Home » Archief » Nee, sukkels, het is niet de islam


[15.11.2015]

Nee, sukkels, het is niet de islam

Peter Breedveld

yamamoto5
Illustratie: Takato Yamamoto

Frankrijk blijft een belangrijk doelwit zolang het mee blijft doen aan het bombarderen van ISIS, verklaart ISIS zelf in een persbericht naar aanleiding van de aanslagen in Parijs. “Dit is voor Syrië“, hebben de terroristen in het Bataclan-theater geroepen.

“Het is de islam”, roepen de betweters, de zelfbenoemde islamdeskundigen hier in koor. “Je kunt niet ontkennen dat de islam ermee te maken heeft”; “Islamieten moet hun religie terugpakken van de islamisten”; “De islam hoort niet bij onze cultuur.”

Religieuze taal

Nee, het is niet de islam. Het is de westerse buitenlandse politiek en de marginalisering, de criminalisering van moslims in het Westen. Dat blijkt overal uit de verklaringen van ISIS, uit interviews met gevangen ISIS-strijders, uit verkenningen in de Franse banlieues, waar veel ISIS-recruten vandaan komen. Nee, ze vallen onze manier van leven niet aan, wij hebben hún manier van leven aangevallen, en we doen dat nog steeds, al honderdvijftig jaar lang.

Ja maar ze roepen Allah is groot, en dat we hun profeet bespotten. So what? Als het boeddhisten waren geweest, hadden ze hun verklaring volgestopt met boeddhistische mumbo jumbo. Denkt iemand echt dat de politiek van Bush, die zijn opdrachten rechtstreeks van de Here God beweerde te krijgen, een christelijk probleem is? Nee, die religieuze taal is maar een vehikel, een procrusteaans bed waarin de boodschap wordt gewrongen die precies hetzelfde zou zijn geweest als Bush een zoroastriër was geweest, of een shintoist.

Meedogenloosheid tegen de vijand

Infatti, de militaire machthebbers die Japan in de Tweede Wereldoorlog stortten, gebruikten precies het shintoïsme, een religie waarin de harmonie van de mens met zijn omgeving centraal staat, als rechtvaardiging voor de meedogenloosheid tegen de vijand. En ook toen kreeg Amerika het op eigen bodem voor de kiezen omdat het niet kon laten zich elders in anderlands binnenlandse aangelegenheden te mengen.

Zij bombarderen hier omdat wij het daar doen. Daarbij houden we ISIS sterk door Saoedi-Arabië te steunen en het de Golfstaten naar de zin te maken, twee belangrijke leveranciers van geld en wapens aan ISIS. Onze rol in de wereldwijde wapenhandel is sowieso onsmakelijk en doet denken aan de opiumoorlogen die de Britten in de negentiende eeuw in China voerden, waar de Chinezen verplicht werden opium te produceren en te consumeren, terwijl die in eigen land verboden was.

Surveillance state

En guess what, door met onze vingers in de oren te blijven roepen dat het de islam is, kunnen we op deze weg blijven doorgaan, mét steun van de bevolking. Af en toe een bloedige aanslag op eigen bodem is afschuwelijk voor de direct betrokkenen, maar het komt de machthebbers helemaal niet verkeerd uit. Die kunnen delirisch roepen dat ze genadeloos zullen terugslaan en dat ISIS moet worden uitgeroeid, in de volle wetenschap dat ISIS is ontstaan door de oorlog tegen Irak, waar we door Amerika en de Britten werden ingerommeld. Meer budget voor de geheime diensten en, belangrijker, meer bevoegdheden. De surveillance state komt tot vol wasdom, en helemaal op democratische wijze.

En ISIS gaat helemaal never nooit worden uitgeroeid. Dat zou namelijk een ramp zijn voor onze overheid. ISIS zal altijd worden blijven gevoed. Willens en wetens.

Is het Vrije Woord u écht lief? Steun dan het jubilerende (tien jaar!) Frontaal Naakt. Doneer aan de enige dwarsdenkende, onafhankelijke site van Nederland. Stort wat u missen kunt op rekeningnummer NL59 RABO 0393 4449 61 (N.P. Breedveld, Rabobank Rijswijk), SWIFT BIC RABONL2U o.v.v. ‘Frontaal Naakt’. Lees hier waarom dat niet met PayPal kan. Nog liever heb ik dat u op Frontaal Naakt adverteert of mij inhuurt. Mail mij.

Peter Breedveld, 15.11.2015 @ 15:06

[Home]
 

94 Reacties

op 15 11 2015 at 15:29 schreef Eddie Think:

“Wie wind zaait, zal storm oogsten” Het getuigt van een enorme zelfgenoegzaamheid dat wij in het westen denken dat we bommen kunnen blijven gooien zonder daarvan de conseqenties te moeten ervaren.ISIS is verantwoordelijk voor de wreedheden die ze uitvoert, maar wij zijn zelf verantwoordelijk voor het klimaat waaruit dit ontsproten is. Maar goed, dat legde Peter natuurlijk al haarfijn uit.

op 15 11 2015 at 16:04 schreef Murat:

Yes!

Voor Peter:

http://www.salon.com/2015/11/14/why_our_conversations_about_paris_have_been_broken_from_the_start/?utm_source=facebook&utm_medium=socialflow

op 15 11 2015 at 16:09 schreef Thomas E:

Ik ben het wel eens met dit stuk, waar het gaat om de eeuwige bemoeienis van het westen met Noord-Afrika en het Midden-Oosten (trouwens, met de héle getinte wereld). Maar snap toch niet wat IS nou precies wil. Ze maken wel érg veel vijanden: de hele westerse wereld, Rusland, en vooral de sjiieten. My god, hoe graag wil je oorlog? Doet me denken aan een dolgedraaide man die iedereen om zich heen neermaait, inclusief hulpverleners en familie.

op 15 11 2015 at 16:20 schreef marten:

We bombarderen IS omdat ze, als ze niet tegengehouden worden, genocide plegen op iedereen die niet soennitisch Moslim is. In Bangladesh worden atheïstische bloggers vermoord door IS-gelieerde groepen. Hebben die bloggers ook een hand gehad in de inval in Irak? Of marginaliseren die bloggers ook moslims? Westers ingrijpen heeft mede een voedingsbodem gemaakt voor IS, en daar zijn we dus ook verantwoordelijke voor. Net zoals Versailles mede de opkomst van de NAZIs veroorzaakte. Maar IS is gebaseerd op een totalitaire, genocidale islamitische religieuze ideologie, en die ideologie moeten we tot de laatste snik bevechten.

op 15 11 2015 at 16:32 schreef Peter:

Ja hoor, Marten, we doen het voor de niet-soenieten en de bloggers in Bangladesh.

op 15 11 2015 at 16:42 schreef Likoed Nederland:

Wie ziet hoe Palestijnse ouders feest vieren op de begrafenissen van hun kinderen – omdat die gestorven zijn in de strijd tegen de ‘ongelovigen’ – weet dat er iets flink mis zit in de islam:

http://likud.nl/2015/11/palestijnse-vaders-vieren-feest-op-de-begrafenissen-van-hun-kinderen/

op 15 11 2015 at 16:43 schreef Tim:

In grote lijnen ben ik het wel met bovenstaande eens, maar met de laatste conclusie, dat ISIS nooit uitgeroeid gaat worden omdat dat een ramp voor onze overheid zou zijn, niet.

Er zal inderdaad altijd een vijand zijn, of het nu een dictator als Saddam is, Al Qaida of ISIS, maar de namen en belangen veranderen wel.

Vijanden zijn onvoorspelbaar en irrationeel. Al Qaida heeft met de aanslagen in Madrid de Spaanse regering omver geworpen; ISIS maakt van vijanden ongewilde bondgenoten, dictators als Saddam, Khadaffi en Assad blijken ontzettend vasthoudend te zijn in hun destructieve neigingen. Kortom, al die vijanden zullen ooit het onderspit delven, om voor nieuwe vijanden plaats te maken.

Laten we hopen dat de olie snel op is, of dat we het niet meer nodig hebben. Dan zal er misschien iets veranderen.

op 15 11 2015 at 16:55 schreef jos:

Een minstens even interessante vraag als waar ‘Islamitische Staat’ vandaan komt en wat hun drijfveren zijn: wat willen ze bereiken met dit geweld ?

IS heette vroeger Al-Qaeda in Irak en had het vooral gemunt op de sji’itische burgerbevolking. Bloedige aanslagen op markten, moskeeën en religieuze festivals werden beantwoord met geweld van sji’itische milities tegen soennitische burgers. Deze burgeroorlog dreef de gemarginaliseerde soennitische minderheid in de handen van Al-Qaeda. De gemiddelde Iraakse soenniet had niets meer te kiezen. Het grijze gebied van coëxistentie met sji’ieten was verdwenen. Irak was definitief opgedeeld.

De propaganda van IS verkettert moslims die in Europa willen samenleven met niet-moslims. De enige plek waar moslims thuishoren is het ‘kalifaat’ van IS. Het liefst zien ze Europa oorlog voeren tegen haar moslim-minderheden (net als de Iraakse sji’ieten tegen de soennitische minderheid) om zo Europa’s moslims achter zich te krijgen. Dàt is het motief achter de Parijse aanslagen: moslimhaat aanwakkeren en moslims te dwingen uit het grijze gebied te komen. Je zou het niet zeggen maar Geert Wilders en Aboe Bakr al-Baghdadi zijn bondgenoten.

op 15 11 2015 at 16:56 schreef JvdK:

Nog 2 aanvullende linkjes. Begin dit jaar publiceerde Der Spiegel het volgende stuk, gebaseerd op documenten die min of meer de blauwdruk vormden van IS:

The Terror Strategist: Secret Files Reveal the Structure of Islamic State

Dit is echt een must-read, ook omdat het duidelijk laat zien dat religie voor IS vooral een middel is, en geen doel op zich.

Verder heeft de Britse journalist Nafeez Ahmed een aantal heel goede stukken geschreven over de beweegredenen van IS, en de manier waarop de organisatie in stand wordt gehouden. Hier een stuk dat hij schreef naar aanleiding van reacties op de Charlie Hebdo aanslag; wat mij betreft ook echt een must-read:

No Piers Morgan. This is how to destroy the Islamic State

Quote:

The religious façade is merely another element of IS propaganda, the mobilising ideology that provides a veneer of legitimacy for its existence

op 15 11 2015 at 16:58 schreef marten:

Om de bloggers in Bangladesh maken veel te weinig mensen zich druk – dat is waar, maar Westers ingrijpen tegen IS is pas echt begonnen toen de massamoord op de Yezidi’s dreigde.

En wat was nou dat de machteloze minderheid van de Yezidi’s misdaan hadden dat ze die moordpartijen en slavernij verdiend hadden?

op 15 11 2015 at 17:06 schreef jos:

Wat zou Likoed Nederland vinden van beelden van Israëlisch geweld tegen Palestijnse kinderen of van hate speech van rabbijnen en bewindslieden met het commentaar “er is iets mis met het jodendom” ?

op 15 11 2015 at 17:06 schreef Sasha Berkman:

Dank je wel voor deze heldere stellingname.

op 15 11 2015 at 17:08 schreef Sasha Berkman:

Ach daar heb je “Die Moslims sind uns Ungluck” Likoed NL weer.

op 15 11 2015 at 17:12 schreef Peter:

In je betweterigheid zit je mijn woorden te verdraaien, Marten. Ik heb ten eerste niet gezegd dat wie dan ook iets VERDIEND heeft, dat vind ik behoorlijk kwalijk van je. ISIS is een gevólg. Ten tweede, je zei het al, ingrijpen begon pas toen de Yezidi’s slachtoffer werden. Christenen. Toen waren er al heel wat moslims over de kling gegaan. In het Westen is altijd pas verontwaardiging als christenen of Joden het haasje worden. In Egypte hetzelfde.

Maar dat is allemaal hier noch daar. Waar het om gaat is dat IS geen islamitisch probleem is, maar bestaat omdat het Westen zonodig van de ongehoorzame marionet Saddam afmoest.

op 15 11 2015 at 17:23 schreef marten:

Sorry ik bedoelde niet te zeggen dat jij suggereert dat de Yezidi’s dat verdienden – maar alleen dat religieuze motieven wel degelijk een rol spelen (hun misdaad was hun verkeerde geloof).

Ik ben het ook met je eens dat IS een gevolg is, en ja, mede door westers ingrijpen. Maar dat is slechts de helft van het verhaal. De andere helft is de Salafistische ideologie. NIET islam in het algemeen, maar wel een variant daarvan. Dat is mijn punt.

En ja we zouden ons drukker moeten maken om slachtoffers ongeacht wie slachtoffer en dader is, maar psychologisch gezien werkt dat niet zo. Je identificeert je nu eenmaal meer met mensen die op je lijken. Hypocriet? Jazeker, maar (bijna) iedereen doet dit.

op 15 11 2015 at 17:27 schreef Peter:

Niet alleen hypocriet, maar ook gewoon racistisch. Dat het aan het salafisme zou liggen, vind ik ook al van die onzin die iedereen maar napapegaait. Click je op de links in mijn stuk? Die gasten weten geen reet van religie!

op 15 11 2015 at 17:44 schreef Emigrant:

@Tim: ‘Laten we hopen dat de olie snel op is ..’: Saoedi-Arabië kan ook daarna nog een rijk land blijven. Het zit tjokvol met waardevolle en ook voor ons onmisbare delfstoffen.

@Marten: Het Salafisme is in verregaande mate ook een product van het Westen. Het is niet ‘middeleeuws’, zoals vaak wordt gezegd, maar een twintigste-eeuwse reactie op het kolonialisme.

op 15 11 2015 at 18:11 schreef sjonnie annoniem:

Jammer dat je Frontaal Naakt moet bezoeken om een genuanceerd beeld te krijgen.
Dank voor die nuance Peter en Hassnae.

op 15 11 2015 at 19:23 schreef Egbert:

Zij bombarderen hier omdat wij het daar doen — Inderdaad.

En geen enkele krant die dit zegt.

op 15 11 2015 at 20:57 schreef Sasha Berkman:

Maar het westerse imperialisme, de achterliggende oorzaak van al deze ellende, is gebaseerd op een totalitaire, genocidale, fascistoide en oorlogszuchtige ideologie en die ideologie moeten we tot de laatste snik bevechten.

Anders houdt het nooit op.
We moeten de Koerden helpen, dat is een eerste aanzet tot een oplossing.

op 15 11 2015 at 21:29 schreef MNb:

Dit is wel de islam. De islam van IS. En dat is net zo min de islam van mijn wederhelft (die me gisteravond nog vertelde dat ze elke ochtend bidt) als het atheisme van Pol Pot mijn atheisme is.

op 15 11 2015 at 22:20 schreef Peter:

Nee, het is ook niet de islam van IS. Léés je dan niet? Het is wraak. Ordinaire wraak.

op 15 11 2015 at 22:26 schreef God has no religion:

Religies kunnen verkeerd geïnterpreteerd worden. Dat is wel weer duidelijk geworden dit weekend. Tijd voor een leeftijdsgrens?

op 15 11 2015 at 22:28 schreef Frederike Geerdink:

Yezidi’s zijn geen christenen, Yezidi’s zijn Koerden die het Yezidische geloof aanhangen. Zoroastriërs, maar dan anders.

op 15 11 2015 at 22:31 schreef Bertje:

Mnb

Mooi gezegd.

op 15 11 2015 at 22:47 schreef God has no religion:

“Maar het westerse imperialisme, de achterliggende oorzaak van al deze ellende, is gebaseerd op een totalitaire, genocidale, fascistoide en oorlogszuchtige ideologie en die ideologie moeten we tot de laatste snik bevechten.”

Wat gaan we doen aan het imperialisme van de Golfstaten? De ene naar de andere moskee wordt met oliegeld uit de grond gestampt. Haatimams ingevlogen. Of is dat dat een hersenspinsel?

op 15 11 2015 at 22:49 schreef Niek Holtzappel:

Dank voor deze goede analyse. Het lijkt op de analyse die Bart Croughs meer dan een decennium geleden maakte, nog immer actueel:
http://www.meervrijheid.nl/index.php?pagina=107

op 15 11 2015 at 23:51 schreef Peter:

Jezus, nóg een geloof.

op 16 11 2015 at 03:52 schreef leo schmit:

‘Het is de westerse buitenlandse politiek en de marginalisering, de criminalisering van moslims in het Westen.’ Knap hoe Peter Israel buiten schot weet te houden. Tenzij hij met ‘westerse buitenlandse politiek’ ook de misdadige steun voor de Joodse staat bedoeld.

op 16 11 2015 at 10:06 schreef Bertje:

Peter

Veder geheel eens met je stuk.
Maar hun geloof was de drijfveer voor deze daden.
Plain Simple.
Het is niets voor niets dat diverse moslim organisaties bijeenkomen en dit probleem bespreken. Een van de wortels van dit “kwaad” is wel degelijk een theologische.
Zelfs diverse Imams onderschrijven dit.
Wraak en Religie een dodelijke combinatie blijkt maar weer eens.
O en ik begrijp maar al te goed dat dit voor niet religeuze mensen moeilijk te bevatten is.

op 16 11 2015 at 10:25 schreef machiel:

@Tim “Al Qaida heeft met de aanslagen in Madrid de Spaanse regering omver geworpen;”

Neeeeeeeeeee!!!! De toenmalige Spaanse regering wierp zichzelf (3 dagen voor de verkiezingen) omver omdat ze willens en wetens bleef aandringen dat de aanslagen in Madrid door de ETA waren uitgevoerd. En dat omdat de toenmalige Spaanse president Aznar op zijn water aanvoelde dat de door hem gesteunde oorlog in Irak (samen met “my great efriend Jorge Boesh”) hem zou kunnen opbreken. En dat terwijl iedereen, rechts of links, in Spanje dondersgoed wist dat ETA er niets mee te maken had (die opereren namelijk anders). Dát wierp de regering omver, en zorgde voor een overwinning van “de socialisten” (tussen aanhalingstekens, want dat is zoiets als de PvdA links noemen), waar men al netzomin geloofde, omdat het hele Spaanse politieke systeem niet deugde en nog steeds niet deugt. Ik weet dat dit allemaal nogal off-topic is, maar de gebrekkige kennis in Nederland over Spanje is absoluut stuitend.

op 16 11 2015 at 10:39 schreef marten:

Peter, er zijn teveel dingen aan IS die niet te verklaren zijn als het puur anti-westers rancune was.

Bijvoorbeeld waarom standrechtelijke executie voor Sjiiten maar relatief milde behandeling van Christenen? Hoezo zijn Sjiiten meer westers dan Christenen?

Ik heb je links gelezen, maar het enige dat dat zegt is dat er op het niveau van het voetvolk weinig ideologische scholing is. Kan ook zijn dat die krijgsgevangenen alles zeggen of ontkennen om maar een goede behandeling te krijgen.

op 16 11 2015 at 11:49 schreef Peter:

Ik geef het op, Marten. Je steekt meer stropoppen in de fik dan ik blussen kan. Je hebt gelijk, het is de islam.

op 16 11 2015 at 11:51 schreef babs:

Goed verhaal, prachtige links. Vooral dat stuk in de Newyorker over de voorsteden van Parijs is heel goed.

Ook de link naar Croughs van Niek is de moeite waard. Heel jammer dat Croughs niet meer publiceert (voor zover ik weet).

op 16 11 2015 at 12:08 schreef Kazonga:

Ik denk, evenals Peter, dat het in de kern om veel meer gaat en dat gaat heel ver terug in de geschiedenis. Het geloof is daarin maar een van de zaken die in een breed gebied dwars zitten. Ook in andere landen bestaat dergelijke afkeer. Van ‘ons’ welteverstaan.

Dat wordt hier behoorlijk uiteengezet:

http://www.knack.be/nieuws/wereld/terrorisme-expert-knoope-een-groot-deel-van-de-wereld-haat-ons/article-normal-624191.html

op 16 11 2015 at 12:09 schreef Franco:

Wat een bijzondere discussie is dit, vrijdagavond zij in koelen bloede 132 onschuldige mensen vermoord en hier gaat het er om of dit al dan niet een wraakactie is.
De verdachten zijn enkele jonge Belgen en Fransen die een verschrikkelijke daad op hun geweten hebben en die honderden families in het verdriet hebben gestort. Waarom is alles hier zo cynisch verpolitiekt? En waar is de medemenselijkheid op het web gebleven?

op 16 11 2015 at 12:15 schreef Hermann:

Als aanvulling op ’t artikel van PB. Het interview vond in 2005 plaats, maar heeft niets aan kracht ingeboet.
Das bedeutet, dass wir länger nachdenken sollten bevor wir uns ein Urteil bilden, was wirklich geschehen ist. Terror bedeutet ganz einfach “große Angst”. Und ein Terrorist ist einer, der große Angst verbreitet, um ein politisches Ziel zu erreichen. Heute glauben viele Menschen in Westeuropa und in den USA, dass ein Terrorist nie ein staatlicher Akteur sondern immer ein privater Akteur ist, das ist wissenschaftlich gesehen falsch, und dass er zweitens nie ein Christ sondern immer ein Muslim ist, auch das ist falsch. Dieser Glaube ist nicht bewusst und klar im Denken der Menschen, aber subtil im Unterbewusstsein eingelagert. Natürlich gab es in der Geschichte private muslimische Terroristen und natürlich gibt es sie auch heute. Aber ebenso gab es auch staatliche christliche Terroristen, und es gibt sie wohl auch heute. Über letztere sprechen wir aber nicht gerne, die meisten Menschen können daher nicht ein einziges konkretes historisches Beispiel für einen christlichen staatlichen Terroranschlag nennen.
http://www.muslim-markt.de/interview/2005/ganser.htm

op 16 11 2015 at 12:31 schreef WARZAZAT:

Wat een sukkel….straks ga je roepen dat de islam de oplossing is.

Het probleem met Europa is dat ze een beetje oorlog willen spelen. Maar ” een beetje oorlog” bestaat niet.

Misschien een idee om die golfstaatjes en de middellandse zee te koloniseren met een paar honderd miljoen Chinezen,Hindoes en Afrikanen.Ruimte en mogelijkheden zat alleen de menschen nog.

Europa kan het niet veroorloven om een imploderende en alles-vretende zwarte gat naast zich te hebben.

op 16 11 2015 at 13:08 schreef Mario:

@Bertje

“Zelfs diverse Imams onderschrijven dit.”

Deze “imams”, Bertje?
http://www.huffingtonpost.com/2014/09/24/muslim-scholars-islamic-state_n_5878038.html

Of die ene die recent in de volksrant stond?

op 16 11 2015 at 13:50 schreef Sasha Berkman:

Dank je wel machiel voor deze nuttige aanvulling. Aznar, Balkenende, Blair, allemaal mede verantwoordelijk voor de rotzooi waar we nu in zitten. De internationale gemeenschap liep als een stel NSB’ers achter de criminele amerikanen aan. Tegenstanders werden uitenmaakt voor sadamlover, gecriminaliseert en door de AIVD in de gaten gehouden.

op 16 11 2015 at 14:17 schreef Tim:

@machiel,
je hebt gedeeltelijk gelijk, ik was wat kort door de bocht (deze geschiedenis is me zeker wel bekend).

Maar het was niet het punt dat ik wilde maken. Het punt dat ik wilde maken is dat westerse overheden ambivalent staan tegenover vijanden: aan de ene kant heeft men een vijand nodig, aan de andere kant is de vijand dermate onvoorspelbaar dat een overheid de vijand daadwerkelijk wil uitroeien (ook ISIS zal weer van het toneel verdwijnen) om later met een nieuwe vijand geconfronteerd te (willen) worden.

Dat de aanslagen in Madrid uiteindelijk hebben geleid tot het wegstemmen van die regering is wat mij betreft een feit. Dat daar nog een stap tussen zit, doet daar weinig aan af.

op 16 11 2015 at 14:53 schreef L.Brusselman:

Een godsgeschenk voor de diverse geheimdiensten(voor zoverze er niet zelf mede de hand hebben gehad).Na 9/11 een nieuw excuus de controle en bewaping in een nog hogere versnelling te zetten.

op 16 11 2015 at 15:02 schreef antoine:

Peter weet het beter …….

op 16 11 2015 at 15:08 schreef John de Beer:

@ leo schmit

Waarom zou Peter Israël buiten schot willen houden? Peter kennende is er geen enkel belang dat hij hiermee zou dienen.
Los hiervan proberen allerlei types dezer dagen ‘Parijs’ te wijten aan de ondraaglijke last die de bewoners van de banlieus met zich zouden meetorsen door het structurele onrecht dat de Palestijnen is aangedaan. Onder meer volgens de grote denker Jan Marijnissen ligt hier de kern van alle problemen. Wat zou het toch mooi zijn als het allemaal zo simpel was.

op 16 11 2015 at 15:15 schreef Sasha Berkman:

Weer een nieuwe religie

op 16 11 2015 at 15:31 schreef Hermann:

Nogmaals Dr. Daniele Ganser :
Jeder der genau hinschaut sieht, dass die Krieger auf allen Seiten sich heute auf Gott berufen, das gibt ihnen die Kraft, ein Eid auf Öl und Beute wäre viel schwächer. Die Mudschaheddin schwören auf Allah, bevor sie unter Zivilisten ihre Bombe zünden, Präsident Bush betet mit seinem ganzen Kabinett zu Jesus Christus, bevor er Wohnhäuser bombardiert, und auch die Juden, die im dauernden Konflikt mit den Palästinensern stehen, beziehen sich im Kern ihres Identitätsgedankens auf Gott.

Voor diegenen, die wat meer over hem te weten wil komen: http://www.danieleganser.ch/

Maar ja, die vervloekt moeilijke Duitse taal hè. Mocht men het kunnen lezen, dan moet men het ook nog kunnen begrijpen. Ganser is een vermaard wetenschapper. Zijn Duitstalige wikipagina deugd niet, zie op z’n site de docu: Die dunkele Seite der Wikipedia.

op 16 11 2015 at 15:34 schreef willekeurige reaguurder:

Als de ideologie niet relevant is mag je mij uitleggen hoe je iemand zo gek krijgt om een zelfmoordaanslag te plegen, deze jongens zijn wel degelijk overtuigd dat ze beloond worden voor hun daden. Religie is wellicht niet de oorzaak maar speelt wel een belangrijke rol die niet genegeerd mag worden..

op 16 11 2015 at 15:51 schreef Pyt van der Galiën:

De aanslag in Parijs lijkt me eerder een poging de kosten voor de interventie tegen ISIS in Syrië en Irak zó hoog op te jagen, dat het publiek zich tegen die interventie keert. Uiteraard zal in eerste instantie juist het tegenovergestelde effect optreden, maar dat zou kunnen veranderen wanneer de burgerdoden zich opstapelen en de oorlog tegen ISIS uitzichtloos blijkt te zijn. In welk geval we uiteraard nog meer aanslagen kunnen verwachten.

Het optreden van ISIS is altijd rationeel en calculerend, zelfs bj hun meest barbaarse daden.

Dat er een verband is met het Westerse optreden in het MO, lijkt me evident. Maar ISIS heeft vele vaders en niet alles is terug te leiden tot westerse interventies.

Met Peter’s stelling dat religie slechts een marginale rol speelt in het conflict, ben ik het volledig eens. Merkwaardig dat sommigen hier dat ontkennen. Zelfs het Pentagon is op dat punt inmiddels tot inkeer gekomen.

op 16 11 2015 at 16:31 schreef Thomas E:

Ik ben het Peter eens dat bij terroristische acties zoals in Parijs wraak het drijvende motief is. En ook het satanische ‘kiekeboe-effect’. (Kiekeboe, daar zijn we weer. Op een plek en tijd die jullie niet verwacht hadden. Jullie krijgen ons echt NOOIT klein).

Voor IS als organisatie staat de islam natuurlijk wél centraal. Anders ben je niet uit op een islamitische staat. Dan vind je kennelijk de orthodoxe sharia belangrijk en ook het bekeren/uitroeien van ‘dwaalmoslims’ (zoals de Sjiieten). Maar zelfs hier geldt: je keert weer terug naar de meest orthodoxe versie van je geloof en cultuur OMDAT je de verderfelijke, agressieve en kleinerende inmenging van de westerse wereld compleet beu bent en wilt buitensluiten.

op 16 11 2015 at 16:45 schreef Sasha Berkman:

JdB, natuurlijk speelt de westerse tolerantie vwb de misdaden van de zionistische schurkenstaat een rol in de begrijpelijke weerzin tegen de door en door verrotte westerse samenleving.
Verdedigers van Israël zijn geen haar beter dan Verdedigers van IS.

op 16 11 2015 at 17:19 schreef vander f:

50 jaar geleden was Karl Marx de grote ideologische boosdoener achter allerelei opstandige facties in het MO, nu is het Mohammed.
Andere kleur saus, zelfde smaakje,
het gevecht om de macht gaat gewoon verder.
En iedereen vreet uit die trog van macht, geld en oorlog

op 16 11 2015 at 17:28 schreef John de Beer:

Weet je dat ik daar helemaal niets van geloof Sasha. Ik ken nogal wat Nedermoslims die zich zoals vele Arabieren sinds juni 1967 zwaar vernederd voelen door de Joodse entiteit in de Umma, die vreemde eend in de Arabische bijt, maar, keurige democraten als ze zijn, daar geen (gewelddadige) consequenties aan verbinden. Dat is zonder meer te prijzen. Verder ben ik geen verdediger van wie dan ook, slechts waarnemer.

op 16 11 2015 at 17:43 schreef Sasha Berkman:

Stop jij je vingers maar in je oren john.

op 16 11 2015 at 18:39 schreef Mario:

@willekeurige

“…hoe je iemand zo gek krijgt om een zelfmoordaanslag te plegen, deze jongens zijn wel degelijk overtuigd dat ze beloond worden voor hun daden.”

Onder andere door propaganda. Voorbeelden te over hoe je mensen zo gek krijgt, door de wereldgeschiedenis heen. Lees eens een boek, of tig.

op 16 11 2015 at 18:41 schreef babs:

Franco,
Waar zou het wel over moeten gaan volgens u.

Pyt,
Het valt me op dat ISIS links/muliculti aanvalt. In Turkije al, bij Charlie al en hier ook weer. Parijs 11 is precies de buurt waar je met zwart haar wel de cafés binnen komt. Dat past wel in het doel dat jij ziet.

Toeval lijkt het me allemaal niet, er zal heel precies over zijn nagedacht waar en waarom.

op 16 11 2015 at 18:56 schreef sjonnie annoniem:

Jemmig, alsof ik hier ingezonden zooi van de telegraaf zit te lezen. De een weet het nog beter dan de ander.
Elke pisvlek kan zich laten inspireren door welk geschrift dan ook.

op 16 11 2015 at 19:48 schreef vander f:

@John de Beer,
het Kalifaat lijkt in die zin op het Pan-Arabisme,
de vernedring was destijds totaal, en dat zit nóg diep,
de hele Arabische wereld, van Marokko tot Irak stortte zich op Israel als 1 grote Arabische vuist, op papier een militair eitje, het werd de totale deconfiture.

Het rode fakkeltje is nu een groene fakkel,
en iedereen brand z’n klauwen er weer aan.
Zowel regionaal als mondiaal.

op 16 11 2015 at 19:54 schreef Pyt van der Galiën:

@babs

De aanvallen in Turkije waren specifiek gericht tegen linkse sympathisanten van de PYD in Rojava. Niet alleen omdat de PYD vrijwel als enige militaire successen boekt tegen ISIS, maar vooral ook omdat ze iets doet wat broodnodig is en vrijwel overal in het MO ontbreekt: een seculier, democratisch (en libertair socialistisch) bewind opzetten in het door haar gecontroleerde gebied. ISIS gedijt op chaos en op wanhoop, dergelijke omstandigheden weet ze heel bekwaam uit te buiten. ISIS is (mede)succesvol omdat een deel van de bevolking haar als enig alternatief voor chaos en burgeroorlog ziet. Het laatste wat ISIS kan gebruiken is een seculier, democratisch alternatief in de regio dat succesvol blijkt te zijn. Dat is voor ISIS een existentiële bedreiging, omdat het anderen op ideeën zou kunnen brengen.

Verder is ISIS uiteraard knetterrechts. Links staat voor hen gelijk aan “communisme”. En “communisme” dient met wortel en tak te worden uitgeroeid, zoals een ISIS-fanboy op Twitter me tijdens het beleg van Kobane mededeelde.

op 16 11 2015 at 20:48 schreef Sasha Berkman:

“een imploderende en alles-vretende zwarte gat”

Mooie omschrijving van het oorlogsmisdadige westerse imperialisme.

Willen we werkelijk iets doen daar wat de boel kan veranderen dan helpen we de Koerden aan een staat.

op 16 11 2015 at 20:57 schreef Sasha Berkman:

“een imploderende en alles-vretende zwarte gat”

Mooie omschrijving van het oorlogsmisdadige imperialistische “vrije” westen met haar cultuur van kapitalistische uitbuiting.

Willen we werkelijk iets “aan de grond” doen daar wat de boel kan veranderen dan helpen we de Koerden aan een staat.

op 16 11 2015 at 21:08 schreef Pyt van der Galiën:

@Sasha

De Koerden in Rojava streven niet naar een zelfstandige staat, maar naar een gedecentraliseerde, autonome regio. Zie o.a. dit stuk van David Graeber. Excuses voor de betweterigheid, maar Rojava ligt me na aan het hart:)

op 16 11 2015 at 22:04 schreef Robin:

“Willen we werkelijk iets doen daar wat de boel kan veranderen dan helpen we de Koerden aan een staat.”

Wil Israël ook, Turkije en een aantal andere landen moet je nog (even) overtuigen.

op 16 11 2015 at 23:15 schreef Sasha Berkman:

Pyt: Ik wilde eigenlijk ook zeggen “de Koerden helpen”

op 17 11 2015 at 01:01 schreef dewanand:

Citaat zin tekst Peter Breedveld:

‘Onze rol in de wereldwijde wapenhandel is sowieso onsmakelijk en doet denken aan de opiumoorlogen die de Britten in de negentiende eeuw in China voerden, waar de Chinezen verplicht werden opium te produceren en te consumeren, terwijl die in eigen land verboden was.’

—– Antw:
mauw, mauw, namastiaauw Herr/ Shri Peter, ea Fnaakters,

Ja, deze zin verklaart alles.

Het gaat bij politici altijd om twee fundamentele dingen:

1. Macht vergroten door volk opium te voeren, en zo dom stem en werk vee te kweken.

2. Stiekem al het geld in hun zakken stoppen.

Mahatma Pim Fortuyn had het gezegd in zijn boeken: ‘een kleine politieke elite van nauwelijks 20.000 hoge kaste, blauwogige blanke HOllanders heeft de absolute macht in nederland en die willen koste wat het kost die macht ook behouden, in hun eigen HOllandse mensapentoop, wat een volledig natuurlijk/ evolutionair proces is.

Macht verslaafd.

Isis wil macht uitoefenen, ok zij zijn een apart kliekje islamitische theocraten, de infant terribles vd ruim 1,3 miljard straatarme arabieren en MOers, ref boek Hassnae Boauzza, ‘arabieren kijken’.

Moeilijke zaak met al deze zieke, oversekste mensapen.

op 17 11 2015 at 07:03 schreef WARZAZAT:

@ Sasha Berkman:

Ik ben een paar maanden hier niet geweest en zo te zien heb ik niets gemist…veel mensen hier zijn nog vet aan trippen.

Wil je de Koerden een staat geven in Libie en Egypte…het is niet alleen Turkije,Syrie en Irak dat de problemen zijn.Wat denk je van Algerije en Marokko om maar niet over zoo’s als S.A ,Qatar en Dubia te beginnen.

Het Westen heeft geen probleem het is alleen Europa dat een probleem heeft. Amerika vind alles best.De Atlantic kan je toch niet op een rubbertje oversteken.

Een multiculturele progressieve Europa kan niet bestaan naast een dorre fascistische woestijn.

Die Sahara’s zijn onderbevolkt en onderontwikkeld. China en India zijn ontwikkelder en overbevolkt.Een paar cosmopolitische en mega New Hongkongs en New Singapors daar bouwen zal de hele wereld goed doen.

op 17 11 2015 at 11:06 schreef Maarten:

@Peter
Dat het Westen voor haat tegenover ons vanuit de Arabische landen heeft gezorgd, dat geloof ik wel.

Maar hier zeg je: “Waar het om gaat is dat IS geen islamitisch probleem is, maar bestaat omdat het Westen zonodig van de ongehoorzame marionet Saddam afpoets.”

Het was Saddam die de Soennieten en Sjiieten uit elkaar hield. IS is natuurlijk wel een Islamitisch probleem, waarom lopen ze elkaar plat te bomben? Onverdraagzaamheid. Mensen een wil willen opleggen, iets dat niet vreemd is in religie. En natuurlijk ook niet vanuit ons imperialistisch denken. Maar ja wat kan de gewone burger doen. Het gaat ons allemaal boven de pet. IS is (nog) niet iets dat tegen Europa strijd, het is een strijd van Islamieten om een fundamentalistische staat te stichten. Heeft alles met religie te maken. Als zij niet zo gelovig waren, hadden ze het niet gedaan.

Trouwens lijkt het erop dat het gewoon Parijsenaren zijn die de aanslagen hebben gepleegd. Volk dat hier woont, maar haat wordt aangepraat. Die hebben weinig met Syrie of Irak te maken, behalve dat ze worden aangetrokken door het fundamentalistische geweld van de IS.

op 17 11 2015 at 13:03 schreef Hermann:

” Als zij niet zo gelovig waren, hadden ze het niet gedaan.”, schreef Maarten. Dat lijkt me correct, maar wel in dit verband: Jeder der genau hinschaut sieht, dass die Krieger auf allen Seiten sich heute auf Gott berufen, das gibt ihnen die Kraft, ein Eid auf Öl und Beute wäre viel schwächer.

Amerika eigent zich het recht van de sterkste toe om landen binnen te vallen, ook al verstoot dat tegen het oorlogsrecht. Moslims hebben niets tegen ‘het vrije Westen’, maar tegen hun politiek. Tegen de vele oorlogsslachtoffers een oorlogsmisdaden, begaan door de NATO, aangestuurd door het Pentagon, tegenwoordig o.l.v. SACEUR Stavridis.
https://www.youtube.com/watch?v=zygPxUFOjKs

Prof. Noam Chomsky zegt ook wijze woorden – helaas Duits nagesynchroniseerd, orgineel kan ik niet vinden.
https://www.youtube.com/watch?v=VSoEclGesYs

op 17 11 2015 at 13:37 schreef Hermann:

Erratum
De huidige SACEUR is Generaal Philip M. Breedlove. Daarvoor was het Stavridis.
http://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_50110.htm

De Secr.-Gen.van de NATO, zoals ooit Jaap de Hoop Scheffer, is nu Jens Stoltenberg, maar die kunnen geen zelfstandige beslissingen nemen, dat kan alleen Breedlove. Het lijkt, alsof de NATO door Europa aangestuurd wordt, Stoltenberg is Noor, we hadden een Deen, een Nederlander en ook een Spanjaard, de eigenlijke macht ligt bij Amerika in het Pentagon.
https://en.wikipedia.org/wiki/Secretary_General_of_NATO

op 17 11 2015 at 14:19 schreef Murat:

Waren we eindelijk van hem verlost, komt die WARZAZAT terug om zijn racistische gif hier weer rond te spuiten.

Vent, je brengt niet anders dan negativiteit en je hebt alleen maar klachten over deze plek.

Ga dan gewoon weer lekker weg man. We missen je echt niet.

op 17 11 2015 at 15:52 schreef Jos den Bakker:

@Hermann: hier is de engelse versie van dat Chomsky-interview.

https://www.youtube.com/watch?v=mBZLnfKSa_k

voor de liefhebber :)

op 17 11 2015 at 15:56 schreef JaapK:

Breedveld is knettergek! Wij zouden IS “sterk houden”, omdat we handelen met Sauoudi Arabië, die op haar beurt weer IS wapens levert? Dat is toch niet serieus te nemen? Op die manier zijn wij schuldig aan de genocide in Rwanda. Want Frankrijk leverde wapens aan het regime, en wij deden en doen zaken met Frankrijk. Dit illustreert maar weer eens hoever linkse gekken willen gaan in hun zelfhaat.

op 17 11 2015 at 16:39 schreef Mario:

“Waren we eindelijk van hem verlost, komt die WARZAZAT terug om zijn racistische gif hier weer rond te spuiten.

Vent, je brengt niet anders dan negativiteit en je hebt alleen maar klachten over deze plek.

Ga dan gewoon weer lekker weg man. We missen je echt niet.”

I beg to differ! Wie ben jij, om ‘radicalen’ het negatieve woord te ontnemen?

Los van dat: popcorn!

op 18 11 2015 at 11:43 schreef Anoniem:

@MNB schreef het volgende: “als het atheisme van Pol Pot mijn atheisme is”.
Eerst hebben de Amerikanen Cambodja plat gebombardeerd, zodat de Rode Khmer kon ontstaan en later hebben de Amerikanen de Rode Khmer ondersteund met o.a. wapens, zie bv. hier op 1 uur en 22 min.:
http://www.arte.tv/guide/de/047513-000-A/bonne-nuit-papa?autoplay=1

“Der Westen hat die Welt nicht durch die Überlegenheit seiner Werte erobert, sondern durch seine Überlegenheit beim Anwenden von Gewalt. Westler, fügte er hinzu, vergessen diese Tatsache oft, Nichtwestler jedoch nie.

Of het volgende “Schuhlers These: Westliche Geheimdienste und ihre Regierungen instrumentalisieren die Morde für ihre politischen Zwecke” waar is, kan men niet bewijzen, omdat de geheime diensten geheim zijn. Het ligt wel voor de hand, gezien bv.de aanslagen in de jaren 80 in Italië of de NSU.

Hier het hele interview:
https://deutsch.rt.com/europa/35620-conrad-schuhler-uber-terror-in/

op 18 11 2015 at 11:51 schreef WARZAZAT:

@Mario:

Ik weet dat ik bij sommige mensen dat effect kan hebben van een rooie lap op een dolle stier. Vooral als je ze een spiegel voorhoudt.

Toen ik nog, in de gloriedagen van het internetprikken, op riolen als Maroc.nl en Wijblijvenhier kwam werd weleens een klopjacht op me geopend. De straten van Amsterdam werden systematisch uitgekamd. Een maffiaclubje als Argan, de lange arm van de Marokkaanse consulaat heeft weleens haar straattuig op me afgestuurd.

Het opnemen voor Palestijnen, eigenlijk mag je het alleen voor Palestijnen opnemen en niemand anders!!! is prima en kankeren over Wilders,Hirshi Ali, Amerika en Israel is ook goed.

Maar ga niet beginnen over de Koerden en al helemaal niet over de Berbers en een verkeerde nootje over Turkse of Arabische fascisten en hun religieuze gestoorde aanhang en je bent negatief.

@Murat:

ik geef je een raad:

Voortaan iedere ochtend koud douchen misschien ga dat je helpen wakker worden.

op 18 11 2015 at 15:41 schreef Sasha Berkman:

Weer een knettergekke narcist die FN gevonden heeft.

op 18 11 2015 at 16:39 schreef jos:

Dus Frontaal Naakt heeft nu twee dorpsgekken, Dewanand en Warzazat. De eerste vind ik wel stukken sympathieker.

op 18 11 2015 at 17:35 schreef dewanand:

Ref cit:
op 17 11 2015 at 15:56 schreef JaapK:

‘Breedveld is knettergek! Wij zouden IS “sterk houden”, omdat we handelen met Sauoudi Arabië, die op haar beurt weer IS wapens levert?’

———- antw
mauw, mauw, namastiaauw JaapK,

denk aan film Alien vs predators. De Predators willen jagen op fitte, sterke prooien dus je moet als jager je prooien ook even bewapenen, met primitief schiettuig, zodat de jacht extra spannend zal worden.

Begrijp je het????

Vul zelf in wie de jagers zijn en wie de prooien:

1. Isis, Al Qaida, Pakistan, Saoedie arabie enz

2. Industrieel militaire complex hele blank/ westerse wereld, omzet jaarlijks minimaal 1200 miljard dollar.

De prooien zijn de beste kopers van westers schiettuig om elkaar maar even af te schieten, als warming up game.

Denk aan India vs pakistan, kashmir en bangladesh samen.

Ja wij hebben respect voor de hogere, lange, grootgeschapen, almachtige, superieure blanke mensapen.

zonder blanken leefden wij nu nog in de prehistorie en er zou nu geen internet zijn op deze planeet.

dewa aapje en Wieroe

op 18 11 2015 at 19:56 schreef dewanand:

REF cit:
op 18 11 2015 at 16:39 schreef jos:

‘Dus Frontaal Naakt heeft nu twee dorpsgekken, Dewanand en Warzazat. De eerste vind ik wel stukken sympathieker.’

—- he Jos, je vergeet de derde nationale gekke, nudistische koeliepoes:
mauw, mauw, naar onze lieve Wieroe, slimme hindoe nassie (homo) kat uit delft apartheidsstad.

hier wapenfeit van Wieroe, elke HOOGarische meid op hoge naaldhakken likt haar zes uitgewoonde lippen af als zij dit leest:

Wieroe’s 33 Hindoe Nassie slagzinnen REFERENDUM geenpeil.nl en Burgercomité EU: ‘Executeer de ochlocratie’, onderteken voor 28 september 2015

Offeraar Wieroe, de slimme Hindoe Nazi (homo) kat
Offercode wfor1402
Offerdatum dinsdag 15 september 2015 (Prinsjesdag)
http://www.dewanand.com/wfor1402.htm

ps JOS:
maar die Warzazat, weet je of hij vol zit met seksuele frustraties??? Is zijn piemel misschien ook te klein?? (kleine LUL < 20,3 cm)
psychiaters weten het:
elke psychisch probleem heeft te maken met SEKS EN HONDoe HARD PORNO.

op 19 11 2015 at 15:10 schreef Kees Bronkels:

En Peter weg-met-onst er weer lustig op los. Niet wetend dat islamisten hem, als blogger/vrije meningsuiter, zelfs nog meer haten dan de gemiddelde ‘domrechtse’ Nederlander.

Dat hij universitair docent mag zijn, toont de teloorgang van het Nederlandse onderwijs wel aan.

op 19 11 2015 at 15:29 schreef dewanand:

REF Cit:
op 19 11 2015 at 15:10 schreef Kees Bronkels:

‘En Peter weg-met-onst er weer lustig op los. Niet wetend dat islamisten hem, als blogger/vrije meningsuiter, zelfs nog meer haten dan de gemiddelde ‘domrechtse’ Nederlander.’

——-

mauw, mauw, namastiaauw Kees Bronkels,

Interessant:
de ‘WEG-MET-ONS’ LINKSE benen wijd doctrine, naai mij maar uit is het levensmotto, van de overwonnen Untermenschen.

Wieroe leerde mij om het zaakje zuiver biologisch te bekijken, en daar zit het geheim ervan en de hele oplossing. Wieroe heeft al diverse oplossingen ontwikkeld, ziehier eentje, die in theorie alle problemen in een keer oplost ve zieke Multikukeluku met honderden etnische mensaap clans:

WEBpublication BOOK WART0159 / EPAGE 41 of 58
Eerbetoon aan profeet Hans Janmaat
Een persoonlijke impressie
4. Level 4: De reincarnatie van Janmaat
4.2. Database kasten

Offeraar Dewanand
Offercode WART0159
Offerdatum 16 juni 2006
Offerlokatie Rotterdam, PI Noordsingel, cel CS16

http://www.dewanand.com/janmaat41.htm

hoe: theorie naar praktijk?

Verdere research doen Wieroe en ik elke dag lekker bloot in onze luie, warme mandjes met benen wijd.

dewa aapje en Wieroe

op 19 11 2015 at 17:06 schreef WARZAZAT:

Ik begrijp gewoon niet waarom sommige mensen hier andere mensen dingen als vrede,vooruitgang en beschaving misgunnen….met zulke ‘vrienden’ hebben de onderdrukten der aarde geen vijanden nodig.

op 19 11 2015 at 17:42 schreef Kanonneke:

Kees heeft gelijk. Zogenaamd progressieve linksmensjes zijn de eersten die met het hoofd op het hakblok gaan als haatbaarden het hier voor het zeggen krijgen. Ze staan voor alles wat de islam haat: homorechten, feminisme, alternatieve relatievormen en ga zo maar door. Links progressievelingen zijn vanuit de sharia gezien nog erger dan Wilders. En toch zijn zij het die de islam en multiculturele samenleving blijven verdedigen en de ene weg-met-ons na de andere uitspuwen.

op 19 11 2015 at 22:48 schreef jos:

Linksmensjes gaan er ook aan als tweede kans-nazi’s als Kees Bronkels en Kanonneke aan de macht komen. Dat islamisten Nederland onderwerpen kan alleen in hun bange-witte-mannen-fantasiewereld. Een sociaal-economisch zwakke 5 of 10%, onderling verdeeld, die de andere 90-95% de baas wordt ? Kom op zeg, domme sukkels.

Dat Nederland terugkeert naar fascisme is daarentegen niet ondenkbaar. Ik ben veel en veel banger voor types als Kees Bronkels en Kanonneke dan voor ‘IS’.

op 19 11 2015 at 23:05 schreef Sasha Berkman:

Ter informatie: An ISIS defector explained a key reason people continue joining the group

op 19 11 2015 at 23:22 schreef Charly:

En ja hoor. We gooien het weer op fascisme. In de wereld van Jos bestaan twee typen mensen: goede linkse multicultiverdedigers en de fascistische rest. Zo simpel zit de wereld in elkaar voor deze jaren ’70-fossielen. Toedeloe Jos, jullie hebben het nakijken. Nederland wordt zich bewust van de werkelijkheid. We willen jullie niet meer.

Hulde aan Kees Bronkels en Kanonneke die de waarheid durven te zeggen.

op 20 11 2015 at 07:49 schreef WARZAZAT:

IS zijn Arabische fascisten. Extreem rechts dus.Aan de zelfde kant van het politieke spectrum als Bush,Trump,Wilders,Zijlstra en co.

Het Westen heeft die monsters altijd onder zijn hoede gehad en vetgemest.Ze hebben die dolle kamelen liever dan linksmensjes die moeilijk doen over plunder- en graaipraktijken van de multinationals.

Kijk maar naar Erdogan. Die vecht samen met IS en S.A tegen de linkse Koerdische fracties. Het regime van Assad die wordt niet alleen gehaat omdat die Alawitisch is maar ook wegens zijn seculiere socialistische verleden.

De Marokkaanse kalifaat,zo heet Marokko officieel,is ook dikke maatjes met het Westen. De huidige islamitische premier van Marokko heeft ooit vastgezeten wegens een moord op een linkse vakbondsleider.

op 20 11 2015 at 08:19 schreef jos:

Charly, wie denk je godverdomme wel dat je bent dat je namens “Nederland” en “we” denkt te spreken ?

Typisch fascistisch gewauwel. Wie niet meedoet met extreemrechts hoort niet bij “Nederland”. Vandaar dat we een “nepparlement” hebben en Den Haag niet luistert naar “de” burger.

op 20 11 2015 at 11:00 schreef Sasha Berkman:

Maak je niet druk om die Charly, dat is gewoon een typisch rechtse toetsenbordenheld. In het echte leven zijn dat soort lieden gewoon enorme lafaards en kunnen ze nog geen deuk in een pakje boter slaan.

op 20 11 2015 at 16:39 schreef Charly:

Sasha toch. Na al die jaren nog niets veranderd. Ik haf destijds toch wel verwacht dat je uiteindelijk wat volwassener zou worden.

op 21 11 2015 at 21:10 schreef sjonnie annoniem:

Net een meeltje gekregen van mijn zoon:

“Loos alarm mogelijke onveilige situatie UT

In verband met een melding van een mogelijk onveilige situatie is woensdagavond een aantal gebouwen op de campus van de UT ontruimd. Dit ging om HalB, Carré, De Waaier, Zilverling en het Nanolab. De politie heeft de situatie onderzocht. Uit voorzorg was de explosievenopruimingsdienst van defensie ter plekke.

Na onderzoek bleek dat het loos alarm was en dat het om apparatuur uit een studentenproject ging. Er is dus geen enkel moment sprake van een daadwerkelijke onveilige situatie geweest.”

Ze zijn helemaal gek geworden hier.

op 21 11 2015 at 22:19 schreef dewanand:

hi hi namastiaauw Sasha Berkman, Charly ea

interessant he research:

Rassenhaat en volkerenhaat is iets dat op universele biologische wetmatigheden gebaseerd moet zijn.

Magnetische noordpool en zuidpool haten elkaar, ja zo werkt rassenhaat ahw. Elke magneet heeft twee polen, is natuurwet.

zie dit, grappig, blanke klaagt dat hij geen neger is. Maar negers klagen nog harder dat zij geen blanken zijn. Wie heeft gelijk???

////
I wish I was a nigger

https://www.youtube.com/watch?v=FPNLIbwiN_4

op 29 12 2015 at 19:26 schreef Max:

Ha,ha,grappig…

op 24 01 2016 at 22:02 schreef Fred de Koning, truth-seeker:

Als je alles wat er over Charlie Hebdo in de vrije of reguliere media bij elkaar zet, kom je tot een verrassende conclusie: superurl.nl/?kf2movie/charlie+hebdo

op 22 01 2017 at 18:00 schreef Max:

Jullie/Frontaal Naakt zijn echt sukkels…

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS