Home » Archief » Junji Ito’s Tombs is grotesk, absurd en hyperrealistisch


[25.10.2023]

Junji Ito’s Tombs is grotesk, absurd en hyperrealistisch

Peter Breedveld

 

Junji Ito wordt beschouwd als één van de grootmeesters van de horror-manga. Ik heb een aantal films gezien die op zijn verhalen zijn gebaseerd, zoals Uzumaki (Spiral) en de hele Tomie-franchise (waar ik een lichte obsessie voor heb gehad, hoewel de meeste films niet zo goed zijn), maar zijn stripverhalen had ik nooit gelezen.

Om alvast in de sfeer van Halloween te komen, las ik eerder deze maand Tombs, een verzameling vertaalde verhalen van Junji Ito die Viz Media dit jaar uitbracht. Ik kan u zeggen dat alle loftuitingen op zijn werk niet overdreven zijn. De verhalen in Tombs zijn grotesk en absurd, maar zeggen toch heel wezenlijke dingen over mensen.

 

 

Er is iets hyperrealistisch aan een meisje met een slak als tong, doden die ter plekke in grafstenen veranderen, een dorp dat zich voedt met het bloed van zijn inwoners, monsterlijke buurvrouwen die ’s nachts onze slaapkamer proberen in te komen en een massa levende doden in de doorzichtige buik van een gigantisch zeemonster. Het zijn nachtmerries en nachtmerries zijn echt, we hebben ze echt en ze leggen iets van onze kern bloot, van wie we diep van binnen zijn, wat we verborgen proberen te houden. Onze grootste angsten en fobieën. Daarnaast appelleren Ito’s tekeningen aan tal van collectieve trauma’s, zoals de Holocaust en dodelijke epidemieën.

Grafstenen

Neem het openingsverhaal, tevens het titelverhaal, Tombs. Een jongen en zijn vriendin reizen per auto naar een afgelegen stad, waar een wederzijdse vriendin naartoe is verhuisd. Onderweg rijden ze een meisje dood. Ze stoppen haar in de kofferbak en logeren bij die vriendin, die de volgende dag ongerust is omdat haar zus, waarvan ze niet wisten dat ze die had, wordt vermist.

 

 

Niet alleen hebben ze een aan zekerheid grenzend vermoeden dat het meisje in hun kofferbak de vermiste zus is, ze hebben ook een lokaal taboe gebroken, want de bewoners van de stad moeten blijven liggen waar ze gestorven zijn, om ter plekke te veranderen in een grafsteen. Om deze reden is de hele stad bezaaid met grafstenen en worden de patiënten van het plaatselijke ziekenhuis, als ze op het punt staan te sterven, snel naar buiten gedragen.

Het is een buitenissige premisse die het uiterste vraagt van onze suspension of disbelief. Maar waar het verhaal werkelijk over gaat, is de onmogelijk zware schuld die op de schouders van de hoofdpersonen rust. Het is één van mijn ergste nachtmerries, verantwoordelijk te zijn voor iemands dood en het alleen maar erger te maken door te proberen je afschuwelijke fout te verbergen.

Ik denk niet dat ik iemand dit ooit beter en literairder heb zien verbeelden dan Junji Ito met zijn grafstenen. Meesterlijk.

 

 

Afzichtelijke buurvrouw

Het zit ‘m ook in de manier waarop Junji Ito zijn verhalen vertelt. Het tempo is vlot, maar tegelijk lijkt hij de tijd te rekken en een tergende traagheid te suggereren, zoals in het verhaal The Window Next Door, waarin een jongen elke nacht wordt belaagd door zijn afzichtelijke buurvrouw, die elk nacht een beetje meer succes heeft bij haar pogingen zijn slaapkamer in te komen. Dat is ook het grappigste verhaal in de bundel.

 

 

Het verhaal Floaters lijkt een parabel over sociale media te zijn. Mensen raken besmet door zaden waardoor zwarte, harige bollen uit hun mond ontsnappen die hun diepste geheimen de wereld inschreeuwen. Een jongen die sterk aan Sander de Luikjesnazi doet denken, verzamelt die haarbollen om er de levens van mensen mee te ruïneren.

Dit alles is fantastisch getekend, in een zekere klare lijn maar met zeer realistische gezichtsuitdrukkingen en decors, gestileerd en expressief tegelijk. Ik ben zeer onder de indruk en wil nu alles van Junji Ito lezen.

 

 

Become a Patron!

 

Is het Vrije Woord u écht lief? Steun me dan met een financiële bijdrage. Doneer aan de enige dwarsdenkende, onafhankelijke (maar echt) site van Nederland. Rekeningnummer NL24 ASNB 8832 6749 39 (N.P. Breedveld, ASBN Rijswijk), BIC ASNB NL21.

boeken, Peter Breedveld, Strips, 25.10.2023 @ 08:42

[Home]
 

1 Reactie

op 25 10 2023 at 08:42 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O De aangifte van Wilders is een greep naar de macht over onze taal

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Kankerhomo

O Harde Por

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS