde zich blind op de donkere huid van de dakdekker en begon zich vreemd te gedragen. De kennis sprak de dakdekker aan met woorden als motherfucker waardoor hij leek op een slechte parodie van Chuck D, die toen populair was. Misschien dacht de kennis dat in ieder mens met een donkere huid een Chuck D schuilt of dat donker gekleurde mensen hem niet begrepen als hij zichzelf was. Gênant.

Het is niet moeilijk om jezelf als een anti-racist te zien. Het wordt voor de anti-racist wat lastiger om toe te geven dat hij of zij bepaalde trekjes heeft die racistisch zijn. Het was in 1987 wat makkelijker om die trekjes te ontkennen, toen racisme nog marginaal leek.

op 26 10 2013 at 16:40 schreef Peter:

Oscar, in je eerste reactie schreef je:

Yup iedereen die Zwarte Piet in stand wil houden is een racist. Inclusief de 75% van de uit Suriname afkomstige Nederlanders.

Jij suggereert dus dat 75 procent van de Surnaamse Nederlanders Zwarte Piet in stand wil houden en claimt dus te weten wat die Surinaamse Nederlanders denken.

Ik schreef in mijn stuk:

Natuurlijk is Han van der Horst geen racist omdat hij Zwarte Piet wil houden. Ik heb ook genoten van Zwarte Piet en ik weet zeker dat ik geen racist ben.

En toch hou je stug vol dat ik stel dat ‘alle mensen die Zwarte Piet niet afwijzen racist zijn’.

Drammen dat je niet gezegd hebt wat iedereen ziet dat je wel gezegd hebt en drammen dat ik gezegd heb wat iedereen ziet dat ik niet gezegd heb.

Ook daarom modereer ik de reacties op deze site. Teveel mensen die eraan hechten hun domheid hier breed te etaleren en zo elke zinnige discussie te versjteren.

op 26 10 2013 at 16:41 schreef dewanand:

Peter Breedveld zegt de waarheid als een Koe, ik en Wieroe citeren:

‘een diepe minachting, een vurige haat jegens mensen met een andere huidskleur onder een groot deel van de Nederlandse bevolking. Hier: Nederland Spreekt, hier: ‘donder op naar je eigen land‘.’

Wij eren Peter Breedveld nu als de Nederlander die weigerde de witte Nederlandse Polder Bril op te doen, en zich bloot vertoonde voor ons niet Ariers, alle niet zuivere blanken tot 7 generaties (comform neurenbergerSSnormen: 1940), zonder zijn gespleten witte tong, samen met pangi (voorste schaamlapje zonder ondergoed eronder) dansend met ons onbeschaafde, primitieve gepigmenteerde wilden om het vuur.

Ja, kom Peter, socializen met Wilden uit de jungle, eet met ons pepre watra met Cassavebrood, dans met ons de sexy samba, bigi pokoe, merengue, bhaitak Gana, enz.

Geef ons maar een ZWART Hollands paspoort volgend jaar, zo hoort het zie dit:

WEBpublication BOOK WART0270 / EPAGE 1 of 43
Analyse legaliseren rassendiscriminatie
(met onderzoek etnische registratie)

http://www.dewanand.com/discriminatie01.htm

We love Peter Breedveld,

namens alle niet ariers van Nederland,

Dewanand en Wieroe
lagere hindoelander soorten

op 26 10 2013 at 16:50 schreef Ralph van der Geest:

Hier nog maar even hoe het je vergaat als je in de ogen van de Hermandad niet al te enthousiast bent over die racistische vertoning:
http://www.youtube.com/watch?v=FjcFefsW-d0
En de Hermandad in Den Haag, die zeer tevreden is over het feit dat kinderen misbruikt worden door een nazi om diesn fascistische wereldbeeld te bevorderen, vraagt of u nog wat te wensen hebt:
http://www.krapuul.nl/overig/blog/128602/politie-den-haag-hebt-wensen/#sthash.ovpKgVDF.dpbs

op 26 10 2013 at 16:52 schreef bertje:

“Is geen racisme, is frustratie over de machteloosheid, die veel mensen voelen omdat ze steeds minder zeggenschap over hun eigen …”

Iemand uitschelden voor roetmop, domme neger en wat voor meer “moois” ik heb gelezen de afgelopen dagen is natuurlijk wel racisme dan maakt het mij echt niet uit hoe machteloos je mag zijn en hoe gefrustreerd jeb bent.

De mensen die zoiets roepen in de context van de Piet discuusie mieten zich diep en diep schamen. (flink de roe erover heen zou ik zo zeggen)

Verder wat Jona en Han zeggen.

op 26 10 2013 at 17:18 schreef Jona:

@Peter: Nee, de pro-Piet moet zeggen: “Aangezien ik geen racist ben, doe ik niet meer mee met Zwarte Piet in de huidige vorm.”

Dat ben ik (in vriendschap) met je oneens. Ik ben de makkelijkste om een bestaande traditie in te ruilen voor iets nieuws (en Marks verwijt van essentialisme is daarom onjuist), maar ik wil het niet doen op deze wijze.

Ik wil eerst overtuigend zien worden vastgesteld dat ZP racisme is. Dat mensen het als racisme ervaren is reden tot discussie, zeker, maar die ervaring betekent nog niet dat iemand die zich schminkt om kinderen een leuke middag te bezorgen een racist wordt. Zoals ik erken dat mensen zich gekwetst kunnen voelen, zo eis ik erkenning dat de intentie daartoe ontbreekt. Dat mis ik bij Gario.

Doet intentie ertoe? De discussie moet dáár over gaan. Met analogieën uit andere velden graag. Tot we consensus hebben over wat racisme tot racisme maakt – de ervaring van de een of de intentie van de ander – kan er geen sprake van zijn dat we inbinden voor een zelfbenoemde belangengroep, zelfs al wil ik erkennen dat die oprecht is in haar gekrenktheid.

Anders gezegd: zolang er geen consensus is over de aard van racisme (intentie, ervaring), kan het niet zo zijn dat een kleine groep eenzijdig zijn definitie aan een grotere groep opdringt. Analoog redenerend accepteer ik ook niet dat de Bond tegen het Vloeken definieert wat welvoeglijk taalgebruik is, dat de moskee bij mij om de hoek bepaalt of er een naakte muurschildering mag worden gemaakt of dat de SGP bepaalt hoe een vrouw het meest in haar waarde wordt gelaten.

En nu ga ik weer verder met mijn eigen werk.

op 26 10 2013 at 17:30 schreef MNb:

@JL: merk op dat Richard Kroes in het commentaar wel erkent dat de betekenis van Zwarte Piet ten negatieve verandert; hij verschilt met mij slechts van mening over het belang ervan.
Vlak hierboven beschrijft PB precies waarom ik sinds twee jaar geleden anti Zwarte Piet ben geworden. Ik sluit niet uit dat de racistische angel uit Zwarte Piet gehaald kan worden, maar dat wil ik wel eerst zien gebeuren. Ik heb bedroevend weinig voorstellen gezien in die richting, maar wel een hoop “houd je kop dicht en blijf met je takken van Zwarte Piet af, zeurpiet”.
Je hebt vaak geschreven dat het christendom over sociale rechtvaardigheid gaat. Dat zie ik (nog?) niet terug bij christelijke voorstanders van Zwarte Piet. Ik krijg nog het gevoel dat mensen met een kleurtje daar toch minder recht op hebben en de stigmatisering die (weer?) met Zwarte Piet gepaard gaat maar moeten dragen. Volgens mij nam Jezus het altijd op voor de Ander. Waarom doen zo weinig christenen dat dan? Want stellen dat Gario racisme opwekt dan wel discussie onmogelijk maakt is toch echt een klassiek geval van blaming the victim – of een zondebok a la Girard.

op 26 10 2013 at 17:57 schreef Joachim Stolzer:

“Dus kunnen mensen alleen een zinnig gesprek voeren als ze grotendeels dezelfde vooraannames maken.”

Zelden zoiets kortzichtigs gelezen. Eigenlijk zeg je: ik kan slechts een zinnige discussie voeren met iemand waarmee ik het al min of meer eens ben, behalve misschien over details. Echt goede discussies ontstaan juist daar waar mensen bereid en in staat zijn hun eigen vooraannames te relativeren. Die mogen dus best totaal verschillend zijn.

(Vraag aan de redactie: hoe krijg je hier schuine letters?)

op 26 10 2013 at 18:32 schreef dewanand:

Namaste Jona, Mnb, ea Fnaakters, incl Peter,

In theorie is Zwarte Piet een soort klassiek Hollands Nationaal cabaret, met zwart geschminkte ‘roomblanke’ Hollanders (geen zwarte hindoestanen of zwarte negers die meedoen).

De vraag is hoe anders is dit dan is als een doodnormale Nationale Carnaval show, een travestie dansje, halloween show, ed.

Kijk, waarom worden de pikzwarte Hindoes en moslims hier niet kwaad om, zijn er aardig wat van in nederland? Hindoes hebben phagwa met zwarte kleurtjes (abir) en gaan zwarten hier nou kwaad om worden met hun lange teentjes?

Moet ik nou kwaad worden als een blanke gaat zonnen om vies bruin te worden en kanker krijgt daarna? Zijn eigen domme keus toch? Witmakers zijn nr 1 cremes in India: blanker worden is norm. Nou dus wat zeiken wij zwartjes (ik: 34,7 % zwart genetisch, Wieroe: 16 ) om Zwarte Piet?

Wij (suri, india, carib, afro, ea) zwarten haten onze zwarte kleur het meest en niet de blanken. Zelfhaat is nr 1 probleem van elke zwartje of bruintje, hindoe, neger, aziaat, enz. Wit is altijd hoger (zonder hakken) he in zwarte culturen.

dewanand en Wieroe

op 26 10 2013 at 18:44 schreef Anoniem:

even advocaat van de duivel spelen…:)

Veel mensen vragen zich af waarom bij biologische gelijkwaardigheid verschillende rassen in hetzelfde land moeten leven. Al helemaal wanneer racisme als een groot probleem word neergezet. Stop the hate segregrate( Amerikaanse oneliner)

Vaak word het wat grof geuit( rot op naar je eigen land), maar dit is wat er achter schuilgaat merk ik.

op 26 10 2013 at 18:59 schreef Ben:

Je hoort vaak : rot op naar je eigen land. Maar na doorvragen lijkt de filosofie hierop te zijn gestoeld bij domrechts…

Bij biologische gelijkwaardigheid zijn er geen redenen voor verschillende rassen elkaars territoria te betreden die door klassieke landsgrenzen zijn aangegeven. (dit is des te meer zo wanneer racisme een probleem vormt)

op 26 10 2013 at 19:15 schreef Rob2:

@joachim: je doet Mnb hier tekort, hij heeft m.i. gelijk. Je krijgt mensen met een afkeer van andersgekleurden (en andersgeaarden etc) écht niet om met argumenten.

Racisme is emotie: angst, afkeer, onbegrip/onbenul, woede etc. Racisme heeft niets met verstand te maken – eerst de emotie, later wordt er een rationeel laagje over gelegd.
En juist daarom is racisme (fascisme, homohaat, etc) zo verdomd moellijk te weerleggen. Mensen zijn (wat dat betreft?) gewoon dieren …..

op 26 10 2013 at 19:31 schreef Hiepo-Piet:

@Advocaat,

Dus je hebt de illusie dat er nog iets diepers (qua zielenroerselen?) schuil gaat achter ‘rot op naar je eigen land’?

Ben je niet een beetje te naïef om advocaat van wie dan ook te spelen?

Succes met zoeken.

op 26 10 2013 at 19:49 schreef bertje:

Jona

Precies hoe ik erover denk alleen kan ik het niet zo goed opschrijven daar schrijven niet mijn ding is.
Dank voor je reactie.

mnb

nee dus niet blaming the victum, Gario voelt zich slachtoffer daar kunnen we het over hebben maar dat betekend niet dat ik zijn standpunt moet delen.

Ralph

tjonge tjonge zeg de smeris is een keer blij is het weer niet goed.
Demonstratie is rustig verlopen en zag er vrolijk uit met Pietjes en Kinderen.
Helaas hebben ze aan een pvv´r de handtekeningen aangeboden en dat doet m.i. de zaak niet goed je geeft het anti kamp daarmee wel een hele makkelijke stok. (en een terechte m.i.)

op 26 10 2013 at 20:41 schreef Jona:

@MNb: Ik sluit niet uit dat de racistische angel uit Zwarte Piet gehaald kan worden, maar dat wil ik wel eerst zien gebeuren. Ik heb bedroevend weinig voorstellen gezien in die richting.

Je vraagt iets van de voorstanders dat ze je niet zullen leveren omdat er voor hen niets racistisch in zit. Het enige wat ze kunnen geven, en wat ook gebeurt (mafketels daargelaten) is dat ze erkennen dat er mensen zijn op wie het racistisch overkomt. En er zijn honderden pogingen – waarvan sommige dwaas en andere inhoudelijk sterk – gedaan uit te leggen dat blanke Nederlanders het niet racistisch bedoelen en ervaren.

Wat dus botst is de intentionele definitie van racisme die blanke Nederlanders geven met de op eigen ervaring gebaseerde definitie van een Gario.

Gario probeert twee dingen tegelijk te bereiken: erkenning voor de pijn die zwarten voelen (en die erkenning is er – mafketels daargelaten dus) én dat zijn pijn de maatgevende definitie wordt voor iedereen. Dat heeft hij niet gekregen, al kan dat gebeuren.

op 26 10 2013 at 20:51 schreef Mas Rob:

Tijdens de pro-ZwartePiet demonstratie werd een vrouw aangevallen die werd aangezien voor een tegenstandster, beschamend! http://gerritdeheus.wordpress.com/2013/10/26/zwarte-piet/

op 26 10 2013 at 21:19 schreef De Wet van Poe | Pascal (Sa'id) Vanenburg:

[…] in de maatschappij zorgt. Die tweedeling is er altijd en wordt nu simpelweg zichtbaar. Zoals Peter Breedveld schrijft: ‘Die hele Zwarte Piet-oorlog legt alleen maar bloot wat er altijd ingezeten heeft: een diepe […]

op 26 10 2013 at 21:56 schreef dewanand:

namaste Peter en Fnaakters,

Nu wij het toch hebben over die kapot gediscrimineerde zielige bruintjes en zwartjes, incl. mijn hindoe soorten, zie even dit nieuws.

Sheila Sitalsing krijgt Heldringprijs
Journaliste Sheila Sitalsing heeft dit jaar de Heldringprijs voor de beste Nederlandse columnist gewonnen.

De jury roemt Sitalsing om haar feitenkennis, humorvolle benadering en de afwezigheid van enig cynisme. “In een tijd waarin we worden overspoeld door hele en halve waarheden, geven haar analyses een veilig gevoel. Zij heeft het allemaal goed voor ons uitgezocht.”

http://www.nu.nl/media/3612174/sheila-sitalsing-krijgt-heldringprijs.html

Raar: Sheila is zuiver Hindoestaanse, ik schreef haar ooit een lange persoonlijke brief met hindoe extremistische ideeen. Mooi he hoe ons superieure en corrupte hindoe leger jullie rijke poldertje lekker verovert en te gronde richt, een heel leger staat in startblokken nu: ruim 1,3 miljard superieure afstammelingen van Hanuman, met staarten he, onder hun doti’s.

Kijk uit arme, inferieure, pigmentloze, zielige blanken, Krishna is barmhartig en wij gooien wel roti en laddoo he uit onze vimana’s tijdens hongerwinters voor jullie na 2040.

op 26 10 2013 at 22:56 schreef Peter:

Hallo, Rob2, heb je nou nog niet in de gaten dat ik je naam steeds verander? We hébben al een Rob, dus je zult een andere naam moeten kiezen.

op 26 10 2013 at 23:56 schreef Pyt van der Galiën:

@Bertje

De demonstratie is rustig verlopen? Grapje van je,, neem ik aan? Ja, volgens de Haagse politie die qua kleurenblindheid zo’n voortreffelijke reputatie heeft.

Veel vrolijke Pietjes en kinderen. En wat loslopende PVV-Neanderthalers, natuurlijk, die besluiten een oude dame in elkaar te rammen omdat ze denken dat die dame een mening uit die hen niet bevalt. Gefeliciteerd met je nieuwe politieke vrienden.

op 27 10 2013 at 00:36 schreef Bertje:

http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/23578_het_zwarte_piet_debat_escaleert/

Oordeel zelf maar.
Beschamend Gario mag voor straf zijn schoentje niet meer zetten en wat mij betreft in de zak.

op 27 10 2013 at 00:52 schreef Leo Schmit:

Peter, je hebt Signor Rob uit de laars van Italie, je hebt Mas Rob uit Sala op Java en nou heb je opeens Rob2. Geef hem geen nummer, maar vraag hem om zijn identiteit kenbaar te maken. Misschien komt hij wel uit Lutjebroek, maakt niet uit, dan hebben we Roblutje.

Mas Rob, terimahkasih voor uw aandacht voor de schreeuw om erkenning van deze mevrouw voor het leed dat de bevolking van Papua al jaren wordt aangedaan, notabene miskend en vervolgens mishandeld door de Pietitie-moronen van de Sint.

op 27 10 2013 at 00:55 schreef Han van der Horst:

Ik zeg het nog maar eens: als Quincy Gario racisme constateert in Nederland, heeft hij im grossen und ganzen gelijk. Alleen richt hij zijn pijlen op de verkeerde vijand en dat heeft de echte vijand in staat gesteld om met Zwarte Piet als gijzelaar de aanval te openen. Heel erg klote allemaal en heel ondoordacht. Er zijn ook inhoudelijke redenen om vraagtekens te zetten bij Zwarte Piet als slaaf en karikatuur van de zwarte maar daarover kun je in dit kloteklimaat niet meer op rustige wijze van gedachten wisselen, al ga ik het volgende week – denk ik – toch eens proberen. Ik zeg maar een ding: als je weet dat er een doos van Pandora in de kamer staat, moet je die never nooit openzetten want dan krijg je alle plagen van de wereld over je heen.
Ondertussen is het Sinterklaasfeest voorgoed gepolitiseerd. Daar wordt niemand in dit land beter van zoals de komende tijd zal blijken.

Ook ontstaat er op het moment een zeer sterke sfeer van “wie niet voor mij is, is tegen mij”, hetgeen blijkt uit het gehalte van de reacties die ik krijg op mijn stukjes in Joop en tegelijkertijd de agressie van dat ignorante geteisem tegen een vrouw die voor de vrijheid van West Irian demonstreerde.

op 27 10 2013 at 06:51 schreef Janfrans Zuidema:

MARVEL. Behoorlijk racistisch. Is er iemand op deze site die de durf heeft om ze erop aan te vallen?

op 27 10 2013 at 07:50 schreef Mas Rob:

Jona schreef: “Je vraagt iets van de voorstanders dat ze je niet zullen leveren omdat er voor hen niets racistisch in zit.”

Voor John Helsloot is dat een voorbeeld van culturele afasie oftewel het onvermogen om dingen te herkennen in de wereld en ze op de juiste manier te benoemen, met name met betrekking tot het koloniale verleden van Westerse samenlevingen. Zie zijn artikel: http://www.quotidian.nl/cgi/t/text/text-idx?c=quotidian;rgn=main;view=text;idno=m0301a01

op 27 10 2013 at 08:31 schreef Rob Z:

@PB: excuus, had het inderdaad niet door. Onervarenheid. Zo beter?

In de VS ligt nu ook Halloween onder vuur als racistisch.
http://edition.cnn.com/2011/10/28/living/halloween-costume-memes/index.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+rss%2Fcnn_topstories+%28RSS%3A+Top+Stories%29

Besmettelijk?

op 27 10 2013 at 09:42 schreef Oscar:

‘Jij suggereert dus dat 75 procent van de Surnaamse Nederlanders Zwarte Piet in stand wil houden en claimt dus te weten wat die Surinaamse Nederlanders denken.’

Dat claim ik niet. Ik zeg dat 75% niet anti-zwarte piet is.

Bron: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3531811/2013/10/23/Dit-moet-u-weten-voor-u-zich-in-het-zwartepietendebat-mengt.dhtml

‘En toch hou je stug vol dat ik stel dat ‘alle mensen die Zwarte Piet niet afwijzen racist zijn’.’

Bron: op 26 10 2013 at 15:44 schreef Peter:

Nu moet de pro-Piet niet alleen zeggen “ik wil erover nadenken” maar ook “ik ben een racist”

Nee, de pro-Piet moet zeggen: “Aangezien ik geen racist ben, doe ik niet meer mee met Zwarte Piet in de huidige vorm.”

Ik hoop dat je het aandurft om deze reactie wel te plaatsen. Anders geen probleem. Dan weet ik in ieder geval welk laf vlees ik in de kuip heb en zal ik je verder met rust laten

op 27 10 2013 at 11:17 schreef Mas Rob:

De vermeende “tegendemonstrant” tijdens de pro-ZP demonstratie betrof Tilly Kasiepo. Haar vader was in de jaren zestig delegatieleider tijdens de onderhandelingen over de kwestie Nieuw Guinea. Ze werd belaagd door een groepje hersendoden. Ze wilde nog uitleggen waarom ze daar was, maar er werd niet geluisterd(ze was aanwezig omdat ze wil dat de UN zich bezig houdt met de mensenrechtenscheningen in Papua in plaats van met Zwarte Piet). Aan haar vlag werd getrokken en er was zelfs iemand die haar toesnauwde: “het woord tolerantie kennen jullie vast niet!”. Ervoor had ze, zo wordt gerapporteerd, al een klap (of zelfs meerdere) gekregen en werd haar gezegd dat ze moest “oprotten naar haar eigen land”. Dat laatste is des te wranger gezien de manier waarop Papua werd geïncorporeerd in Indonesia en de manier waarop Jakarta omgaat met de inheemse bewoners van de provincie. Nog even afgezien van de beloftes die Nederland de papua’s tot het begin van de jaren zestig deed en niet nakwam.

AFA heeft overigens de aanwezigheid van enkele tientallen rechtsextremisten bij de demonstratie gerapporteerd. Als ik, God beware me, die Pietitie had ondertekend, dan zou ik me flink misbruikt voelen.

op 27 10 2013 at 11:23 schreef Pyt van der Galiën:

Hé, Bertje! Filmpje over de gemoedelijke, warme familiesfeer op het Malieveld al gezien?

op 27 10 2013 at 12:26 schreef Sint:

Zeg Petertje, wil je ’s ophouden mijn pieterknechten zo te beschimpen.

op 27 10 2013 at 12:28 schreef dewanand:

namaste Peter en dappere blote, lijkbleke Fnaakters,

Nou, het is juist Wieroe, mijn hindoe kat die mij altijd zei, he koelie aapje HIT BACK, nuke the fucking ugly white apes, Nuke Holland. En Wieroe heeft zo verdomd gelijk he met zijn kleine kattenkopje.

Waarom meppen die negertjes en zwarte hindoe aapjes niet gewoon hard terug, tik terug geven aan die blanke racisten, kinderverkrachters, micro witjoekeltjes? Counter racism gewoon, die doe ik al jaren met Wieroe en het toppunt van discriminatie van het superieure grootgeschapen blanke ras zie je hieronder. Nou lijkbleke bleekscheten, doe eens aangifte tegen Wieroe die jullie ras nu discrimineert, hij is een radicale Hindoe kat en woont in een delftse zelfmoordflat, ren gelijk nu naar de politie he zielige blanken.

dewanand en Wieroe

deze oude tekst dus is counter racism, nuke the white devils back in their ass.

Hi Justitie: tekst wfor1254 discrimineert blanken

Mocht u zich gediscrimineerd voelen, aarzel dan niet om terstond aangifte te doen van discriminatie van het ooit zo eerbare, superieure blanke ras.

Offeraar Dewanand
Offercode wfor1254
Offerdatum 19 mei 2008

http://www.dewanand.com/wfor1254.htm

op 27 10 2013 at 12:37 schreef Thomas E:

Dat zwarte piet nog eens de knuffelmascotte van PVV-racisten zou worden…. hoe gek kan het lopen. Een soort tweede Ali B eigenlijk.

op 27 10 2013 at 12:38 schreef Rosa:

Blijft het feit, meneer vd Horst dat de anti-pieters (ofzo) iets hebben blootgelegd, iets dat altijd ondergronds heeft gewoekerd in de Nederlandse samenleving. En dát mag ook wel eens benoemd worden. Dat de beweging van Wilders hier mee aan de haal zou gaan kon een kind zien aankomen.

op 27 10 2013 at 13:09 schreef Hiepo-Piet:

Je bent me net een slag voor Mas Rob, wat een beschamend- Dom- Hersendood volk.
Dat mensen serieus- al is het maar een kort moment- overwegen zo’n sneue petitie te ondertekenen…? Tja.

op 27 10 2013 at 13:42 schreef Bertje:

Pyt

Nee die had ik nog niet, ronduit schandalig en dom.
Voor straf ook geen schoentje zetten en niet in de zak maar eens flink de roe erover.
Om je kapot te schamen!
Maar wel een beetje flauw dat je me feliciteert met mijn nieuwe politieke vrienden.
Want als je me diverse reacties leest dan weet je ook wel dat ik behoorlijk een broertje dood heb aan racisme, discriminatie en in het bijzonder de PVV.

op 27 10 2013 at 13:45 schreef MNb:

@Rosa: waarom kunnen anderen – zoals jij nu – altijd in een paar woorden zeggen waar ik een heel verhaal voor nodig heb? Dat “aan de haal gaan” is precies waarom ik anti Zwarte Piet ben geworden.

@PvdG en Mas Rob: bedankt voor deze aanvullende info. Het NOS-journaal is tegenwoordig zelfs in Moengo, Suriname te zien, maar dit racisme vermeldden ze er niet bij.

@HvdH: zal best dat Quincy Gario een ongelukkige strategie heeft gekozen. Dat overkomt meer mensen. Maar nog steeds is het Nederlands racisme niet zijn schuld en evenmin dat racisten Zwarte Piet gegijzeld hebben.

op 27 10 2013 at 13:53 schreef Sint:

|Door al die constenatie zijn mijn pieten uit schaamte voor de komende maanden lijkwit weggetrokken . Dus ik kan een ieder geruststellen,dit jaar geen zwarte pieten.

op 27 10 2013 at 13:57 schreef Bertje:

Mnb

Ja ja dus als er maar genoeg racisten een BMW rijden gaat bij jou je BMW de deur uit ook al vind je het een mooie wagen enzo.
( en dan doet het er blijkbaar ook niet meer toe dat de overgrote meerderheid met zijn BMW niets moet hebben van racisme ofzo)
Beetje vreemde redenatie waar ken ik die ook alweer van, o ja horen we vaak uit bepaalde rechtse hoeken.
Als ik het mis zie dan hoor ik het graag en bied nederig mijn excuses aan.

op 27 10 2013 at 14:13 schreef Rosa:

MNb, dank u, het is een gave… :)

op 27 10 2013 at 14:15 schreef Ewald Jozefzoon:

Het is alsof ik Han van der Vorst hoor zeggen: “Als Rosa Parks gewoon achterin de bus was gaan zitten, zou het racisme in de VS nooit zo uit de hand zijn gelopen”

op 27 10 2013 at 14:57 schreef Sasha Berkman:

Inderdaad, Rosa zegt het heel goed. Het is goed dat dit achterbakse verdonkermaande racisme van heel veel PVV aanhangers eens goed zichtbaar wordt. Een opsteker in deze is dat veel mensen hun like van die facebookpagina hebben verwijdert nadat de PVV-achterban er met hun (onozele) initiatief vandoor ging.

op 27 10 2013 at 17:37 schreef vander f:

Onderstussen gaat het niet meer over ‘zwarte piet’ maar over hoe profileer ik me zo mooi mogelijk,
als voortreffelijk voorbeeld van anti racisme of als ridder ter bescherming van Hollandsche tradities,
whatever, allemaal even potsierlijk en absurd.

Ik sluit me aan bij Jona’s visie, de enige die het gepolariseer fileert en die ook ruimte biedt zonder zich juichend in de loopgraven oorlog te storten.

op 27 10 2013 at 17:42 schreef Leo Schmit:

Mas Rob, Aduh, sayang. Goed dat je Tilly een naam geeft. Ik ken de geschiedenis, ik was zelf twee keer in het gebied rond de tijd dat Thys vermoord werd.

Rosa, Ik zie geen wezenlijk verschil tussen de argumenten van Han en jouw. Han zegt dat dit racisme aanwakkert, jij zegt dat het racisme blootlegt. Het gaat om ‘aanwakkeren’ of ‘blootleggen’ van racistische sentimenten bij een blijkbaar nogal groot en nog steeds groeiend deel van de NL bevolking. Han, je kan niet iets aanwakkeren, wat er al niet is. Dus is het blootleggen, hoe pijnlijk dat ook is.

Ewald geeft daarbij een goed argument, zonder Rosa Parks zitten haar klein-klein-kleinkinderen in 2113 nog steeds achterin de bus.

Maar daarmee wil ik niks afdoen aan de goedbedoelde waarschuwing van Han, die door Rosa bevestigd wordt. De racisten gaan ermee aan de haal. Mooi dat ze de PVV daarbij ook blootgelegd hebben.

op 27 10 2013 at 19:09 schreef Marco Meijer:

Zwarte Piet was geen slaaf maar een slavenjager.
Hij ontvoerde stoute kindertjes door ze in de zak te stoppen en hij nam ze via de Spanje-route mee naar de slavenmarkten in het Midden-Oosten.
We zijn even vergeten dat er ook heel veel blanken na gevangenneming door Noordafrikaanse kapers eindigen als slaaf (of als blanke slavin in de harem van een rijke sjeik).
De oorspronkelijke Zwarte Piet was een boeman-figuur, bedoeld om kinderen door angst in het gareel te houden.

Tegenwoordig is Piet een vrolijke allemansvriend en zijn zak bevat snoep en cadeautjes, en geen kindertjes meer. Iedereen is dol op hem (nou ja, bijna iedereen).

En van mij mag hij rustig blauw, groen of paars worden geschminkt, als dat helpt om de gemoederen te bedaren. Het is een mythische figuur en ik denk dat het de kinderen echt niet uitmaakt.

op 27 10 2013 at 20:22 schreef Benjamin Schlemiel:

Kan me er alleen maar om verheugen dat dit walgelijke commercieele snertfeest eindelijk eens naar de bliksem gaat.
Schreef er 40 jaar geleden al over in ”de Waarheid” en gebruikte nagenoeg precies de zelfde argumenten die dhr.Gairo nu bezigt.
Met de toevoeging dat dit feest, naast haar overduidelijke racisme, ook een stinkende drekput van kapitalistische commercie is.
Nu die kerstmeuk nog aanpakken.
Weg met al die christelijke rotzooi!
Te oud (78 inmiddels) en te rood om nog religieus te worden. Maar wanneer ik dat zou doen zou ik direct moslim worden. Gewoon, om te jennen. Besneden ben ik toch al.
De actie van dhr. Gairo is het lancet geweest waarmee de etterpuist van het latente racisme onder de kleinburgers in dit land is opengesneden.

op 27 10 2013 at 21:25 schreef Rosa:

Leo, ‘aanwakkeren’ impliceert een zekere mede-verantwoordelijkheid voor het racisme dat nu wordt blootgelegd en daar kan ik niet in meegaan.

op 27 10 2013 at 21:53 schreef Roel:

Aangezien ik geen racist ben, doe ik niet meer mee met Zwarte Piet in de huidige vorm.

op 27 10 2013 at 21:55 schreef Hiepo-Piet:

Mr Schlemiel,

… én te oud voor genuanceerd gekeuvel.

>for president! :]

op 27 10 2013 at 22:13 schreef Benjamin Schlemiel:

Hoop op minstens een paar honderd goed uitgeruste en zeer luidruchtige demonstranten, die die hele walgelijke vertoning op 14 November a.s. eens flink gaan verpesten.
Het moet die reactionairen, fascisten, racisten en kleinburgers eindelijk eens stevig onder de neus worden gewreven dat dit soort manifestaties onaanvaardbaar zijn geworden.
En dat zij zeker niet het monopolie hebben op protest en verzet.

op 27 10 2013 at 22:18 schreef Reinaert:

In ieder stereotype zit een miskenning van de het individu. De vrouw, de man, de puber, de stedeling, het boertje van buiten, de kleurling, de blanke, de bankdirecteur, de ambtenaar, de belg, de Duitser, etc. etc., al die aanduidingen doen het individu tekort en zijn per definitie, altijd discriminerend.
Is dat erg. Ja als natuurlijk als het een overheersende mening is. Neen als het past in een volksfeest, een verhaal, een sprookje, een cabaretvoorstelling etc.
Waarom niet, omdat iemand met gezond verstand doorziet dat het gaat om een stereotype en niets meer dan dat.

op 27 10 2013 at 22:33 schreef Bertje:

Benjamin

Nou het is me wat.
“De waarheid”was dat niet zo een schoolkrantjes dingetje waar een hele hoop boze mannen de lofzang zongen over een misdadig regime ten oosten der Nederlanden.

;-)

op 27 10 2013 at 22:48 schreef Benjamin Schlemiel:

@Bertje
Dat was een fijne krant voor mensen uit een teloor gegane zuil, die oprecht geloofden in een betere en humanere wereld en die toen reeds, met een welhaast profetische visie, haarscherp inzagen waar ongebreideld kapitalisme (in haar huidige thatcheristische neo-liberale gedaante) toe zou leiden.
Jullie hebben waarschijnlijk niet het flauwte benul waar mensen als Honecker en Mielke in de jaren 30 en 40 tegen moesten vechten, wat zij hebben doorstaan en wat zij hebben opgebouwd.
Een land met volledige werkgelegenheid, gratis gezondheidszorg en onderwijs.
NIET ideaal en volmaakt, want dat hoort niet bij de mensen, maar WEL vele maken beter dan waar wij nu met ons allen op afstevenen.
Het kapitalisme dat alles sluipenderwijs heeft overgenomen en verziekt.
En dat zich nu, met haar slippendragers van oudsher, te weten het FASCISME, de KERK en het MILITAIRISME/NATIONALISME, weer voluit en onbeschaamd manifesteert.

op 27 10 2013 at 23:26 schreef Bertje:

Benjamin

Ach so alles klar Freude und Eierkuchen.
Houd nou toch op zeg, en ja ik heb wel zeker benul en zeker wat aangaande Oost Duitsland.
Een misdadig totalitair regime dat met geweld, intimidatie etc. haar burgers onderdrukte.
Ga jij eens heel snel je geschiedenis boekjes lezen joh.

Dit ontkennen is net zo waanzinnig als de ontkenning van het aanwezige racisme in Nederland.

op 28 10 2013 at 04:13 schreef Sasha Berkman:

Nog een beetje achtergrond

http://www.indymedia.nl/node/19697

op 28 10 2013 at 06:08 schreef gerard:

hallo Peter,
is dat ‘EUSSR’ jouw mening? Er is frustratie over de machteloosheid, die veel mensen voelen – maar over het gebrek aan Europees initiatief naar buiten.
Europese verdeeldheid, nationale verdeeldheid was precies de bedoeling van de Amerikaanse terreur van 1991: ‘we lokken Saddam in Koeweit, gooien hem er weer uit, zorgen dat de Koerden hun gebied bevrijden, laten het Iraakse leger er op los; als Europa niets doet, zijn ze medeplichtig’.
Zo werd het weer ‘normaal’ om buren te bezetten, net toen de meeste Europeanen daar genoeg van hadden, 6500 jaar na de eerste gevechten tussen Arische cowboys in Zuid-Rusland. Minister Baker stookte vervolgens Belgrado op om ‘Joegoslavië heel te houden’. Huntington suggereerde dat landjepikkende Turken, Arabieren en Perzen nou eenmaal anders waren vanwege de Islam. Wilders had het 1 keer over ‘Koerdenmepper’ Erdogan, werd direct op de vingers getikt door zijn Amerikaanse geldschieters.
De meeste Europeanen zijn tegen EU-lidmaatschap van Turkije zoals het is, maar voor lidmaatschap van Turkije én Koerdistan. Als we Turkije kunnen overhalen,
hebben we vrede in het Midden-Oosten.

op 28 10 2013 at 07:19 schreef Leo Schmit:

Rosa, dank voor de nuance. Ook wat mij betreft treft de heer Gairo geen blaam. Begrijp ik het zo goed: de heer Gairo heeft het racisme blootgelegd, dit wordt verder aangewakkerd door zijn tegenstanders die ermee aan de haal zijn gegaan. Van der Horst betreurt dit en vindt dat Gairo zijn pijlen op de verkeerde tegenstander heeft gericht. Nou blijkbaar niet dus.

op 28 10 2013 at 09:03 schreef Jan Fré Boven:

Van mij mag zwarte Piet blijven. Iedereen mag daar racisme in zien. Maar voor mij is het een kinderfeest, overigens eigenlijk alleen maar voor commerciële doeleinden. En in die hoedanigheid sluit ik mij aan bij Benjamin.

Ik heb “Das Kapital” niet gelezen. Maar ik veronderstel dat het idee van Karl Marx zo raar nog niet was. Het kapitalisme maakt heel veel kapot. Het werkt “racisme” in de hand. Het racisme wat ik bedoel is veel breder dan te kijken naar de “kleur” van de mens. Menig mens met veel geld meent meer en/of beter te zijn dan degene die weinig tot geen geld heeft.

Terug naar Karl Marx: zijn idee is door regimes (=macht) misbruikt voor eigen gewin. Dat zal iets zijn wat Karl Marx niet voor ogen had toen hij “Das Kapital” schreef.

op 28 10 2013 at 09:29 schreef Egbert:

1987! Hierbij de eerder genoemde Sesamstraat uit 1987 met Gerda Havertong.
http://www.youtube.com/watch?v=CZHJw8YAzIk#t=889 Het begint op 11:50.

op 28 10 2013 at 10:03 schreef MNb:

@Bertje: “Als ik het mis zie …”
Welke mensen worden gediscrimineerd door in een BMW te rijden?
Kom maar op met je excuses.

op 28 10 2013 at 10:55 schreef Benjamin Schlemiel:

@Bertje
En het kapitalisme is natuurlijk niet misdadig en o zo humaan.
Meen toch ook gezegd te hebben dat de DDR zeker niet ideaal was, maar wel een staat waarin haar burgers (i.t.t. het NL van 2013) gratis gezondheidszorg en onderwijs hadden en waar iedereen een dak boven zijn hoofd en genoeg te eten had.
Ga de voormalige DDT verder ook niet verdedigen, want dat verdient zij inderdaad niet.
Wat ik u wel duidelijk heb trachten te maken is dat het kapitalisme op den duur ALTIJD gepaard gaat met de navenante sociaal-maatschappelijke ziekteverschijnselen van fascisme, religie en militairisme/nationalisme.

op 28 10 2013 at 11:30 schreef Strotgrondel:

Ik háát zwarte racisten omdat ze mij beschuldigen van racisme enkel omdat ik blank ben (die indruk krijg ik nu en dan), ik haat het als ze bij voorbaat mij met een scheef oog beschouwen, enkel omdat. Dat terwijl ik onbevooroordeeld eenieder dezelfde kans geef. Ik heb veel koelies en surinamers als vrienden, en omdat ik redelijk ben vertrouwen zij mij, als ze mij beter leren kennen. Het zal mij aan de reet roesten, maar let wel; de haat jegens de blanken zit soms diep.

op 28 10 2013 at 11:37 schreef Peter:

Ik heb veel koelies en surinamers als vrienden

‘Koelies’. Maar je háát zwarte racisten.

op 28 10 2013 at 12:11 schreef Strotgrondel:

Zwarte racisten zijn wel het ergst ja. Maar ik haat ook blanken. Daarbij ben ik misandrotisch, of misanvruchtig. Zoek dat maar op.

op 28 10 2013 at 13:02 schreef Bertje:

Benjamin

Ik ben werkelijk de laatste die je hoort beweren dat het kapitalisme geweldig is ofzo.
En inderdaad een ieder had werk, als je een emmertje vast houden op de bouwplaats als werk beschouwt.
En genoeg te vreten was er ook niet kortom kut met peren blij dat het opgedoekt is.
Wel wrang is dat nog vele misdadigers uit die tijd hier in Duitsland nog vrij rond lopen, sterker ze bekleden zelfs politieke functies. ( met open armen ontvangen en ingeburgerd bij o.a “die Linke”
Maar goed je laatste alinea is ook toepasbaar op het socialisme dus je punt is.

Mnb

Niemand hoezo? Dat was het punt ook niet.
En ga nu niet beweren dat er mensen gediscrimineerd worden door de traditie van Zwarte Piet.

Dus helaas nog geen excuses maar wel een kusje.

op 28 10 2013 at 14:19 schreef dewanand:

namaste Peter en Strotgrondel, ea

Het racisme van koelies oftewel de gekleurde hindoes, hindoestanen, sarnami, incl die andere koelie rassen, uit India, Pakistan, Bangaladesh, Guyana, enz is echt beestachtig om mee te maken. Hun hele hindoeisme is ook nog kasten geloof, hogere en lagere kaste (nu ook indiase Ikea Kasten).

Zonet nog sprak ik tel met een boezemvriendin:
haar blanke man is advocaat en hij hielp zoveel koelies maar ze hebben hem als blanke een trap na gegeven en zijn goedheid misbruikt, respectloos en nu is hij diep teleurgesteld door deze koelie apen. Ondankbare zwartjes haat ik altijd.

Ja hoor, die koelie aapjes met kleurtjes haten blanken als de pest, haat/liefde verhouding, en jaloezie omdat de blanken veel mooier zijn, slimmer, groter, sterker, rijker, enz. Ik weet hier alles over als mede koelie aapje, vies bruin poepkleurtje he heb ik, en Wieroe, mijn Hindoe kat troost mij altijd nu met de woorden: ‘ach je kan schrijven dewanand, en ik ben je trouwste lezer, dus wees blij dat je een lezer hebt nu, die al je apen bullshit leest.’

check dit oude betoog, erg uitgebreid, heel bizar:

Racisme van Hindoestanen. Schandalig

http://www.dewanand.com/wfor1208.htm

op 28 10 2013 at 14:56 schreef Benjamin Schlemiel:

@Bertje
Ja!
Mensen worden hier WEL door gediscrimineerd.
Want diep gekwetst en beledigd door het smerige racistische en karikaturale stereotype van de ”minstrel/coon blackface”
Nog afgezien van de afgrijselijke genocide in West Afrika waar de hele Hollandse grachtenrijkdom op gebouwd is.
Amsterdam, die grote stad, is niet gebouwd op palen, maar op miljoenen lijken van slaven.

op 28 10 2013 at 15:05 schreef Rosa:

Leo, we zijn het eens.

op 28 10 2013 at 15:47 schreef Ralph van der Geest:

@dewanand (26/10,21.56 u) “De jury roemt Sitalsing om haar feitenkennis, humorvolle benadering en de afwezigheid van enig cynisme. “In een tijd waarin we worden overspoeld door hele en halve waarheden, geven haar analyses een veilig gevoel. Zij heeft het allemaal goed voor ons uitgezocht.”
Ja, ik dacht even dat de jury cnisch was met deze motivatie, maar helaas waren ze serieus.
Ofwel, de zot huldigt de dwaas.

op 28 10 2013 at 19:16 schreef Egbert van Reenen:

@Jona: “Ik wil eerst overtuigend zien worden vastgesteld dat ZP racisme is.”

Of mensen zich gekwetst voelen en of anderen wel of niet de intentie hebben om te kwetsen is voor mij niet bepalend geweest in deze discussie. Inzien dat Zwarte Piet zijn oorsprong heeft in een racistische karikatuur wel. Het is net als met flauwe grappen die getuigen van een beperkt wereldbeeld, die zijn al snel voorspelbaar en niet meer grappig. Zo ook is Zwarte Piet niet meer leuk als je erbij bedenkt dat het voortkomt uit een ouderwets nogal bekrompen beeld van de neger.

op 28 10 2013 at 21:19 schreef Sasha Berkman:

Die dame op het Malieveld heeft nog geluk gehad: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2478285/Innocent-man-burned-death-vigilante-neighbours-mistook-paedophile.html

op 29 10 2013 at 00:55 schreef MNb:

@Bertje: “En ga nu niet beweren dat er mensen gediscrimineerd worden door de traditie van Zwarte Piet.”
Nee. Je weet bliksems goed wat ik beweer: dat racisten Zwarte Piet gebruiken om te discrimineren. Je hebt dat ook toegegeven. Kun je me nu vertellen hoe bepaalde types BMW’s gebruiken om een andere bepaalde bevolkingsgroep te discrimineren?
Nee?
Je blijft me die excuses schuldig.
Niet dat ik er om verlegen zit.

op 29 10 2013 at 20:37 schreef Sasha Berkman:

als je NU nog pro-piet bent, heb je een bord voor je kop. Ik hoopte eigenlijk dat bertje Egbert´s laatste bijdrage in zich op zou nemen.

op 29 10 2013 at 23:25 schreef vander f:

@Benjamin Schlemiel:
genocide?
Je kunt ook overdrijven, je zou kunnen zeggen dat de plaatselijke slavenhandel door die Hollandse zeevaarders een intercontinentaal karakter kreeg,
dat wel.

op 30 10 2013 at 15:55 schreef Bertje:

Mnb

Ja precies en omdat er racisten zijn die Piet misbruiken ben jij bij het “anti Piet kamp” dus kwam ik met de BMW stelling. Niet meer of minder.

op 30 10 2013 at 21:07 schreef MNb:

Die niet opgaat omdat BMW’s niet misbruikt kunnen worden om te discrimineren. Je hebt het dus mis.
En als goed gelovige houd je je niet aan je belofte.
Volgens verwachting. Vergelijk deze studie:

http://www.vancouversun.com/business/Religious+Canadians+bend+morals+almighty+buck+study/9073083/story.html

Ze zullen het vast wel kunnen goedpraten voor zichzelf. Net als jij inzake je belofte en inzake Zwarte Piet.

op 30 10 2013 at 23:06 schreef Bertje:

Mnb

Sorry hoor maar zover ik weet was je al tegen voordat de racisten piet misbruikte.
En dat is mijn punt dus ja mijn BMW vergelijking gaat wel degelijk op.

op 01 11 2013 at 12:25 schreef gerard:

Geen antwoord, geen reactie op mijn reactie.
Tsja, ik noem een gebeurtenis waar niemand van gehoord heeft, en een die iedereen voor het gemak vergeten is.
Maar als in ’91 Koerdistan was opgericht, was er nu niet dit soort gezeur, en minder racisme, minder islamofobie, minder islamfanatisme, minder islam überhaupt.
En nog steeds, als Koerdistan morgen opgericht wordt, verdwijnt die binnenlandse en Europese verdeeldheid.
‘Dat gebeurt niet’: dan gaat het idd van kwaad tot erger.

op 11 03 2014 at 12:25 schreef De Wet van Poe | Pascal Vanenburg:

[…] in de maatschappij zorgt. Die tweedeling is er altijd en wordt nu simpelweg zichtbaar. Zoals Peter Breedveld schrijft: ‘Die hele Zwarte Piet-oorlog legt alleen maar bloot wat er altijd ingezeten heeft: een diepe […]

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS