Home » Archief » De nieuwe X-Men is een Übermensch-fantasie voor incels


[02.12.2019]

De nieuwe X-Men is een Übermensch-fantasie voor incels

Peter Breedveld

Afgelopen herfst was er opeens een boel tam-tam over twee nieuwe series van de X-Men, House of X en Powers of X, geschreven door de veelgeprezen Jonathan Hickman. De series waren een doorstart van alle oude X-Men-series, van Uncanny X-Men tot X-Force en weet ik wat er allemaal werd uitgebracht.

U kent de X-Men natuurlijk van de films. Ik ben ergens midden jaren negentig gestopt met het lezen van de stripseries, simpelweg omdat het er teveel werden, en het verhaal in de ene serie niet meer te volgen was als je niet alle andere series ook volgde. Ergens beviel het verloop van het verhaal me ook niet, want er werd op een eiland, Genosha, een staat opgericht voor uitsluitend mutanten, die door de gewone mensen uiteindelijk werden uitgeroeid.

Dat vond ik een wel heel grimmige ontwikkeling van een strip die ik had ontdekt toen ik een jaar of twaalf was. Ik viel toen midden in een lopend verhaal over een groep freaks met speciale superkrachten die onder leiding van de aan een rolstoel gebonden maar met indrukwekkende psychische krachten behepte professor X. Ik had meteen twee favoriete personages: een blauwe, demonachtige harlekein met een Duits accent die kon verdwijnen in een wolk van zwavel en dan ergens anders weer te voorschijn kwam: Kurt Wagner alias Nightcrawler en Kitty Pride, een meisje van veertien dat door muren kon lopen. Haar codenaam was Shadowcat. Ik denk dat ik in beide mezelf herkende: een freak met een bizar uiterlijk (die kon verdwijnen als het moeilijk werd, een gave waar ik mijn rechterarm voor zou hebben opgeofferd) en een puber met ouders die me niet begrepen.

Witte lingerie

In de strips die ik in handen had gekregen, vochten de X-Men tegen de Hellfire Club, een misdadige organisatie van mutanten met superkrachten van wie het doel me nooit duidelijk is geworden, behalve misdadig zijn. Wat mij als twaalfjarige een prima motivatie leek. Nog steeds eigenlijk wel, eerlijk gezegd. Die Hellfire Club was een mix van een seksclub en een secret society, met figuren die er uitzagen als Britse adellieden uit de 18e eeuw. Eén van hen was een vrouw in witte lingerie, Emma Frost alias de White Queen, die zichzelf in diamant kon veranderen.

Ik las toen al Spider-Man en de Hulk en zo, en dat waren al vreemde snuiters, maar dit was op een andere manier vreemd. Dit was aanzienlijk minder onschuldig dan de gewone superhelden, een beetje kinky, een beetje vaag en fout. Kortom, ik vond het allemaal superspannend. Al snel begon de oorlog van de gewone mensen, de mensen zonder speciale krachten, tegen de mutanten en werd het allemaal wat ernstiger en grimmiger, maar de schrijver van deze shizzle was Chris Claremont en die hield er altijd de humor in en vergat nooit waar het bij comics om gaat: fun. Pure, onversneden fun.

Kanker genezen

Dat is bij John Hickman wel even anders. In zijn X-Men-verhalen is het allemaal bittere ernst. Professor X heeft zich met zijn aartsvijand Magneto verzoend en teruggetrokken op weer een ander eiland, Krakoa, waar de heren weer een nieuwe staat hebben gesticht voor uitsluitend mutanten. Op het eiland, en alleen daar, groeit een speciale bloem, die alle soorten kanker geneest en geestesziekten en weet ik het allemaal. Professor X, die niet langer aan een rolstoel gebonden is en voortdurend met een potsierlijke soort van ruimtehelm op rondloopt, eist van de VN dat ze de nieuwe mutantenstaat erkennen in ruil voor het medicijn waarmee de mensheid zo’n beetje al haar problemen kan oplossen.

Maar de mensen bouwen intussen voort aan hun speciale massavernietigingswapens waarmee ze, nog steeds, de mutanten wilen uitroeien. Volgens die mutanten willen de mensen dat omdat ze beseffen dat ze inferieure wezens zijn. De mutanten beschouwen zichzelf als de volgende fase in de menselijke evolutie, als homo’s superior. Ze worden niet moe dat constant rond te bazuinen, als bombastische Thierry Baudets, “Wij zijn homo superior, jullie zijn niks! Besef jullie nietigheid! Jullie zijn gedoemd uit te sterven! Wij zijn de toekomst!”

Tja, daar zou ik als mens ook een beetje kriegelig van worden, op een gegeven moment.

Hitler-groet

Ergens halverwege het verhaal staat Storm, dat is de mutant die in de films wordt gespeeld door Halle Berry, op een berg een massa mutanten op te zwepen door steeds één van haar strijdmakkers op te voeren: “Hier is mijn broeder! Ik ken hem! Zijn naam is Nightcrawler! Maar hij is veel meer dan dat! Wat is hij?” En dan wordt de massa wild en roept: “EEN MUTANT!” Vervolgens baden Nightcrawler en de andere X-Men, Cyclops en Phoenix en Wolverine en zo (die zijn altijd de belangrijkste personages in de X-Men-strips geweest) in een hemels licht, omringd door een massa mutanten die allemaal hun rechterarm naar hen uitstrekken, maar met de palm van hun hand op de helden gericht, en hun vingers opengespreid. Niet helemaal een Hitler-groet dus, maar Jezus, het doet er wel erg aan denken.

Deze fascistische onzin wordt met dodelijke ernst gebracht. Het verhaal wordt gelardeerd door pagina’s proza met pseudowetenschappelijke verklaringen voor bijvoorbeeld het feit dat de X-Men, die een hoofdstuk eerder waren omgekomen bij een zelfmoordaanslag van een mens, zich levend en wel laten canoniseren tot held. In het kort: als ze sterven, wordt hun ziel gewoon gedownload in een kloon van hun oude lichaam. Niets aan het handje, ze zijn nu helemaal onoverwinnelijk.

Über- en Untermenschen

De schrijver van deze hysterische idioterie, Jonathan Hickman, wordt geprezen om zijn fenomenale schrijverskwaliteiten, maar Alan Moore he ain’t. Nul humor en een bombast waar Recep Erdogan nog wat van kan leren. Ik bedoel, Magneto, de vroegere rebellenleider, trekt zich terug op een eiland en het eerste wat-ie doet is een afzichtelijke, protserige en reusachtige troon laten bouwen waarop hij dan, in zijn mantel en alles, gaat zitten als De Denker van Rodin, zinnen grommend als “Mutants are the evolutionairy inheritors of this world — All of it.

De X-Men waren altijd een metafoor voor de gediscrimineerde minderheden in onze samenleving. Van Magneto is niet voor niks een Holocaustoverlevende gemaakt. Maar wie onderdrukt eigenlijk wie in deze nieuwe X-Men-serie? De rollen lijken omgedraaid, en zelfs de Martin Luther King-achtige professor X deelt de wereld nu in Über- en Untermenschen in.

Het ergste van alles is nog wel dat House of X en Powers of X bloedverziekend saai zijn. We zien vooral mutanten die het heerlijk vinden om naar hun eigen zelfverheerlijkende gelul te luisteren. Ergens in het midden zitten twee redelijk spannende hoofdstukken met veel actie, lekker getekend ook, maar daarna gaat het weer verder met de breedvoerige speeches en de racistische snoeverij.

Wat ik niet begrijp, is waarom dit verhaal in twee miniseries moest worden verteld, House of X en Powers of X, waarvan je de delen beurtelings moet lezen om het verhaal te volgen. Waarom niet gewoon één titel, aangezien de schrijver en de tekenaars voor beide comics dezelfde zijn?

Vijfenveertig-jarige incels

De serie is inmiddels geëindigd en zal binnenkort wel in een bundel te koop zijn, een zogenaamde trade paperback. Het verhaal van de X-Men gaat verder in verschillende X-titels, zoals X-Men, Excalibur, X-Force enzovoort, de meeste door andere schrijvers dan Hickman.

Ik kocht House of X en Powers of X uit nostalgische overwegingen, omdat ik hoopte iets van het plezier van vroeger terug te vinden. Maar deze fascistische, racistische bagger voor vijfenveertig-jarige incels is een lelijke poepvlek op de herinnering aan wat ooit een sprankelende, baanbrekende stripserie was.

 

Become a Patron!

 

Is het Vrije Woord u écht lief? Help me dan met een financiële bijdrage. Deze website wordt elke dag bedreigd door de virtuele knokploegen van Domrechts, malafide Nederlandse journalisten en zelfs door de vicepremier. Eerder dit jaar moest ik voor de rechter verschijnen wegens belediging van een racistische troll! Steun Frontaal Naakt. Doneer aan de enige dwarsdenkende, onafhankelijke site van Nederland. Stort wat u missen kunt op rekeningnummer NL59 RABO 0393 4449 61 (N.P. Breedveld, Rabobank Rijswijk), SWIFT BIC RABONL2U o.v.v. ‘Frontaal Naakt’. Lees hier waarom dat niet met PayPal kan, maar steunen via Patreon kan weer wel. Nog liever heb ik dat u op Frontaal Naakt adverteert of mij inhuurt. Mail mij.

Peter Breedveld, strips, 02.12.2019 @ 09:26

[Home]
 

1 Reactie

op 02 12 2019 at 09:26 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS