Home » Archief » Miike Takashi’s First Love is een retestrak juweel van een film


[18.02.2020]

Miike Takashi’s First Love is een retestrak juweel van een film

Peter Breedveld

Miike Takashi heeft in de afgelopen dertig jaar 104 films geregisseerd, zo’n drie à vier films per jaar dus. Daar zitten heel veel matige films bij, maar zo eens in de vier, vijf jaar maakt hij een ijzersterke film, soms twee achter elkaar. Veel critici vonden Blade of the Immortal (2017) goed, maar wat mij betreft is de laatste écht goede film die hij maakte As The Gods Will, uit 2014, en in datzelfde jaar regisseerde hij Over Your Dead Body, ook subliem. Dat was vier jaar na 13 Assassins (2010), één van zijn allerbeste.

Zijn nieuwste, First Love, zag ik op het Internationale Rotterdamse Filmfestival en dat is een juweel van een film. Een retestrakke, spannende en geestige yakuzafilm vol Tom & Jerry-geweld die de kijker geen moment de kans geeft zijn aandacht te laten verslappen.

 

 

Het verhaal is niet heel ingewikkeld: een jonge bokser die net te horen heeft gekregen dat hij een levenbedreigende hersentumor heeft, raakt verstrikt in een bende-oorlog tussen Japanse en Chinese gangsters, die tegen elkaar zijn opgezet nadat een jonge yakuza, die samenspant met een corrupte politieagent, één van zijn eigen maten vermoordt bij een mislukte roofoverval en daar de Chinezen de schuld van geeft. Samen met een verslaafde en getraumatiseerde jonge vrouw, die door de yakuza tot prostitutie wordt gedwongen, zoekt de bokser een goed heenkomen, maar u raadt het al: zo makkelijk gaat dat niet.

Afgehakt hoofd

First Love is een snelle aaneenschakeling van actiescenes die werken als omvallende dominostenen, elk scène baart de volgende. De ontwikkelingen voltrekken zich razendsnel, maar Miike neemt af en toe de tijd voor een korte observatie, een vreemd personage, een surrealistische scène. Een aangeschoten vrouw die zich over de bewusteloos geslagen politieman ontfermt, gespeeld door een figurant die een seconde of 30 de sterren van de hemel acteert, een vreemde dansscène in de metro, een ingenieus mechanisme met een automatisch speelgoedhondje om brand te stichten en een Chinese huurmoordenares die mijmert over de ruggegraatloosheid van Japanse gangsters zijn wat lichtvoetige accenten in een verder nogal grotesk-gewelddadige film die al begint met een close-up van het naar adem happende, afgehakte hoofd van een Filipijnse drugsdealer.

 

 

Miike gaat altijd een paar grenzen over in zijn films. In First Love is één van de grappigste scènes eentje waarin een oud vrouwtje door een yakuza knock-out wordt geslagen en de lichtheid waarmee Miike seksslavernij behandelt, zal ook niet naar ieders smaak zijn. Maar het agressieve seksisme van bijvoorbeeld zijn klassieker Ichi de Killer heeft hier plaatsgemaakt voor het feminisme van de stoere Chinese huurmoordenares en dat van de wraakzuchtige geliefde van de vermoorde yakuza, die elke man die denkt misbruik van haar te kunnen maken, alle hoeken van een donker steegje laat zien. Zij wordt gespeeld door Rebecca Eri Rabone alias Becky, een Japanse ‘tarento’, dat zijn westerlingen die vloeiend Japans spreken en graag geziene gasten in televisieprogramma’s zijn, een ietwat vreemd verschijnsel in Japan, vind ik.

Overigens staat tegenover deze twee sterke vrouwelijke personages dat van de vrouwelijke hoofdpersoon, gespeeld door de betrekkelijk onbekende Konishi Sakurako, die een vrij conventionele variant op de prinses in nood speelt.

 

 

Komisch talent

Iedereen acteert dat het een aard heeft. De jonge bokser wordt gespeeld door Kubota Masataka, die me vanwege zijn schuwheid en ietwat muizige uiterlijk doet denken aan Rami Malek, maar mijn favoriet is Sometani Shota, de jonge, arrogante yakuza die er de oorzaak van is dat de boel totaal uit de klauw loopt in nachtelijk Tokyo. Hij schmiert er de hele film op los en heeft een groot komisch talent.

Je zou door de geraffineerde regie van Miike, het knappe camerawerk van Kita Nobuyasu, de rijke belichting en de inventieve montage over het hoofd zien dat First Love overduidelijk voor een appel en een ei is gemaakt. De special effects zijn effectief maar bescheiden, alles speelt zich af in de wat schimmiger buurten van nachtelijk Tokyo en Miike houdt het allemaal kleinschalig en intiem. Dit is echt puik vakwerk van een meester-regisseur die meer kan met wat-ie tussen de zitkussens van zijn bank vindt dan Christopher Nolan met zijn monsterbudgetten van 200 miljoen dollar.

 

Become a Patron!

 

Is het Vrije Woord u écht lief? Help me dan met een financiële bijdrage. Deze website wordt elke dag bedreigd door de virtuele knokploegen van Domrechts, malafide Nederlandse journalisten en zelfs door de vicepremier. Vorig jaar werd ik door het Openbaar Ministerie vervolgd wegens belediging van een racistische troll! Steun Frontaal Naakt. Doneer aan de enige dwarsdenkende, onafhankelijke site van Nederland. Stort wat u missen kunt op rekeningnummer NL59 RABO 0393 4449 61 (N.P. Breedveld, Rabobank Rijswijk), SWIFT BIC RABONL2U o.v.v. ‘Frontaal Naakt’. Lees hier waarom dat niet met PayPal kan, maar steunen via Patreon kan weer wel. Nog liever heb ik dat u op Frontaal Naakt adverteert of mij inhuurt. Mail mij.

Film Reviews, Peter Breedveld, 18.02.2020 @ 08:27

[Home]
 

1 Reactie

op 18 02 2020 at 08:28 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS