Home » Archief » Opbokken met je racistische kinderfeestje


[20.11.2017]

Opbokken met je racistische kinderfeestje

Peter Breedveld


Illustratie: Émile Bin

Dus een Gideonsbende van racistische Friezen, Neonazi’s, fascisten en beroepsracisten blokkeert het verkeer op een snelweg, veroorzaakt daarbij verkeersongelukken, om een bus vol demonstranten tegen Zwarte Piet te verhinderen van hun grondrechten gebruik te maken. Het schorem wordt daarbij geholpen door de politie, die de indruk wekt dat het om kroegmaten gaat, of schoonfamilie of zo. Er worden bevelen uitgedeeld door de racisten aan de politie: “Jullie halen die chauffeur uit de bus of anders doen mijn jongens het.” Dit alles gesanctioneerd door de burgemeester van Dokkum, die de demonstratie tegen Zwarte Piet verbiedt.

Onze premier, die de premier van alle Nederlanders pretendeert te zijn, doet een Trumpje door niet de racisten te veroordelen maar de “boze demonstranten” die een kinderfeestje komen verstoren. En Frans Weisglas, van wie ik trouwens altijd al wist dat-ie een engnek is, omdat hij oorlogsheld Poncke Princen verhinderde zijn familie te bezoeken in Nederland, zegt dat je nou eenmaal het risico loopt om je grondrechten door racisten vertrapt te zien worden ‘als je van plan bent om een kinderfeest te verknoeien’.

Overwinningsfeest

Terwijl Mitch Henriquez alleen maar een grapje over zijn lul hoefde te maken om door vijf politiemannen helemaal te worden vernietigd (ik som de details nog een keer voor u op: gebroken strottenhoofd, kapotte ribben, kapotte lever, op zijn hoofd getrapt, slaap ingedrukt en een ingeslagen geslachtsdeel), wordt het racistische tuig, dat mensen in gevaar brengt op de snelweg, door de politie geen strobreed in de weg gelegd. Integendeel: de politie die met de demonstranten meereisde om ze te beschermen tegen het tuig, bleek opeens hun vijand.

Dezelfde dag nog worden de racisten door de NOS gebombardeerd tot helden, en Het Algemeen Dagblad promoot een crowdfundingsactie om de eventuele boetes te betalen die deze ‘helden’ krijgen vanwege het blokkeren van verkeer op een snelweg. In een dag levert die actie al 20.000 euro op.

De Telegraaf, die de actie van de racisten de dag van tevoren al had aangekondigd, weet te melden dat de helden ook nog gratis juridische hulp krijgen en Wierd Duk, de propagandist van racistisch en fascistisch rechts, heeft ‘gehoord’ (het heeft er alle schijn van dat hij de racistische actie samen met initiatiefnemer Jenny Douwes heeft opgezet) dat er gratis sporthallen beschikbaar gesteld worden om het ‘overwinningsfeest te vieren’. De helden zelf denken al aan een standbeeld om deze ‘historische plek’ voor altijd te herdenken.

Welkom in Ku Kluxland.

Terreur loont

Andermaal is bewezen dat terreur loont. Mits je wit bent. We zagen het toen verschillende gemeentes asielzoekerscentra binnen hun grenzen wilden vestigen: boze burgers bedreigden politici, bestormden gemeentehuizen en bombardeerden asielzoekerscentra, en werden beloond met het afblazen van die plannen.

En we zien het nu. Opzichtig wordt met onze grondwet de reet afgeveegd: door Mark Rutte, door Frans Weisglas, door de burgemeester van Dokkum, door de politie, uiteraard door de politie, die de gewapende tak van de PVV is, door De Telegraaf, door Het Algemeen Dagblad, door de NOS, door de hele gevestigde orde, zeg maar, die hele racistische teringbende die ons land in een ijzeren wurggreep van onderbuikdictatuur houdt. Allemaal vinden ze hun walgelijke blackface-verslaving belangrijker dan onze democratische rechten. Allemaal geven ze opeens niks meer om ‘normen en waarden’ als het om die kut-zwartepiet gaat. Zum kotzen.

Kinderfeestje verpesten

Met je kinderfeestje. Degenen die kinderfeestjes verpesten zijn de racisten, jawel, de racisten die aan hun achterlijke racistische karikatuur blijven vastklauwen als alcoholisten aan hun fles. Degenen die kinderfeestjes verpesten zijn de klootzakken die kennelijk ongevoelig zijn voor de pijn die jaarlijks door zwarte kinderen wordt gevoeld, en niet alleen in de Sinterklaasperiode, trouwens, maar altijd als ze weer worden uitgescholden voor Zwarte Piet.

Je bent een hufter als je nog aan Zwarte Piet hecht. En na zes jaar bijna-oorlog over de kwestie kan niemand zich meer verschuilen achter de kutsmoes dat voor hem of haar Zwarte Piet geen racistische bedoelingen heeft. Het is je duidelijk gemaakt hoe zwarte mensen erover denken, het is je duidelijk gemaakt waar Zwarte Piet vandaan komt, er is onvermoeibaar gewezen op het feit dat je van de binnenkant van de schoorsteen weliswaar vies wordt, maar geen kroeshaar en dikke rode lippen krijgt, kappen nu met die racistische onzin. Zwarte Piet gaat down.

Is het Vrije Woord u écht lief? Help me dan met een financiële bijdrage. Deze website wordt elke dag bedreigd door de virtuele knokploegen van Domrechts, malafide Nederlandse journalisten en zelfs door de vicepremier. Steun Frontaal Naakt. Doneer aan de enige dwarsdenkende, onafhankelijke site van Nederland. Stort wat u missen kunt op rekeningnummer NL59 RABO 0393 4449 61 (N.P. Breedveld, Rabobank Rijswijk), SWIFT BIC RABONL2U o.v.v. ‘Frontaal Naakt’. Lees hier waarom dat niet met PayPal kan. Nog liever heb ik dat u op Frontaal Naakt adverteert of mij inhuurt. Mail mij.

Peter Breedveld, 20.11.2017 @ 03:45

[Home]
 

96 Reacties

op 20 11 2017 at 08:27 schreef Koos Swart:

Het verbaast me niet zoveel… Er zijn mensen in Dokkum die er trots op zijn dat Bonifatius daar is vermoord. Verdwaalde Friezen rijden hier ook wel eens door de stad, weg ermee. Domme boeren zijn het.
Ik heb zwarte piet maar verboden, dat kon nog wel eens uit de hand lopen gezien mijn invloed.

op 20 11 2017 at 09:25 schreef Ikke:

“Je bent een hufter als je nog aan Zwarte Piet hecht.”

Cognitieve dissonantie… Het heeft bij mij ook een tijdje geduurd voordat ik zag wat er mis was met Zwarte Piet. En het was even slikken, omdat ik er mee opgegroeid ben. Daarnaast zijn de felste pro Piet figuren vaak ook niet de slimsten of gewoon racistische tokkies.
Dat sommige fanate anti Piet mensen een karikatuur maakten van racisme of te ver doorschoten door bv ZP gerechtelijk te willen verbieden heeft echter ook niet geholpen in mijn ogen.
Maar goed dit is allemaal wel beschamend, het is jammer dat de verandering zo langzaam gaat. Ik hoop dat die wegversperders toch flink op de vingers getikt zullen worden door de rechter.

op 20 11 2017 at 09:29 schreef Tim:

Is het iemand opgevallen (behalve Kevin Roberson) dat de leider van de pro-pieters (die gast op de motor in het zwart) een ss-tatoeage op zijn hand had?

Dat mag wat wel wat meer gepushed worden in de media.

op 20 11 2017 at 09:46 schreef Martijn:

Een karikatuur maken van racisme?

Ik snap niet waarom iets waarmee je opgegroeid bent zo moet blijven. Zo’n beetje alles is veranderd sinds je bent opgegroeid. Het is niet meer voor jou, het is voor kinderen van nu.

Ik heb een stille hoop dat het veranderingsproces nu de neo-nazi’s dit zich hebben toegeëigend alsnog – ondanks het tegensputteren van de diverse officials – in een stroomversnelling zal belanden.

Ik zag die ontwerper van de nieuwe pietenpakken bij De Nieuwe Maan en verbaasde me dat niemand zei: ja maar, dit is gewoon precies hetzelfde pak! Je heb er alleen een paar kruisjes opgenaaid om de “provincialen” nog wat extra op te naaien.

op 20 11 2017 at 10:04 schreef Chakir:

Ik wil godverdomme niets, maar dan HE-LE-MAAL NIETS horen over wat “sommigen” van de anti piet mensen allemaal wel niet een beetje gedaan hebben en te ver zijn gegaan!! Zwarte piet is niet kut, nee, het gele godvergeten sinterklaas feest is KUT. Optyfen ermee! Mijn kinderen mogen niet meer kijken naar t sinterklaas journaal en mogen naar geen enkele sinterklaasfeest. Ik vertel mijn dochter elke dag, het hele jaar door, dat Sinterklaas nep is en heel slecht is. Ja, zielig hè. Wat een kut-kut-kut-kutfeest! En wat een hypocriete laaghartig trieste mensen zijn die witte volgevreten zompige kuthollanders. In andere landen riskeren mensen hun leven voor betere voorzieningen en hier gaan mensen geld inzamelen voor racisten? Ongelooflijk! Snowden vertelde eens over de NLse diensten dat ze werden uitgelachen door de Amerikanen omdat ze altijd zo volgzaam zijn. Hij heeft helemaal gelijk, Rutte steunt nazi’s, gewoon omdat dat hoort natuurlijk. “We hebben het water overwonnen”, yeah right, dat water is in al die fucking waterhoofden van dit kutvolk opgeslagen.
Tfoe!
Zo dat lucht op..

op 20 11 2017 at 10:47 schreef marco meijer:

Weg met Zwarte Piet. En weg met kroeshaar, dikke lippen, grote oorringen en rare manier van praten.
Gewoon vervangen door Piet. Wel graag onherkenbaar geschminkt want dat is deel van de magie. Donkerblauw, donkergroen, paars, kan allemaal. Maar geen roetveeg Piet, stroopwafel Piet of Godbetert Spaanse Edelman Piet. Want dan zien de kinderen gewoon ome Henk en tante Jet die er raar uitzien. Weg magie !
En de volwassenen die per sé willen vasthouden aan Zwarte Piet moeten eens beseffen dat het niet om hen gaat en hun dierbare (en beschamende) traditie, maar om de kinderen die van een leuk en spannend feest willen genieten zonder volwassenen die zich misdragen.
Bizar dat dit elk jaar weer leidt tot confrontatie en escalatie, terwijl het met een beetje flexibiliteit en goede wil heel goed op te lossen is.

op 20 11 2017 at 10:52 schreef Ikke:

Met een karikatuur maakten van racisme doelde ik op mensen als Quinsy Gario die zelfs racisme zag in een folder met een blond meisje op het strand of medeleven van Rutte met de slachtoffers van crash van MH17. Zo iemand kon ik niet echt serieus nemen, al heeft hij wel de discussie aangewakkerd waardoor ik me er in ben gaan verdiepen en erover ben gaan discussieren. Maar het is wel door inhoudelijke argumenten waardoor ik van gedachten ben veranderd en niet door het geroep van sommigen dat ik een racist was omdat ik het probleem met Zwarte Piet niet zag of dat blanken niet deugden etc.

Ik vind ook dat tradities met de tijd mee moeten gaan maar ja veel mensen zien het als een aanval op hun identiteit of zien wel in dat tradities van anderen niet deugen of achterhaald zijn, maar hebben een blinde vlek voor de eigen tradities …

op 20 11 2017 at 12:14 schreef Egbert:

Stonden er achter de bussen dan geen autos met kinderen die wilden gaan kijken? Die dus hun kinderfeestje misten door de politie/friescisten?

op 20 11 2017 at 12:51 schreef Bertje Knor:

Zwarte Piet mag niet niet meer….
Vanaf nu is het de Zwarte Jos…….

op 20 11 2017 at 15:23 schreef Ikke:

@Betje knor
Doe maar gewoon een roetveegpiet. Zonder rode dikke lippen en kroeshaar.
Of misschien moet het weer een soort Krampusachtig figuur worden, maar dat zullen de kinderen wel een beetje eng vinden …

op 20 11 2017 at 16:34 schreef Bertje Knor:

@ikke

tradities gaan zoals de geschiedenis ons leert met hun tijd mee.
Zag van de week een hele boel mooie Pietjes zwart als roet maar zonder kroeshaar en dikke rode lippen.
Iedereen blij zou je denken: maar neen de pro en anti gaat dit te ver of niet ver genoeg

@chakir

zijn de Jehova getuigen niet iets voor je……

Verder is het natuurlijk een foking shame geen enkel begrip voor en ik ben blij dat het OM bekijkt of kan worden over gegaan tot vervolging van deze rand-debielen….

op 20 11 2017 at 16:55 schreef Ikke:

Het viel mij juist op dat de optocht in mijn woonplaats weer “traditioneler” was dan eerst… En paar jaar geleden hadden de zwarte pieten geen rood geschminkte mond, nu wel weer. Plus er waren beeltenissen van de bekende ZP die ook nog eens hele dikke lippen heeft … Het leverde mij een dubbel gevoel op, aan de ene kant zag ik kinderen (met meerdere kleuren) blij zijn etc, aan de andere kant ben ik me steeds meer voor Zwarte Piet gaan schamen en ben ik me er steeds meer aan het figuur gaan ergeren de afgelopen jaren.

op 20 11 2017 at 17:01 schreef Egbert:

Filmpje van een meerijder. https://www.youtube.com/watch?v=o2oKPOw1Pn4

Vanaf Aquaduct Hendrik Bulthuis, Burgum (N356) richting Dokkum. De blokkade bij tankstation De Horne (A7) hebben ze compleet gemist, doel was Dokkum blijkbaar.

Onderweg: zes keer politie. Politie maakt praatje via chauffeursraam (da’s geen “En wat gaan wij doen?”). Politie kijkt vanaf viadukt. Drie motoragenten bij binnenweggetje. Politie bij de verzamelplaats. Politie rijdt voorbij. Zes keer. Ze zijn gewoon *geescorteerd*.

op 20 11 2017 at 17:39 schreef Dennis:

Vandaag een ‘rassenrel’ bij ons op de basisschool drie witte meisjes sloegen twee zwarte jongetjes in elkaar omdat de negers volgens hun ouders Sinterklaas hebben vermoord. Aan het adres van alle antiracistische kakelaars: Applaus voor jezelf!

op 20 11 2017 at 19:09 schreef Peter:

Um, dus Dennis, twee types uit JOUW KAMP slaan jongetjes in elkaar uit racistische motieven en toch is dit ONZE schuld?

op 20 11 2017 at 19:38 schreef Pyt van der Galiën:

LOL! Geloof jij dat verhaal van Dennis? Link or it didn’t happen, Dennis.

op 20 11 2017 at 20:09 schreef Ikke:

@Dennis wat vind je dan zelf van ouders die tegen hun kinderen zeggen dat “de negers Sinterklaas vermoord hebben”?

op 20 11 2017 at 20:14 schreef Bertje Knor:

Dennis

nou nou en hou oud zijn de meisjes dan.
Ik ga dan maar van kindertjes uit zo om de 7 of 8 jaar want die geloven nog in Sint en Zwarte Piet.
Ik geloof dat ze daar bij jou op school maar eens ernstig met de ouders moeten praten van de meisjes wel te verstaan.
ik zou willen zeggen aan alle racistische kakelaars applaus voor jezelf!

Ik hoop echt dat je dit verhaal uit je dikke duim zuigt……

op 20 11 2017 at 20:22 schreef Dennis:

Goede vraag Ikke. Ik ben tegen iedereen die op welke wijze dan ook tegenstellingen tussen mensen vergroot. Of je dat nu doet uit gevoelens van culturele superioriteit (de ouders van de meisjes in dit tragische voorval) of dat je dat doet uit gevoelens van morele superioriteit (de antiracistische kakelaars die ik hierboven al noemde).

Beide partijen zijn schuldig aan de groeiende kloof in onze samenleving. Het houdt geen pas om met opgewezen vingertje de een of juist de ander de schuld aan te meten. Hou het een beetje gezellig alsjeblieft.

op 20 11 2017 at 20:31 schreef bart jaap:

Aan het adres van Dennis. A. Pyt heeft waarschijnlijk gelijk. B. Als Pyt niet gelijk heeft: je hebt een aantal behoorlijk racistische kinderen met dito ouders op je school zitten. Best wel eng, indien waar. Maar zie A.

op 20 11 2017 at 21:57 schreef Egbert:

Next level vraag. Wat zeg je als gezonde ouder tegen je witte gelovige 5-jarige kleine als die op school de blackface vorm krijgt? Zeker zit er in de klas een racistje (met racistische ouders, dus dat kind is niet meer zo ‘onschuldig’). Ga je zeggen dat de Pieten geschminkt zijn, en dat dat vervelend is voor zwarte kinderen? Dat je anders nooit “Hi zwarte Piet” moet zeggen tegen iemand die zwart is?

Lijkt me een ernstig geval van “kinderfeest verpesten”. Door de school, die de blackface aanhoudt, vanwege drie ouders.

op 20 11 2017 at 22:36 schreef Sasha Berkman:

1, 2, 3, vele bussen!

https://joop.bnnvara.nl/opinies/volgend-jaar-zes-bussen

op 20 11 2017 at 22:43 schreef Bertje Knor:

Dennis

Met je “hou het een beetje gezellig”
Vertel eens wat is er gezellig aan een snelweg blokkeren en daarmee andere mensen moedwillig in gevaar brengen…..
En hoe moeten de ouders van het zwarte jongetje het “gezellig” houden volgens jou?
Tot nu toe zijn de anti Zwarte Pieters alleen maar aan het zeiken en zeuren (na oud Hollandse Traditie ……) en lopen een beetje triest rond in semi black panther outfits enzo….
Vind ik persoonlijk een stuk “gezelliger” dan een snelweg blokkeren, mensen bedreigen etc.

op 20 11 2017 at 23:02 schreef Ikke:

@Dennis
“negers” zijn geen cultuur … Dus het gaat om vermeende superioriteit op basis van ras …
Daarnaast vind ik een deel van de anti ZP activisten ook te radicaal en ben ik het zeker niet altijd met hen eens, maar ten eerste hebben ze natuurlijk gewoon het recht om te demonstreren, en ten tweede werden ze in feite helemaal niet gehoord voordat ze dat gingen doen … Ze moesten ergens doorheen breken om het onderwerp überhaupt op de tafel te krijgen. En dat is nog steeds zo denk ik.

Het lijkt er ook wel op dat veel mensen zoiets hebben van “zwarte mensen zijn ok zolang ze geen kritiek hebben”

op 20 11 2017 at 23:04 schreef Chakir:

Vandaag heb ik Dennis op school gezien, hij was driftig bezig met het deëscaleren van een rassenrel tussen witte en zwarte kleutertjes. Één vd ouders van een wit meisje zei tegen Dennis: “GA WEG! LUL MET VINGERS!”

op 20 11 2017 at 23:17 schreef Pyt van der Galiën:

Niet best, Dennis! Maar vertel eens, welke school is dat precies? Niet dat we aan je woord twijfelen, maar een bevestiging door derden zou best aardig zijn.

op 20 11 2017 at 23:17 schreef Sasha Berkman:

“de negers”?

op 20 11 2017 at 23:28 schreef vander f:

@Egbert,
ja wat denk jij dan?
Het hele zaakje is de hele tijd gevolgd,
zou me niet verbazen dat telefoons vooraf zijn getapt.

Net wat Friezen op de radio, het is niet alleen het pietengedoe, men sprak ook over ‘het Westen’, en dat men geen zin had aan door westerlingen geïmporteerde discussies.
In Friesland is zwarte piet geen grote discussie, punt uit, en rotzooi trappende westerlingen kunnen oprotten en lekker in het westen blijven.
Ze waren overigens niet eens tegen het aanpassen van Sinterklaas an sich, dat gebeurt al met gekleurde Pieten maar ze zien het geleidelijk gaan, over tien jaar zullen de Pietjes er anders uit zien, of zoiets.
Maar ga ze niet vertellen hoe het anders ‘moet’ en dan ook nog demonstreren in Friesland, met je verwaande westerse babbels, dat pikken ze niet.

op 21 11 2017 at 07:58 schreef Peter:

Je bent weer aan het zwammen, Vanderf. Friesland is deel van Nederland en die Sinterklaasintocht was de NATIONALE intocht, die was dus van ons allemaal, niet alleen van de Friezen. En de Nederlandse wet telt toevallig ook in Friesland. Die bullshit-tegenstelling tussen de provincie en de Randstad mag je ook steken waar de zon niet schijnt. Antiracisme is geen hip Amsterdams dingetje dat de provincie niet aangaat, lul.

op 21 11 2017 at 10:18 schreef goort:

Wat een ongelooflijk gelul over deze oproerkraaiers bende uit Amsterdam, die er gewoon op uit is rotzooi te trappen bij een kinderfeest. Allemaal werkschuw tuig, dat rondkomt van een uitkering van belastingbetalers, en meent als dank op hun kop te moeten schijten.
Ben een vent en maak je echt druk om belangrijke zaken: criminaliteit van Marokkanen, en uitgeprocedeerde asielzoekers, kindbruidjes van Moslims, halal slachten en ander dierenleed door Moslims, en homo’s lastigvallen door Moslims.
Ik ben trots op de Friezen, en je weet de aloude wijsheid: Beter de reis in Joure verstoord, dan in Dokkum vermoord!

op 21 11 2017 at 10:18 schreef Bertje Knor:

Peter

antiracisme is inderdaad geen randstad dingetje, anti zwarte piet in meeste gevallen wel hoor. Ik heb de laatste tijd wat Nederlandse tv. gekeken en ik kon me niet aan de indruk onttrekken dat de hele anti zwarte piet discussie een typisch Randstad ding is.
Gezien veruit de meeste Gemeentes geen noodzaak zien in het veranderen van Zwarte Piet en het overgrote merendeel van de Nederlandse bevolking Zwarte Piet volkomen in orde vind en slechts een marginaal groepje mensen zich aan Zwarte Piet storen is de conclusie niet zo gek.

op 21 11 2017 at 11:07 schreef Egbert:

Eén: Ik geloof de Burgemeester van Dokkum niet.

Twee: Ik vertrouw de Burgemeester van Dokkum niet.

op 21 11 2017 at 12:06 schreef ikzelf:

“Gezien veruit de meeste Gemeentes geen noodzaak zien in het veranderen van Zwarte Piet en het overgrote merendeel van de Nederlandse bevolking Zwarte Piet volkomen in orde vind en slechts een marginaal groepje mensen zich aan Zwarte Piet storen is de conclusie niet zo gek.”

Tot zover Bertje’s pleidooi voor een dictatuur van de meerderheid.

op 21 11 2017 at 12:33 schreef Ikke:

@Hoort
Een echte vent, zoiets?

http://www.erkenbrand.nl/wp-content/uploads/2017/10/photo_2017-09-28_13-55-56-bewerkt.jpg

Die werkt bij mij vooral op de lachspieren, maar goed. Waarom zou je niet kritisch zijn op alle tradities, of die nu autochtoon of allochtoon zijn, religieus of seculier?

@Dennis ea Dit stuk over de beweegredenen van een van de activisten is wel aardig

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/11/19/twijfel-aan-zwarte-piet-is-mij-al-genoeg-14104197-a1581754

op 21 11 2017 at 13:09 schreef Nrosa:

In ’44 was er in het zuiden, geen zwarte piet te bekennen. De Nederlandse overheid begreep toen kennelijk prima waarom ZP beledigend was voor de donkeren bevrijders…

op 21 11 2017 at 13:30 schreef Chakir:

“Peter
antiracisme is inderdaad geen randstad dingetje, anti zwarte piet in meeste gevallen wel hoor.”

Hey Bert, jij weet toch dat de aarde om de zon draait of niet? Niet andersom, zoals sommigen hardnekkig blijven geloven. Wat zeg jij op een gegeven moment tegen zo’n iemand nadat je een miljoen keer hebt aangetoond dat ie het verkeerd ziet?

op 21 11 2017 at 13:32 schreef Bertje Knor:

Ikzelf

in een democratie hoort men rekening te houden met minderheden.
En diat is gelukkig in een hele boel gevallen ook gedaan:
In Amsterdam geen zwarte piet te zien veel roetvegers in andere steden, gekleurde Pietjes, zwarte pietjes zonder dikke lippen en kroeshaar……
Dat gemeentes niet willen bepalen hoe een foking sprookjes figuur eruit ziet lijkt me wenselijk.
En wat betreft de grote groep die geen problemen heeft met zwarte piet, en nee dat zijn echt niet alleen maar blanken die kun je toch met goed fatsoen niet wegzetten als de “diktatuur van de meerderheid”.
Whats next: winkels weer dicht op Zondag, alle vrouwen een burka omdat een kleine groep christenen / moslims dit als beledigend ervaard?

op 21 11 2017 at 14:21 schreef Isabella:

Bahbah zielige trieste werkeloze gehersenspoelde extreem linkse kutvolk. Ga alsjeblieft andere irriteren met je dom gelul en eens de geschiedenisboeken doorlezen want blijkbaar ken je die niet of wil je deze niet kennen . Stumpers

op 21 11 2017 at 14:26 schreef Jeroen S. van den Heuvel:

Alle argumenten (vaak “argumenten”) voor en tegen Zwarte Piet op een rijtje gezet heeft mij uiteindelijk, jaren geleden alweer, tot een tegenstander van deze “traditie” gemaakt. Ik zal de overwegingen niet allemaal bespreken maar de belangrijkste overweging is, voor mij, dat het fenomeen Zwarte Piet volstrekt onnodig is. Er zijn mensen die er last van hebben en waarom zou je iets onnodigs doen waar andere mensen last van hebben. Die kleine kindjes zijn heus ook wel blij met hun feestje en kadootjes als er geen pikzwart geschminkte mensen meelopen. Dat gezegd hebbende, ik was dit jaar voor het eerst (voor zover ik me kan herinneren) op een Sinterklaasintocht en het drong tot me door dat dat echt niet de plaats is voor protest. Alleen al vanwege de openbare orde. Ik ben er dus op tegen dat er gedemonstreerd wordt tussen al die kleuters en kinderwagens en noem maar op. Maar die gasten die die bussen klemreden vind ik fascisten. En Pauw is gewoon een laffe zak.

op 21 11 2017 at 15:03 schreef Pyt van der Galiën:

@bertje

Anti-ZP is geen exclusief Randstaddingetje. Echt, wat een rare opvatting om te denken dat die discussie volledig aan Fryslân voorbij gaat. Ook hier heeft iedereen inmiddels tv en internet, hoor.

Ook op het geminachte platteland veranderingen dingen wel degelijk, iets waar het ND vanochtend in een redactioneel terecht op wees.

Dat regionalisme wordt er nu aan de haren bijgesleept om een gecoördineerde actie van de Telegraaf en een stel nazi’s te vergoelijken.

op 21 11 2017 at 16:38 schreef Marc Ghysels:

Ik lees hier alleen reacties van mensen die blijkbaar heel erg last hebben van een zelf aangepraat minderwaardigheidcomplex. Compleet met waanideën dat iedere blanke ze dagdagelijks dicrimineert en wil stenigen of zoiets. Wat jullie nodig hebben is een goede psychiater. De tijd van slaven en de Oost Indische companie is al lang voorbij hoor. Dat er rare figuren bijlopen die dan als een achterlijk de weg gaan blokkeren en daarbij anderen in gevaar brengen is ook van de gekke natuurlijk.

op 21 11 2017 at 16:59 schreef Ikke:

@Jeroen s. Van de Heuvel
Ja, het was gisteren echt een soort gezellig theekransje bij Pauw met dat rare antidemocratische mens. Viel me van hem tegen

op 21 11 2017 at 18:23 schreef Ikke:

@Isabella De geschiedenis laat juist zien dat ZP pas in de loop van de tijd het voorkomen kreeg van een stereotiepe negroïde “knecht” … Zo wordt hij pas in de negentiende eeuw in teksten beschreven. Daarvoor was hij meer een soort archetypische figuur met overeenkomsten met allerlei andere mythische figuren in Europa… Zoals Krampus, Perchta, La Befana, knecht Ruprecht etc. Zie ook Sunderklaas op de Wadden eilanden en inGroningen. Wel een interessant onderwerp wat mij betreft, maar het punt is, dat “Zwarte Piet” slechts een relatief recente uitvinding is.

op 21 11 2017 at 18:43 schreef Chakir:

Oh God. Isabella, alias “witte-met- frikedelleh-volgevreten-burger-die-t-verschil- nie-ken-tussen kunnen&kennen”

op 21 11 2017 at 19:34 schreef Ikke:

@chakir Niet alleen Isabellq leest hier mee denk ik

op 21 11 2017 at 20:40 schreef Dennis II:

Ach, veel lokale omroepen zenden al een eigen Sinterklaasjournaal uit. En buiten de randstad is Zwarte Piet gewoon zwart. De verzuiling lost dit ‘probleem’op .

op 21 11 2017 at 21:07 schreef ikzelf:

Ik zou veel liever van zo’n ‘Isabella’ eens horen wat er dan in die geschiedenisboeken van ‘haar’ staat waardoor racistische verbeeldingen gerechtvaardigd worden. Helaas vertelt dat volk nooit erbij wat ze dan precies bedoelen, waarom het nooit racistisch kan zijn als zij het niet expliciet racistisch bedoelen (moet je dan ook nog maar geloven) en waarom het ‘linkse kutvolk’ de rest van de wereld ligt te treiteren op een webpagina waar de rest van de wereld niet eens hoeft te komen als ze dat niet zouden willen, maar het toch doet omdat ze zich graag publiekelijk ergeren aan dat ‘linkse kutvolk’.
Zal wel niet gebeuren, want iets beargumenteren is nou niet het sterkste punt van het niet-linkse kutvolk.

@Bertje: vraag 1 is of er zo’n ‘foking sprookjesfiguur’ moet zijn. Pas daarna gaan we praten over hoe die eruit moet zien. Zeg eens: waarom MOET die er zijn, wetende hoeveel die een minderheid opzettelijk kwetst?

op 21 11 2017 at 21:36 schreef p.koosen:

Zeker wat een volk!! Ik werk met suri’s ,anti’s ,hindoes,makkeranen,Turkse ,polen,bulgaren, noem maar op. Vooral de Surinamers en Antillianen vinden het zwaar kolder!!
Het word daar gewoon geviert met ‘gewone’ zwarte pieten,”en niemand die er zeurt”!
DUS neem daar maar een voorbeeltje van!!

op 21 11 2017 at 21:46 schreef p.koosen:

Vrij gekochte slaven die geen geld of mogelijkheden hadden om terug naar Afrika te gaan,deels door het gevaar dat ze werden gezien als runaways en alsnog,weer verkocht werden,deels door dat er misch. niets meer was om terug te gaan,was het beter te blijven waar je eten resoect en onderdak heb. Of niet?!
Dus niets geen slaven en zielig loopen doen!!
Stelletje Orde verstoorders!!!!

op 21 11 2017 at 21:59 schreef Jeroen S. van den Heuvel:

Joh ik sprak laatst iemand die kende dan een marokkaan en die was nog nooit door iemand gediscrimineerd. En dat was dan een pro-Piet “argument”. Dus ik zei nou dat is mooi om te horen. Is zijn moskee ook nog nooit met varkensbloed besmeurd? Dat wisten ze dan niet. Kortom fijn als die man zich zo gelukkig voelt hiero maar dat wil niet zeggen dat we niet hoeven te luisteren naar mensen die wel ergens mee zitten. Dit is het zelfde verhaal als mijn opa rookte als een ketter maar werd 110.

op 21 11 2017 at 22:05 schreef Mezelf:

@Ikke

Prachtig! De ironie is inderdaad te mooi! Vooral omdat hij oprecht denkt een scherpe reactie te hebben geplaatst!

op 21 11 2017 at 22:12 schreef Moi (Ikke):

@ikzelf Tja maar dat is nu juist het punt… De figuur van Zwarte Piet kwetst meestal niet opzettelijk …

op 21 11 2017 at 22:30 schreef vander f:

@Peter,
no way,
veel Friezen vegen hun reet af met opmerkingen van Hollanders, dat is al eeuwen zo en duidelijk nog lang niet verdwenen.

@Piet van der G.
Ken jij die Friezen niet,
kun je de Telegraaf er wel bij de haren bijslepen maar dat interesseert die Friezen geen ene moer.

Typisch randstedelijk geleuter,
waarbij overigens die Friezen op den radio heel redelijk en duidelijk vermelden dat het Sintgebeuren zich ook in Friesland aanpast, ga alleen niet met bussen naar Dokkum rijden om wat te lopen fokken, kun je wel denken dat Friesland een onderdeel der Nederlanden is, helemaal lekker is dat huwelijk never nooit geweest.
Fries nationalisme gaat dieper dan je ‘regionalisme’ ,
wat an sich al een vorstelijke belediging is richting de Friezen.

op 21 11 2017 at 23:32 schreef ikzelf:

Nou, Moi, doet dat ertoe? Het is niet de persoon die kwetst die bepaalt of iets kwetsend is, maar de persoon die gekwetst wordt. Het gaat er toch om dat de figuur kwetsend IS, bedoeld of niet. Waarom willen jullie daar kost wat kost niets aan doen? Is het te moeilijk om te begrijpen dat, door er bewust NIETS aan te doen, integendeel, de bedoeling dus wel degelijk WORDT om bewust te kwetsen?
Dus stop maar met die vermoorde onschuld. De bedoeling is racistisch en wordt met de dag racistischer, omdat jullie doelbewust weigeren te stoppen met het kwetsen van jullie medemensen.
Kijk eens in de spiegel en zie wie jou daar werkelijk aanstaart. Je zult schrikken.

op 21 11 2017 at 23:34 schreef Bertje Knor:

@ pyt

Ik ben de laatste die wil vergoelijken van wat er op die dag gebeurd is.
Ik heb plaats vervangende schaamte om dat tuig.
Het is schandalig dat de smeris niet direct heeft ingegrepen.
Op het journaal zag ik trotse heren vertellen dat dit nu eenmaal de Frieze manier van doen is.
Ik veeg werkelijk me kont af met nationalisme en al helemaal met zulks Fries nationalisme…..

op 22 11 2017 at 00:11 schreef Pyt van der Galiën:

Klein probleempje, vanderf. Ik ben Fries. Geboren en getogen op het Friese platteland. Het waar-bemoeien-die-verdomde-Hollanders-zich-mee gevoel leeft hier inderdaad sterk – automatische reflex bij veel mensen, ook bij mij – maar dat heeft geen ruk met nationalisme te maken. Het aantal ‘nationalistische’ Friezen is op de vingers van één hand te tellen. Zelfs de ‘nationalistische’ partij FNP wil eigenlijk alleen maar wat meer aandacht voor de Friese taal en cultuur.

Het Friese nationalisme is echt niet meer dan ‘regionalisme’, vrijwel geen mens hier is geïnteresseerd in onafhankelijkheid o.i.d.

Overigens bestaan ‘de Friezen’ net zo min als ‘de Hollanders’. Ik heb geen zak te maken met een nazitrut als Jenny Douwes, los van het feit dat we beiden Fries spreken.

Dit had geen mallemoer met ‘Friese eigenzinnigheid’ te maken, dit was een door extreemrechts georganiseerd feestje. Meer niet. Dat er nu een Fries-nationalistisch sausje over gegoten wordt, veranderd daar niks aan. Jij mag dan in die frame trappen, ik als Fries weet wel beter.

op 22 11 2017 at 00:57 schreef Moi (Ikke):

@ikzelf
Ik ben voor een verandering van Zwarte Piet, dus je hebt het tegen de verkeerde. Verder zit je flink te overdrijven, alsof elk persoon die niet tegen ZP is een soort monster is. Alsof die houding de discussie vooruit helpt … Misschien moet je zelf ook eens in de spiegel kijken

op 22 11 2017 at 01:30 schreef Lulu:

Peter ik wilde je inhuren en hier adverteren maar gezien de grote aantallen frames en scheldwoorden die jij nodig hebt om een punt te maken zie ik daar van af. Ik moet er niet aan denken dat jij zo tekeer gaat op het podium van een congreszaal.

Inhoudelijk: er zaten ook blanke mensen in de bussen, die werden toch ook niet doorgelaten door de wegblokkade? Hoe weet je dan dat er sprake was van racisten?
Ik zie als Fries al jaren met lede ogen aan hoe met mijn belastinggeld telkens weer dezelfde no-lifers in de praatprogramma’s komen te zitten om hun gekwetste gesubsidieerde meningen de ether in te slingeren. Uiteraard zonder kritische ondervraging, want kijkcijfers.
Wij Friezen leven niet in deze bubbel.
Zeg nou zelf, ook al is demonstreren een grondrecht, moet dat daar, op dat tijdstip? Jij houdt ook van debat, maar zou jij het gezellig vinden als de politici van het rechtse spectrum op jouw verjaardagsborrel kwamen?
En hoe lang zou het duren voor een wet is doorgevoerd die het protesteren op een kinderfeest verbiedt? Jaren waarschijnlijk. Zo lang willen wij niet wachten. Ps vele getinte kinderen hadden veel lol bij de intocht, geen verdiet!

op 22 11 2017 at 01:43 schreef Banneling:

Ik ga maar eens aangifte doen tegen de beheerder van deze site.

op 22 11 2017 at 05:30 schreef Nederlandse normen en waarde anders kop dicht:

loop niet te zeiken jullie linkse kutte koppen blijf van onze tradieties af klaar kan je er niet tegen bek dicht of wegwezen nederland is de nederlanders enige land die pak je niet af opdonderen met jullie nsb kut gedoe zeg het bij een rechts iemand in zn gezicht keyboard
stumper bek dicht over mijn land zn normen waarde of tradieties smerige honden jullie spore echt niet met dat vage gelul van jullie leer nederlands voor dat je mensen AUB voor nazi/racist of tokkie uit maakt niet iedereen heeft een moeder die dr kut voor alle man open zet

op 22 11 2017 at 08:54 schreef ikzelf:

Elk persoon die niet tegen Zwarte Piet is, is vóór racisme, dus ja: een monster.

op 22 11 2017 at 10:02 schreef Bertje Knor:

ach de liefhebbers van het Vaderlandse schone schrijven hebben hun weg gevonden…..
en dan doel ik niet op de taal en spelfouten (want die maak ik zelf ook )

@lulu

wat er allemaal niet van mijn belasting centjes gebeurd waar ik niet blij van wordt joh……
en haal eens dat bord voor je kop weg: er waren leden van erkenbrand bij die vol trots over hun overwinning spraken.
(we hebben die sambo‘s / roetmoppen etc. laten zien wie de baas is twitterde er een)
En jij vraagt je af of er racisme in het spel was?

op 22 11 2017 at 10:07 schreef Moi (Ikke):

@Nederlandse normen en waarde
Leuke combinatie die naam en het gekijf eronder

@Ikzelf Je gaat er aan voorbij dat de meesten de link met racisme niet zien … Net zoals veel gelovigen de minder frisse kanten van hun geloof niet willen/kunnen zien

op 22 11 2017 at 10:49 schreef Pyt van der Galiën:

Haha! Na het gebazel van Dennis over kindjes die in elkaar geslagen zijn, krijgen we nu ene Lulu die A) niet uit Friesland komt en B) nooit van plan is geweest hier te adverteren.

Kom op, Lulu, geef nou gewoon eerlijk toe dat je een extreemrechts trutje bent. Waarom zou iemand met jouw opvattingen in hemelsnaam overwegen op een site als Frontaal Naakt te adverteren? Dat ben je nooit van plan geweest. Aardige poging, hoor, maar geen prijs. Natuurlijk kun je heel eenvoudig bewijzen dat ik ongelijk heb. Dat bedrijfje van jou, hoe heet dat en waar is het gevestigd?

Nu we het er tóch over hebben: hé, Dennis, je hebt nog steeds niet verteld op welke school die afschuwelijke mishandeling plaatsvond. Je realiseert je dat je er niet geloofwaardiger op wordt door te zwijgen?

op 22 11 2017 at 10:51 schreef Chakir:

Lulu, dit is pure chantage. En ik denk dat je uit je nek kletst voor wat betreft je intenties om PB uit te nodigen, dat terzijde.
Dat “gezellige kinderfeest” (ik hou t netjes) is geen feestje van en voor een select groepje, het is een nationale feest voor iedereen. Wat voor jou gezellig oogt is voor een ander diep kwetsend en dat gaat er maar niet in bij je. Trouwens, zelfs als het een privé feestje zou zijn, dan nog wordt volop gedemonstreerd en vinden mensen er wat van, zie bv de commotie rond vereniging Martijn van een paar jaar geleden of nazi bijeenkomsten die verstoord worden. En dan heb ik het niet eens over de duizenden (ja duizenden) “protest”acties tegen moslims vd afgelopen 15 jaar. Maak je je daar ook zo druk om, Lulu?

op 22 11 2017 at 12:11 schreef Dennis:

tot zover Bertje’s pleidooi voor een dictatuur van de meerderheid aldus “ikzelf”.

Nou “ikzelf” als je een beter in de praktijk haalbaar alternatief hebt voor de parlementaire democratie dan horen we dat natuurlijk graag!

op 22 11 2017 at 18:08 schreef Joop Moerkens:

Beste Peter, je noemt dat stelletje idioten een “Gideonsbende”, dat is toch echt te veel eer voor dit geteisem. Hun zaak is, zachtjes uitgedrukt, niet erg Goddelijk.

op 22 11 2017 at 19:16 schreef ikzelf:

@Moi:
Nee hoor, daar ga ik niet aan voorbij. Het kan onmogelijk iemand ontgaan zijn dat er mensen gekwetst worden door de figuur Zwarte Piet, dus kan niemand nog beweren zich niet bewust te zijn van het racistische karakter van die figuur. Zoals ik al zei: wie dan toch kost wat kost die figuur onveranderd wil handhaven wil willens en wetens die mensen kwetsen.

@Dennis:
Goh, men zou daadwerkelijk rekening kunnen houden met de gekwetste minderheid en die karikatuur eindelijk eens kunnen aanpakken, in plaats van voor de bühne te beweren niet anders te kunnen omdat de meerderheid nu eenmaal vóór is. Heb je de grondwet of de UVRM al eens gelezen? Staat daar dat discriminerende/racistische uitingen wel zijn toegestaan als ze door een meerderheid gedoogd worden? Wel nu dan.

Wanneer trekken jullie eens de juiste conclusies uit jullie eigen woorden?

op 22 11 2017 at 20:42 schreef Moi (Ikke):

@ikzelf Dat is natuurlijk een onzin redenatie. Het gaat erom of ze terecht gekwetst zijn of niet … Als je niet inziet dat ZP een racistisch karakter heeft, zul je dus ook niet snappen waarom ze gekwetst zijn… En het niet terecht vinden. Ik snapte het eerst ook niet maar dat betekende echt niet dat ik bewust racistisch bezig was of zoiets

op 23 11 2017 at 01:22 schreef ikzelf:

Of iemand terecht gekwetst is kan toch alleen de gekwetste persoon zelf bepalen? Wat zwets je je toch een eind in de rondte om vooral niet te willen toegeven dat je intrinsiek heel andere bedoelingen hebt dan je voorgeeft?
Nee Moi, wie nú, nadat jaar na jaar dit hele gedoe uitvoerig in alle media is belicht, nog niet ‘kan’ inzien dat Zwarte Piet een racistische karikatuur is, die WIL dat niet inzien.
Waarmee ik dus weer terug ben (hoe vaak moet ik dat nog zeggen?) bij het bewust ontkennen en dus een rete-racistische houding. Jouw flauwe poging om dat goed te praten is geneuzel en je weet het.

op 23 11 2017 at 09:54 schreef Moi:

Nee natuurlijk bepaalt niet alleen de persoon zelf dat, als een pvver roept dat hoofddoekjes hem kwetsen dan geef je hem toch niet automatisch gelijk?
Ik neuzel niet maar heb het over cognitieve dissonantie. Wat men echter wel doet, is onbewust een racistische traditie in stand houden (muv de echte racisten natuurlijk).

op 23 11 2017 at 10:21 schreef ikzelf:

Een racistische traditie in stand houden, maar daarmee geen racist zijn? En evengoed nog volhouden dat het in stand houden van Zwarte Piet ‘onbewust’ kwetsend kan zijn, terwijl ieder jaar opnieuw heel Nederland op z’n kop staat? Trol toch een eind op.

op 23 11 2017 at 10:57 schreef Moi:

@ikzelf Ik zie het al, met jou is niet te praten. Gelukkig denken personen als Sylvana Simons en Afriye er genuanceerder over …
Trouwens, in de tijd dat ik linkser en Antiracistischer was dan nu, zag ik het probleem met ZP niet … En nu wel. En hoe verklaar jij dat er ook negroïde personen zijn die het probleem met ZP niet zagen/zien?

op 23 11 2017 at 12:57 schreef Hekel aan linkse betweters:

Fijn dat de Friezen de zeurpieten hebben tegengehouden. Ga werken linkse beroepsdemonstranten !

op 23 11 2017 at 15:12 schreef vander f:

@ikzelf,
je zegt ‘heel Nederland op z’n kop’ en ‘Het kan onmogelijk iemand ontgaan zijn dat’
Ten eerste, niet heel Nederland staat op z’n kop, slechts een kleine minderheid roert de trom.
Een groot deel van de Nederlanders heeft deze discussie dus niet gevolgd, zien alleen een groepje activisten uit de randstad die zich druk maken over ZP en negeren het verder.
Ze zien dat een van oudsher onschuldig kinderfeest ineens tot racistisch wordt gebombardeerd, en zijzelf tot racisten.
En dat nemen veel mensen eenvoudigweg niet serieus, en ook nog worden uitgescholden voor racist, dan gaat de deur dicht.
Weg discussie.

op 23 11 2017 at 15:41 schreef ikzelf:

Werkelijk, Moi? Moet ik je nog een keer uitleggen dat het feit of iets kwetsend is, bepaalt wordt door degene die gekwetst wordt en niet door degene die kwetst? Dat namelijk, verklaart ook waarom er mensen van andere kleur dan varkensroze zijn, die het probleem van ZP niet zien: zij voelen zich persoonlijk niet gekwetst door ZP en hebben kennelijk onvoldoende empathisch vermogen om te waarderen dat anderen zich wel gekwetst voelen.

Je zegt: “natuurlijk bepaalt niet alleen de persoon zelf dat”. Leg dan eens uit waarom dat ‘natuurlijk niet’ is volgens jou en wie er dan volgens jou bepaalt wanneer iets als kwetsend ervaren wordt.

Maar het punt is DAT er mensen zijn die gekwetst worden, die dat onophoudelijk kenbaar maken en DAT er mensen zijn die, dat wetende, keihard hun hakken in het zand zetten en toch doorgaan met wat kwetst. Bewust doorgaan met kwetsen.
En daarnaast heb je nog de kwibussen die dat gedrag menen te moeten verdedigen.

op 23 11 2017 at 20:37 schreef Jan Vrolijk:

‘Beroepafacisten’…. 3 bussen vol.

op 24 11 2017 at 02:03 schreef ikzelf:

<e."Een groot deel van de Nederlanders heeft deze discussie dus niet gevolgd […]"
Maar heel Nederland heeft weet van de discussie en daar gaat het om, vander f.
En hou toch eens op met pretenderen dat ‘de discussie eindigt’ omdat zij die ZP met hand en tand verdedigen voor racisten worden uitgemaakt. Precies deze mensen zijn nooit aan de discussie begonnen, hebben die altijd afgehouden en doen dat nog steeds, zoals je in je eigen spiegel had kunnen zien.

Bovendien wordt niet het kinderfeest ’tot racistisch gebombardeerd’, maar de figuur ZP. Maar ja, dan kloppen je beweegredenen weer niet meer, dus ja, dan verdraai je toch gewoon de boel, nietwaar?

Wie moet nu wie serieus nemen, vander f? ik jou, met reden, in ieder geval niet.

op 24 11 2017 at 15:02 schreef Moi:

@ikzelf Ik heb je al een voorbeeld gegeven waaruit blijkt dat niet alleen de gekwetste bepaalt of hij of zij terecht gekwetst zijn … Dus je herhaalt jezelf.

Daarnaast blijf je voorbij gaan aan het verschijnsel cognitieve dissonantie, maar goed dat ga ik niet weer herhalen.
Maar denk jij bv ook, dat elke moslim die de Koran als onfeilbaar ziet, een voorstander is van seks slavernij? Mijn antwoord zou zijn: nee natuurlijk niet, veel moslims ontkennen gewoon dat de Koran die praktijk legitimeert. En degelijke cognitieve dissonantie zie je ook bij veel mensen die voor ZP zijn. Maar goed, als het voor jou goed voelt om elke persoon die het probleem met ZP niet inziet voor racist uit te maken, moet je dat vooral doen …

op 24 11 2017 at 17:33 schreef ikzelf:

Hoe kun je nu blijven volhouden dat er nog mensen zijn ‘die het probleem niet zien’? Hoe vaak moet men iemand erop wijzen dan?

Mijn vraag was wie dan wél bepaalt of iemand iets als kwetsend ervaart, Moi. Daarop heb je geen antwoord gegeven. Ik moet in herhaling blijven vallen, omdat jij mijn vragen niet beantwoordt.
Als ik iemand met rood haar uitscheld voor vuurtoren, dan is het toch de persoon met de rode haren die bepaalt of hij zich daardoor gekwetst voelt of niet. NIET ik en NIET een derde persoon.

Doe me een lol en gebruik ‘cognitieve dissonantie’ waar dat op zijn plaats is en niet te pas en te onpas. En probeer eens het verschil te ontdekken tussen racistisch gedrag vertonen en een voorstander van racisme zijn. Misschien dat dan doordringt hoe je laatste voorbeeld als een tang op een varken slaat.

Maar hoe je je ook een eind in de rondte tolt: wie erop gewezen wordt dat hij een mens kwetst en dat toch blijft doen of meent te moeten verdedigen, kan zich niet verstoppen achter onschuld. En nee, ook niet achter ‘cognitieve dissonantie’. Een prettig weekend verder, Moi.

op 25 11 2017 at 09:19 schreef Moi:

Iemand uitschelden voor vuurtoren.is iemand bewust kwetsen, iemand uitschelden voor domme zwarte ofzo ook. Bij ZP ligt dat genuanceerder, omdat veel van de voorstanders de link met discriminatie niet zien … En zwarte piet dus niet kwetsend vinden … Denk je nou echt dat 68 procent van de Nederlanders racistische monsters zijn zoals je hierboven schreef, er van uitgaande dat dat door Een vandaag genoemde percentage klopt?

Ik weet wel dat ik zelf in het begin van de discussie, toen ik nog voor Zwarte Piet was, juist mijn hakken in het zand ging zetten door mensen die me voor racist uitmaakten (of die zelf ronduit racistische redenaties over witte mensen gingen spuien).

Mijn voorbeeld slaat verder niet als een tang op het varken, want het is eveneens een voorbeeld van cognitieve dissonantie. Met als christenen die hun hele leven blijven volhouden dat de wereld 4000 jaar oud is, tegen al het wetenschappelijke bewijs in

op 25 11 2017 at 11:14 schreef Moi:

Sorry voor de typefouten …mijn computer is kapot en het wil niet altijd lukken op de telefoon.
Om je vraag te beantwoorden, “Mijn vraag was wie dan wél bepaalt of iemand iets als kwetsend ervaart, Moi.” Dat zijn natuurlijk beide partijen die dat bepalen … Zo werd ik een keer van racisme beschuldigd omdat ik niet op iemands avances inging … Volgens jouw redenatie bepaalt blijkbaar alleen die persoon of hij terecht gekwetst was, en was ik dus racistisch bezig, terwijl ik alleen maar “nee” had gezegd zonder op welke manier dan ook aan zijn huidskleur/afkomst te refereren.
Zijn zwarte mensen terecht gekwetst door ZP: ja. Zijn alle voorstanders er (bewust) op uit om zwarte mensen te kwetsen: nee

Ook een fijn weekend hoor

op 25 11 2017 at 11:40 schreef ikzelf:

Als je gezegd wordt dat ZP kwetsend is, zelfs JIJ erkent dat niet-varkensroze mensen gekwetst worden door ZP, en men blijft er toch massaal aan vasthouden, sterker nog: met hand en tand verdedigen, dan is dat dus ook bewust, Moi.

Bovendien heb ik het nergens gehad over “terecht kwetsen”. Dat zijn jouw woorden, jouw verdraaiingen en de typisch kromme, hypocriete argumentatie van de ras-racist: het doet er niet toe of iemand pijn lijdt, het gaat erom of de kwelgeest het ermee eens is dat het pijn doet en of die pijn terecht is.

En nee, de enige die kan bepalen of hij/zij knijpen pijn doet is degene die geknepen wordt, niet de knijper, hoe verschrikkelijk belangrijk en interessant jij jezelf ook wilt vinden, Moi.

Ik ben klaar met jou. Niemand bij gezond verstand kan vol blijven houden dat je bewust dingen onopzettelijk doet, maar jij presteert het al een hele pagina lang.

op 25 11 2017 at 14:35 schreef Chakir:

Op 23 11 2017 at 09:55 schreef Moi: “Nee natuurlijk bepaalt niet alleen de persoon zelf dat, als een pvver roept dat hoofddoekjes hem kwetsen dan geef je hem toch niet automatisch gelijk?”
Met zo’n vergelijking op de proppen komen in de ZP-strijd verraadt in mijn ogen uit welke hout iemand is gesneden. Ik ben normaal gesproken geen fan vd fanatieke antiracisten die onder geen beding witte medestanders dulden (waar PB diverse stukken over heeft geschreven), maar als ik zo’n vergelijking hoor van een witte gast in de ZP-strijd, dan is het (moedeloos):
“—ZUCHT—“

op 25 11 2017 at 14:59 schreef Moi:

Hoezo zelfs IK? Ik heb al tig keer gezegd dat ik anti ZP ben. Dat was ook helemaal niet mijn punt. Mijn punt was alleen dat en hoop mensen nog steeds niet inzien dat ZP kwetsend is en dat veel van die mensen er niet op uit zijn om zwarte mensen te kwetsen. De figuren die het meest maar voren komen, namelijk de figuren met debiele acties en de vaak racistische schreeuwers die op internet oververtegenwoordigd zijn, zijn natuurlijk maar een deel van die 68 procent.
Maar goed deze discussie is zinloos en verspilde moeite want jij denkt de waarheid in pacht te hebben en mensen te mogen uitschelden terwijl je in feite gewoon een eigenwijze zwart wit denker bent die niet voor andere meningen openstaat en die zichzelf blijft herhalen in plaats van op argumenten in te gaan. De groetjes

op 25 11 2017 at 15:47 schreef Moi:

@Chakir, prima, dan frame je me vooral nog maar een keer, dit het omdat je blijkbaar slecht leest. Het was namelijk niet als vergelijking met ZP bedoeld maar als voorbeeld waarbij de redenatie juist niet opging.

Ik weet zelf wel beter. Ik heb de afgelopen tijd meer in de clinch gelegen met pro ZP.’ers dan dat ik hier gepost heb. Alleen probeer ik wel argumenten te gebruiken in plaats van mensen meteen al voor racisme uit te maken puur om het feit dat ze proZP zijn.
Als ik verder serieus zou nemen wat me allemaal wordt toegeroepen dan had ik echt een identiteits crisis, want dan was ik een politiek correcte land en ras verradende racistische PVV’er

op 25 11 2017 at 17:04 schreef Chakir:

“Het was namelijk niet als vergelijking met ZP bedoeld maar als voorbeeld waarbij de redenatie juist niet opging.”
Dat is ook EXACT wat ik bedoel. Laat ik het dan anders zeggen: als je een beetje fatsoen in je donder hebt, haal je het niet in je kop om die vergelijking te gebruiken om je eigen stelling te onderbouwen, wetende dat moslima’s in NL als ongedierte worden gezien. Het is zoals Domrechts ook schijt. Gisteren was ik in de stad aan het filerijden, de intense haat die ik in de ogen waarnam bij een witte dame toen een gehoofddoekte vrouw (die zich van geen kwaad bewust was overigens) langs haar liep, dat was gewoon eng.

op 26 11 2017 at 18:59 schreef Moi:

Het was een reactie op de redenatie dat de gekwetste persoon per definitie bepaalt dat hij zich terecht gekwetst voelt. Dat dat onzin is wilde ik net dat voorbeeld duidelijk maken. Waarbij ik overigens duidelijk stelde dat zwarte mensen zich in mijn ogen wel degelijk terecht gekwetst voelen door zwarte piet. De rest was een reactie op de beweringen van “ikzelf” dat elke pro Zwarte Piet persoon een racistisch monster is dat zwarte mensen bewust wil kwetsen.
Verder vind ik dat je heel overgevoelig reageert op iets wat niet kwetsend bedoeld was van mijn kant, maar goed je eerste post aan mij was er een waarin je me racist noemde dus blijkbaar ben ik een soort rode lap oid. Ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen denkbeelden en niet voor de denkbeelden van een of ander bekrompen vrouw die moslima’s haat

op 27 11 2017 at 11:02 schreef ikzelf:

Moi, stop met het verdraaien van andermans woorden en leer verdomme eens lezen, om te beginnen je eigen woorden.

op 27 11 2017 at 11:46 schreef Moi:

@ Ikzelf Wat verdraai ik dan? Misschien hebben we over het gekwetst zijn langs elkaar heen gepraat, maar verder heb je het zelf zo gesteld.
Maar goed ik ben hier wel klaar mee.
Misschien ben ik in de eerste discussie waarin ik reageerde te weinig empathisch geweest dat zou kunnen

op 27 11 2017 at 17:58 schreef ikzelf:

Vlieg op. Moet ik nu weer alles herhalen wat ik je al tig keer gezegd heb? LEES verdomme toch een keer wat ik geschreven heb en doe eens net alsof je begrijpt wat je leest.

En die rol van vermoorde onschuld staat je echt niet.

op 27 11 2017 at 19:02 schreef Moi:

Sorry kan deze post worden geplaatst ipv de vorige?
Ikzelf, je schreef oa: “Nee Moi, wie nú, nadat jaar na jaar dit hele gedoe uitvoerig in alle media is belicht, nog niet ‘kan’ inzien dat Zwarte Piet een racistische karikatuur is, die WIL dat niet inzien.
Waarmee ik dus weer terug ben (hoe vaak moet ik dat nog zeggen?) bij het bewust ontkennen en dus een rete-racistische houding.”

“Bewust doorgaan met kwetsen.”

Wat klopt er dan niet aan waar ik hierboven schreef?

op 27 11 2017 at 21:48 schreef ikzelf:

“Maar goed deze discussie is zinloos en verspilde moeite want jij denkt de waarheid in pacht te hebben […] terwijl je in feite gewoon een eigenwijze zwart wit denker bent die niet voor andere meningen openstaat en die zichzelf blijft herhalen in plaats van op argumenten in te gaan.”

Lees die woorden nog eens over, kijk eens goed in de spiegel en bedenk hoe vaak en op hoeveel plaatsen op deze site alleen al die woorden minstens evenzeer op jezelf slaan.

En dat was het laatste wat ik tot jou gericht heb.

op 28 11 2017 at 12:23 schreef Moi:

Ja, jouw uitspraken getuigen zeker van nuance …hoeft niet per se maar sta er dan wel voor in plaats van te gaan ontkennen wat je gezegd hebt. zwakte bood dat je niet inhoudelijk reageert maar goed ik had eigenlijk niet anders verwacht. De groeten

op 28 11 2017 at 12:37 schreef Peter:

Dudes, ik stel voor dat jullie deze oeverloze discussie beëindigen.

op 05 12 2017 at 20:55 schreef Johan T. Weifelen:

[img]https://jamesedwardnewton.files.wordpress.com/2014/10/saint-archangel-torture-ls.png[/img]

Laten we het hier op houden dat wanneer wij maar lang genoeg herhalen dat Sinterklaas te oud is voor dit soort ongein er een beweging -noem ze voor het gemak 50PLUS- zal opstaan die daar kracht bij zal zetten, zodanig dat er geen ontkomen meer aan is en wij eraan moet geloven dat Sint in het vervolg jong van lijf en leden is en moet zijn …

Dank!

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Harde Por

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O De meest gelezen stukken van 2023

O Willem Kraan zou met Scharwachter en Dibi hebben meegeprotesteerd

O Neem PVV-stemmers serieus!

O De verpletterende charme van de supertolerante Gidi Markuszower

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS