Home » Archief » Nederlanders en hun blackface-fetisj


[15.07.2015]

Nederlanders en hun blackface-fetisj

Peter Breedveld

nat10

En we hebben weer een blackface-rel. Op het jongste North Sea Jazz-festival werd op een groot scherm een filmpje vertoond van Broadway-ster Al Jolson met zwart geschminkt gezicht. “Maakt deel uit van de jazz-geschiedenis”, zeggen blanke jazz-fans, maar veel zwarte Nederlanders zijn not amused. En wat krijg je dan? Juist: koppen die spreken van ‘Gezeur om klassieke Al Jolson op North Sea Jazz‘.

‘Uiteraard zijn er activistjes die zoals gebruikelijk meteen in het ‘racisme’-roepen zijn geschoten,’ schrijft GeenStijl-kloon Fok!. Ook op Twitter is er oorlog uitgebroken tussen blanke Al Jolson-fans en zwarte anti-racisten.

Racisme-roeper

Al Jolson, lees ik op Wikipedia, streed tegen discriminatie van zwarte artiesten op Broadway. Hij was wat Domrechts tegenwoordig een ‘racisme-roeper’ noemt. Maar de minstrel-shows zoals Al Jolson die opvoerde, zijn tegenwoordig verboden en vrijwel iedereen behalve Nederland en Japan is het erover eens dat het racistisch is je gezicht zwart te schminken om de stereotypische swingende, vrolijke zwarte te spelen.

Moeten die oude films van Al Jolson dan vernietigd worden? Nee, ze maken inderdaad deel uit van de geschiedenis van de jazzmuziek, van de Amerikaanse geschiedenis, zoals Kuifje in Afrika ook cultureel erfgoed is.

Hollandse lompheid

Maar het getuigt van weer die typische Nederlandse lompe ongevoeligheid om de bezoekers van een jazz-festival plompverloren te confronteren met deze enorm beladen beelden. Als je al vindt dat blackface niet racistisch is, het is toch duidelijk dat massa’s mensen dat anders zien? Het North Sea Jazz trekt veel mensen, bezoekers en artiesten, uit Amerika. Waar komt toch die dwangmatige behoefte vandaan om die te schofferen met onze nationale blackface-fetisj?

Twee weken geleden was op de school van mijn kinderen een opvoering van een musical door de leerlingen van groep 8, die na de zomer naar de middelbare school gaan. Mijn mond viel open toen er een groep als zwarte rasta’s verklede kinderen het podium opkwam die met vette kolderiek-Surinaamse accenten verkondigden hoe heerlijk het was om lekker lui te zijn en je nergens druk om te maken.

Luie zwarten

Op Twitter kwam ik er via blogger Thamar, die op een Rotterdamse school naar dezelfde musical zat te kijken, achter dat die stukken centraal worden geschreven door ene Ad Grooten van het bedrijf Rep en Roer. Wat bezielt zo’n man om, in het licht van de controverse rond Zwarte Piet en de discussie over racisme die in Nederland steeds verhitter wordt, kinderen een blackface-act te laten doen en daarbij zwarten af te schilderen als luie, zorgeloze flierefluiters?

Ik begrijp de leiding van die scholen ook niet. Op het moment dat je in het scenario op die rasta’s stuit, gaan toch meteen alle alarmbellen rinkelen? Dan maak je van die rasta’s toch wat anders? Mijn dochter, die ook een rol in de musical had, zei dat ze tijdens het repeteren had gevraagd of die rasta-act niet hartstikke racistisch was, maar toen kreeg te horen dat ze zat te zeuren.

Oorlog tegen zwarte Nederlanders

Ik dacht even dat de mensen, die dit doen, zich gewoon helemaal niet met het nieuws bezighouden en totaal onwetend zijn als het op de Zwarte Piet-controverse aankomt. Maar dat blackface, dat zag je tot 2013 eigenlijk alleen met Sinterklaas. Nu zie je overal blackface. Als een Nederlander ergens een blackface in kwijt kan, zal die het niet laten.

Ik denk serieus waar dat het deel uitmaakt van de oorlog tegen zwarte Nederlanders. Zo van: “Jullie vinden Zwarte Piet racistisch? Moet je dit zien! Hier, blackface, hier een kannibalenkarikatuur, en hier, een racistische grap! Ah joh! Je ken toch wel teigenun gaaintje!” Hier, zwarte zeurpiet, Al Jolson in blackface op een groot scherm. Wat ga je d’r an doen, dan?”

Kapotschamen

Nederland is verslaafd aan z’n racisme en hoe harder zwarte activisten zich ertegen verzetten, hoe racistischer Nederland wordt. Het is om je plaatsvervangend kapot voor te schamen.

En ik vrees dat we het ergste nog niet hebben gehad.

Kijk, een gewaardeerd lid van ons totaal niet racistische politiekorps ketent een zwarte dertienjarige aan zijn motor en laat ‘m meerennen naar het bureau, als een ontsnapte slaaf. Waar halen ze deze lampies vandaan? Ga vissen redden, Grand Wizard!

Maar Quinsy Gario is de vonk in het kruitvat, toch, Karim Khaoiri?

Is het Vrije Woord u écht lief? Steun dan het jubilerende (tien jaar!) Frontaal Naakt. Doneer aan de enige dwarsdenkende, onafhankelijke site van Nederland. Stort wat u missen kunt op rekeningnummer NL59 RABO 0393 4449 61 (N.P. Breedveld, Rabobank Rijswijk), SWIFT BIC RABONL2U o.v.v. ‘Frontaal Naakt’. Lees hier waarom dat niet met PayPal kan. Nog liever heb ik dat u op Frontaal Naakt adverteert of mij inhuurt. Mail mij.

Peter Breedveld, 15.07.2015 @ 10:34

[Home]
 

42 Reacties

op 15 07 2015 at 12:55 schreef frans:

de racisme roepers zijn zelf de grootste racisten !

op 15 07 2015 at 13:11 schreef Roald Pool:

Beste Peter,

Jouw columns zetten me sterk aan het denken. Complimenten. Soms is het mij te radicaal, maar veel wat wat je schrijft blijft hangen en zorgt voor een verademend tegengeluid binnen het veelal simplistische discours over dit onderwerp.

Zo ook bovenstaande column. Het (typisch Nederlandse) botte tonen van Al Jolson als blackface: inderdaad nogal ‘bot’. ‘Luie’ rasta’s in de musical van je dochter: tenenkrommend!

Maar ook dit: het brengt mij op de vraag wanneer onschuldig en grappig bedoelde stereotypering overgaat in downright racisme. Daar ben ik zelf nog niet uit.

Haagse Harry van wijlen Marnix Rueb bijvoorbeeld. Een op een stereotypering van ’tokkies’. Ik vind het hilarisch, maar kan volstrekt beledigend zijn voor ‘Hagenezen’.

Maar waar ligt het verschil met stereotyperen van mensen met een donkere huidkleur?

Gaat het om het criterium ‘minderheid’? Of om ‘kwetsbaarheid’? Of misschien onder de hatelijkheid van de ondertoon? Waar zit het onderscheidende criterium? Ik ben er zelf nog niet uit. Benieuwd naar jou mening in deze.

Groet, Roald

op 15 07 2015 at 13:25 schreef Gaz Typari:

Precies, wat Frans nou doet, daar gaat Nederland aan ten onder.

Tenminste, niet helemaal, de genadeklap wordt uitgedeeld door wat Karim Khaoiri en zijn collega ophitsers Aboutaleb en Marchouch doen: Schande spreken over elk verzet tegen discriminatie en de aandacht afleiden.

op 15 07 2015 at 14:01 schreef Egbert:

Natuurlijk word Al Jolson getoond om een punt te maken in de Zwarte Piet discussie. Zo van: “Jullie Amerikanen doen het zelf ook”.

op 15 07 2015 at 14:11 schreef Benedictus:

“Kijk, een gewaardeerd lid van ons totaal niet racistische politiekorps ketent een zwarte dertienjarige aan zijn motor en laat ‘m meerennen naar het bureau, als een ontsnapte slaaf.”

Met plezier iemand vernederen is een SADIST! Zo iemand zou ontslagen moeten worden. Totaal ongeschikt.

op 15 07 2015 at 14:19 schreef Thomas E:

Ik vind dit een moeilijke discussie. Ik ben het met je eens waar het gaat om de typisch Hollandse lompe drang om grenzen te verleggen en extra hard te ontheiligen. Maar aan de andere kant vind ik het krampachtig sparen van andere etniciteiten en culturen ook discriminerend. Zeker als er wél stiekem gediscrimineerd wordt.

Ik zou er voorstander van zijn om in cabaret, sketch, musicals, stand-up comedy etc een goed evenwicht te bewaren in deze vormen van ‘op de hak nemen’. Dus ook getinte mensen de gelegenheid geven om de Hollandse onhebbelijkheden en gewoontes uit te vergroten. Kom maar op met die spiegel!

Misschien raken we meer met elkaar vertrouwd als we speelser met elkaar omgaan.

op 15 07 2015 at 14:38 schreef Nederlanders en hun blackface-fetisj | Doorbraak.eu:

[…] Breedveld in Nederlanders en hun blackface-fetisj […]

op 15 07 2015 at 15:34 schreef Mario:

“Jazz historians have described Jolson’s blackface and singing style as metaphors for Jewish and black suffering throughout history.”

https://en.wikipedia.org/wiki/Al_Jolson#As_metaphor_of_mutual_suffering

Een artiest die de gemoederen bezig blijft houden, zo te zien. Tijdloos.

op 15 07 2015 at 15:53 schreef Haes:

@Thomas
Nederlanders zouden Surinaamser moeten worden. Wat Jörgen Raymann doet, iedereen ongeacht kleur of afkomst op een plagerige, maar vrolijke manier op de hak nemen. Daar kunnen wij Nederlanders nog heel veel van leren.

Dan is het niet “wij tegen hen”, maar gewoon “wij allen onder elkaar”. En daar wringt nu juist de schoen bij ons. Hier moet alles in hokjes gestopt en gelabeld worden, anders begrijpen we het niet meer.

op 15 07 2015 at 16:06 schreef Gaz Typari:

“Hollandse onhebbelijkheden en gewoontes”

Precies, zoals surinamers de gewoonte hebben lui te zijn, marokkanen de gewoonte hebben om zich op schapen of geiten te storten en afrikanen er een gewoonte van maken op de middellandse zee te verdrinken. Gewoon wat onhebbelijkheden die uitvergroot mogen worden.

Niks racistisch aan, om mensen op basis van huidskleur “op de hak” te nemen, toch?

op 15 07 2015 at 18:08 schreef Bertje:

Dat van die musical daar ga ik in mee, niet meer van deze tijd dacht ik zo.

Verder heeft Whoopi Goldberg zo een beetje alles gezegd :

https://www.youtube.com/watch?v=k_oEOdIBOpU

zo kun je er dus ook mee omgaan dus…..

op 15 07 2015 at 18:40 schreef Thomas E:

@Haes

Helemaal eens!

@Gaz

Lekker hè, om iemands woorden expres verkeerd uit te leggen.

op 15 07 2015 at 19:50 schreef Bertje:

Haes

wat bedoel je met “hier” en waar is Raymann dan die is toch ook “hier”
Zover ik weet is Rayman net zoveel Nederlander als ik dat ben.
geef nou zelf het goede voorbeeld en hou nu eens op met onderscheid te maken.

op 15 07 2015 at 20:18 schreef su:

Ben bang dat we het zwart-wit verhaal altijd zullen hebben. Denk dat de mens zo is, net een kudde dieren. Een groepje excluderen obv kleur zal altijd blijven bestaan. Het dient ook altijd en overal gecorrigeerd te worden. Het is niet goed voor de mensheid

op 15 07 2015 at 21:40 schreef Floris Schreve:

Qinsy Gario heeft toch wel wat voor elkaar gekregen. Kennelijk is er een hele hardnekkige pusbuil opengebarsten. Als je het voor elkaar krijgt om grote blanke mannen tranen van woede te laten plengen over Zwarte Piet, dan sluimerde er toch wel iets onder het oppervlak.
Overigens, het is wel bizar dat de Blackface discussie hier nog een keer moet worden overgedaan. Binnen de Amerikaanse jazz zelf is dat al lang uitgediscussieerd. Ook daar is een flinke strijd gevoerd. Aan de ene kant degenen die vonden dat met een zeker ‘Afro-romantiek’ de sympathie en daarmee de emancipatiestrijd kon worden gewonnen (een beetje het ‘de negerhut van Oom Tom’ Verhaal) en aan de andere kant de nieuwe opkomende zwarte middenklasse en intelligentia, die met hun helden als Charlie Parker, Miles Davis, Charlie Mingus, maar ook blanke jazzmusici wel klaar waren met de stereotypen. Daarmee plaats je Al Jolson ook in zijn tijd, maar de strijd is in die tussentijd al lang uitgevochten. Tip: zoek op YouTube (of elders op internet) naar de magistrale serie Ken Burns ‘History of Jazz’. Een wondermooie serie, waarin, naast een heleboel muziek, al deze issues uitgebreid aan de orde komen. Grote aanrader!

op 15 07 2015 at 21:44 schreef Ruud van Gerrevink:

@Egbert; de Amerikanen doen het overigens momenteel niet slecht en kunnen zelfs als positief voorbeeld worden gebruikt. Daar is immers een soortgelijke discussie over de ‘confederate flag’ aan de hand (met het herkenbare argument “is niet racistisch, is traditie”). Maar de vlag wordt inmiddels wel van overheidsgebouwen gestreken.

op 16 07 2015 at 03:27 schreef MNb:

Totaal off-topic, maar het onderwerp is vaker aan de orde geweest op FN.
Ik was nog niet pessimistisch genoeg. Resultaat van 5 jaar bezuinigen: de economie is met 25% gekrompen, de staatsschuld van 120% naar 180% van het BNP gegaan. Dus de conclusie van Dijsselbloem en co is: meer van hetzelfde. De Griekse economie wordt gesaneerd en hervormd tot de laatste Griek de hongerdood is gestorven. Het is zelfs het IMF te gortig:

http://www.trouw.nl/tr/nl/7964/Schuldencrisis/article/detail/4101585/2015/07/15/De-Trojka-valt-uit-elkaar.dhtml

Wellicht wil Dijsselbloem een record vestigen.

http://www.historyworkshop.org.uk/greece-history-repeating-itself/

op 16 07 2015 at 06:25 schreef Vasti:

Rasta’s zijn (jammer genoeg) meestal zwart: ansich niets fout met de kleur. Wat ik mij afvroeg: Wordt het woord lui in het stuk gebruikt? Die Rasta’s, gebeurt daar nog iets vreselijks mee of is de strekking meer een van happily living ever after?

op 16 07 2015 at 08:39 schreef Gaz Typari:

Thomas, hoe dan? Je wil toch dat in het cabaret onderscheid wordt gemaakt? Er zijn overigens genoeg donkere Surinaamse of Antilliaanse (Jandino) cabaretiers die hollanders op de hak nemen, maar niet met het doel om te kwetsen, gewapend met het recht om te beledigen.

op 16 07 2015 at 10:21 schreef Haes:

@Bertje

Met “hier” bedoel ik natuurlijk Nederland.
Wat Raymann doet is wat in Suriname vrij algemeen is (vraag maar aan MNb), namelijk dollen met ALLE bevolkingsgroepen, zonder dat het gemeen wordt.
In Suriname lijkt het misschien vaak alsof er een racistische cultuur heerst en Surinamers zullen de eersten zijn om dat ook te beweren, maar de waarheid is dat de tolerantie vele malen groter is dan in Nederland. En daar doel ik op!

En hou eens op met racisme roepen, daarvoor ben je bij mij echt aan het verkeerde adres. Ik maak dat onderscheid namelijk NIET!

op 16 07 2015 at 10:28 schreef Daan:

Ik mis nog de zwarte koning uit het oosten met het driekoningen lopen. Mijn moeder brandde een kurk op het fornuis en maakte daarmee mijn gezicht zwart. Hele andere strekking en achtergrond natuurlijk, maar niet minder blackface en dus even racistisch?

Rastafaris als lui wegzetten is een stereotyp die in heet rijtje past van die in Kuifje en is er een die thuis hoort in de jaren ’30.

Dat Nederland steeds racistischer wordt(of openlijker daarin) was me al bekend. Dat scholen hun musicals inkopen en consumeren in plaats van de kinderen zelf wat op touw laten zetten niet, wat een verschraling weer van de creativiteit in het onderwijs. Het maakt de kinderen zo enkel klaar om mee te lopen met de massa en de richting die de huidige maatschappij opgaat is er een die me toch zorgen baart.

op 16 07 2015 at 15:59 schreef Open deur:

Elkaars uiterlijk en eigenaardigheden op de hak nemen is niet per definitie kwaadaardig. Een blackface in principe ook niet. Iemand in de fik steken aan een kruis overigens wel. Alleen de balans is een beetje weg als je in alle gevallen moord en brand gaat roepen.

op 16 07 2015 at 17:12 schreef John de Beer:

Peter, je hebt weer een heel goed en scherp stuk geschreven en je bent al met al nog mild geweest: de Nederlandse samenleving is niet allen publiekelijk, maar ook onderhuids door en door racistisch. Hiervan was ik mij eigenlijk nooit zo bewust tot ik mijn leven ging delen met een donkere vrouw wiens wieg in een van onze voormalige wingewesten stond. Ik noem een paar voorbeelden:

– de medisch specialist die na mijn geliefde te hebben onderzocht, zijn dialyse voornamelijk met haar blanke echtgenoot deelt en hierbij de patiënt zelf grotendeels negeert.
– op straat door een willekeurige voorbijganger te worden nageroepen met ‘Hey nikker!’
– een chique kledingwinkel die de creditcard van mijn geliefde weigert.
– de negatieve verbazing die zich openbaart als die keurige mevrouw aan de telefoon in werkelijkheid donker blijkt te zijn.
– de registratie van onze kinderen als ‘allochtoon’ waarmee de idealistische basisschool meer subsidie kan binnenharken etc., etc.

Nederland is ziek, heel erg ziek. FN kan met zijn intelligente observaties bijdragen aan het begin van de genezing.

op 16 07 2015 at 18:13 schreef Nak:

Blackface is niet hetzelfde als zwarte piet. Maar goed fuck die discussie.
At net hier in Thailand bij een Thaise vrouw die is getrouwd met een Duitser. Ze hebben 22 jaar in Dusseldorf gewoond. Kregen kinderen. Gingen mede (weer) in Thailand wonen omdat hun kinderen op een zwarte school zaten en door Turken in elkaar werden geslagen. Want half Thais.
Waarom deel ik deze associatie? Omdat ik Peters vergrootglas op Nederland wel volg, maar ook behoefte heb aan uitzoomen en het grotere plaatje zien.
Mensen stereotyperen en discrimineren.
Wat wil je Peter? Dat Nederlanders als enigen zuiver op de graad zijn? Wanneer ben je tevreden? Hoe hoog zijn je standaarden voor niet-Nederlanders? Evenhoog als voor Nederlanders? Ik mis vaak mildheid en de nuance als het gaat om ‘Nederlanders’. Waarom?

op 16 07 2015 at 20:44 schreef Bertje:

Haes

ik beschuldig je niet en ik herhaal niet van racisme sorry als dit wel zo overkomt.
Het viel me alleen op dat je onderscheid maakt.
Voor mij hoort een Raymond bij Nederland, ik heb je denk ik dan verkeerd begrepen.

Daan

De zwarte koning van de drie koningen heeft niets maar dan ook niets met racisme te maken.
Er was hier in Duitsland wel een splinter groepje die probeerde deze traditie weg te zetten zijnde het racistisch maar deze vonden geen maatschappelijke weerklank. (dus eigenlijk net zoals zwarte Piet bij jullie)
Netzoals de aller aardigste traditie van het kinderspelletje “wie is er bang voor de zwarte man”.
Wel is in Duitsland, en m.i. ook terecht ook de negerzoen allang vervangen door een ander woord. (o en Jodenkoeken hebben ze hier niet maar was dit wel het geval dan hadden ze vast niet zo geheten.)

op 17 07 2015 at 05:22 schreef no more blackface:

Wat ik jammer vind aan dit stuk is dat er geimpliceerd wordt dat er enkel zwarte activisten zouden zijn,dit is allerminst het geval,activisten zijn gelukkig niet enkel zwart,de Michiel de Rover demonstratie is bijvoorbeeld opgezet door een ‘gemengde’ groep mensen,ook in Gouda waren de arrestanten niet enkel zwart,ik hoop dat het niet lang meer zal duren voordat openlijk schaamteloos racisme richting zwarte mensen wettelijk verboden zal zijn. En dat iedere fatsoenlijke Nederlander ongeacht huidskleur zich hier hard voor zal maken.

op 17 07 2015 at 07:14 schreef Vasti:

Net even het liedje “lekker lui” beluisterd. Geweldig liedje. Leuke tekst. Onze samenleving staat bol van het: presteren voor/op een bepaalde tijd stress. Van jongs af aan hangt er een sfeer van beter, sneller, hoger, rond een kind. ( vaak met de achter liggende gedachte: meer geld duss geluk..) Ruimte om het kind werkelijk tot Zichzelf te laten komen is er amper, zeker in het onderwijs. Met de Rasta levensvisie is niks mis, integendeel: Ik en Ik – iedereen is gelijk. Mijn beide zoons – 15 en 22- bezoeken regelmatig reggae concerten. Thank God.

op 17 07 2015 at 07:30 schreef Vasti:

Dat trouwens jouw dochter,Peter, op haar, in deze tijd ansich relevante vraag als antwoord krijgt dat ze zit te zeuren vind ik shockerend. Een hoop mensen dragen volkomen onterecht de naam “leerkracht”. Er gaat een hoop kostbare tijd verloren..

op 17 07 2015 at 13:23 schreef dewanand:

mauw mauw namastiaauw Peter ea fnaakters,

ooit gehoord van de evolutionair ingebrande archetypen??

Vroeger vielen grote zwarte beren de oude blanke stammen altijd aan, zeker 8000 jaar lang, en dit heeft een archetype ingebrand in de blanke psyche: een fobie voor grote, zwarte wezens. Er is ook angst voor zwarte katten bij veel blanken.

Nou er zijn nu bruine en zwarte mensapen in nederland, negers en hindoes, indiers, pako’s enz, en ik geloof dat dit archetype nu een rol speelt. Is onderzocht door wetenschappers:

de hersenen registreren binnen 13 milliseconden geslacht en huidskleur voordat de persoon zich hiervan bewust is, en ook ik als bruine koelie aapje doe dit onbewust.

Dus maw:
blackface is een evolutionaire kwestie, puur biologisch. Je kan het niet racisme noemen, want ook zwarten shminken zich wit he, en vieszwarte hindoes vinden blank zijn hoger, edeler, zuiverder.

Wieroe hielp mij om al deze dingen uit te rafelen en zijn visies zijn op een hoger niveau.

dewa aapje en
wieroe, hindoe nazi (homo) kat uit delft apartheidsstad.

op 17 07 2015 at 18:54 schreef Sasha Berkman:

Haha, ik ben weer terug en een van de eerste dingen die ik lees is dat de zwarte piet discussie hier in Nederland niet aanslaat volgens Bertje.

op 18 07 2015 at 10:12 schreef Bertje:

Sascha

Ah ze hebben je weer los gelaten.
Ik zeg nergens dat de discussie niet “aanslaat” maar heb het toch echt over maatschappelijk draagvlak en die is minimaal in Nederland. ( is geen mening maar een feit)

op 18 07 2015 at 11:41 schreef dewanand:

REF cit:
op 17 07 2015 at 07:14 schreef Vasti:

‘Net even het liedje “lekker lui” beluisterd. Geweldig liedje. Leuke tekst. Onze samenleving staat bol van het: presteren voor/op een bepaalde tijd stress. Van jongs af aan hangt er een sfeer van beter, sneller, hoger, rond een kind. ( vaak met de achter liggende gedachte: meer geld duss geluk..) Ruimte om het kind werkelijk tot Zichzelf te laten komen is er amper, zeker in het onderwijs. Met de Rasta levensvisie is niks mis, integendeel: Ik en Ik – iedereen is gelijk. Mijn beide zoons – 15 en 22- bezoeken regelmatig reggae concerten. Thank God.’


Antw kort:

mauw mauw namastiaauw Vasti,

foute statement van politiek correct Blank/ links:

1. Fout/ absoluut onwaar: – iedereen is gelijk.

2. En waarom refereer jij naar de (lange, blanke) god in je laatste zin???: ’thank god’

3. Ik sprak gisteravond met een raszuivere man uit papoea nieuw guinea en interessant is dat hij en ik de wereld inderdaad anders bekijken als hypermix Afroiden buiten Afrika en dit moet genetische/ evolutionaire oorzaken hebben, als evolutie absoluut waar is. Bij Creationisme is dit probleem feitelijk triester, zielig, pijnlijk, normloos, ethiekloos….

op 18 07 2015 at 16:26 schreef Kazonga:

@Bertje:

Excuus, maar dat is onjuist:

http://cult.tpo.nl/2014/10/16/meer-dan-15-miljoen-nederlanders-willen-verandering-zwarte-piet/

op 18 07 2015 at 23:26 schreef Sasha Berkman:

Draagvlak? Het draagvlak kent zwart witte lijnen.

op 19 07 2015 at 13:51 schreef John de Beer:

Lees nog het interview met zangeres Shirma Rouse in de Volkskrant van gisteren er nog even op na en u weet hoe laat het is.

op 20 07 2015 at 05:57 schreef Vasti:

Beste Dewanand, ik vind jou nogal een hokjes geest. Zelfs de Almachtige prop je erin.Wat betreft de geschiedenis van de mens: zeer interessant en leerzaam, maar de toekomst maken we Nu. Met een Open Mind, liefdevol.

op 21 07 2015 at 20:14 schreef Jaap Stenneke:

Het is misschien een heel radicale gedachte hoor, maar misschien moesten we maar niet beginnen aan het censureren van kunstuitingen. Misschien — maar misschien ga ik nou wel veelste ver hoor — moeten we de creatieve mensen in dit land maar een beetje vrij laten om te denken, zeggen, schrijven en tonen wat ze willen.

Maar misschien dat dit hele extreme gedachten zijn.

op 22 07 2015 at 06:59 schreef yurp:

Sorry Kazonga, maar dat artikel is nog gekleurder dan een regenboog Piet.

op 22 07 2015 at 18:52 schreef dewanand:

Ref cit:
op 20 07 2015 at 05:57 schreef Vasti:

‘Beste Dewanand, ik vind jou nogal een hokjes geest. Zelfs de Almachtige prop je erin.Wat betreft de geschiedenis van de mens: zeer interessant en leerzaam, maar de toekomst maken we Nu. Met een Open Mind, liefdevol.’

——–
mauw mauw namastiaauw Vasti,

Weet jij of god een lange, blanke, grootgeschapen blanke man is?? Volgens genesis scheppings verhaal uit de bijbel kan dit niet anders.

Geloof jij in de blanke bijbel of in de Rooie Oortjes???

dewa aapje
en
Wieroe, de slimme Hindoe Nazi (homo) kat uit delft KKK Centrum van Nederland.

KKK: kerk kanker kut.
In hindoestaanse wereld betekent KKK, Koelie Kut Klan.

op 23 07 2015 at 10:11 schreef Piet Swart:

Vanwege al die haat tegen Zwarte Piet van een klein groepje racisten is Zwarte Piet meer populair dan ooit.
Laten ze vooral doorgaan, des te steviger zal Zwarte Piet genesteld zijn.

op 08 08 2015 at 04:51 schreef Cas Sar:

Ach, het lost zich vanzelf op; bevolkingsgroepen die in warme landen leven hebben logischerwijs veel pigment en dientengevolge een donkere huid en mensen die generaties geleden naar koudere gebieden trokken zijn lichter geworden, zgn. blank.
Dus als die evolutietheorie klopt worden de donkere mensen hier in het koude Nederland op een gegeven moment, over enkele generaties, vanzelf blank.
Natuurlijk ;)

op 17 08 2015 at 14:20 schreef Bauwens magda:

Als kind speelden wij in de kleutertuin en in de lagere school toneeltjes. Soms, om het echt te maken, werden kinderenbzwart of geel of roodachtig met indiaanpluimen verkleed. En soms als ezeltje of kip.,en soms zelfs al de boze heks of al kabouter. Niemand vond dat vreemd. Met Sinterklaas was een grote leerling de Sint, en een andere Zwarte Piet. Met kerstmis speelde we engel met vleugels. Was dat allemaal lomp ?

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Harde Por

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O De meest gelezen stukken van 2023

O Willem Kraan zou met Scharwachter en Dibi hebben meegeprotesteerd

O Neem PVV-stemmers serieus!

O De verpletterende charme van de supertolerante Gidi Markuszower

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS