Home » Archief » Spannende film over onopvallende mensen


[14.06.2020]

Spannende film over onopvallende mensen

Peter Breedveld

De meeste films gaan over bijzondere mensen, of over gewone mensen die iets bijzonders ambiëren. Losers die tegen de klippen op winners worden, eenlingen die het opnemen tegen de gevestigde orde, of mensen die vechten tegen hun depressie, of die door hard werken iets bereiken, of proberen te bereiken.

De hoofdpersonen van And Your Bird Can Sing (een letterlijke vertaling van de Japanse titel en, uiteraard, een verwijzing naar de Beatles) van Miyake Sho hebben niets opmerkelijks. Ze worden niet gedreven door ambitie, vechten niet tegen onrecht, ze worden niet getroffen door een dodelijke ziekte of een ernstige handicap, al begint de moeder van één van hen verschijnselen van dementie te vertonen. Het zijn jonge twintigers die het leven nemen zoals het is, geen hemelbestormers. Gewone mensen. Ze wonen ook niet in Tokio of Osaka of Kyoto of één van de andere hippe Japanse steden. Ze wonen in een nondescripte middelgrote stad met typisch Japanse straten en typisch Japanse gebouwen en typisch Japanse winkels en café’s.

Er gebeurt niks schokkends in de film. Centraal staat de driehoeksverhouding tussen drie jongeren, twee mannen en een vrouw, en hoe die zich ontwikkelt. Maar saai is de film geenszins. Ik heb een uur en drie kwartier geboeid zitten kijken omdat alles zo herkenbaar was en omdat Miyake dat zo spannend in beeld kan brengen. Hij brengt kleine gebeurtenissen met een zekere onderkoelde dramatiek in beeld.

Big Lebowski

Bijvoorbeeld als Sachiko, gespeeld door Ishibashi Shizuka, haar niet bij naam genoemde collega, gespeeld door Emoto Tasuku, kort aanraakt in het voorbijgaan op straat. Het verrast hem, maar hij weigert achter haar aan te lopen. In plaats daarvan begint hij te tellen, totdat zij is omgekeerd en naar hem te is gekomen.

Ze wil een afspraakje met hem, maar hij wil eerst naar huis om zich op te frissen. Ze spreken later op de avond af in een café, maar hij valt thuis in slaap en wordt midden in de nacht wakker. Dan gaat hij drinken met zijn huisgenoot Shizuo, ze plegen wat vandalisme en de volgende dag gaat hij weer naar zijn werk, in een boekwinkel, waar zij ook werkt.

Tijdens de lunch spreekt zij hem aan op zijn gebrek aan commitment, met volle mond antwoordt hij dat hij wel degelijk serieus is, maar dat hij gewoon in slaap was gevallen. Ze blijft geïnteresseerd in hem. Als kijker verbaas je je een beetje, want zij is knap en attent, hij is niet echt knap, een slons. Hij doet denken aan Jeff Bridges in The Big Lebowski. Hij lijkt niks serieus te nemen, maar om de één of andere reden ziet iedereen iets in hem. Zijn baas weigert hem te ontslaan, hoewel hij zijn werk duidelijk slecht doet. “Dan moet je me maar ontslaan”, zegt hij tegen hem. “Zeg dat nou toch niet”, zegt zijn baas. Hij ontslaat hem niet.

Suske & Wiske

Ik weet niet of u het gevoel kent, de cartoonist Gummbah wel in elk geval, die zei in een interview dat hij als kind altijd wilde dat de gemoedelijke toestand aan het begin van elk Suske & Wiske-album zou voortduren tot aan het einde van het album. Dat er geen vliegende schotel in de tuin zou landen of zoiets, waarmee er een einde zou komen aan het idyllische geluk. Miyake Sho is er ook zo één. Een scène waarin Sachiko, Shizuo en de naamloze hoofdpersoon zich vermaken in een club, duurt minutenlang en er gebeurt niks in. Je deelt gewoon in het plezier van de personages.

Er is wat wrijving hier en daar. De hoofdpersoon krijgt het aan de stok met een streberige collega in de boekwinkel, een wat karikaturale figuur, en het mondt allemaal uit in een gewelddadige episode. Als Sachiko en de hoofdpersoon arriveren op de plek waar ze hebben afgesproken met Shizuo, lijkt er een akkefietje te zijn tussen Shizuo en de politie, maar we krijgen niet te weten wat er aan de hand is. En de loyaliteit tussen de drie verschuift steeds heen en weer.

In het begin van de film zit Shizuo met zijn moeder in een bar. Ze delen een groot glas Highball, whiskey met sodawater, erg populair in Japan (ideaal voor zweterig weer). die moeder wordt gespeeld door Watanebe Makiko, sympathieke actrice. Ze vraagt Shizuo om, als haar ziekte erger wordt, haar dokters te vragen om euthanasie. “Oké”, zegt hij, tyerwijl hij een slok neemt. Ze schiet in de lach. “Dat was wel erg makkelijk!”, zegt ze.

Uniek volk

Van die kleine, herkenbare dingen, supermenselijk, die worden door Miyake Sho terloops maar tegelijkertijd zo indringend in beeld gebracht, dat je gebiologeerd blijft kijken. Een film als deze rekent ook effectief af met de mythe dat Japanners zo’n uniek volk zouden zijn. Zo compleet anders dan Europeanen.

Het geheim zit ‘m uiteraard in het vakmanschap van Miyake en de waanzinnig goede acteurs, die de indruk wekken niet te acteren, maar gewoon zichzelf te zijn. Om dat naturelle te vangen en over te brengen, dat vergt vakmanschap, maar ook enorme mensenkennis.

 

Become a Patron!

 

Is het Vrije Woord u écht lief? Help me dan met een financiële bijdrage. Deze website wordt elke dag bedreigd door de virtuele knokploegen van Domrechts, malafide Nederlandse journalisten en zelfs door de vicepremier. Vorig jaar moest ik voor de rechter verschijnen wegens belediging van een racistische troll! Steun Frontaal Naakt. Doneer aan de enige dwarsdenkende, onafhankelijke site van Nederland. Stort wat u missen kunt op rekeningnummer NL59 RABO 0393 4449 61 (N.P. Breedveld, Rabobank Rijswijk), SWIFT BIC RABONL2U o.v.v. ‘Frontaal Naakt’. Lees hier waarom dat niet met PayPal kan, maar steunen via Patreon kan weer wel. Nog liever heb ik dat u op Frontaal Naakt adverteert of mij inhuurt. Mail mij.

Film Reviews, Japan, Peter Breedveld, 14.06.2020 @ 17:52

[Home]
 

0 Reacties

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS