Home » Archief » Zwarte Piet-fundamentalisten helpen de Sinterklaastraditie om zeep


[01.09.2015]

Zwarte Piet-fundamentalisten helpen de Sinterklaastraditie om zeep

David van Deijk

land1

De zelfbenoemde cultuurbeschermers van Nederland blijken in de praktijk de cultuurbarbaren die een belangrijke Nederlandse traditie om zeep helpen.

Nederland is een handelsnatie en dat zijn we al heel lang. Tolerantie van andere culturen en aanpassingsbereidheid zijn daarbij altijd belangrijke eigenschappen geweest; handel gaat voor. Maar deze eigenschappen hebben ook een belangrijke rol gespeeld waardoor Nederland zo goed scoort op de Innovatieladder. Het is in Nederland gebruikelijk dat Traditie om de Traditie wordt weggelachen. Tradities worden aangepast: ze worden beter en mooier gemaakt.

Ditzelfde geldt voor het Sinterklaasfeest. Het bekendste Sinterklaaslied is ‘Zie ginds komt de stoomboot‘. Toen dit lied geschreven werd, was de stoomboot net nieuw en ging meer dan negentig procent van de scheepvaart nog per zeilboot. Sinterklaas was destijds zelf geen nieuwe uitvinding, maar ook hij ging toen al met zijn tijd mee. Op de bekende Sesamstraat-CD ‘Sint en Piet op bezoek bij Bert en Ernie‘ is de Sint gewoon met de auto gekomen. Omdat de koppeling met de katholieke bisschop toch al niet zo sterk meer was, is het kruis van de mijter verdwenen en is zijn staf ook geen bisschopsstaf meer.

Gevoeligheden voorkomen

Zelfs bestaande liedjes worden aangepast om gevoeligheden tegemoet te komen. In de jaren tachtig was er een beweging om de verwijzingen naar het slaan van kinderen uit de Sinterklaasliedjes te halen. En een van de attributen die Zwarte Pieten tot die tijd meedroegen, de roe, werd weggehaald.

Een leidende rol in de ontwikkeling van de Sinterklaastraditie is al jaren weggelegd voor de TV-intocht die langzaam meer en meer verhaallijnen is gaan bevatten en sinds 2001 het Sinterklaasjournaal: een wat meer soap-achtige vertelling rond Sinterklaas. Deze zijn ook met hun tijd meegegroeid en ieder jaar is er, traditiegetrouw, een nieuw verhaal. Sinterklaasvieringen zijn nooit hetzelfde maar altijd uniek.

Irrelevante geschiedsvervalsing

De laatste paar jaren is de aanval geopend op deze prachtige Nederlandse traditie van verandering, van modernisering. Mensen die jarenlang totaal geen interesse getoond hebben in de hele Sinterklaasviering zijn zich er opeens mee gaan bemoeien. Behalve de irrelevante geschiedsvervalsing, wat maakt het nu precies uit waar Zwarte Piet vandaan komt, is ook het idee opgekomen dat de Sinterklaastraditie onveranderlijk eeuwen hetzelfde is gebleven. Met de conclusie dat het een vorm van heiligschennis zou zijn iets te veranderen aan de uitvoering.

Met de komst van de mythe dat Sinterklaas een onveranderlijke traditie zou zijn, is het taboe geworden te praten over hoe Sinterklaas zich door kan ontwikkelen. De mensen die in het openbaar kritiek hebben geuit op de huidige viering, of zelfs maar aangeven dat zij het zelf op een andere manier zullen vieren (HEMA, Bijenkorf), worden met de dood bedreigd, krijgen van de politie een ‘voorkeursbehandeling’ en worden er door de rechtse blogs en programma’s op gewezen dat ze zich niet aan de heersende politieke correctheid houden. (Zwarte Piet moet zwart zijn, moet een gouden oorbel hebben et cetera)

Echte Sintheid

In 2014 ontknoopte het Sinterklaasjournaal met Zwarte Klaas. Een van de Pieten heeft de mantel en mijter van Sinterklaas aangetrokken toen de Sint een burn-out had. Hiermee bevestigt het Sinterklaasjournaal dat de echte Sintheid of Pietheid niet in je huidskleur zit, maar in wat je doet.

Je bent wat je doet, niet hoe je er uit ziet.

David van Deijk is softwaredeveloper. Hij heeft een blog, Fonteindolfijn. U kunt hem volgen op Twitter.

Gastschrijver, 01.09.2015 @ 06:17

[Home]
 

93 Reacties

op 01 09 2015 at 07:09 schreef Haes:

Achter deze opvatting kan ik mij geheel scharen. Het is de essentie van wat ik twee jaar geleden onder andere op dit blog heb geschreven, maar dan op een originele manier verwoord.
Dank voor deze visie, David.

op 01 09 2015 at 07:38 schreef Rob:

Het probleem is en blijft dat “die zwartjes” ineens praatjes krijgen en niks anders. Alles wat er omheen wordt gezegd over tradities en kinderfeesten, is vulsel, camouflage, gelul in de ruimte.
De “buitenlander” mag zich niet met “onze” dingen bemoeien en moet maar oprotten als het hem/haar niet bevalt.

op 01 09 2015 at 08:33 schreef Nrosa:

Helemaal eens met Rob, ik bemoeide me met de discussie en kreeg de meest afgrijselijke scheldpartijen en bedreigingen over me heen, misschien is dát wel de Nederlandse cultuur…

op 01 09 2015 at 08:50 schreef Niek Holtzappel:

Juist het onverholen racisme binnen het pro-pietenkamp heeft mij tot een tegenstander van deze “invented tradition” gemaakt. Daar waar ik eerst nog wel begrip kon opbrengen voor degenen bij wie Zwarte Piet vooral warme jeugdherinneringen oproept is dit begrip dankzij het rauwe racisme geheel verdwenen.

op 01 09 2015 at 09:29 schreef Thomas E:

Goed stuk! Heel overtuigend om met feiten aan te tonen dat het feest dynamisch mee gegroeid is en geen heilig, statisch gebeuren is gebleven.

Overigens maakt het voor de nieuwe generaties ‘gelovertjes’ geen reet uit hoe Piet eruit ziet, want voor hen is het immers de eerste confrontatie. Maak er Pierrots van, dan is de naam verfransd en de kleur verbleekt. Alleen wordt dan het verhaal van de schoorsteen wat lastig (of misschien wel nóg magischer).

op 01 09 2015 at 11:16 schreef Rob:

Ach, wie heeft er nou nog een schoorsteen, Thomas?

op 01 09 2015 at 11:18 schreef marcodB:

Eens, deze discussie past in een breder beeld.. En dit is m.i. niet in contradictie met wat Rob en NRosa stellen.
De kern is dat een zeer verbale een groep claimt te kunnen definiëren wat “de Nederlandse cultuur” is. Andere Nederlanders die veranderingen wensen en verbeteringskansen herkennen worden verdacht gemaakt. Ik schreef er hier eerder over –>
http://www.frontaalnaakt.nl/archives/kiezen-voor-onze-cultuur.html

op 01 09 2015 at 11:25 schreef Han van der Horst:

Het probleem is dat de vierders van sinterklaas in verband worden gebracht met racisme. Daartegen komen zij in het geweer.

Als de hervormers hadden aangevoerd hoe oneerlijk het was dat zoveel kinderen om de kleur van hun huid als ze groot waren nooit Zwarte Piet kunnen worden of als de Pieten zelf hadden vastgesteld hoe saai dat eeuwige zwart toch was, had je nou een zeer kleurrijk Pietendom gehad, dan had iedereen het geweldig gevonden
Maar de discussie is gepolitiseerd. Zij is geplaatst op het vlak van schuld en boete. Mensen die zich van geen kwaad bewust waren, moeten zich ineens verantwoorden voor een racistische praktijk, krijgen te horen dat zij hun kinderen in dit verschrikkelijke racisme opvoeden door ze elk jaar weer het voorbeeld van Zwarte Piet voor te houden.

En natuurlijk grijpen de echte racisten deze kans aan om een mooie traditie te annexeren. Dat maakt de zaak nog complexer, noch giftiger.

Het eindresultaat: in Nederland bestaat veel racisme, worden mensen aan alle kanten gediscrimineerd, maar door deze strijd tegen de verkeerde vijand met de verkeerde strategie blijft dit daadwerkelijk racisme alleen maar buiten beschouwing.

op 01 09 2015 at 11:39 schreef babs:

Goeie, nieuwe insteek.

op 01 09 2015 at 12:23 schreef Peter K:

Het gaat hier om het verschil tussen een verandering uit jezelf, en een verandering die opgedrongen wordt.
Mij maakt het eigenlijk niet uit welke kleur die Piet heeft, maar ik merk wel dat de manier waarop het anti-ZP kamp te werk gaat onnodige aversie oproept.
Tekenend voor het anti-ZP kamp is de tweet ‘witte levens belangrijker zijn dan zwarte’ van Gario kort na het neerstorten van vlucht MH-17: mensen worden gewoon als racist weggezet. Terecht of niet, goodwill kweek er in ieder geval niet mee.

op 01 09 2015 at 13:04 schreef Thomas E:

@Han en @Peter

Natuurlijk kan jarenlang je te goedertrouw Sinterklaas gevierd hebben met zwartepieten, maar als jou vervolgens duidelijk wordt gemaakt dat een groep mensen zich gekrenkt voelt – met historisch verklaarbare redenen – dan hoeft het toch niet zo moeilijk zijn om te kijken of het anders kan?

Vergelijk het met kleine mensen, die ook geen dwerg meer genoemd wilden worden en niet meer uit circuskanonnen geschoten wilden worden. Voortschrijdend inzicht in beschaving heet dat.

op 01 09 2015 at 13:12 schreef Nrosa:

Han vd Horst, ik heb u een keer zien betogen dat Gario dit allemaal over zichzelf heeft afgeroepen..’blaming the messenger’, noemen we dat in goed Engels. Het eerste commentaar van de meeste pro-pieten kwam neer op ‘waar bemoeien die kutbuitenlanders zich mee, dit is ónze traditie!! De rest is windowdressing, het is goed met u.

op 01 09 2015 at 13:33 schreef Egbert:

PeterK: de manier waarop het anti-ZP kamp te werk gaat .. onnodige aversie

Hoe had je er anders over willen horen? Bij de intocht in Dordrecht, 2011, werden Quinsy en Quinsy Gario en Kno’Ledge Cesare hardhandig gearresteerd. Dat was toch zeker niet aversie-wekkend (althans, niet door het antie-ZP kamp). Diezelfde Cesare werd afgelopen jaar besprongen en werkeloos gemaakt bij de aankomst in Gouda. Aversie-wekkend door anti-ZP?

Dus nogmaals: wat vind jij een niet aversie-wekkende manier?

op 01 09 2015 at 14:25 schreef Dennis:

Om het even op zijn twitters te stellen:

#teamhanvanderhorst

op 01 09 2015 at 15:40 schreef Roland:

‘waar bemoeien die kutbuitenlanders zich mee, dit is ónze traditie!’

Oftewel: ’s lands wijs, ’s lands eer. Vind ik een prima argument: in Nederland ben ik tegen (gedwongen) besnijdenis bij minderjarigen, als ik in een ander land zou wonen ik me daar waarschijnlijk niet tegen lokale gebruiken uitspreken.

Wat mij betreft beginnen we hier niet met stieren vechten; in Spanje vind ik het prima (althans, hun zaak).

Verschil is natuurlijk dat het hier gewoon Nederlanders zijn (met stemrecht) die protesteren tegen ZP, en helemaal geen buitenlanders (behalve dat vrij irrelevante VN-comité).

op 01 09 2015 at 16:14 schreef Benedictus:

“Als de hervormers hadden aangevoerd hoe oneerlijk het was dat zoveel kinderen om de kleur van hun huid als ze groot waren nooit Zwarte Piet kunnen worden of als de Pieten zelf hadden vastgesteld hoe saai dat eeuwige zwart toch was, had je nou een zeer kleurrijk Pietendom gehad, dan had iedereen het geweldig gevonden
Maar de discussie is gepolitiseerd. Zij is geplaatst op het vlak van schuld en boete. Mensen die zich van geen kwaad bewust waren, moeten zich ineens verantwoorden voor een racistische praktijk, krijgen te horen dat zij hun kinderen in dit verschrikkelijke racisme opvoeden door ze elk jaar weer het voorbeeld van Zwarte Piet voor te houden.”

Eens met Han. Het is totaal uit de hand gelopen. Jammer!

op 01 09 2015 at 17:25 schreef Egbert:

Bene: Mensen die zich van geen kwaad bewust waren, moeten zich ineens verantwoorden voor een racistische praktijk

Waar dan toch? Hoe dat zo? Bedoel je Henk Westbroek die paar keer bij Pauw +/- Witteman. Hij voelt zich steeds aangesproken en aangevallen, dan legt hij mensen uitspraken en erger in de mond, en vervolgens gaat hij raaskallen als een blind paard.

Of voel jij je juist aangetrokken tot dat soort relprogramma’s? Komt het jou zelfs goed uit, deze afleiding? Heb jij wel eens een argument, eentje maar, van Quinsy Gario teruggelezen en overdacht?

op 01 09 2015 at 17:32 schreef babs:

Han van der Horst,

Er worden door talloze verschillende mensen heel veel verschillende bezwaren geuit tegen Zwarte Piet. In verband brengen met racisme (via de verder correcte leuze ‘ZP is racisme‘) is slechts één van de argumenten.

Het is een keuze daar op te letten of op de veel grotere groep die voorzichtig meldt zich ook niet happy te voelen met ZP.

Het sterkst vind ik zelf verhalen van mensen die zeggen als kind het vervelend te hebben gevonden dat ze voor Zwarte Piet zijn uitgescholden. Vanaf toen ik begreep dat dat nogal eens voor komt, ben ik zelf om.

Hoe kun je nog ZP op je school toelaten als je weet dat er een kans is dat een kind daar last mee krijgt?

En let wel: zonder Gario&Co waren die gewone bezwaren van gewone mensen nooit naarbuiten gekomen.

Mijn overtuiging: het is uit de hand gelopen omdat zwarten uberhaupt iets durfden te zeggen en omdat het in NL zowiezo uit de hand loopt met boerenwachten die met steun van politie aan Marokkanenverboden doen, militairen die worden onslagen vanwege Marokkaanse partner, voortdurend ongestraft racistisch politiegeweld, discussies over hoe het best etnisch te profileren en vooral talloze bommen op moslimlanden

op 01 09 2015 at 17:34 schreef MNb:

Figuren als waar Nrosa het over heeft hebben zich Zwarte Piet toegeëigend en hem tot een symbool van racisme gemaakt. Daarom ben ik net als Niek omgegaan – en behoorlijk snel. In de jaren 80, toen dezelfde discussie speelde, konden Nederlanders uitleggen waarom Zwarte Piet niet racistisch was. Geen Stijl, Powned en co hebben dat effectief verhinderd. Ze brengen ook hier de vrijheid van meningsuiting in gevaar. Daarmee hebben zij Zwarte Piet een racistische betekenis gegeven. Gario had vooraf niet meteen gelijk, maar sindsdien wel.
Daarbij wordt de Roze Khmer indirect gesteund door HvdH, Benedictus en Bertje, die itt struisvogels liever de kop in het zand steken.
Niemand heeft ooit kunnen vertellen waarom het nou zo erg is dat kinderen in 2011 dat T-shirt van Quincy zagen en naar aanleiding daarvan zich dingen gingen afvragen. Mij lijkt dat alleen maar een goede zaak – gaat etnocentrisme tegen en zo.

op 01 09 2015 at 18:02 schreef Benedictus:

Nee Egbert, ik zelf heb geen kleine kinderen, maar demonstraties tijdens de intocht van sinterklaas tegen Zwarte Piet geven mensen die daar staan wel het gevoel dat ze fout handelen. Dit gevoel hebben die mensen zelf namelijk niet, maar ze worden daar op die manier wel op gewezen. Dat hoeft niet alleen met argumenten worden aangegeven, ook non-verbaal kan dit overgebracht worden.

Het gaat in dit soort zaken vaak om de “verpakking”, juist de manier van het pietenprotest -van beide kanten- is bij velen in het verkeerde keelgat geschoten. De inhoud kwam daardoor op de achtergrond. Een andere aanpak en meer tijd, zou m.i.een beter resultaat hebben opgeleverd.

op 01 09 2015 at 18:58 schreef Sasha Berkman:

Nederland is gewoon niet meer zo blank als vroeger. Zo simpel is het gewoon volgens mij.

op 01 09 2015 at 19:08 schreef Egbert:

Tuurlijk, Benedictus (en Peter K). Jij wil natuurlijk een vorm die je kunt negeren. Effe simpel: er werd niks “opgedrongen”. “[De discussie] is geplaatst op het vlak van schuld en boete”: dat maak jij er van. Ik vertrouw er geen milimeter op dan jij er uberhaupt bezig was voordat het “uit de hand gelopen” was, en daarna zeur je maar over de vorm.

Quicy had een T-shirt aan met daarop “Zwarte Piet is racisme”. Als je daar niet tegen kunt, moet je maar met je spiegel ruzie maken. Val anderen niet lasting met je ja-maar-de-vorm beperking.

op 01 09 2015 at 19:42 schreef Thomas E:

@Sasha

Sterker nog: tussen 2025 en 2030 zullen er volgens recente schattingen meer getinte dan blanke Nederlanders zijn. Dan krijgt de witte goedheiligman zelf ook nog een probleem :)

op 01 09 2015 at 20:26 schreef Han van der Horst:

Correctie: Nrosa, waar en wanneer heb je me dat horen beweren?

op 01 09 2015 at 20:31 schreef Han van der Horst:

De leuze “Zwarte Piet is racisme” wijs ik net zo hard af als de uitingen van de Roze Khmer. Maar ik laat Zwarte Piet ook niet door die Roze Khmer stelen. Zo eenvoudig ligt dat.

op 01 09 2015 at 21:14 schreef Han van der Horst:

Ik lees hier van alles over “er niet tegen kunnen” als iemand Zwarte Piet is racisme zegt. Ik kan daar uitstekend tegen. Ik neem het ook volstrekt serieus. Ik heb op Joop.nl in tal van bijdragen aangetoond, dat deze stelling onjuist is en waarom. Ik heb bovendien uitvoerig uitgelegd waarom een en ander juist van de strijd tegen het racisme afleidt. Ik kén de argumentatie van Quinsy Gario. Hij is slecht op de hoogte. Hij toont zich bovendien verwant aan een Amerikaanse ideologie (white supremacy, de check your privilege benadering , de grote maatschappelijke tegenstellingen hebben vooral met kleur temaken) die ik ten sterkste afwijs. Voor argumenten verwijs ik opnieuw naar mijn stukjes op joop.nl. Ik ben het dus met Quinsy Gario op tal van terreinen volstrekt oneens.

Niet dat acties zoals de zijne helemaal onverdiend zijn. De Curaçaose elite, de paters, de broeders en het gouvernement hebben ook altijd geprobeerd de Afrikaanse tradities van het volk te onderdrukken. De aanval op Zwarte Piet is dan ook een koekje van eigen deeg. Verbieden wat op grond van je eigen referentiekader als slecht of zondig overkomt. Het Curacaose volk heeft niet gecapituleerd overigens.

op 01 09 2015 at 21:36 schreef Bertje:

Mnb

Tjonge tjonge tjonge zeg. Sinds wanneer is jou wereldje zo zwart wit?
Heel goedkoop en flauw om de andere Pieten liefhebbers via een bochtje het racistische Pieten kamp in te schuiven. Valt me een beetje van je tegen.

Verder wat Hanvan de Horst zegt.
(Wat mij beterft een van de weinige die wat zinnigs heeft gezegd over deze hele non- disccussie )

op 01 09 2015 at 21:45 schreef Peter:

Bertje heeft de Zwarte Piet-discussie al honderdduizend keer een ‘non-discussie’ genoemd. Hij is echter nooit niet van de partij als die ‘non-discussie’ wordt gevoerd. Met non-argumenten, dat wel.

op 01 09 2015 at 21:47 schreef Jeroen S. van den Heuvel:

Het is geen non-discussie mensen voelen zich er door beledigd. En de Pieten-liefhebbers hebben zichzelf volledig gediskwalificeerd de afgelopen paar jaar. Dat zijn grotendeels pure racisten. De pedo partij is toch ook verboden? Verbied dit ook maar dan. Waarom zou je uberhaupt Pieten-liefhebber zijn? Iets infantielers kan ik me niet voorstellen.

op 01 09 2015 at 22:23 schreef Sasha Berkman:

Dit is de “traditie” waar zwarte piet uit voort komt, racisme als omschrijving schiet te kort omdat er ook koloniale aspecten aan kleven.

http://www.counterpunch.org/2015/08/17/europes-forgotten-history-from-human-zoos-to-human-trophies-displayed-in-museums-today/

op 01 09 2015 at 22:46 schreef Nrosa:

In een stuk op Joop! , ik kende je nauwelijks, maar wat ik van je las, was ik het meestal niet, of zeer slechts ten dele met je eens, je stukje over Gario en ZP deed de deur dicht. Je bekritiseerde zijn manier van zich willen bervrijden van vooroordelen en kwaadaardige karikaturen, oftewel, de underdog krijgt praatjes… Ik vond het beschamend. Zelden zo’n voorbeeld gezien van blanke, gearriveerde arrogantie.

op 01 09 2015 at 23:10 schreef Han van der Horst:

Nrsosa, kom met citaten waaruit dat blijkt. Ik daag je uit.

op 02 09 2015 at 03:07 schreef MNb:

Benedictus zegt het niet erg goed: “geven mensen die daar staan wel het gevoel dat ze fout handelen”
En wat is daar mis mee? Ik ben er nog nooit slechter geworden als men mij dat duidelijk maakte, terecht of onterecht.

HdH bevestigt wat ik schrijf: “Maar ik laat Zwarte Piet ook niet door die Roze Khmer stelen.”
Keurig de kop in het zand gestoken. Dat is namelijk allang gebeurd. En je krijgt hem niet meer terug in de oude vorm.
Bedankt voor je bijdrage.

Bertje is teleurgesteld: “Valt me een beetje van je tegen.”
Een gebruikelijk excuus als jij met iets ongewensts wordt geconfronteerd. Zolang je de kop maar in het zand kunt houden, nietwaar? Ook jij bedankt voor je bevestiging.

Nrosa kijkt: “Zelden zo’n voorbeeld gezien van blanke, gearriveerde arrogantie.”
Natuurlijk. Lieden als HdH en Bertje tonen “objectief” aan dat Zwarte Piet niet racistisch is. Wat zullen ze dan nog luisteren naar domme zwartjes – ahum, de gekleurde medemens? Objectief in het eigen voordeel kan nooit fout zijn.
En de Roze Khmer staat er naast, kijkt ernaar en ziet dat HdH en Bertje lekker meewerken. (/sarcasme)

op 02 09 2015 at 06:53 schreef Han van der Horst:

MNB, door je keuze laat je je in feite ook manipuleren door GeenStijl. Je laat namelijk GeenStijl bepalen wie en wat de achtergrond is van Zwarte Piet. Het is een slecht idee om Geen Stijl de kans te geven normstellend te zijn in dit land. Jij werkt op die manier mee met GeenStijl, ik niet. Dat is een groot aantal keren GeenStijl in een alinea.

Verder: luisteren betekent niet gelijk geven.

op 02 09 2015 at 06:53 schreef Bertje:

Peter

de argumenten worden o.a. door een Han van der Horst gegeven.
Met non discussie bedoel ik dat het hele uitgangspunt verkeerd is.
Maar goed ik wens alle anti Pieten veel plezier met hun kop in het zand steken en houd de vingers in de oren en la la la roepen.
Ook gij Mnb.

op 02 09 2015 at 06:58 schreef Han van der Horst:

MNB, iedereen denkt dat Hitler zo van Wagner hield, maar in zijn hart had hij veel meer met Lehar. Hitler was dol op die Lustige Witwe.
Dat doet niets af aan de onschuld van die Lustige Witwe.

Vul nu zelf op de juiste plekken GeenStijl Sinterklaas en Zwarte Piet in.

op 02 09 2015 at 08:33 schreef Nrosa:

Sorry, meneer van de Horst, u weet best wat u zelf heeft geschreven. Één of twee keer,, heeft u het uitgebreid over de volgens u, ‘discriminatie over zich afroepende werkwijze’ van Gario gehad, in de Joop. Ik hoef uw huiswerk niet te doen.

op 02 09 2015 at 09:58 schreef babs:

HvdH, Benedictus,
Het is precies zoals MNb stelt, de leuze ‘ZP is racisme’ was niet correct, maar is dat inmiddels wel. Het gaat niet om Gario, het gaat om al die anderen die rustig hebben laten weten dat ze zich altijd stil hebben gehouden, maar wel degelijk last hebben gehad van ZP. Als die mensen vragen met ZP op te houden en je doet het vervolgens niet en de mensen die bezwaren hebben zijn in meerderheid zwart en de mensen die stug doorgaan zijn in zo’n overweldigende meerderheid wit dat de politie willekeurig zwarten kan oppakken en dan niet één niet-demonstant te pakken heeft, dan is stug doorgaan racisme.

En dat Gario White Privilege als argument in NL introduceert is volledig terecht. Ook daarin ben ik om gegaan. WP bestaat en terugdenkend heb ik er op talloze cruciale momenten in mijn leven voordeel van gehad. Daar schaam ik me verder niet voor, maar het is belangrijk dat voordeel te beseffen en het nadeel dat anderen hebben te realiseren. Sterker, daar doe ik mijn voordeel mee (WP in het kwadraat).

Tot slot, niet bij GS&Co willen horen en daar zelfs je mening op aanpassen lijkt me heel gezond en natuurlijk.

op 02 09 2015 at 10:54 schreef Han van der Horst:

Nrosa, het is dus duidelijk. Je probeert tussen mijn vingers weg te glippen. Maar je kunt zalven wat je wilt, het lukt je niet om met Louis Veuillot te spreken.

op 02 09 2015 at 11:03 schreef Han van der Horst:

Babs, je hebt geen voordeel gehad. Je bent normaal behandeld. Er zijn veel mensen in Nederland die ondanks de daartoe strekkende wetgeving niet normaal behandeld worden. Zij zijn in het nadeel en daar moet wat aan worden gedaan. Jij bent NIET in het voordeel.

Besef het volgende: overal hoor je in de kroegen dat die buitenlanders worden voorgetrokken en onze huizen krijgen. Dit is net zo´n redenering, alleen ten opzichte van een andere bevolkingsgroep.

Verder heb ik nog een taktische opmerking wat de aanpak van Quinay Gario en de aanval op Zwarte Piet betreft: two can play that game.

Legitimeer niet het beginsel, dat mensen met een bepaalde traditie op moeten houden omdat ánderen zich daaraan ergeren. Probeer dit niet onderuit te halen met dingen over vrouwenbesnijdenis op tradities die de persoonlijke vrijheid belemmeren, zoals gedwongen huwelijken en zo. Dat werkt niet.

Nu ik toch bezig ben: het is niet acceptabel om mensen voor wat dan ook uit te maken, dus ook niet voor Zwarte Piet. Dat is echter geen reden om Zwarte Piet te verbannen. Mensen worden ook wel eens uitgescholden voor vlown. Dat is geen reden om clowns te verbieden.

op 02 09 2015 at 12:01 schreef Sasha Berkman:

Babs, ik denk dat het altijd wel racistisch is geweest, echter waren we daar ons niet van bewust. Echter sinds de jaren 50 is nederland niet meer een bijna 100% blank land en veranderde het nationale bewustzijn. Gevalletje veranderende tijden.

op 02 09 2015 at 12:18 schreef Nrosa:

Dus ZP en clown, als scheldwoord vallen wat u betreft in dezelfde categorie? U legt gelukkig zelf de vinger op de zere plek, waarvoor mijn dank, men. van de Horst.

op 02 09 2015 at 13:11 schreef Han van der Horst:

Inderdaad Nrosa. Het probleem is dus niet Zwarte Piet maar het feit dat mensen Zwarte Piet gebruiken als scheld- of plaagwoord. Daar tegen kan door de ouders en in het onderwijs worden opgetreden.

op 02 09 2015 at 13:21 schreef Nrosa:

Terwijl deze kwaadaardige karikatuur gewoon blijft bestaan? het befaamde doekje voor het bloeden. Trouwens, ‘plaagwoord’?? Ook een fraai eufemisme.

op 02 09 2015 at 14:52 schreef Thomas E:

De discussie drijft af van de essentie. Zwarte Piet als plaagwoord is helemaal niet het probleem. Afro-Nederlanders worden in de werk- en sportsfeer ook plagerig uitgemaakt voor o.a. droplul, Lumumba en kroeskop. Han weet ook wel dat je dit braaf kunt verbieden, maar dat je daarmee niet de kern van racisme aanpakt. Die kern is veel kwaadaardiger. Die kern komt tot uiting in – zoals hier al genoemd – het virulente racisme dat is losgebarsten tegen de gekleurde anti-ZP strijders.

op 02 09 2015 at 15:39 schreef babs:

Geen nadeel hebben is een voordeel, HvdH. Je wringt je in bochten.

Buitenlanders worden in sommige gevallen voorgetrokken, en altijd ten koste van de armste lokalen en ook dat is oneerlijk. (Vroeger heette deze site extreem rechts te zijn, omdat het nog wel eens ging over dergelijke oneerlijkheden.)

Niemand vraagt op te houden met de sinterklaastraditie, dat is een oneerlijke frame. Veel mensen vragen vriendelijk en met goede, vaak persoonlijke redenen de traditie aan te passen. Daar geen gehoor aan geven is onbeschoft en inmiddels racistisch.

De vergelijking met clowns gaat mank en is net als eerder de vergelijking met Wagner en Lehar opzettelijk onzuiver. Jammer dat je dat nodig denkt te hebben; wellicht toch niet zo overtuigd van het wetenschappelijke bewijs dat Piet niet racistisch kan zijn.

op 02 09 2015 at 16:59 schreef Han van der Horst:

Mijn vergelijkingen zijn loepzuiver. Beargumenteer maar eens waarom ze niet kloppen.

op 02 09 2015 at 17:00 schreef Han van der Horst:

Thomas, denk je dat dan allemaal anders wordt als wij Lumumba uit de geschiedenis zouden schrappen?

op 02 09 2015 at 18:52 schreef Thomas E:

Nee Han, daar gaat het ook helemaal niet om. Dat beweer ik nu net. Zwarte Piet hóéf je helemaal niet uit de geschiedenis te schrappen, kan ook niet, maar je moet hem in zijn ware gedaante gaan zien. En daar hebben mensen als Gario ons op gewezen. Bekijk hem door de ogen zwarte mensen en je snapt wat je al die jaren vanaf je jeugd niet gezien hebt. Helemaal niet erg, maar nu is het tijd om afstand te nemen. Bye bye dommige zwarte knecht, hello nieuw onbesmet hulpje van Sint.

op 02 09 2015 at 20:08 schreef dewanand:

REF Cit:
op 01 09 2015 at 07:38 schreef Rob:

Het probleem is en blijft dat “die zwartjes” ineens praatjes krijgen en niks anders. Alles wat er omheen wordt gezegd over tradities en kinderfeesten, is vulsel, camouflage, gelul in de ruimte.
De “buitenlander” mag zich niet met “onze” dingen bemoeien en moet maar oprotten als het hem/haar niet bevalt.

op 01 09 2015 at 08:33 schreef Nrosa:

Helemaal eens met Rob, ik bemoeide me met de discussie en kreeg de meest afgrijselijke scheldpartijen en bedreigingen over me heen, misschien is dát wel de Nederlandse cultuur…

—–
Ja feitelijk geven wij Rob en Nrosa honderd procent gelijk.

die vieszwarte hindoe halfapen wereld waar ik vandaan kom is duizend malen racistischer, barbaarser, anti negers, blanken hatend, vol kaste discriminatie, enz dus ik bekijk het multispectraler en geef Rob en elke blanke Hollander die op Zwarte Pietjes aftrekt of vingert gewoon gelijk.

Zwarte Piet moet blijven, maar een geile, altijd stijve, vieszwarte Koelie Piet erbij met mooie dikke rode pijplipjes, in mini bikini, met peniskoker zou gewoon TRADITIONEEL OERhollands zijn.

6 dec: neukpiet dag in paardenkamers.

dewa aapje en Wieroe, blote koelie katje.

op 02 09 2015 at 20:08 schreef Bertje:

“Bekijk hem door de ogen zwarte mensen en je snapt wat je al die jaren vanaf je jeugd niet gezien hebt.”

Door de ogen van een kleine groep mensen waarvan sommige een negroïde uiterlijk hebben. Dekt de lading wat beter lijkt mij.
Gario heeft in den beginnen ons nergens op gewezen, ja samen met zij maatje in een t shirtje staan op een kinderfeestje en te pas en ten onpas zijn gelijk proberen te halen en huilie doen als je dan wordt afgevoerd.
En voordat het anti volk weer los gaat, nee ik vind de bedreigingen aan de man zijn adres niet oké. En ja hoe dom rechts hem framed en behandeld ronduit walgelijk.
Maar je kan iemand ook gewoon een lul met vingers vinden zonder dat je naar zijn kleur kijkt.
En toch ondanks dat ik Gario een over het paard getilde kunstenmaker vind heb ik de Facebook pagina “handen af van Gario” geliked.
En weet je waarom……..daarom.

op 02 09 2015 at 20:20 schreef Flier:

HvdH heeft gewoon een punt,en daar kunnen zijn tegenstanders niet zo goed tegen.
Dan worden ze boos en gaan ze hem dingen verwijten die ze niet hard kunnen maken.
Nrosa ga je schamen dus.

op 02 09 2015 at 21:41 schreef Sasha Berkman:

Flier? Hoezo heeft Hans een punt?

op 03 09 2015 at 07:03 schreef Nrosa:

Nee hoor, HvdH weet precies waar ik het over heb, of is zijn geheugen sinds kort zo enorm achteruit gegaan? Ik heb gezocht maar ik weet de datum niet meer, twee keer heeft hij Gario in een hoek gedrukt waar hij niet hoorde. Ook nu is in z’n toon te horen dat hij de hele piet-discussie irrelevant vindt en Gario een onbeduidend figuur, waar hij hooguit wat last van heeft. Nogmaals, hij vond dat Gario deze shit hoofdzakelijk over zichzelf had uitgeroepen, de blanke man gaat de zwarte man wel even vertellen hoe hij zijn strijd moet voeren. Ik neem geen woord terug.

op 03 09 2015 at 07:57 schreef Peter:

Ik vind niet dat Nrosa de zaak hier echt helpt, dus doe ik het maar even.

Han van der Horst vergelijkt het uitschelden van mensen voor Zwarte Piet met het uitschelden voor clown. Dit is echt té makkelijk. Mensen worden niet uitgescholden voor clown omdat ze geboren zijn met een rode neus, een spierwit gezicht en een zonnetje op hun wang. Clowns zijn fantasiefiguren die bekend staan om hun domheid en gestuntel en irrationele gedrag. Iedereen loopt kans om voor clown te worden uitgescholden, je hoeft er alleen iets doms voor te doen, of gek te doen.

Maar de mensen die voor Zwarte Piet worden uitgescholden, hebben zonder uitzondering een donkere huid. Niemand wordt voor Zwarte Piet uitgescholden omdat-ie domme dingen doet, maar omdat-ie op Zwarte Piet lijkt, met zijn donkere huid en zwart krullend haar. Dat komt omdat Zwarte Piet een stereotype zwarte man moet voorstellen, en dat houdt weer in dat Zwarte Piet al racistisch was voordat Gario werd gearresteerd wegens het dragen van een T-shirt.

Han van der Horst protesteert dat hij niet wéér een erfzonde aangepraat wil krijgen. Jammer dan, maar het gaat nu eens een keertje niet om wat Han van der Horst wil. Hij is de drager van een cultuur die voor een schrikbarend groot deel is gebaseerd op het onderwerpen en onderdrukken van gekleurde volkeren. En daar is Zwarte Piet uit voortgekomen. Zwarte Piet herinnert, net als de afgebeelde zwarte slaven op de Gouden Koets, aan de tijd dat Nederland zich verrijkte over de ruggen van exotische volkeren die stelselmatig werden vernederd en beroofd niet alleen van hun vrijheid en de vruchten van hun arbeid, maar ook van hun waardigheid.

Han wringt zich in de gekste bochten om dat alles maar niet te hoeven onderkennen, maar die vergelijking met die clown laat zien hoe kansloos dit alles is. Clown is een democratisch scheldwoord, werkelijk kleurenblind. Zwarte Piet is alleen voor donkere mensen. Zwarte Piet is dus racisme en dient per direct te worden afgeschaft.

op 03 09 2015 at 08:02 schreef Nrosa:

Peter, mijn dank is groot. Dit is denk ik ook de reden dat jij een blog hebt en ik niet. En een goede!

op 03 09 2015 at 08:46 schreef Han van der Horst:

Ik heb in de artikelen die Nrosa niet kan vinden aangetoond waarom Zwarte Piet n i e t bedoeld is als de stereotype karikatuur van een zwarte en zeker niet als een slaaf. Dat is een misvatting. Het is ook een misvatting dat er slaven op de Gouden Koets staan afgebeeld. Die afbeelding op de Gouden Koets is geïnspireerd op een groot soort beeldhouwwerk op het paleis op de Dam: De volkeren der wereld bieden hun schatten aan aan Amsterdam. Hier is die afbeelding :

De vergelijking met de clowns gaat overigens wel op. Het is zeker juist dat het uitsluitend mensen met een donkere huid zijn die voor Zwarte Piet worden uitgemaakt. Je kunt dat met recht een racistische bejegening noemen. Dat geldt dan voor de bejegening en niet

op 03 09 2015 at 08:53 schreef Peter:

De volkeren der wereld bieden hun schatten aan aan Amsterdam.

Hier moest ik onbedaarlijk om grinniken. Nederland heeft natuurlijk geen kolonieën gehad waar het de bevolking van haar schatten heeft BEROOFD.

Nee, uit dankbaarheid voor al het groots dat Nederland in haar door God gegeven overzeese gebied heeft verricht, zijn die volkeren helemaal naar Amsterdam gekomen om het te overladen met cadeautjes.

En dáár is Zwarte Piet op gebaseerd.

Ik heb (…) aangetoond waarom Zwarte Piet n i e t bedoeld is als de stereotype karikatuur van een zwarte

Ja, en ik heb aantoond dat een ei niet eivormig is. Geef het toch op, Han.

op 03 09 2015 at 08:59 schreef Han van der Horst:

Hier kun je de afbeeldingen op het stadhuis op de Dam vinden en hier de afbeelding op de Gouden Koets.

Het stadhuis laat mythische figuren zien, de Gouden Koets is realistischer en toont beelden van de volkeren der wereld, hun schatten brengende aan de Nederlandse maagd. Het is een afbeelding uit 1898 en niet uit 2015. Je moet er erg mee oppassen om kunst van vroeger te veroordelen op grond van hedendaagse opvattingen over beeldtaal of betekenissen.

op 03 09 2015 at 09:00 schreef Han van der Horst:

En wat die cultuur waaruit ik ben voortgekomen betreft, daar is ook het anti-[imperialisme en de anti-slavernijbeweging uit voortgekomen. En de democratie. En de mensenrechten. En Auschwitz.

op 03 09 2015 at 09:03 schreef Peter:

Ja, maar je mag geen twee reacties achter elkaar posten, Han.

op 03 09 2015 at 09:17 schreef Han van der Horst:

Peter, ik heb geef het niet op want ik houd niet van onzin. Hier wordt onzin gebruikt om een goede zaak te verdedigen. Dat schaadt de goede zaak. Het lijkt erg op het jongetje dat “wolf” riep in zijn effecten. Dat hoef je niet te geloven maar je zult zien dat het zo afloopt. Dit is een strijd tegen de verkeerde vijand. Het is een enorme verspilling van energie en creativiteit voor niets. Het heeft tot nog toe alleen maar ellende opgeleverd en verbittering. En mensen die elkaar de maat nemen en elkaars integriteit in twijfel trekken.

Herinner je hoe deze discussie is gestart: ik ben niet begonnen met te zeggen dat Zwarte Piet hetzelfde moest blijven, ik heb het over de tactiek van de tegenstanders gehad en hoe ze naar mijn mening wel en snel succes hadden kunnen boeken. Daarna word ik medeverantwoordelijk gesteld voor alle racistische shit die er in het kader van het door Quinsy Gario ontketende Zwarte Piet debat over het land is uitgestort. Want in dit godvergeten land is Zwarte Piet een ijkpunt geworden voor de vraag of je goed of fout bent. Dat geldt voor de voorstanders en voor de tegenstanders. Wie fout is, kan niet integer zijn.

op 03 09 2015 at 09:24 schreef Peter:

Kan allemaal wel zijn, Han, maar dat neemt niet weg dat Zwarte Piet een zwarte man moet voorstellen en dat-ie dus racistisch is.

En er waren geen volkeren die Amsterdam hun schatten aanboden. Die schatten zijn geroofd, met misselijkmakend veel geweld, van volkeren die we hebben onderdrukt. En die we nog steeds onderdrukken.

op 03 09 2015 at 09:34 schreef babs:

HvdH,
Peter heeft de clown-vergelijking al gedaan, doe ik nog even de Wagner-vergelijking.

Als Hitler een Wagner concert promoot, dan ga ik er niet heen, hoe goed ik Wagner ook vind. GS promoot ‘neger’ roepen en zwarten pesten met Zwarte Piet, logisch dat daardoor nette mensen niet meer mee willen doen. Dat betekent niet dat ze hun Dire Straights CD’s weg moeten gooien (ben er op de een of andere manier van overtuigd dat Burema fan is van die band.)

op 03 09 2015 at 09:44 schreef Bertje:

Peter

Sorry hoor maar das nu net het punt Zwarte Piet moet geen zwarte man voorstellen hij moet zwarte Piet voorstellen.
(en dit is o.a. door Han aangetoond in prima stukken die te vinden zijn op Joop)
Dat mensen dit nu echt niet (willen) begrijpen snap ik werkelijk niet.

Han van der Horst

wat je op 03 09 2015 at 09:17 schreef daar ben ik het absoluut mee eens.

Kijk nu toch eens hoe simpel de Belgen het hebben opgelost.
Maar zoals gewoonlijk kan het in Nederland alleen maar met gezeik en gedram, machtig mooie cultuur…….

Zo en kan er nu eens iemand wat schrijven over de fucking aso houding tegenover vluchtelingen en het schrijnend gebrek aan emphatie die vele Nederlanders ten deel valt.
Met je kanariepiet naar de fysio, comité zwarte Piet, ….. man o man wat zijn we rijk.

op 03 09 2015 at 09:53 schreef Nrosa:

HvdH, niet ú, maar Gario werd hier verantwoordelijk voor gesteld, dat was oa mijn punt. Verder kan je met de beste wil van de wereld niet ontkennen dat juist door deze actie het enorme rasisme in Nederland kwam bloot te liggen, en kwam de enorme agressie toch vooral van de kant van de ‘beschermers van de Nederlandse cultuur’, om nog maar eens een eufemisme te gebruiken.

op 03 09 2015 at 09:58 schreef Peter:

Hoe Bertje het toch altijd weer voor elkaar krijgt een heel reactieveldje vol te schijten zonder ook maar IETS te zeggen waar IEMAND wat aan heeft..

Die prima stukken die te vinden zijn op Joop, wat staat daar dan in, Bertje? Want ik durf te wedden dat je geen idéé hebt waarover je zwamt.

Hoe hebben de Belgen het opgelost?

Schrijf zelf over vluchtelingen, maar ga een ander niet opdragen dat te doen.

Ook je gefoeter over Zwarte Piet als luxeprobleem is niet overtuigend, aangezien jij je er steeds het drukst om maakt van iedereen. Je mist er ook nooit een discussie over. Je komt er altijd driftig over kwaken.

Ga je liever druk maken om vluchtelingen!

op 03 09 2015 at 10:32 schreef Bertje:

Peter

Ga zelf maar lezen dacht ik zo. Idem over de de oplossing van de Belgen.
Ik schrijf niet over vluchtelingen daar ik niet het vermogen bezit om goede stukken te schrijven.
Ik help ze daarentegen wel door me actief in te zetten op andere gebieden.
Dat jij je bediend met woorden zoals kwaken en schijten en je weer eens lekker fel van leer trekt dat ken ik nu wel valt me nog mee dat je mijn handicap niet in de zeik neemt want dat doe je ook maar al te graag.

Met je laatste zin ben ik het volstrekt eens. En jij Peter wat doe jij, doe me een plezier en schrijf een stukje over de arme stakkers die in jou Vaderland betiteld worden met “gelukzoekers”.

op 03 09 2015 at 10:42 schreef Peter:

Andermaal een hoop strutting and fretting on the stage, signifying nothing, Bertje.

Niets aangetoond, geen argumenten ingebracht, wel zielig gedaan over een ‘handicap’. Welke handicap is dat Bertje? Geen d van een t kunnen onderscheiden?

Zwarte Piet is racistisch, dat hebben en ik en anderen hier aangetoond en dat hebben jij nog Han kunnen weerleggen.

op 03 09 2015 at 10:45 schreef Rosa Van de Velde:

Nou Han vdH, het simpele feit dat jij de( al of niet degelijke) onderbouwing van je mening ( tot tweemaal toe) aanduid met de term “aangetoond” diskwalificeert die mening in mijn ogen tot bewustzijnsvernauwing. Spijtig!
Toen de ZP figuur ontworpen werd in de gewraakte vorm kwam dat voort uit het vanzelfsprekende racisme wat toen algemeen was, in de loop der jaren werd dat racisme probleemloos omdat er zo goed als geen economische of culturele confrontatie meer was met andere rassen. De enkeleandersgekleurde mens was een bezienswaardigheid in deze contreien en dat begreep die anders gekleurde, die hier was in zijn eigenlijke duidelijke status ook wel.
Die mensen hoefden hier geen werk of woning te vinden dat waren gewoon exotische vreemdelingen en het was duidelijk dat ze hier niet waren om gewoon met ons te leven. Er was geen racismeprobleem.
Nu er meer en meer gekleurde mensen gewoon tussen ons leven ontstaat er dus wel een racismeprobleem. Al noem je ZP de verkeerde vijand is de weigering om gewoon het uiterlijk als vanzelfspreken aan te passen aan de nieuwe situatie een symptoom van fundamentalisme.
Alle fundamentalisme komt voort uit angst voor verandering, is een vasthouden aan of teruggrijpen op waarden uit het verleden.
Heel begrijpelijk in deze tijden waar het amper mogelijk is ergens houvast te vinden door de sneltreinvaart waarin we dienen mee te veranderen, tradities uit de kindertijd worden een ijkpunt voor het gevoel van continuiteit.
Daarom vind ik het erg jammer dat de prachtige , voor hoop en goedheid staande sinterklaasfiguur ondergesneeuwd wordt door het uiterlijk van zijn volledig bijkomstige helper.
Fundamentalisme is een debiliterende aandoening van breinen die een kink hebben in hun vermogen tot expansie

op 03 09 2015 at 10:47 schreef Han van der Horst:

Nrosa, ik wees alleen maar op de discussie hier onder dit stukje, niet over de hele situatie. Natuurlijk is het verschrikkelijk wat Quinsy Gario allemaal over zich heen heeft gekregen.Mijn punt is: als hij op die manier de virulentie van het racisme aan had willen tonen, had hij beter een andere invalshoek kunnen kiezen dan Zwarte Piet. En als hij Zwarte piet kwijt wil, dan had hij die beter niet in verband kunnen brengen met racisme.

Merk bovendien op dat heel veel mensen boos en verdrietig worden als zij met racisme in verband worden gebracht. En beledigd zijn. Eigenlijk is dat gevoel heel vergelijkbaar met de boosheid en het verdriet van mensen die zich door het verschijnsel Zwarte Piet wel op een racistische manier voelen aangevallen. Over die parallel heeft niemand het en dat zou een mooi uitgangspunt zijn voor een echt gesprek.

Hoe dan ook de reactie “nou en?” kom je weinig tegen. Doe dit gegeven niet af als hypocrisie.

Bedenk bij dit alles tegelijkertijd dat een veranderde norm zich ook tegen je kan keren. Al dan niet in verwrongen vorm. Als je actie voert, moet je je altijd afvragen of je de tegenstander geen wapens in handen geeft.

op 03 09 2015 at 11:22 schreef Han van der Horst:

De slotalinea van Rosa’s stuk is een goed voorbeeld van de onaangenaamheid van de discussie. verder: als je iets wil weten over wat negentiende eeuwse racistische denkbeelden over Afrikanen werkelijk inhielden, lees dan daarover het voortreffelijke artikel van Van Deursen. Dan zul je merken dat die heel kwaadaardige vooroordelen ver staan van Piets karaktertrekken die trouwens in het boek van Schenkman samen met de Sint te paard over de daken rijdt. Hij heeft een zwart paard.

op 03 09 2015 at 12:05 schreef babs:

HvdH,
Als activisten niet hoog hadden ingezet was er gewoon niet naar ze geluisterd, zelfs niet door medestanders. Gario gaat winnen, en dat zei ik zelfs al op deze site toen ik nog aan jouw kant stond.

Met winnen bedoel ik natuurlijk niet een verbod op ZP, iedereen heeft het recht zichzelf als discriminerende negerkarikatuur neer te zetten, de overwinning is daar als de karikatuur geweerd wordt bij officiele festiviteiten (TV, intochten, scholen).

op 03 09 2015 at 12:14 schreef Bertje:

Peter

Ik doe niet zielig hoor ik wijs je alleen op het feit dat je in de regelmaat mijn dyslectie in de zeik neemt.
Nogmaals lees o.a. Han zijn stukken.
Kun je wel blijven hameren dat zwarte piet racistisch is enzo maar in zijn stukken wordt uitstekend aangetoond dat dit nu net niet het geval is. De argumenten zijn al tot uit ten treure genoemd, jaar in jaar uit voel me alles behalve geroepen om het nog een keertje dunnetjes over te doen.
En ja ik lees op joop alles van hem daar ik zijn frisse kijk op verschillende thema’s zeer waardeer.

op 03 09 2015 at 12:30 schreef Peter:

Oké Bertje dat was de derde keer dat je zonder enig inhoudelijk argument vertelde dat jij gelijk hebt omdat Han dat op de Joop al zo mooi heeft uitgelegd. Geen link, geen samenvatting, niks. Ook weten we nog steeds niet welke geweldige oplossing België heeft gevonden voor het probleem. Je bent nu officieel een imbeciel en ik ga je reacties vanaf nu streng modereren. Geen onderbouwing = geen plaatsing.

op 03 09 2015 at 13:10 schreef Rosa Van de Velde:

@Peter
Bij de intocht van Sinterklaas in Brussel vorig jaar en in de film die gemaakt werd voor het komende TV seizoen, is roetpiet een duidelijke blanke met zwarte vegen, zelfs de meisjespieten zijn gewoon meisjes met vegen, een heel vrolijk gezicht.

op 03 09 2015 at 14:11 schreef Thomas E:

@Han

“Mijn punt is: als hij op die manier de virulentie van het racisme aan had willen tonen, had hij beter een andere invalshoek kunnen kiezen dan Zwarte Piet.”

Voordat Gario ermee kwam waren al veel buitenlandse (met name Amerikaanse) organisaties over onze ZP-traditie heen gevallen. En dan is mijn stelling: het doet er in feite niet toe of ZP wel of niet uit koloniaal racisme is voortgekomen, van belang is slechts hoe hij nu ervaren wordt door de mensen die het aangaan. En als die dit kennelijk als racistisch ervaren, waarom zou je dan niet de empathie kunnen opbrengen om het wezen van ZP aan te passen.

op 03 09 2015 at 14:36 schreef Rosa Van de Velde:

@Han
Natuurlijk wordt hoe langer hoe onaangenamer, de kwestie had al jaaaren geleden uit de voeten moeten zijn.

op 03 09 2015 at 14:50 schreef Roland:

Voor mij heeft Han, een baken van helderheid op JOOP, ook aangetoond dat de OORSPRONG van Zwarte Piet niet racistisch is.

Daarnaast is vrij evident dat ouders die met hun kinderen Sinterklaas vieren dat niet doen om van hun kinderen kleine racisten te maken, de INTENTIE ontbreekt.

Tot slot: de definitie van racisme, “elke vorm van onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur op grond van ras, huidskleur, afkomst of nationale of etnische afstamming die ten doel heeft de erkenning, het genot of de uitoefening, op voet van gelijkheid, van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden op politiek, economisch, sociaal of cultureel gebied, of op andere terreinen van het openbare leven, teniet te doen of aan te tasten, dan wel de tenietdoening of aantasting daarvan ten gevolge heeft” laat zien dat ZP gewoon NIET RACISTISCH IS.

Dit laat onverlet dat mensen over van alles en nog wat gekwetst kunnen zijn of zaken smakeloos kunnen vinden. Dat heb ik bij een burqa, maar die wil ik ook niet verbieden. Sint zal we veranderen maar gun het wat tijd en gebruik niet hier de racisme-kaart terwijl racisme op andere gebieden een probleem kan zijn.

op 03 09 2015 at 15:24 schreef Nrosa:

Niemand heeft het gehad over het verbieden van ZP. Dát was wat de redders van ‘onze cultuur’ er van maakten. En blijf alstjeblieft niet ontkennen dat ZP een kwaadaardige karikatuur is van een zwarte man. Verder, ‘gun het tijd’?, dit speelt al sinds begin jaren ’80. Deze mensen werden doodgezwegen.

op 03 09 2015 at 15:31 schreef Anoniem:

Ik denk dat iedereen die niet zwakbegaafd is snapt dat het een kind geen ene moer uitmaakt hoe Piet eruit ziet. Ws is Piet leuker voor meer kinderen bij een aanpassing, dus het gaat de pro-pieten dus niet om hun kinderen maar om hunzelf.

Mensen voelen zich in hun wezen aangetast als hun fijne herinneringen aan het Sinterklaasfeest worden vergiftigt. Ze hebben het gevoel dat hen wordt aangepraat dat zwarte piet een soort van oud Hollands KKK ritueel is, al hebben ze dat niet zo beleefd.

Dat is niet hoe ik er naar kijk, maar ik kan me wel in die redenering verplaatsen, net zo goed als dat ik me kan verplaatsen in een afrolander die zich niet prettig voelt bij het zwarte dommige clowntje.

Een andere insteek van het anti-pieten kamp had de overspannen reactie van de pro-pieten zeker kunnen voorkomen. Helaas ben ik er van overtuigd dat het gestrekte been van Quincy de enige manier was om de discussie open te breken.

Maar beter is nu dat de extreme ‘koppige’ krachten in beide kampen een stap terug doen en zich eens verplaatsen in de ander. Dus dat de doorsnee kaaskop zwarte piet niet gebruikt om ‘negers’ te kleineren. En andersom dat het een kleine moeite is om Piet aan te passen

op 03 09 2015 at 19:44 schreef Sasha Berkman:

Er zijn alleen extreem ‘koppige’ krachten in het pro-racisme kamp. Al die zgn gekwetste zielen die lopen te huigelen over een “kinderfeestje” zijn typische hollandse kaaskoppen, door en door racistisch. Ze liegen aan de lopende band, niemand heeft ooit gesuggereert dat zwarte piet moet verdwijnen, niemand heeft ooit alle verdedigers van zwarte piet racisten genoemd. Dat doen ze heel freudiaans allemaal zelf.

Ik geef nog maar eens de link die ik hierboven ook al plaatste.

http://www.counterpunch.org/2015/08/17/europes-forgotten-history-from-human-zoos-to-human-trophies-displayed-in-museums-today/

op 03 09 2015 at 20:00 schreef Roland:

“Al die zgn gekwetste zielen die lopen te huigelen over een “kinderfeestje” zijn typische hollandse kaaskoppen, door en door racistisch. Ze liegen aan de lopende band, niemand heeft ooit gesuggereert dat zwarte piet moet verdwijnen, niemand heeft ooit alle verdedigers van zwarte piet racisten genoemd. Dat doen ze heel freudiaans allemaal zelf.”

Maar jij noemt ze toch ook racistisch, Sasha?

op 03 09 2015 at 22:41 schreef Sasha Berkman:

racisten en racisme ontkenners is mischien beter gezegt.

op 03 09 2015 at 23:24 schreef MNb:

“Het is objectief bewezen dat (de oorsprong van) Zwarte Piet niet racistisch is; het is een non-discussie.”
Waaraan de Roze Khmer van harte toevoegt wat de niet-racistische verdedigers alleen maar impliceren: “Dus zwartjes moeten hun kop houden. Het is trouwens ook objectief bewezen dat slavernij helegaar zo errug niet was.”

op 04 09 2015 at 00:36 schreef dewanand:

op 03 09 2015 at 07:57 schreef Peter:

‘Zwarte Piet herinnert, net als de afgebeelde zwarte slaven op de Gouden Koets, aan de tijd dat Nederland zich verrijkte over de ruggen van exotische volkeren die stelselmatig werden vernederd en beroofd niet alleen van hun vrijheid en de vruchten van hun arbeid, maar ook van hun waardigheid.’

—- reactie:

mauw mauw namastiaauw Peter,

Slavernij is zo oud als het Mensapendom, ook zwart Afrika kende duizenden jaren NEGERSLAVERNIJ, klinkt ongelooflijk maar het is waar. En de meeste negers accepteerden het lijdzaam dat zij slaven waren van andere stammen (incl blanke stammen) omdat dit normaal was in het hele stammen cultuur en geloof.

En raad eens wat Peter???

Waarom schrijf ik dat ik nu POW ben en uit Indiase Sarnami Stam kom van hindoes uit suriname??

Ja, omdat ik oorspronkelijk een vieszwarte Afro koelie aapje was uit kwatta en van boom tot boom klom.

REF zie openbare brief VHP suriname (koelie apen partij), kwatta apen verkiezings dag 25 mei 2015 Notitie 5. ‘Nu ben ik POW (Prisoner of War)….’ deeplink:
http://www.dewanand.com/waction0075.htm

NOOT:
Ik accepteer het als blanken mij morgen vergassen, ben al dood v familie: POW he.

op 04 09 2015 at 17:14 schreef Hugo van Heerewaarden:

Ik vrees dat dewanand ernstig de weg kwijt is.
Geeft niet, blanke wetenschappers hebben effectieve remedies ontwikkeld.
Hoe aapachtig u zichzelf ook beschouwd, voor veel van deze problemen bestaat een oplossing.
Dus, keep smiling,vergeet uw frustraties en geniet vrijmoedig van de westerse wetenschap en cultuur. Het is u van harte gegund.

op 04 09 2015 at 20:21 schreef David van Deijk:

Zoals ik in het stukje ook al duidelijk maak, al die “OORSPRONG” verhalen zijn kolder. Het is een dynamisch feest waarvan de verhaallijnen telkens veranderen. Als jij een andere OORSPRONG story wil maken dan ga je gang, maar ga dat SVP niet als heilig behandelen. De oorspronkelijke sinterklaas, de bisschop uit mira, weten we helemaal niet van of hij een knecht had en zo ja welke kleur die knecht had. We kunnen ook helemaal niet met zekerheid zeggen dat de oorspronkelijke sint een blanke was. MAAKT NIETS UIT.

Een probleem wat ik heb met ZP verbieden is dat het dan weer zo’n blanke mannen feestje wordt. Ooit was er een beetje een feministische slag dat er ook vrouwelijke pieten waren, maar dat zie je tegenwoordig alleen nog in de porno parodie. Juist daarom was ik heel gelukkig met de Zwarte Klaas.

Dus allemaal hardstikke mooi, die verhalen over waar zwarte piet oorspronkelijk vandaan kwam, dat verandert niets aan de huidige situatie.

ZP is niet inherent racistisch maar wie denkt dat ZP compleet smetvrij is van racisme.
Wat ze in amerika van ZP vinden kan me gestolen worden. ZP wordt in Nederland dagelijks gebruikt als racistische stok om mensen mee te slaan, en dat moet stoppe

op 04 09 2015 at 22:37 schreef Han van der Horst:

Ik ben het er volstrekt mee eens dat ZP niet gebruikt moet worden als racistische stok om mensen mee te slaan. Dat is mogelijk geworden toen zijn tegnstanders hem met racisme laadden. Dat was een buitenkans voor de Niemöllers et cetera

op 04 09 2015 at 23:03 schreef dewanand:

REF cit:
op 04 09 2015 at 17:14 schreef Hugo van Heerewaarden:

‘Ik vrees dat dewanand ernstig de weg kwijt is.
Geeft niet, blanke wetenschappers hebben effectieve remedies ontwikkeld.
Hoe aapachtig u zichzelf ook beschouwd, voor veel van deze problemen bestaat een oplossing.’

——— antw dewa aapje:
mauw, mauw, namastiaauw Hugo van Heerewaarden,

zo te zien weet jij weinig over de aapachtige wereld van hindoe mensaapjes en de afro achtigen. Jij bent gewoon een heel naive blanke man die geen flauw idee heeft hoe de bontgrijs/ zwarte apenwereld in elkaar zit van de niet blanken buiten europa.

De laatste zin uit mijn posting is de waarheid. Ja ik ben POW en ben allang verstoten, onterfd en doodverklaard door mijn familie. Alle familie kontakten zijn nu verbroken, verwaterd en het is voorbij gewoon. Die leegte is en blijft leeg nu. Ja, het is voorbij voor heel veel hindoe halfapen in nederland die nu opgesloten zitten in massieve psycho gaskamers en effectief vergast zijn door de lange, superieure, grootgeschapen, barbaarse, naoorlogse Ariers. Ja hitler zou hen nu prijzen als hij even met TBS verlof mag uit zijn SS peeshokjes in de Hel voor nassi duitsers.

dewa aapje

op 04 09 2015 at 23:32 schreef Bertje:

“ZP wordt in Nederland dagelijks gebruikt als racistische stok om mensen mee te slaan, en dat moet stoppen”

Dat is inderdaad schandalig en doet de zaak geen goed.
ZP verbieden is inderdaad onzinnig en hoe wou je zo een verbod handhaven vraag ik me dan af.
De politiek dient zich ver weg te houden en ik ben oprecht blij dat dit ook gebeurd. (behalve die dwaas van een Wilders dan)

op 05 09 2015 at 13:43 schreef Egbert:

Dus Han van der Horst vindt “ZP is racisme” niet juist, en hij weet bovendien dat Quinsy Gario iets anders wil bereiken dan Quinsy zelf zegt, en dan weet Han toevallig ook nog hoe hij dat anders had moeten aanpakken.

op 05 09 2015 at 16:07 schreef Egbert:

Nrosa: Han vd Horst, ik heb u een keer zien betogen dat Gario dit allemaal over zichzelf heeft afgeroepen..’blaming the messenger’
Han vd Horst: Nrosa, waar en wanneer heb je me dat horen beweren?

Op joop.nl.
Zwarte piet discussie voedt racisme (oktober 2013). Kwoot: “Zij [anti-ZP protesteerders] scheppen een klimaat waarin echte racisten zich als verdedigers van Zwarte Piet kunnen opwerpen.”

Hoe tegen zwarte piet geprotesteerd had moeten worden (november 2013). Kwoot: “Dat is een aanval [door Quinsy op ZP] waarop men alleen kan reageren met verzet óf met een onvoorwaardelijke overgave. Het is verzet geworden”.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS