Home » Archief » De dag dat God uit de Wageningse proefschriften verdween (en de moslims weer eens de schuld kregen)


[13.03.2014]

De dag dat God uit de Wageningse proefschriften verdween (en de moslims weer eens de schuld kregen)

Jona Lendering

heij21
Illustratie: Fred de Heij

Ik schreef al eerder over die malle kwestie in Wageningen, waar een promovendus in zijn proefschrift God niet mocht noemen. Ik meende in eerste instantie dat het ging om anticonfessionele scherpslijperij; in tweede instantie dacht ik eerder aan een decaan die, toen er eenmaal grote woorden als “scheiding van wetenschap en religie” waren gebruikt, overreageerde.

Moslims voor het hoofd stoten

Een tweet van wetenschapsjournalist Martijn van Calmthout maakt de zaak pas goed merkwaardig. Naar aanleiding van de rubriek ‘Twistgesprek‘ in de Volkskrant (waarin het gaat over scherpslijperij) twittert Van Calmthout:

wur

 

Zou het werkelijk? Bij mij gaan alarmbellen af. Ik heb al een kwart eeuw professioneel redelijk vaak met moslims te maken en heb in al die jaren één keer meegemaakt dat een Nederlandse moslim zich beklaagde over een christelijke geloofsuiting. Dat was in de brochure die de moskee bij mij om de hoek, de Tawheed, in de wijk verspreidde om de dialoog met de buurt te openen. Daarin legde men uit dat Jezus ook in de Koran werd genoemd en dat er dus veel gemeenschappelijks was tussen christenen en moslims. In een voetnoot viel te lezen dat christenen eens moesten ophouden met hun rare idee dat Jezus wijn zou hebben gedronken, want dat kon natuurlijk niet waar zijn.

Intolerant islamitisch gedrag

Dit is het enige mij bekende voorbeeld van een Nederlandse moslim die aanstoot nam aan een christelijke geloofsuiting. Mijn ervaring is dat moslims meer moeite hebben met atheïsme dan met andere godsdiensten. Zelfs de Tawheedmoskee ziet meer overeenkomsten dan verschillen met het christendom. Daarom geloof ik niet dat de Wageningse universiteit werkelijk problemen ondervindt met moslims.

Nu heeft mijn “het is niet zo want ik geloof het niet” vanzelfsprekend een hoog Elmer Sterken-gehalte, en omdat ik niet alles kan overzien, besloot ik navraag te doen bij iemand die er meer van weet dan ik, mijn goede vriend Richard. Die wees op intolerant islamitisch gedrag ten opzichte van christenen in diverse buitenlanden en kende literatuur waarin theologen elkaars lever proefden, maar kende evenmin een voorbeeld uit Nederland van moslims die protest aantekenden tegen christelijke geloofsuitingen.

Academische vrijheid

Ik moet inmiddels heel sterk denken aan de Affaire-Van der Horst in Utrecht. Deze hoogleraar wilde een afscheidscollege wijden aan de islamisering van het antisemitisme. Iemand vond zijn verhaal onwetenschappelijk, hij moest zich verantwoorden en bewees – na interventies van Hans Jansen (de theoloog) en Hans Jansen (de arabist) – dat zijn verhaal uitstekend was gedocumenteerd, waarna Van der Horst werd gedwongen een afgezwakte versie uit te spreken omdat de universiteit zijn veiligheid anders niet kon garanderen. Later bleek dat er niet één islamitische klacht was. Met bestuurders die de academische vrijheid van medewerkers inperken, hebben de geesteswetenschappen geen vijanden meer nodig.

Misschien heb ik teveel boeken over Watergate gelezen en ken ik de verkeerde gevallen academisch wanbestuur, maar ik heb over Wageningen een sceptische eigen theorie. Er is iets verkeerd gegaan en hoge bestuurders zien dat er een probleem ligt. In plaats van te erkennen dat er een fout is gemaakt, zoekt men een reden waarom het eigenlijk geen fout was. Verhalen over boze moslims klinken dan altijd geloofwaardig. Utrecht kwam ermee weg, nu probeert Wageningen het.

Te eenzijdige visie

Ik kan me vergissen. Misschien heeft Wageningen echt eens een klacht gehad nadat een christelijke promovendus God in zijn proefschrift had bedankt. Uit de aard der zaak zal dat niet bekend worden gemaakt. Ook kan het goed zijn dat Richard en ik een te eenzijdige visie hebben op de islam. Misschien kennen de lezers van dit stukje voorbeelden die wij negeerden. Martijn van Calmthout zal, tot slot, zijn informatie hebben van iemand die hij vertrouwde.

Ik wil dus niet al te absoluut klinken, maar zou graag willen dat Wageningen bekend maakte hoeveel concrete klachten er zijn geweest. In ieder geval bij mij rijst het vermoeden dat men bestuurlijk falen probeert toe te dekken door een stereotype over de islam te bevestigen.

Eerder gepubliceerd op Lenderings blog Mainzer Beobachter. Jona Lendering is als historicus werkzaam bij Livius Onderwijs, wanhoopt aan de toekomst van de geesteswetenschappen en schrijft daarom, of desondanks, een boek over het ontstaan van het christendom en rabbijnse jodendom. Tegenwoordig is hij ook columnist bij Sargasso.

Jona Lendering, 13.03.2014 @ 07:37

[Home]
 

14 Reacties

op 13 03 2014 at 08:19 schreef Natasha Gerson:

Maar het is toch al jaren duidelijk dat aan de zaken die door auto-dhimmies gecensureerd worden omdat ze in de beleving daarvan aanstoot aan moslims zouden KUNNEN geven, nooit een moslim te pas komt? Altijd zo. Spaarvarkentjes van de bank, kunst in het gemeentehuis, iets met rookworst of alcohol..terwijl de reaguurders elke keer loeien over wat “ze” ons nu weer afnemen en als ze er niet tegenkunnen maar op moeten rotten, maar nooit ligt er een werkelijke klacht van moslims aan ten grondslag….

op 13 03 2014 at 08:21 schreef Natasha Gerson:

Het is toch niet zo heel moeilijk te snappen? Je moet Mohammed niey belasteren, beledigen of afbeelden. Klaar. That’s it.

op 13 03 2014 at 09:16 schreef D.J.:

Nu lijkt het mij dat in dit verhaal alleen Martijn v Calmthout in zijn tweet suggereert dat moslims de achterliggende reden zijn voor dit verbod.
Uit de originele VK tekst blijkt dat nergens.
Dus als we nu even die tweet uit de hele vergelijking halen, wat zou er dan achter dit plotsklapse besluit van de Uni kunnen liggen?
Zij zelf zeggen dat ze in het algemeen de wildgroei aan vage bedankjes willen inperken (de kroeg, de voetbalclub, de kat etc); hun primaat ligt dus niet bij een verbod op godsbedankjes.
Maar stel nou dat het bij de Uni wel degelijk -a priori- om die godsbedankjes zou gaan. Wat zou daaraan ten grondslag kunnen liggen?
Stel nou dat in dat geval zo’n Uni denkt: Als we nú die christelijke godsbedankjes toestaan, dan zitten we over tien jaar met allerlei moslimpromovenda die ook hun god lopen te bedanken. En komen we vervolgens onder vuur van de anti-Islam posse te liggen vanwege Islamisering van de Uni.
Maar stel dat de motieven van de Uni werkelijk anders liggen en dat zij nog één keer de scheiding van godsdienst en wetenschap helder willen stellen.
Kunnen we niet gewoon de Uni op hun woord geloven dat het hen sec om de wildgroei aan vage bedankjes gaat?

op 13 03 2014 at 09:16 schreef Thomas E:

Ik denk ook dat het overdreven angsthazerij van de universiteiten is, en dat moslims verbaasd zullen zijn over de commotie. Hoe zouden zij dergelijke dankbetuigingen kunnen afwijzen als dissertaties, scripties en papers in islamitische landen vol staan met dankbare en lovende referenties aan Allah en de Profeet.

op 13 03 2014 at 09:20 schreef Han van der Horst:

Ik denk dat dit niks te maken heeft met de Islam. Een of andere rare decaan aan Wageningen Universiteit heeft een punt gemaakt van het danken des Heren omdat het niet wetenschappelijk was of zo en niemand durfde hem te vragen of hij geen belangrijker dingen te doen had. Daarna liep de zaak uit de hand.
Ik had een twitterdiscussie met Simon Vink van Wageningen, die het verbieden van het god danken verdedigde maar ik kreeg toch de indruk dat ze aan die universiteit nog eens na gingen denken over die regel.

Dat is heel verstandig. Ongodsdienstigheid is een nogal Europees verschijnsel. Dat vind je elders op de wereld niet zo en de Universiteit van Wageningen die in heel slecht Nederlanders Wageningen Universiteit heet, draagt een zeer internationaal karakter. Er zijn nogal wat buitenlandse promovendi en die zullen het vaak heel vanzelfsprekend vinden om God in het voorwoord van hun proefschrift te danken. En – mensen – waarom zouden ze dat in jezusnaam niet mogen doen? Zolang de onderzoeksresultaten niet zijn vervalst is er niks aan de hand.

Je kunt de zaak eenvoudig oplossen door het dankwoord buiten de regels te stellen die gelden voor de rest van het proefschrift.

op 13 03 2014 at 10:09 schreef wiske:

Het is tijd om te constateren dat het verhulde creationisme een deel van de beschikbare herseninhoud der nederlanders, zelfs die, die menen niet christen te zijn, heeft overspoeld.
Er zijn wel bezorgde christenen te vinden, maar het verschijnsel wordt in niet gelovende kringen genegeerd. Maar laten we vooral naar moslims kijken/wijzen.

op 13 03 2014 at 11:19 schreef D.J.:

@Han vd Horst
“En – mensen – waarom zouden ze dat in jezusnaam niet mogen doen? Zolang de onderzoeksresultaten niet zijn vervalst is er niks aan de hand”

Tja, en op dat laatste kun je natuurlijk vergif innemen dat het ’n keer gaat gebeuren.
Gewoon alle vage bedankjes afschaffen, dat scheelt later weer allerhande discussies over waar precies de grens moet liggen etc. Dan zijn de regels gewoon glashelder, en ook voor de buitenlandse promovenda, zonder dat zij zich gekwetst hoeven te voelen in hun religieuze identiteit..
Ik persoonlijk zou een dankwoord aan God in een onderzoek naar evolutie, abortus of euthanasie al ’n veeg teken vinden. Probeer dan als onderzoeker nog maar ‘ns hoog te houden dat je werk echt elke toets der kritiek kan doorstaan.

op 13 03 2014 at 13:06 schreef Abdel:

Ik kan mij een voorbeeld herinneren van enkele jaren terug. De precieze details staan mij niet meer helder bij maar het speelde rond kersttijd en een hogeschool verbood het optuigen van een kerstboom omdat het moslims voor het hoofd zou stoten, en allerlei onfrisse randfiguren gebruikten dit natuurlijk. Ik heb destijds navraag gedaan bij de desbetreffende hogeschool en er was niets van een klacht van ´moslimzijde´ bekend. Nu zie ik misschien spoken maar na meerdere van dit soort voorvallen kun je mijns inziens spreken van een patroon om de moslim/islam in een kwaad(aardig) daglicht te stellen. Het heeft helemaal niets te maken met een overijverig bestuur om de overgevoelige moslim te ontzien, wat ook erg kwalijk zou zijn overigens.

op 13 03 2014 at 17:19 schreef MNb:

Nee Abdel, je ziet geen spoken. Je ziet een voorspelling uitkomen die ik dik 15 jaar geleden al heb gedaan, toen Fortuyn nog stukjes in Elsevier schreef.

op 14 03 2014 at 11:26 schreef Natasha Gerson:

Abdel, zie mijn eerste post, ik monitor dit soort dingen al jaren, sinds de spaarpotjes, en nog nooit 1 werkelijke betrokkenheid of klacht van n moslim gevonden.

op 14 03 2014 at 14:40 schreef cRR Kampen:

Weer een bevestiging ervan dat de VK sinds ergens deze eeuw extreemrechts is geworden. Wat een foute schrijvers hebben ze daar tegenwoordig zeg. Die Baudet is er ook zoeentje.

op 14 03 2014 at 16:38 schreef Herbert:

Wat een ongelooflijk kleingeestige gedachte van die Landbouwschool.

Het dankwoord heeft niets met wetenschap te maken maar het is wat het is, een dankwoord. Een persoonlijke noot van de promovendus. De enige eis die ik me voor kan stellen is de lengte van het dankwoord, maar dat is het dan ook wel.

op 14 03 2014 at 16:39 schreef Herbert:

En speciaal voor Natahsa Gerson, http://www.communicatieonline.nl/nieuws/fortis-bant-onrein-spaarvarkentje

Overigens gaf mijn bank, de Bondsspaarbank, een bijenkorf weg met een gleuf en een slotje waarvan alleen de bank een sleutel had.

op 14 03 2014 at 21:07 schreef Erik Tjallinks:

Ik las het in Trouw en was er verbaasd over. Zelfs een agnost en scheider van kerk, staat en wetenschap als ik, vond het muggenzifterij om een dankwoord aan God in een proefschrift te verbieden. Men kan heel goed wetenschap bedrijven en menen dit aan God te danken te hebben, zonder godsdienst en wetenschap met elkaar te vermengen.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

Become a Patron!
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

Vermaakt u zich een beetje met deze site? Laat uw waardering blijken met een kleine donatie (grote mag ook!): NL59 RABO 0393 4449 61 (SWIFT BIC RABONL2U) o.v.v. ‘Frontaal Naakt’.

 

pbgif (88k image)
 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

Meest gelezen in januari

O Wat doet Gerdi Verbeet eigenlijk om een goed mens te zijn?

O Ik wil mijn fucking vaccin

O Jouw vrijheid houdt op waar mijn verbodsfetisjisme welig tiert

O Ontlast de ic’s, verplicht de mensen af te vallen

O Waarom ik veganisten haat

O Dat is jouw monster, daarbuiten

O De hetze tegen Abdelkader Benali is puur racisme

O Wilders haat moslims, het masker valt af!

O YouPorn

O Nederland is heel rap een fascistische staat aan het worden

 

Meest gelezen ever

O YouPorn

O Hoi, Jesse Klaver, ik heb geen zin om te boeten voor jouw papatijd

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Ik word vervolgd wegens belediging van een seriebelediger

O Verplicht naakt douchen op school, jongens en meisjes bij elkaar

O Ga je nu Wierd Duk ontslaan, Telegraaf?

O Ik ga naar Japan verhuizen

O Hoi, Onderwijsraad, zit de mensen eens niet zo in hun nek te hijgen!

O Kappen met je hypocriete gejank, landgenoten, je racisme schijnt door

O Lekker hitsen tegen migranten met Wierd Duk en Lucas Hartong

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“Voorganger van de Linkse Kerk in Hersteld Verband.” (Carel Brendel)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.’ (Hafid Bouazza) ‘Complimenten voor Frontaal Naakt.

‘Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.’ (Lousewies van der Laan)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS