Home » Archief » Overgewaaide Jodenhaat


[12.01.2014]

Overgewaaide Jodenhaat

Peter Breedveld

Boogaard4
Illustratie: Theo van den Boogaard, zaterdag 18 januari op het Winternachtenfestival

‘Antisemitisme en homofobie geen Nederlandse verschijnselen. Ze zijn geïmporteerd, voor een bedroevend groot deel uit Marokko’, zei PVV-kopstuk Fleur Agema vijf jaar geleden. Toen Hassnae dat aankaartte, schaamden zelfs PVV-stemmers zich voor die bizarre uitspraak. Ze wrongen zich in allerlei bochten om te verdoezelen dat Agema dat echt had gezegd. Complete oorlogen heb ik op deze site uitgevochten met een type dat bij hoog en laag bleef volhouden dat we Agema woorden in de mond hadden gelegd.

Nu komt de sjieke NRC-columnist Bas Heijne er gewoon mee: ‘Zeker, in Nederland kennen we de uit Arabische wereld overgewaaide Jodenhaat’, schrijft hij in zijn laatste column. Heijne heeft het niet over de anti-Joodse sentimenten die bij veel Arabieren blijkbaar onvermijdelijk samengaan met hun standpunt ten aanzien van de Palestijnse kwestie. Nope, Heijnes column gaat over klassiek antisemitisme: de Franse komiek Dieudonné en zijn theorieën over Joodse complotten, als verzet tegen ‘het systeem’.

Keurige Franse katholiek

Heijne is hopelijk niet vergeten dat de Protocollen van de Wijzen van Sion Franser zijn dan de Marseillaise en mocht hij denken dat Hitler zich het idee van de Holocaust heeft laten influisteren door de Groot-Moefti van Jeruzalem, heeft hij misschien teveel Martien Pennings gelezen.

Dieudonné is geen Arabier en ook geen moslim, maar een keurige Franse katholiek. Ik weet dat omdat de antisemiet Jean-Marie Le Pen, evenmin een Arabier, peetvader is van één van Dieudonné’s dochters en ‘c’est l’abbé Philippe Laguérie, issu d’une mouvance traditionnaliste qui a célébré l’office.’ Niks overgewaaid uit Arabirië dus, maar nooit uit de Rooms-katholieke kerk weggeweest, more like.

Wilders haat alleen maar moslims

Het is een verdomd interessant stukje, dat Bas Heijne geschreven heeft want hier, lieve allochtonen, zien we hoe het sjieke, hoogopgeleide NRC-publiek écht over jullie denkt. Heijne stelt zichzelf en zijn lezers gerust dat we onzalige coalities tussen Joden-, homo-, en vrouwenhaters als in Frankrijk hier in Nederland gelukkig niet kennen: ‘De PVV ageert tegen moslims, maar niet tegen Joden, vrouwen en homo’s’. Wát we hier aan Jodenhaat hebben, is volgens hem overgewaaid uit de Arabische wereld.

Nee maar dat is een hele opluchting, zeg! De PVV heeft het tenminste alleen op de moslims gemunt, dus meneer Heijne hoeft zich nergens zorgen over te maken. Als ze zijn Arabische werkster hebben afgevoerd, zullen er wel Polen of Roemenen zijn die de strontkorsten van zijn wc-pot willen komen boenen.

Wilders haat alleen maar moslims. Afgezien van het feit dat Wilders gezellig optrekt met dezelfde antisemieten die hun opwachting maken op de doopfeestjes van de Shoahnanassende Dieudonné, krijgen we een mooi inkijkje in de zwarte ziel van Heijne en ik vermoed veel andere hoogopgeleide progressieven. Die heeft alleen maar een hekel aan Wilders omdat dat een horkerige mavoklant is. Die moslims zijn helemaal het punt niet. Wilders doet – voor nu, omdat ze zo handig zijn voor de strijd tegen de islam – alsof hij dol is op homo’s, Joden en vrouwen, dus alles is peachy in Heijneland.

Dokter Kromzwaard Trofee

En het zijn dus types als Heijne die de Dieudonné in mensen wakker maken. Ik heb al veel mensen zien protesteren tegen het verbod op Dieudonné’s optredens met het argument dat de elite alleen in beweging komt als Joden de pineut zijn, terwijl ze wegkijkt bij discriminatie tegen zwarten, Arabieren en moslims. Heijne geeft het gewoon toe: Wilders haat alleen moslims; Joden, vrouwen en homo’s laat-ie met rust. “Hallo!” roepen de moslims, “what are we, chopped liver?”

Inderdaad, moslims, jullie horen er niet bij. Maar dat wisten jullie allang. Het overgrote deel van alle kritiek op Wilders gaat over zijn toon en verschijning, niet over zijn moslimhaat.

Daarom wil ik Heijnes column nu al voordragen voor de Dokter Kromzwaard Trofee (in de categorie ‘slechtste stuk’, uiteraard), die antropoloog Martijn de Koning aan het einde van elk jaar uitreikt aan de schrijver van de domste column over de multiculturele samenleving.

Steun Frontaal Naakt, het enige echte dissidente geluid in Nederland! Stort op rekeningnummer NL59 RABO 0393 4449 61 (N.P. Breedveld, Rabobank Rijswijk), SWIFT BIC RABONL2U o.v.v. ‘Frontaal Naakt’.

Peter Breedveld, 12.01.2014 @ 13:43

[Home]
 

49 Reacties

op 12 01 2014 at 13:58 schreef Martijn van Balen:

Ik ergerde me al kapot ja, aan dat statement. “Overgewaaide Jodenhaat” …. Hallo? De meest ranzige haat komt toch echt uit West-Europa…. De Arrogantie!

op 12 01 2014 at 14:01 schreef Pyt van der Galiën:

Prima stuk. Ik wist vanochtend niet wat ik zag toen ik op Twitter las dat de fysicus en bestrijder van postmoderne onzin Alan Sokal een antisemiet zou zijn. Inmiddels heeft Heijne toegegeven dat hij SoKal verward heeft met Alain SoRal, een ex-communist die in de jaren ’90 overliep naar extreemrechts en bij het Front National belandde. Mij zal het benieuwen of het NRC dat morgen in de papieren editie rectificeert. Zal wel niet.

Deze blunder alleen al is aanleiding Heijne nooit weer serieus te nemen. Om dan ook nog eens aan te komen met de even domme als hilarische claim dat Jodenhaat is overgewaaid uit het Midden-oosten, dán maak je jezelf natuurlijk onsterfelijk belachelijk.

op 12 01 2014 at 14:24 schreef Ralph van der Geest:

Ik neem Heijne niet alleen nooit weer serieus, ik veracht hem zelfs voor wat ie geschreven heeft.

op 12 01 2014 at 15:12 schreef Sneebal:

Er spelen nu meer discussies door elkaar. Ik wil dan graag feiten en meningen onderscheiden. Ik doe een poging en hoop dat we zonder jij-bakken en veronderstelde motieven van de boodschapper (zoals ik) kunnen discussiëren.

Waar het Peter mijns inziens om te doen is:
1. Heijne neemt het niet expliciet op voor moslims.
Dat klopt en dat valt wel op als je het eenmaal ziet.

2. Heijne hoort bij de elite die snel ageert tegen antisemitisme.
Die kans is groot.

3. Heijne denkt als Agema dat antisemitisme niet-Nederlands is.
Daarvan zie ik geen bewijs of aanwijzingen.

4. Arabische jodenhaat komt door de Palestijnse kwestie.
Deels waar. Joden bestrijden zit ook in de islamitische overlevering en geschriften.

5. Heijne beweert dat dat in Frankrijk gekoppeld is geraakt aan systeemhaat en klassieke jodenhaat/complotdenken.
De kans is aanwezig. Dat is dus een hypothese/mening die je niet direct kunt aannemen of verwerpen.

5. Heijne beweert dat dat hier minder snel zal gebeuren, omdat de PVV zich niet richt tegen joden.
Ook een hypothese.

6. Moslims kunnen Heijne niet schelen.
Geen bewijs gezien. Maar ook niet gezien dat hij zich druk maakt over de moslimpositie hier.

Heijne steekt de analyse vooral in op jodenhaat gekoppeld aan systeemhaat en in hoeverre dat hier de Franse kant op kan gaan. De positie van moslims als benadeelde groep laat hij buiten beschouwing. Zijn motieven zijn mij niet bekend.

Of Peter gelijk heeft kan ik niet zeggen. Het is wel een interessante hypothese. Dank dus. Had hem zelf niet afgeleid uit de feiten.

op 12 01 2014 at 15:22 schreef Peter:

‘Zeker, in Nederland kennen we de uit Arabische wereld overgewaaide Jodenhaat’

3. Heijne denkt als Agema dat antisemitisme niet-Nederlands is.
Daarvan zie ik geen bewijs of aanwijzingen.

Oké.

op 12 01 2014 at 16:20 schreef Marco Meijer:

Leestip voor Bas Heijne en voor iedereen die denkt dat Jodenhaat naar ons land is overgewaaid uit de Arabische wereld:

De Laatste Der Rechtvaardigen (Le Dernier Des Justes) van André Schwarz-Bart.
Een onthutsende maar zeer goed geschreven aanklacht tegen de eeuwenlange bloedige Jodenhaat en pogroms in Europa, met als logische apotheose de Holocaust.

op 12 01 2014 at 18:10 schreef edo:

Veel hineininterpretatie in dit stuk. Nergens staat dat Heijne die moslimhaat niet erg vindt. Enige echt foute is vind ik zeggen dat we hier tuurlijk de uit de Arabische wereld overgewaaide jodenhaat hebben, daarmee suggerend dat er daar naast geen jodenhaat in nl zou zijn. Das niet waar. Maar de rest van dit stuk, het spijt me, valt voor namelijk stromannen aan.

op 12 01 2014 at 18:28 schreef Peter:

Noem ze dan maar even, Edo, die stromannen.

op 12 01 2014 at 18:36 schreef Sofia van der Linde:

De PVV houdt ook niet van vrouwen hoor. Je bent toch hopelijke niet dit voorstel van excuus truus Fleur Agema vergeten:

Vrouwen zelf laten betalen van abortus omdat dit gevallen van ‘losbandig gedrag’ zou tegen gaan en maximaal tot 8 weken.

De meeste vrouwen weten het niet altijd zeker binnen die termijn of ze zwanger zijn en vrijwel geen enkele tienereb minima-er die binnen een paar weken dat geld bij elkaar heeft. Dit zou met name verkrachtingsslachtoffers gigantisch naaien. Dit voorstel was kansloos en waarschijnlijk alleen gedaan omdat Amerikaanse geldschieters ervoor hebben betaalt. Dat neemt niet weg dat de PVV een vrouwenhatende partij is en Fleur Agema een walgelijke vrouwenhater is.

op 12 01 2014 at 18:52 schreef edo:

‘En het zijn dus types als Heijne die de Dieudonné in mensen wakker maken. Ik heb al veel mensen zien protesteren tegen het verbod op Dieudonné’s optredens met het argument dat de elite alleen in beweging komt als Joden de pineut zijn, terwijl ze wegkijkt bij discriminatie tegen zwarten, Arabieren en moslims.’
– Volgens mij is heijne wel vaker in beweging gekomen: hier bv. http://www.nrc.nl/nieuws/2011/07/27/bas-heijne-aanslagen-noorwegen-dwingen-wilders-tot-duidelijkheid/

‘alsof hij dol is op homo’s, Joden en vrouwen, dus alles is peachy in Heijneland
Ik zie nergens dat Heijne dat beweert.

Het stuk gaat er over (los van de inderdaad misplaatste bewering dat de jodenhaat hier overgewaaid is) dat Nederlands grootste populistische partij weinig tegen homo’s en joden ageert. Hij zegt niet dat het daarom ok is dat hij allerlei gore dingen over de gehele islam, en moslims zegt (en allerlei maatregelen wil invoeren die moslims niet meer gelijk voor de wet behandeld).

op 12 01 2014 at 19:12 schreef dewanand:

Namaste Sneebal,

Heel mooi wat je hier doet, super (klein tikfoutje je noemt 7 punten). Ik hou van jou nieuwe stijl, kan je logigram van maken, ken je deze logische puzzels?

Dit is leuk:
‘Dieudonné is geen Arabier en ook geen moslim, maar een keurige Franse katholiek.’

Maar mbt Heijne:
NRC columnist, zegt ‘jodenhaat is overgewaaid uit arabische wereld’????

Kijk naar deze info over Marten Luther, die de reformatie opstartte en een nieuw tijdperk van jodenhaat, door de opkomst van gereformeerden:

It was not until January 1518 that friends of Luther translated the 95 Theses from Latin into German
http://en.wikipedia.org/wiki/Martin_Luther

Ik zoek de biologische oorzaken, intern bij het organisme voor dingen als X-haat omdat het volgens mij zo moet werken. In theorie moet dus Jodenhaat een direct biologisch voordeel bieden aan de betrokkenen, al wie dat ook mogen zijn (ook veel hindoestanen en negers haten joden en ik ken ze goed).

Enerzijds is er de propaganda, anderzijds de onwetendheid van wat nou Joods of beetje Jiddisch is, en men haat dan uit onwetendheid de Joodse medemensen op deze wereld, wat zeer zeker een trieste zaak is.

Liefhebben en haten uit onwetendheid.

op 12 01 2014 at 19:23 schreef Peter:

Edo, dat Heijne met zijn belerende vingertje naar Wilders zwaait, neemt niet weg dat hij met zijn laatste column precies het vooroordeel bevestigt dat Dieudonné en zijn aanhangers koesteren. Hij ageert tegen Jodenhaat, niet tegen Arabierenhaat – integendeel, zou ik bijna zeggen – en zegt en passant ook nog even dat die Jodenhaat uit de Arabische wereld is overgewaaid.

In die context is de zin ‘De PVV ageert tegen moslims, maar niet tegen Joden, vrouwen en homo’s’, nota bene nadat Heijne heeft geconstateerd dat onzalige verbonden tussen vrouwen-, homo- en Jodenhaters in Nederland niet bestaan, bijzonder giftig.

Heijne suggereert wel degelijk dat het minder erg is om moslims te haten dan Joden, homo’s en vrouwen.

En terecht natuurlijk, de moslims hebben immers het antisemitisme naar Nederland gehaald.

op 12 01 2014 at 20:24 schreef Latifa Bouras:

Peter, bedankt voor je stuk. Ontzettend knap hoe jij zo snel op de actualiteiten inspeelt. Chapeau!

op 12 01 2014 at 20:36 schreef Jona Lendering:

Heijne’s stuk ging over de uiteenlopende aard van de systeemkritiek. Zijn formulering over het overwaaien van het antisemitisme was in dat betoog onhandig, misschien misplaatst, maar het stuk ging niet over de herkomst van het Europese antisemitisme. Als de opmerking over het overwaaien de kern van het betoog was geweest, beste Peter, zou ik me meer hebben kunnen vinden in je betoog. Nu schiet je toch wat over je doel.

Ik realiseer me overigens dat een van mijn eigen laatste bijdragen ook ging over een domme formulering, dus ik zal de eerste steen niet naar je werpen.

op 12 01 2014 at 21:41 schreef Peter:

Ik begrijp wel dat het stuk niet over de herkomst van het antisemitisme ging, maar daar gaat mijn stuk wel over, want daarover bestaan bij Heijne overduidelijk wat misverstanden.

Ik heb er verder maar voor gekozen Heijnes gebazel – en gebazel is het – over ‘systeemkritiek’ te laten voor wat het is. Totaal uit de lucht gegrepen nonsens over conservatief links en extreemrechts dat elkaar in de armen zou vallen.

Het mantra dat antisemitisme een Arabische uitvinding is wordt steeds salonfähiger, en ik vind het belangrijk om die nonsens meteen de kop te helpen indrukken.

op 12 01 2014 at 23:50 schreef Sneebal:

@dewanand
Dank. Ik houd meer van logica dan van retoriek. Maar laat me wel graag verrassen en uitdagen door andere invalshoeken en meningen.

op 13 01 2014 at 00:42 schreef Jaap:

Op facebook verdedigt Heine zich zo:
Bas Heijne Veel misverstand over dat halve zinnetje begrijp ik. Dat Europees antisemitisme hier heeft huisgehouden, spreekt vanzelf. Dat t niet verdwenen is, ook. Maar ik stelde alleen dat t in Frankrijk nog politiek wordt geëxploiteerd, door FN en types als Dieudonne, en hier niet – wat natuurlijk niet wil zeggen dat t hier niet zou voorkomen. Over de oorzaken van het overgewaaide antisemitisme kun je debatteren, maar het is er wel, lijkt me – verder ging mijn column over een bestuurlijke elite die steeds niet thuis geeft.

Bas Heijne Wat wil je horen, @Martin? Mijn verklaring voor de dubbele populariteit van de quenelle bestaat eruit dat in Frankrijk het klassiek antisemitisme en dat uit de banlieue elkaar in Dieudonne CS gevonden hebben, gepaard met aanval op het ,,systeem”. In Nederland schrijf ik, is dat ondenkbaar. Er is geen actief politiek antisemitisme (wat niet wil zeggen dat antisemitisme niet zou bestaan, zie ook wat Manja zegt en dit: http://religionfactor.net/…/antisemitisme-nederlandse…/

op 13 01 2014 at 08:39 schreef Peter:

Dat Europees antisemitisme hier heeft huisgehouden, spreekt vanzelf. Dat t niet verdwenen is, ook.

Dan begrijp ik niet dat Heijne alleen dat overgewaaide antisemitisme noemt, zeker omdat-ie verderop zegt dat Wilders tenminste geen Joden haat – alleen moslims.

Antisemitisme door moslims wordt hier in Nederland – door types waar Heijne naar ik aanneem niet dood gevonden zou willen worden, vreselijk opgeblazen, terwijl het welig tierende autochtone antisemitisme stelselmatig wordt gebagatelliseerd, behalve als het om vermeend antisemitisme van een type als Mart Smeets betreft.

Ook tekenend, trouwens dat antisemitisme in extreemrechtse kringen wordt gebagatelliseerd, maar iedereen wel over een rare opmerking van Smeets valt.

Heijne schrijft dat antisemitisme in Nederland niet voorkomt, afgezien van dat overgewaaide antisemitisme, maar dat hier wel net zo’n afkeer is van de elite als in Frankrijk en besluit dan dat FRanse toestanden hier niet ondenkbaar zijn.

Franse toestanden zijn hier allang. In plaats van de quenelle wordt hier de Hitlergroet gebracht en worden er NSB-vlaggen opgespeld en opgehangen. Waar in Frankrijk de Joden weer de pineut zijn, zijn dat hier de moslims. Same difference.

De quenelle geniet in Frankrijk geen ‘dubbele populariteit’. Ze wordt gebracht om Dieudonné te eren en om te zeggen: we hebben schijt aan Joden.

op 13 01 2014 at 10:14 schreef Karim:

Overgewaaide antisemitisme….

Wie heeft het wel eens ervaren dan? Behalve de berichtjes dat iemand een Marokkaan “kutjood” heeft horen zeggen ergens in een Amsterdams steegje.

Het is allemaal opblazerij en ophitserij. De Joden zijn de best geïntegreerde en meest succesvolle minderheid in West-Europa….
En toch….Toch moeten we maar benadrukken wat een tere zieltjes het zijn en we ze moeten beschermen op onze achterste poten zodra het woord “Jood” valt….

Dat we systematisch antisemitisme (want dat is het) jegens Arabische moslims hebben in het Westen wordt weggemoffeld alsof het niets is. Want Arabieren, jawel, zijn iets minder mens, nie waar?

Het is een vorm van misbruik: het misbruiken van anti-Joods-semitisme om het eigen anti-Arabisch-semitisme te voeden.
Vingertje wijzen naar de Arabieren, zo van “Kijk! Jodenhaters!” en op die manier de de-humanisering van Arabieren verder voeden.

Lekker vinger wijzen naar de ander. De ander betichten van alles wat er fout is in de vingerwijzers zelf….

op 13 01 2014 at 12:01 schreef Natasha Gerson:

ik heb van best veel moslims maar nooit van Marokkanen gehoord dat ze antisemitisch opgevoed zijn. Als iemand zegt ‘ik vind dat ik best antisemitisch opgevoed ben, mijn vader zeurde altijd over joden’ dan bewijst dat wel dat de spreker dat niet is. Van Marokkenen hoor je het niet omdat het voor hun niet geldt.De oudere generatie Amazigh is totaal niet antisemitisch, want kende tenslotte in hun jongere jaren meer joden dan de gemiddelde Nederlander en had er ook meer mee gemeen. Ik vind dat moslims veel over joden doorzeuren, vooral in pogingen hun situatie te vergelijken met het taboe op jodenhaat en soms is dat terecht. Maar echt eng, werkelijk racistische klassieke jodenfobie, van het soort: weet precies wie er joods is en wie niet desnoods in petcentages, hangt alles op aan joodse connecties (jaha jij had zeker makkelijk een voet binnen de deur bij VN of slijmerige opsommingen waar joden zo goed in zijn, of dingen als, mag ik u iets vragen, bent U Israeliet? ) dat haalt nog steeds alleen de christelijke medemens zich in zijn hoofd hoor.

op 13 01 2014 at 12:11 schreef Natasha Gerson:

Las eerder vandaag trouwens net over een intetessant vergeten stukje Britse historie. Pogroms in Manchester, twee jaar na de oorlog. The Sargeant’s affair.

op 13 01 2014 at 12:24 schreef Natasha Gerson:

En laten we ook niet vergeten dat filosemitisme en antisemitisme heel dicht bij elkaar ligt. Wie mensen collectief op een voetstuk plaatst vanwege vermeende collectieve kenmerken hoeft maar 1x teleurgesteld zijn en de hele apenliefde slaat om in haat. Wat zijn joden toch slim is maar een stap verwijderd van wat zijn joden toch sluw…daarom heb ik ook altijd een diep wantrouwen naar gristenen voor israel types enzo. Idd zal een jonge moslim die het woord ‘jood’ alleen maar in de mond neemt al van antisemitisme verdacht worden ook al is dat in de context, waarom vormen joden een uitzondering in alles, kunnen joden eens als anderen behandeld worden. Terwijl een of andere PVVer die van joden zijn hobby maakt boven elke verdenking staat. Joden zijn zelf ook erg dom geworden hierin vind ik. Ik weet wel dat ik als het er op aan zou komen eerder bij Karim hierboven op zolder zou gaan zitten dan bij pastor Ben Kok.Noem het gut feeling.

op 13 01 2014 at 12:26 schreef Natasha Gerson:

Ps andersom zou jij ook welkom zijn Karim

op 13 01 2014 at 13:14 schreef Karim:

Mooi gezegd Natasha.

En bij mij ben je veilig op zolder….Vreemd dat je mij vergelijkt met Pastor Ben Kok….

“Liever met Karim dan Pastor Ben Kok” …. Plaatst mij al in een zeer eigenaardige vergelijking.

Ik ben gewoon een leuke Groningse knul uit het Noorden hoor, je schrijft het alsof het bijzonder is dat je voor mij zou kiezen….

op 13 01 2014 at 13:50 schreef jos:

Het probleem is niet zo zeer dat het vooroorlogse antisemitisme in Nederland springlevend is maar dat de doelgroep veranderd is en de retoriek hetzelfde is gebleven.

De gelijkenissen tussen het antisemitisme van begin 20e eeuw en de islamofobie nu zijn heel duidelijk.
– de Talmoed en de Koran worden “uitgelegd” om aan te tonen dat joden resp. moslims niet deugen.
– joden toen en moslims nu worden gekoppeld aan geweld, toen was het het bolsjewisme. Men is vergeten dat Kristalnacht een “reactie” was op een terreuraanslag door een jood (een aanslag op een Duits diplomaat in Parijs).
– joden toen en moslims nu werden als Fremdkörpfer gezien die een bedreiging waren voor de Europese beschaving.
– joden toen en moslims nu hadden een zogenaamd plan om wereldheerschappij te verkrijgen.
– joden toen kon je niet vertrouwen. Moslims nu houden zich aan “taqiyya” en zijn wolven-in-schaapskleren.

Het enige verschil is dat men nu moslimhaat verbergt achter “religiekritiek” omdat je na 1945 wat voorzichtiger moet zijn met openlijke polemieken tegen etnsich-religieuze minderheden. Maar de markt voor zulke haat bestaat nog steeds, over het gehele politieke spectrum en in alle bevolking

op 13 01 2014 at 14:05 schreef edo:

Puike opsomming op zich jos.

op 13 01 2014 at 15:02 schreef Thomas E:

Ik ben het helemaal eens met Natasha (12:24 u). BLIJF de mensen als individu beoordelen. Laat die ‘overerfde’ eigenschappen van het collectief maar stof vergaren in het rariteitenkabinet van Vacher de Lapouge; zijn hersenspinsels zijn keer op keer wetenschappelijk weerlegd. Als we frank en vrij naar anderen gaan kijken, hoeft niemand zich bij voorbaat al in een hoek getrapt te voelen, noch positief-discriminatoir beschermd te worden. En Wilders verliest zijn politieke bestaansrecht.

op 13 01 2014 at 15:58 schreef Rosa:

Complimenten, Jos!

op 13 01 2014 at 16:43 schreef MNb:

Mijns inziens zijn antisemitisme en islamofobie iig in Nederland nauw met elkaar verbonden geraakt. Zie dit:

http://www.annefrank.org/ImageVaultFiles/id_11492/cf_21/monitor2004-6.PDF

Merk ook op dat Roma en Sinti er evenzeer onder te leiden hebben.
Dit onderzoek verdient uiteraard een update.

op 13 01 2014 at 16:59 schreef cRR Kampen:

En dat, Jos, mag je nu allemaal natuurlijk niet zeggen.
Want het is toch ‘heel wat anders’, met die moslims, nietwaar.
Hebben we vandaag de dag allemaal van die besmuikte racisten.

Ik kan Bas Heijne meestal best positief waarderen. Maar het stukje dat Peter fileert bevat inderdaad een ongekende blunder, of erger – Heijne ook al door de Israellobby getangd. Daar zou ie eigenlijk nog wat aan moeten doen.

op 13 01 2014 at 17:06 schreef dewanand:

namaste Jos, Sneebal ea fnaakters,

dit is een goed trefwoord:
Fremdkörpfer

Wat is vreemd in Nederland?

Ja, ik in een doti midden in de winter he of indiase kurta. OF een hete hindoemeid met donkerbruin kleurtje in sexy sari met open kruis, ja dat moet een exotische Fremdkörpfer zijn uit een Indiase of surinaamse slum.

Vreemdelingen zijn vreemd:
zonet nog bij de Hoven sprak ik met een vette antilliaanse negermix vent van greenpeace en ik vond hem zo vreemd eruitzien, zo prehistorisch, zo onhollands, zo buitenlands gewoon, alles zijn negroide peerlijfje, ja en ik dacht van, ook ik ben een 30 procent vies bruin koelie-negertje als ik eerlijk ben. Hij en ik zijn verdoemd om eeuwig vreemd en buitenlands te blijven als NIET blanken. Wat een verdoemd karma he om zwartkontje te zijn.

Maar waar zijn de moslims die nu hier een invasie hebben gepleegd? IK zie wel een islamitische troepenmacht hier met hoofddoekjes hele dag en de trojaanse baby paardjes in hun kinderwiegjes, maar ik twijfel eraan of deze zielepoten wel een jihad hier kunnen winnen van de superieure, lange, sterke, intelligente, en grootgeschapen blanken. Vaak vind ik die Allahtoontjes zo zielig en zo dom.

op 13 01 2014 at 18:23 schreef Ralph van der Geest:

Medeachrijver van Krapuul.nl Arnold J. v.d. Kluft schreef over het pseudo-intellectuele gebazel van die Heijne eveneens het één en ander en voegde bijgaande link toe:
http://www.dbnl.org/tekst/pres003onde01_01/
Voor wie er nog maar aan mocht twijfelen dat jodenhaat diep ingekankerd zit bij de Nederlanders en hoe dat uitpakte zullen we maar zeggen.

op 13 01 2014 at 21:01 schreef Sneebal:

Karim, Jos en een paar anderen

Prachtige analogie. Zit zeker wat in.

Maar kijk uit voor een klassieke redeneerfout. Dat islamofobie lijkt op klassiek westers antisemitisme, wil niet zeggen dat er geen overgewaaid antisemitisme is.

Natasha: wat mensen zeggen (hoeveel Marokkanen trouwens?) is ook niet maatgevend. Zeker niet als het gaat over wat mensen zelf rapporteren over antisemitisme (en andere vormen van racisme). Ben niet te goedgelovig dan.

Vergeet de feiten (?!) niet. Dit is uitgebreid in het nieuws geweest. Het gaat iets verder dan kutjood horen in een steegje Karim. Niet bagatelliseren. Dat kost geloofwaardigheidspunten.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/archief/article/detail/982791/2010/06/22/Keppeltjes-blijven-in-de-jaszak.dhtml

http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/article/detail/3541396/2013/11/08/Joden-niet-neonazi-s-maar-moslimextremisten-zijn-grootste-bedreiging.dhtml

http://www.trouw.nl/tr/nl/4500/Politiek/article/detail/3548060/2013/11/20/CU-Joodse-instellingen-moeten-beveiliging-vanuit-het-Rijk-krijgen.dhtml

op 13 01 2014 at 21:36 schreef Peter:

Nee, Sneebal, artikeltjes aanhalen uit Trouw, dat een hele shariawijk verzint, en een artikel waarin het CIDI, dat aantoonbaar alleen is geïnteresseerd in antisemitisme onder moslims, mag uitwijden over Jodenhaat, dát kost geloofwaardigheidspunten.

op 13 01 2014 at 21:53 schreef vincent vinniedus:

opvallend dat het alleen over Frankeijk gaat: Alsof er geen fascisme en jodenhaat in de rest van Europa is. Maar in Spanje is het springlevend en is de fascistengroet gewoon legaal.En dat heeft niks met imigranten uit Noord Africa te maken.

op 13 01 2014 at 23:03 schreef wiske:

Even kijken dan,
http://www.youtube.com/watch?v=rE27zRRqR9c
En wie willen de verbods-troef inzetten? De regering! Liever dan naar de vragen van het volk te luisteren.

op 13 01 2014 at 23:09 schreef Sneebal:

Peter, het gaat mij om feiten en inhoud. Dat een bron ook foute schrijvers heeft of zelfs een bedenkelijke tendens, maakt niet gelijk alles onwaar. Geloof je niet dat Nederlandse joden zich meer bedreigd achten sinds zeg tien jaar? Dat ze liegen en hun scholen zomaar zelf beveiligen? Dat het een spin is?

Hieronder Belgisch onderzoek, via twee links. Wat is fout aan deze bronnen?

Karim en Jos bagatelliseren antisemitisme onder Nederlandse moslims door te stellen dat islamofobie net zoiets is als klassiek westers antisemitisme. Ik benoem die redeneerfout en post links naar ervaringen van joden en onderzoeksresultaten die laten zien dat het inderdaad niet zo simpel is. Ik hou gewoon ook niet van gelul en wensdenken. Meer niet.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3411050/2013/03/18/Antisemitisme-onder-jonge-moslims-is-fundamenteel-en-diepgeworteld-probleem.dhtml

http://politiek.thepostonline.nl/2013/06/28/antisemitisme-twee/

op 13 01 2014 at 23:38 schreef Peter:

Sneebal, je maakt je zelf steeds belachelijker. Na het CIDI en Trouw kom je nu met Bart Schut en De Jaap. Je brengt goddomme de hele islamofobe haatpropagandamachine in stelling. Waarom niet meteen GeenStijl en de PVV in de strijd gegooid?

De Anne Frank Stichting is gelukkig iets nuchterder, al maakt ze onder andere gebruik van de antisemitismemonitor van het CIDI, die ik volstrekt onbetrouwbaar vind:

http://www.omroepwest.nl/nieuws/13-01-2014/hema-we-hebben-zelf-de-plas-opgeruimd

op 14 01 2014 at 00:43 schreef Sneebal:

Ik snap werkelijk niet dat het hierboven normaal wordt gevonden om antisemtisme onder moslims in Nederland te ontkrachten met een schijntegenstelling: ‘islamofobie is tegenwoordige net zo erg/erger’.

En gezien de bronnen die ik vond (door hun verdachte mening presenteren ze per definitie geen feiten) moeten we nu concluderen dat joden zich niet in meerdere mate bedreigd achten, en anti-joodse sentimenten onder moslims uit de duim zijn gezogen? Of heb ik weer iets niet begrepen?

Ik wil niks groter maken dan het is, maar zo incrowd ga ik niet worden. Ik laat me graag aan het denken zetten, maar bepaal zelf welke conclusies waterdicht zijn en welke rammelen.

Dat het meevalt met antisemitisme onder Nederlandse moslims, kan ik niet concluderen. Zou niet weten op basis waarvan. Daar ging het me om. Leg maar op inhoud uit waarom ik dat wel zou moeten doen. Ik laat me graag overtuigen.

op 14 01 2014 at 00:48 schreef vander f:

Ik denk bij overgewaaide jodenhaat’ meer aan hekel aan joden vanuit een andere bron.
Het christelijk antisemitisme al beginnend bij ‘zij’ hebben Christus vermoord in de eeuwen oude Europese context versus de eeuwenoude Islamitische variant, meer uit het midden oosten, hedentege aangevuld met het ontstaan van Israel met z’n hele gedonder, vooral dat laatste maakt de Islamitische jodenhaat nu zo virulent.
Of Heijne dat ook zo bedoeld heeft weet ik niet.
Hij lijkt me overigens de ‘klasieke’ europese jodenhaat niet te ontkennen, alleen dat in Nederland openlijk antisemitisme politiek gezien niet kan, en in Frankrijk wel, en hier hebben we dus de Islamitische variant die wel breed geaccepteerd wordt.

op 14 01 2014 at 07:14 schreef Peter:

Ik snap werkelijk niet dat het hierboven normaal wordt gevonden om antisemtisme onder moslims in Nederland te ontkrachten met een schijntegenstelling: ‘islamofobie is tegenwoordige net zo erg/erger’.

Dat gebeurt hierboven helemaal niet. Je moet je op feiten baseren en niet op de stukken van Bart Schut en De Jaap. Die zijn niet geïntereresseerd in Jodenhaat, het gaat hen alleen maar om moslims demoniseren.

op 14 01 2014 at 10:52 schreef Thomas E:

Het is gewoon zo dat antisemitisme in NL veel meer veroordeeld wordt dan antimoslim uitingen. En dat heeft niet alleen te maken met onze nog sluimerende schuldgevoelens over de holocaust. De autochtone Nederlander is pragmatisch: joden veroorzaken hier geen problemen en ‘lijken meer op ons’, terwijl noord-afrikanen vaak donkerder en anders gekleed zijn en zich te vaak negatief in het nieuws cq de wijk manifesteren. Bovendien wordt de islam als bedreiging voor de wereld gezien (nine/eleven, al qaida, etc) en het Israëlische jodendom slechts als kolonisator-uit-nood in de eigen regio. Helaas, allemaal stereotypen en veel te weinig bereidheid om zèlf de mensen te leren kennen.

op 14 01 2014 at 15:58 schreef De zwarte ziel van veel hoogopgeleide progressieven | Doorbraak.eu:

[…] Breedveld in Overgewaaide Jodenhaat (Frontaal […]

op 15 01 2014 at 09:43 schreef cRR Kampen:

“Het mantra dat antisemitisme een Arabische uitvinding is wordt steeds salonfähiger, en ik vind het belangrijk om die nonsens meteen de kop te helpen indrukken.” zei Peter, te overladen met hulde hiervoor. Zeer juist.

op 15 01 2014 at 11:11 schreef Erik Tjallinks:

Inderdaad, moslims worden hier gediscrimineerd omdat ze niet net als Joden en homo’s gediscrimineerd worden. Of was het andersom? Ik weet het ook niet meer, maar ik kan me wel in het stuk van Heijne vinden: hij stelt gewoon de bestuurlijke elite aan de kaak, en de discriminatie van iedereen die binnen “het systeem” een baan heeft en zich Nederlander voelt, door kansarme jongeren die slachtoffer zijn van de culturele clash tussen hun ouders en “het systeem”, en die zich geen Nederlander voelen, waardoor zij weer door vele hardwerkende Nederlanders worden gediscrimineerd, en die hun frust uiten op homo’s, vrouwen en anderen die door “het systeem” bewierookt worden. Daar horen natuurlijk ook Joden bij (hoewel hun ouders vreedzaam met Joden in Marokko omgingen die daar een normale maatschappelijke status hadden) want de Joden = Israel = Amerika = “het systeem”.

op 16 01 2014 at 12:37 schreef Lucas:

Wellicht gaat het om een specifiek soort antisemitisme, zoals wij ook spreken over de uit Rusland overgewaaide homo-emancipatie.

op 17 01 2014 at 18:18 schreef laarmans:

Moslims zijn de kop van Jut, lijkt wel.Anti-semitisme wordt in hun schoenen geschoven.Maar ook geweld tegen homo’s,gevoed door berichten in de Telegraaf en op duistere, veelal populistische websites.
Er is zeer onlangs een politierapport verschenen van de Landelijke Eenheid Politie 2013.Hierin wordt het sprookje dat homo’s alleen afgetuigd worden door Marokkanen onderuit gehaald.Let op het woord alleen.

Wat zijn de naakte cijfers en feiten? De meerderheid van de verdachten heeft enkel de Nederlandse nationaliteit.16,6 % van de verdachten heeft een Marokkaans paspoort, eventueel samen met een Nederlands.5,5% heeft een Turks paspoort en 2% een Roemeens. ( bron: the post online)
Ik vraag me af of Bas Heijne in een artikel over homogeweld ook dezelfde natte vinger in de lucht steekt als in zijn artikel over anti-semitisme uit de Arabische wereld.

op 20 01 2014 at 15:32 schreef Post-atheïst | Antisemitisme | Sargasso:

[…] de huidige jodenhaat hier ten lande uit de Arabische wereld is overgewaaid, kwam hem op nogal wat kritiek te staan dat er nog steeds autochtoon antisemitisme […]

op 21 01 2014 at 08:31 schreef Antisemitisme | Mainzer Beobachter:

[…] de huidige jodenhaat hier ten lande uit de Arabische wereld is overgewaaid, kwam hem op nogal wat kritiek te staan dat er nog steeds autochtoon antisemitisme […]

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Harde Por

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O De meest gelezen stukken van 2023

O Willem Kraan zou met Scharwachter en Dibi hebben meegeprotesteerd

O Neem PVV-stemmers serieus!

O De verpletterende charme van de supertolerante Gidi Markuszower

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS