Home » Archief » De Komiek


[21.11.2009]

De Komiek

Peter Breedveld

7V17

Dick Matena is de beste striptekenaar van Nederland, of in elk geval één van de Grote Drie, als de Nederlandse stripwereld tenminste een Grote Drie heeft. Matena kan een verhaal in beelden vertellen als geen ander.

Mijn persoonlijke favoriet is zijn nihilistische science fictionstrip Lazarus Stone en ik hoop dat zijn western-strip Dandy een keer in album wordt uitgebracht. Voor Donald Duck heeft hij de beste verhalen van Broer Konijn en De Grote Boze Wolf getekend van iedereen op de hele wereld – zeker weten. Virl is pure poëzie. Ik kan niet genoeg krijgen van zijn sierlijk minimalistische tekenstijl en de bijzondere camerastandpunten die hij altijd kiest, de gelaagdheid van zijn tekeningen, die vaak wel driedimensionaal lijken.

Zijn literatuurverstrippingen trek ik echter niet. Ik ben het niet eens met zijn keuze om de integrale tekst van romans in de strippagina’s te verwerken, waardoor de lezer gedetailleerde beschrijvingen krijgt van handelingen en situaties die hij in één oogopslag voor zich ziet. Zijn versie van Gerard Reves De Avonden en Jan Wolkers’ Kort Amerikaans zijn waanzinnig mooi getekend, in een bijna fotorealistische stijl, maar de tekst en de tekeningen zitten elkaar vreselijk in de weg. Zijn andere literatuurverstrippingen heb ik daarom gelaten voor wat ze zijn.

Met zijn nieuwe boek De Komiek heeft Matena zich nu toegelegd op de verstripping van een theaterstuk van Freek de Jonge. Qua tekenstijl is hij weer teruggekeerd naar het speelse minimalisme uit de tijd dat hij nog echte strips tekende, maar wel met verwijzingen naar 19e-eeuwse illustratoren als A.B. Frost en John Tenniel, wier invloed duidelijk zichtbaar is in Matena’s magnifieke illustraties voor Hafid Bouazza’s Arabische Bibliotheek. Dat levert groteske, surrealistische tekeningen op.

Toch is hier ook weer wat raars aan de hand. Matena lijkt De Komiek te hebben getekend met fijnschrijvers of viltstiften die na een pagina of drie opraakten, waarna hij een nieuwe stift ter hand nam. Zijn lijnen worden namelijk steeds grijzer, en om de zoveel pagina’s zijn ze weer zwart en begint de vergrijzing weer. Dit staat vreselijk armoedig en amateuristisch. De tekeningen lijken ook, te zien aan de slordige afwerking, in grote haast te zijn gemaakt.

Daarnaast slaan Freek de Jonges teksten op papier zo dood als bier in een melkglas. In wezen kijken we 120 pagina’s lang naar een komiek, Freek de Jonge, die op een podium zijn teksten staat te schreeuwen. Zijn publiek bestaat uit grote fronsende, eierachtige hoofden zodat het allemaal iets van een nachtmerrie krijgt, en op zeker moment zien we op de achtergrond ook taferelen uit het Nieuwe Testament, maar wat dat te betekenen heeft, is me volstrekt onduidelijk.

Eigenlijk vind ik ook die teksten van Freek de Jonge niks aan. Het is niet veel meer dan wat quasidiepzinnig geneuzel, gelardeerd met platte grappen en een weinig subtiele moralistische boodschap. Misschien was dat vernieuwend voor een generatie die was opgegroeid met Toon Hermans en Snip en Snap, tegenwoordig is – mede dankzij Internet en DVD – het aanbod uit binnen- en buitenland zo overweldigend dat er heel wat beters voor het grijpen ligt voor wie eens onbedaarlijk wil lachen om zijn eigen en andermans leed.

Echt een inferieur product van een grootmeester in zijn werk. Ik wou dat Matena eens ophield met die verstrippingen van literatuur en kleinkunst, en weer ging doen waar hij echt ontzettend goed in is: stripverhalen maken. Er zit een klassieker in hem, dat weet ik zeker. Een nieuwe Asterix, een Nederlandse Blueberry, een literaire space-opera, ik weet het niet, maar niet die slaafse volgzaamheid ten aanzien van andermans teksten. Matena heeft zelf namelijk zat te vertellen. Het zou doodzonde zijn om die verhalen verloren te laten gaan.

Komiek

Freek de Jonge en Dick Matena: De Komiek; uitgeverij Augustus; 120 pagina’s in zwart-wit, prijs 24,90. Deze bespreking is eerder gepubliceerd in Vrij Nederland.

Peter Breedveld, strips, 21.11.2009 @ 04:46

[Home]
 

4 Reacties

op 21 11 2009 at 13:51 schreef Tjerk:

Dat is Freek de jonge niet, dat is wijlen Bernhard van Lippe-Biesterfeld, prins der Nederlanden.

op 21 11 2009 at 13:59 schreef ivo:

Verdomd, ja!

op 21 11 2009 at 22:08 schreef Marco Knol:

Ik zou ‘m wel eens willen zien samenwerken met Flo en de avonturen van Flo-man zien tekenen.

op 25 11 2009 at 19:16 schreef deDeurs:

Mee eens. Het genie is zichzelf aan het verprutten.

Overigens trek ik De Avonden als literatuur ook niet. Vernieuwend voor die generatie, en weinig meer.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN NOVEMBER

O De lange arm van Tel Aviv

O Mjoenik

O Wierd Duk stuurt een vriendje om bij mijn baas te klagen

O Jij, racist, jíj bent het integratieprobleem

O Nederland gaat op moslimjacht

O Op de bres voor de domme lul

O De onwaardige discipelen van Theo van Gogh

O Maarten Wolterink

O Mag geen nazi zeggen

O Poepen doen we allemaal

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS