Home » Archief » Visionair


[28.09.2015]

Visionair

Peter Breedveld

reiko4b
Reiko Ike

Joost Niemöller. die van die rassentheorieën, die beweert dat mensen met een donkere huidskleur gewelddadiger zijn en eerder geneigd zijn tot verkrachting, heeft een nieuw boek uit, over de extreemrechtse politicus Hans Janmaat.

Nou, en dat werd gisteren aangeprezen in het sjieke programma Buitenhof, door emeritus hoogleraar politieke theorie Meindert Fennema, die een voorwoord in Niemöllers boek geschreven heeft. Fennema zei dingen als “Politiek ís haatzaaien” en “Janmaat wás een racist” en dat de medische wetenschap racisme zou legitimeren (een moeras waar zijn interviewer, Paul Witteman, hem snel uitredde door er niet op in te gaan en een volgende vraag te stellen), en dat Janmaats ideeën nu gewoon regeringsbeleid zijn.

Verdachtgemaakt en verketterd

Ik wist niet wat ik zag. “Godverdomme”, dacht ik (sommige lezers, die gisteren onbewogen naar Buitenhof keken, denken nu: “Nou, nou, Breedveld, moet dat nou weer met die krachttermen, en die tóón?), “ik vecht dagelijks vóór verdraagzaamheid, vóór de multiculturele samenleving, tégen racisme en islamofobie en ik ben in Nederland welbeschouwd een paria, ik ben tuig, journalisten verachten mij, politici stellen Kamervragen over mij, ik word verdachtgemaakt en verketterd, maar een racist als Niemöller wordt aangeprezen in Buitenhof? Door een gerenommeerde wetenschapper, die een fucking voorwoord in zijn boek heeft geschreven? What the godverdommesse FUCK! Als dit de wereld van Bizarro Superman niet is, waar alles tegenovergesteld is, wat is er dan met Nederland gebeurd?”

En dan die rehabilitatie van Janmaat, die ook al jaren aan de gang is. Nu heel Nederland achter een racistische populist aanloopt, zien we staaltjes revisionisme waar Stalin nog van zou blozen. Fennema toonde zich een spijtoptant die in de jaren tachtig met de meute mee tegen Janmaat was, maar dat was omdat je anders je carrière wel kon vergeten, je maatschappelijke positie. Nu verklaarde hij Janmaat tot visionair. Hans Janmaat, van de racistische Centrumpartij. Een fucking visionair.

Medische wetenschap

Fennema was dus een ruggegraatloze opportunist die de rassenteheorieën van Janmaat aanhing en stiekem CentrumPartij stemde maar zich bij GroenLinks aansloot omdat dat beter was voor zijn carrière. Nu hij met pensioen is en leuk geld verdient door extreemrechts van wetenschappelijke legitimiteit te voorzien, komt hij uit de kast. Althans, nog steeds niet helemaal, want hij verklaarde in Buitenhof desgevraagd (zo, zo, Paul Witteman, was dat nou eng, zo’n directe vraag?) dat hij géén racist is.

Maar dat ben je wel, Fennema. De medische wetenschap reikt volgens jou immers bewijzen aan voor de rassentheorieën van Janmaat en je vriend Niemöller? Zeg het nou maar: ik ben een racist. Is geen enkel probleem meer in Nederland. Racist = sjiek en goed voor je carrière, antiracist = schorem, moet ontslagen worden en vervolgd en geestelijk kapotgemaakt.

Maar al heeft in Nederland nauwelijks nog iemand moeite met racisme, antisemitisme is nog altijd één van de grote no-no’s (naast in de slachtofferrol kruipen en verkeerde tóón en grove taal). Nou, laat me u er dan aan herinneren dat Hans Janmaat vond dat de toenmalige minister van justitie Ernst Hirsch Ballin ontslagen moest worden omdat zijn vader joods was: ‘Dat joden als nomaden trekken, wil ik ze niet kwalijk nemen, maar openbare functies mogen ze dan niet bekleden‘.

Onvervalste antisemiet

Yes, het was niet allemaal diepe wijsheid en visionaire vergezichten met Hans Janmaat, hij was een onvervalste antisemiet. Een échte. Een ouderwetse. Niks met Israël of zo, Janmaat hield er dezelfde onfrisse ideeën over Joden op na als Niemöller over donkerhuidige Indiërs.

Maar ach, over een jaar of vijf zullen we in Buitenhof horen dat de medische wetenschap heeft áángetoond dat Joden niet geschikt zijn voor publieke functies. Net zo makkelijk. Want uiteindelijk zal ook de omgang van Wilders met extreemrechtse antisemieten in EU-verband moeten worden gelegitimeerd. En daar is de intellectuele elite helemaal niet te beroerd voor.

Smakelijk!

Is het Vrije Woord u écht lief? Steun dan het jubilerende (tien jaar!) Frontaal Naakt. Doneer aan de enige dwarsdenkende, onafhankelijke site van Nederland. Stort wat u missen kunt op rekeningnummer NL59 RABO 0393 4449 61 (N.P. Breedveld, Rabobank Rijswijk), SWIFT BIC RABONL2U o.v.v. ‘Frontaal Naakt’. Lees hier waarom dat niet met PayPal kan. Nog liever heb ik dat u op Frontaal Naakt adverteert of mij inhuurt. Mail mij.

Peter Breedveld, 28.09.2015 @ 06:59

[Home]
 

58 Reacties

op 28 09 2015 at 07:48 schreef marten:

Ze proberen het bruine hemd van Janmaat wit te wassen maar sommige vlekken krijg je er toch echt niet uit!

op 28 09 2015 at 08:17 schreef Kees:

Je hebt een goed geheugen, Peter. Die opmerking van Janmaat over de nomaden was ik alweer bijna vergeten.

op 28 09 2015 at 08:26 schreef Gaz Typari:

Minstens een eigen tv-zender voor Peter Breedveld! Buitenhof vooral lekker rechts laten liggen beste kijkers, want prof. W.S.P. Fortuyn was misschien een minderwaardig mens, Hans Janmaat is de stroom van mijn pc niet eens waard om over te lezen.

Dat de medische wetenschap racisme zou legitimeren is een aanname die zelfs de nazi’s niet hardop boekstaafden, gezien de proeven die dr. Mengele uitvoerde en waarvan ze de resultaten extrapoleerden naar ariers, dus waar dementerende pensionado Fennema het vandaan haalt blijft in het midden.

op 28 09 2015 at 08:39 schreef Dennis:

De rehabilitatie van Janmaat is begonnen met Fortuyn. Alleen stelde deze dat je ook naar iemand als Janmaat diende te luisteren in een volwassen democratie, maar dat dit iets anders was dan zijn ideeen legitimeren. Dat laatste zijn veel mensen vergeten.

op 28 09 2015 at 09:35 schreef Daan:

Misschien kunnen we Nederland beter teruggeven aan de zee.. :(

op 28 09 2015 at 10:01 schreef dieanderepeter:

@Gaz
Zonder deskundigheid te claimen maakte Fennema’s gedrag op mij meer de indruk van gebruik dan dementie. In zijn lichaamstaal, mimiek, uitspraak van zijn woorden herkende ik de symptomen van langdurig en intensief gebruik van iets als alcohol.
Zijn benevelde bravoure zou ook kunnen verklaren waarom hij plotsklaps de canard neerlegt dat er medische grond is voor racisme.
Naar mijn ongeschoolde opvatting iets waar een emeritus hoogleraar politieke wetenschap over mag struikelen. Daar wil je je kind toch niet bij in de collegezaal hebben?

op 28 09 2015 at 10:24 schreef Waldo van Dungen:

Ik hoop dat je binnenkort ook je opwachting kan maken op Buitenhof. Een tegen geluid kan geen kwaad.

op 28 09 2015 at 10:33 schreef aquarius:

Jaloers ? Soms is de waarheid wel (te) hard voor jou hè .

op 28 09 2015 at 10:42 schreef Ralph van der Geest:

Vanavond is Fennema – als ondergronds strijder voor den goeden zaak, altijd zijn leven in dienst van den Beweging stellend – eregast en mag hij naast Jan Roos wiens machete hij dan mag vasthouden den fakkeloptocht gadeslaan welke gehouden wordt ter ere van de Machtergreifung: die Fahne hoch, die Reihen fest geschlossen #geenpeil.
Maar nu even serieus: wat een ontzettende laffe zak stront die Fennema. Gatverdamme.

op 28 09 2015 at 10:44 schreef Ralph van der Geest:

O, trouwens binnenkort komt Paul Witteman zelf ook uit de bruine kast. Niet verwonderlijk gezien de historie van zijn programma met xenofoob Pauw en de bruine gastenlijst van ‘P & W’?

op 28 09 2015 at 11:21 schreef Daphne:

Ik blijf zitten met een vraag: waarom stelt een neo-marxistische GroenLinkse politicus, met een gedegen scholing in alles wat links is, zich zo op?
1) Hij is aan het dementeren.
2) Hij is Moravia’s Il Conformista.
3) Het is een poging de vergetelheid van het pensioen voor te zijn, zodat de mediamolen blijft draaien. IJdelheid. De media vragen en hij draait. Zo plat is het wel.
4) Het is een politicologisch experiment om te zien hoever dit proces gaat, van omkering van alle waarden, waar je uitkomt als je radicaal de andere posities kiest dan degenen om je heen innemen, en wat er dan gebeurt. Wat er gebeurt als je in het openbaar meevaart op een stroom van revisionistisch denken en racisten gaat verdedigen.
5) Een behoefte om de held te zijn die de fouten uit het verleden herstelt. Op zich is dat niet verkeerd. Het tragische voor de man is dat zijn heldendom zich op de verkeerden richt. Omdat de rehabilitatie van Janmaat niet leidt tot een ontwikkeling naar meer vrijheid, meer gelijkheid, een beter leven voor iedereen, maar radicaal de andere kant op. Fennema gooit in zijn kritiek op links uit de jaren tachtig dat kind met het badwater weg.

op 28 09 2015 at 11:24 schreef Daphne:

En nog een vraag: waarom wordt FN niet uitgenodigd bij Buitenhof?

De tijdgeest is er nu niet naar. Op het moment dat je weer samenvalt met de tijdgeest, óf er zo haaks op staat dat dat fascinerende televisie oplevert, verandert dat weer. Op dit moment is de perceptie nog niet zo dat Nederland zó’n racistisch land is, dat jij als tegenstem belangrijk wordt. Dat komt nog wel. En vervolgens verandert de tijdgeest en gaat Meindert Fennema een boek schrijven waarin ie beweert het altijd met jou (en mij en anderen hier) eens te zijn geweest. De tijd is nog niet rijp.

op 28 09 2015 at 11:24 schreef Ralph van der Geest:

Sorry, nog één dingetje dan. Dit is trouwens ook wel van belang om te weten: http://www.hpdetijd.nl/2011-11-23/fennema-verzon-delen-wilders-biografie/

Dan weet u wat voor een oplichter en fantast ‘den strijder voor Volk en Vaderland’ is.

op 28 09 2015 at 12:28 schreef babs:

Heb het gesprek even teruggekeken en het is nog erger dan door Peter beschreven. Fennema zegt letterlijk: ‘rassen bestaan en hebben invloed op menselijk gedrag. Hij presenteert dat als wetenschappelijk feit en het geheel blijft onweersproken.

Tragisch is dat Fennema zichzelf als meeloper neerzet, maar dat hij totaal niet lijkt te beseffen nog steeds meeloper te zijn. (ik denk dat dieanderepeter gelijk heeft).

En Witteman (zijn echte naam) lijkt er vooral mee te zitten dat hij destijds kennelijk aan de verkeerde kant stond.

op 28 09 2015 at 13:04 schreef MNb:

“een moeras waar zijn interviewer, Paul Witteman, hem snel uitredde”
En dat is nog veel erger dan idioten en dementen (al dan niet door alcohol veroorzaakt) als Niemöller en Fennema. Twintig jaar geleden had Witteman hem door de gehaktmolen gedraaid.
En iemand die dat wel doet is in de verste verte niet in zicht.

op 28 09 2015 at 13:09 schreef Roland:

Ik vind de uitspraak ‘rassen bestaan en hebben invloed op menselijk gedrag’ niet erg, iedereen weet wat er mee bedoeld wordt. Ik herken een negroïde man en een Aziatische vrouw, al zal er heus wel ergens een ‘grijs’ gebied zijn.

Waar het om gaat is dat je tegelijkertijd de beperkte waarde van dit soort generalisaties ziet.

Of negroïde mensen uit (vooral) Oost-Afrika nu gemiddeld genomen zo goed marathons kunnen rennen door hun ‘ras’, hun bouw, hun cultuur of door de gebiedsgesteldheid en het klimaat, is niet zo belangrijk. Ook zegt deze generalisatie niets definitiefs over een Oost-Afrikaan die je op straat tegen komt. Idem voor de eventuele wiskundeknobbel van een Aziatisch meisje.

Voor mij ontstaat er pas een probleem als een overheid zegt dat bepaalde mensen (vanwege ras, geaardheid, religie, lengte, intelligentie of wat dan ook) meer of minder rechten hebben.

op 28 09 2015 at 13:35 schreef jos:

Dit is illustratief voor de staat van Nederland. Een station wordt volgeklad met “oprotten naar je eigen land” en de plaatselijke burgemeester kan het wel begrijpen. Laffe ruggengraatloze bestuurders, politici en journalisten zijn dé reden waarom xenofobie en racisme floreren in dit land.

op 28 09 2015 at 13:37 schreef p.wielaard:

Roland, Wat een verademing is jouw reactie !
Binnen de soort mens zijn evolutionaire clusters ontstaan die een aantal eigenschappen delen. Als die eigenschappen positief zijn, (bruine huid, minder huidkanker etc.)is het geen racisme. Waarom zou dan elke negatieve eigenschap, zo bezien wel racisme zijn ?

op 28 09 2015 at 14:25 schreef hermann:

@ Roland
Hoe zien Aziatische vrouwen en dan uit? Azië is nogal groot, weet u.

https://www.youtube.com/watch?t=3&v=1DRkFKyfmkQ

op 28 09 2015 at 14:50 schreef dieanderepeter:

MNb schreef:
“Twintig jaar geleden had Witteman hem door de gehaktmolen gedraaid.”

Nee hoor, en daar is beeld van….
Witteman en Fennema zaten in 1999 in een uitzending van Het Zwarte Schaap tegenover Janmaat.
Samen met andere prominenten van toen; Dittrich, d´Ancona, van Scherrenburg en anderen hadden ze de kans om eens helemaal los te gaan zonder hun eigen protocol sanitaire op te heffen.

Fennema stelt daar dat Janmaat weliswaar een racist is maar met de nadrukkelijke nuance dat hij zijn aangetrouwde Surinaamse schoondochter `niet onaangenaam bejegent`.

Witteman toont zich naast Fennema als de mildste van de witte schapen door te benoemen dat hij inziet dat Janmaat, als gevolg van de media boycot, nooit een eerlijke kans heeft gehad.

Allen waren het wel erover eens dat dhr Janmaat een slechte debater was. Hij geen charisma had en zijn uitgesproken onsympathieke inborst toonde in al zijn uitingen.
Dat is toch wel anders dan wat van de lui gezegd kan worden die vandaag de dag de trom roeren onder de Princenvlag.
https://www.youtube.com/watch?v=5Jw54jZW9lE&list=PL7296C64896E0C81F

op 28 09 2015 at 14:56 schreef Robin:

Ralph van der Geest schreef:

“O, trouwens binnenkort komt Paul Witteman zelf ook uit de bruine kast. Niet verwonderlijk gezien de historie van zijn programma met xenofoob Pauw en de bruine gastenlijst van ‘P & W’?”

– De gemiddelde PVV’er moet trouwens ook niets weten van Pauw en vroeger ‘P & W’.
Hoe zou dat nou komen?

op 28 09 2015 at 15:13 schreef Roland:

@Hermann,

Ik weet dat Azië groot is, vandaar mijn voorzichtigheid. Ik zou niet durven zeggen dat een vrouw er ‘Japans’ uitziet bijvoorbeeld;)

op 28 09 2015 at 15:39 schreef p.wielaard:

hermann, Binnen clusters zijn altijd gemeenschappelijke kenmerken aan te wijzen. Dat heet evolutie ! Niet zo onnozel doen om er correct mee te scoren !

op 28 09 2015 at 15:53 schreef Pyt van der Galiën:

Wat een gezwam weer van Roland en wielaard. Nee, rassen bestaan niet. Ik link maar even naar een artikel in een slimrechts tijdschrift, want anders begint wielaard weer te zeuren dat een linkse bron niet telt. Zoals Newsweek zegt: de stelling dat er geen menselijke rassen bestaan is onder biologen en antropologen net zo weinig omstreden als de stelling dat de aarde rond is onder geografen.

Lees eens iets, jongens: een ras in biologische zin wordt niet gedefiníeerd door huidskleur of het hilarische ‘minder huidkanker’. De genetische diversiteit onder mensen is bijzonder laag, veel lager dan de drempel die we hanteren voor het onderscheiden van ‘rassen’ of ‘ondersoorten’ bij andere soorten. Dat hangt in hoge mate samen met het nomadische karakter van mensen: “Using a number of molecular markers has shown that the degree of isolation among human populations that would have been necessary for the formation of biological subspecies or races never occurred during the 200,000 years of modern human evolution”.

M.a.w: de discussie over ‘ras’ gaat gewoon helemaal nergens over.

op 28 09 2015 at 16:23 schreef Gaz Typari:

Dus we mogen ook concluderen dat p.wielaard evolutionair gezien op achterstand is geraakt en dat dat zijn sneue geblaat en racistische inborst verklaart?

Of moeten we de evolutieleer serieus nemen en accepteren dat homo sapiens sapiens niets meer of minder dan homo sapiens sapiens is met kenmerken van eenheden die bij veel pvv’ers negatief uitpakken?

En Fennema survival of the fittest goed heeft begrepen door zich als een kameleon tussen Groen Links en Martin Bosma heen te friemelen en zodoende altijd “bij de tijd” en salonfahig is?

op 28 09 2015 at 16:35 schreef jos:

p. wielaard, dat bepaalde genetische kenmerken statistisch vaker voorkomen binnen sommige populaties betekent níet dat je de mensheid in hokjes kunt indelen. En al helemaal niet dat je een individu uit bevolking X op voorhand al kenmerken kunt toekennen. Je “evolutionaire clusters” zijn een poging om racisme via de achterdeur weer te introduceren.

op 28 09 2015 at 17:14 schreef Roland:

Pyt, ik zei dat ik de uitspraak niet erg vond en dat ik hem in het dagelijks taalgebruik begrijp. Mensen delen in en maken onderscheid (= discrimineren in oorspronkelijke zin): die is zwart, die is homo, die is dom, dat is een corrupte VVD’er, dat is een neger, die is blond.

Niks mis mee, TOT de overheid zegt: “en die groep heeft meer of minder rechten”.

Dat rassen wetenschappelijk gezien helemaal niet bestaan is leuk, maar voor racisten net zo interessant als het niet bestaan van allah, god of astrologie voor de respectievelijke gelovigen.

op 28 09 2015 at 17:43 schreef p.wielaard:

Ik beweer ook helemaal niet dat er rassen bestaan. Integendeel ! Ik heb het over correlatie. Krampachtig ontkennen van wat elke idioot met meer dan twee hersencellen kan waarnemen is de werkelijkheid ontkennen.
Het lijkt hier wel religie.

op 28 09 2015 at 17:46 schreef babs:

Los van Pyt, die hoogstwaarschijnlijk gelijk heeft.

Wat Roland doet is een invuloefening: hij zal wel dit of dat bedoelen.

Juist van een ervaren journalist verwacht ik dat dit niet automatisch gebeurt en dat er op een gegeven moment verduidelijking wordt gevraagd. Helemaal gezien de context hier, Fennema heeft net toegegeven het werk van übermensch Niemöller te bewonderen. Iemand die dat zegt en een minuut later zijn eigen rassentheorie ophangt verdient daarover doorgezaagd te worden, al was het maar om Fennema de kans te geven aan te tonen dat het met hem wel meevalt (quod non).

op 28 09 2015 at 17:56 schreef Arnold J. van der K.:

Fennema was een van die studenten die in de Maagdenhuisdagen-van-toen naar de enige echte partij van de werkende bevolking ging, alleen de feplichte kusses pllat praote voor bourgeoiskindertjes heeft hij niet gevolgd. Dus GroenLinks als opvolgerpartij hoort bij hem.
En zijn liefde voor Janmaat is al zeker een derde van een eeuw oud. Was bekend ter faculteit.

op 28 09 2015 at 18:02 schreef John de Beer:

Die Janmaat was een deerniswekkende figuur. Duitsland heeft zijn neonazi’s, Griekenland de fascisten van de Gouden Dageraad, in Hongarije marcheren de geuniformeerde pelotons van Jobbik door de straten. En wij moesten het doen met Janmaat.

In gedachten zie ik hem nog de rolstoel van zijn vriendin, de ex-communiste Wil Schuurman voortduwen. Bij de aanslag in Kedichem was zij een been verloren waarna de zaak grotendeels werd geseponeerd. Justitie dacht in die dagen nog graag mee met de Antifa’s. Vervolgens kregen Janmaat en zijn vriendin een fractieruimte op zolder van de Tweede Kamer toebedeeld zodat de gehandicapte Wil deze ruimte slechts met de grootst mogelijke moeite kon bereiken. Kortom, het fascisme en het bijbehorende verzet op Hollandse schaal.

Inmiddels is een deel van de Nederlandse politiek uit principeloosheid en electorale angst inderdaad flink naar beangstigend rechts opgeschoven. Maar om Janmaat de rol van inspirator toe te bedelen is toch echt wat te veel eer voor deze sjofele polderfascist.

op 28 09 2015 at 18:57 schreef su:

De hele intellectuele elite van Nederland. Grotendeels aan de Universiteit Leiden (haatprofs Ellian, Jansen etc). Schande voor de hoogleraarschap. Ik schijt op ze. Zij legitimeren haat en blijkbaar herleven de oude rassentheorieën met wilden en woestelingen uit donker Afrika. Dit is een implosie van de intellectuele capaciteit in Nederland. Dat uitgerekend Buitenhof dit bevorderd. Arm land

op 28 09 2015 at 18:59 schreef Thon:

Peter, ik ben fan van je. Onverschrokken doorzetter!

op 28 09 2015 at 20:01 schreef MNb:

Roland is de draad een tikkie kwijt:

“Dat rassen wetenschappelijk gezien helemaal niet bestaan is leuk.”
Nee, is relevant, want “Fennema zei dingen als ….. dat de medische wetenschap racisme zou legitimeren.”
Natuurlijk bestaan rassen. Astrologie bestaat ook.

op 28 09 2015 at 20:52 schreef leo schmit:

@ beer Ik maak bezwaar tegen het predikaat ‘sjofele polder fascist’ voor Janmaat. Voor hij zijn politieke carriere begon was Janmaat docent geschiedenis op het St Jans College te Den Haag.

op 28 09 2015 at 21:16 schreef John de Beer:

@ leo schmit

Klopt. En dit betekent?

op 28 09 2015 at 22:21 schreef Pyt van der Galiën:

@wielaard

Doe niet zo onnozel. Met je ‘evolutionaire clusters’ die niet meer dan een code voor ‘ras’ zijn. De Ku Klux Klan schrijft aan ‘ras’ negatieve eigenschappen toe, jij bazelt iets over ‘evolutionaire clusters’ die over negatieve eigenschappen beschikken. Daar raken ze bij GS vast diep van onder de indruk, maar ik trap daar niet in.

op 28 09 2015 at 22:40 schreef Floris Schreve:

@Peter je noemt Fennema hier een ‘ruggengraatloze opportunist’. Nu is het nogal ironisch dat Fennema een ‘zelfkritisch’ boek schreef “Goed-Fout, herinnering van een meeloper”, waarin Fennema reflecteert op zijn eigen meeloopgedrag met het Utrechts Studentcorps en vooral daarna met de CPN.
Blijkbaar verschiet Fennema makkelijk van kleur, maar blijkt het onderliggende mechanisme structureel. Fennema is een meeloper gebleven, alleen loopt hij nu geheel in de pas met Niemöller, Holman, etc. (die vroeger ook zo links waren toen het modieus was).

op 29 09 2015 at 08:21 schreef hermann:

(vervolg)
Rechts-extremisten hebben in Nederland zitting in gemeenteraden en de tweede kamer. Fascistisch gedachtengoed wordt tegenwoordig ‘Salon-fähig’ gemaakt. Pseudo-wetenschappelijke flutboekjes over Zuid-Afrika (Thierry Baudet) en Joost Niemöller die Janmaat als ‘ziener’ introduceert, met een inleiding van Fennema, en een podium krijgt. Ik beschouw Nederland min of meer als een Bundesland van Duitsland, vandaar mijn inleiding.

Nogmaals, de Duitse film ‘Ich klage an’ werd door miljoenen Duitsers bekeken. Euthansie werd ‘Salon-fähig’, wat een opmaat vormde voor het vermoorden van miljoenen mensen in nazi Duitsland en de lievelingsfilm van Goebbels was. Pas begin negentiger jaren vorige eeuw begreep men dit. En ging in Duitsland de film min of meer achter slot en grendel.
https://www.youtube.com/watch?v=P1t2ayEFXts

op 29 09 2015 at 09:20 schreef Arie abombarie:

@dieanderepeter
Fennema was niet beneveld. HI spreekt zo omdat hij een lichte spastische aandoening heeft.

Groeten Arie Bombarie aka Kees

op 29 09 2015 at 09:26 schreef hermann:

(1ste) @Roland en @ p. wielaard
Deutscher ist, wer deutsche Eltern hat, also wer deutscher Abstammung ist. Deutsch ist eine ethnische Herkunftsbezeichnung und keine Bezeichnung des momentanen Wohnortes oder des Passes. Seit dem frühen 10. Jahrhundert kann man von einem Deutschen Reich sprechen (der Sachse Heinrich I. wurde 919 deutscher König). Dieses frühmittelalterliche Reich wurde von den deutschen Stämmen der Franken, Sachsen, Bayern, Schwaben, Thüringer und Lothringer getragen, die Nachfahren germanischer Stämme sind. Deutscher ist man von Geburt (oder eben nicht), aber man wird es nicht (durch Annahme eines Passes).

op 29 09 2015 at 11:50 schreef dieanderepeter:

@Arie/Kees
Ah nieuwe info. Als dat het geval is dan neem ik mijn insinuatie, met excuses, terug. Ik zei al dat ik geen deskundige was….

Dan wat betreft een karakterschets van Fennema. Hijzelf noemt zich laf in een anekdote die op de Wikipedia pagina van Janmaat staat. Hij heeft een lunchafspraak met Janmaat waarheen hij graag wil en zegt hem toch af met een smoes. Uit angst voor reacties uit de politieke goegemeente van het moment.

Een man die het zich veilig maakt door van de ene naar de andere eind van het hoefijzer te hoppen. een opportunist noemen ze dat toch?

Overigens las ik ergens in een biografie dat ook Janmaat deelnam aan de Maagdenhuisbezetting.

op 29 09 2015 at 11:59 schreef cRR Kampen:

Goh, Fennema dus ook al zo’n hoefijzergeval, vg. Mussolini, Fortuyn, Verdonk…

op 29 09 2015 at 16:20 schreef Abdel:

Fennema is altijd een meeloper geweest, een windvaan en een opportunist. Hij is het type ‘wetenschapper’ die racistische en fascistoïde ideeën en lieden geloofwaardig wil maken met zijn titel achter zijn naam. Achter de rug van de grote roerganger uiteraard omdat hijzelf te laf is om met die ideeën op de voorgrond te treden.

op 29 09 2015 at 21:16 schreef Caduchon:

Op zoek naar het plaatje van Wim de Bie als Janmaat, met de legendarische tekst ¨Negers hebben een kleinere¨, kwam ik uit bij een andere ¨parel¨. Eentje van een reageerder bij de schedelmeter himself:

¨Negers op ons platteland is een verschrikkelijke vorm van cultuurvervalsing. Straks gaan ze nog kamelen uitzetten op de hoge Veluwe, zodat de mohammedanen zich er beter thuis voelen. Wanneer komt Groen Links, of de stichting Heemschut in het geweer tegen de aantasting van de authenticiteit van ons landschap? Laten we hopen dat onze eigen plattelandsbevolking het niet zal pikken en elke asielzoeker weg zal pesten. Heel authentiek, met knuppels en hooivorken. Ik zou me er dolgraag bij aansluiten als vrijwilliger.¨

Zoveel domheid verwacht je toch niet bij het publiek van zo´n groot denker…

op 29 09 2015 at 22:49 schreef Teunis:

Ik moet bij Janmaat altijd denken aan die vrolijke foto waarop hij gezellig een glaasje drinkt met de zwarte weduwe Rost van Tonningen. Die foto alleen al maakt hem toch al onrehabiliteerbaar, zou ik denken.

op 30 09 2015 at 00:40 schreef Olav Meijer:

Helaas waar. Meindert Fennema was vroeger “links” in de studentenbeweging. Maar daarna bleek zijn persoonlijke carrière het belangrijkst. Hij publiceerde zogenaamd wetenschappelijk over Wilders, maar betoonde zich daarbij uiterst Wilders-freundlich. En nu omarmt hij dus de ziener Hans Janmaat, die zijn tijd “ver vooruit” zou zijn. In werkelijkheid was die man een lichtelaaier: zo heb ik ooit eens een kort geding tegen hem gevoerd namens vooral oude mensen, die door zijn partij waren opgelicht. Ze dachten te tekenen tegen verhoging van de gasprijzen, maar bleken achteraf in werkelijkheid te hebben getekend voor de opneming van de CD in het kiesregister van de gemeente Utrecht (bij lokale verkiezingen).

op 30 09 2015 at 00:43 schreef Olav Meijer:

Aanvulling: uiteraard werd Janmaat veroordeeld en moest de CD (door de rechter gedicteerde) advertenties plaatsen waarin de waarheid werd meegedeeld.

op 30 09 2015 at 08:55 schreef hermann:

Volgorde lezen: 1ste (9:26), 2de en vervolg (8:21) op 29 09 2015

(2de)

“Deutscher ist, wer….. etc” is te vinden op de site van de NPD, onder het kopje vragen:

Wer ist denn ein deutscher? Was versteht die npd unter volk?

Voor het verkrijgen van macht, past de NPD dezelfde methoden toe als de NSDAP – via de politiek macht verkrijgen en door het mobiliseren van burgers. Was dat rond de eeuwwisseling nog de SSS, die als ‘ordedienst’ fungeerde,

https://de.wikipedia.org/wiki/Skinheads_S%C3%A4chsische_Schweiz

later werd dat Pegida, waar wapenhandelaar ‘Ed aus Holland’ een briefje van Wilders voorlas en Wilders zelf een speech in Dresden hield. Ook tegenwoordig worden rechts-fascistische groeperingen ingezet.

https://www.youtube.com/watch?v=oF-4q131XVE

De NPD zit tegenwoordig in het bestuur van veel gemeenteraden en Bundesländern.

op 30 09 2015 at 13:47 schreef Ben:

Pyt van der Galiën, denk jij dat werkelijk wat je opschrijft? bijv. dat je duidelijk niet kan spreken van rassen etc.?

op 30 09 2015 at 13:55 schreef Mart:

Beste Ben, hij denkt het niet alleen, hij heeft ook onderbouwd met bronnen waarom niet.

Maar wat denk jij hier over? Heb je iets meer toe te voegen dan alleen een insinuerende vraag?

op 30 09 2015 at 16:09 schreef Floris Schreve:

De Wildersbiografie van Fennema vond ik tamelijk nietszeggend. Veel anekdotes, maar geen enkele duiding van waar Wilders zijn ideeën vandaan haalt, in welke internationale context hij staat, etc. Terwijl dat nou juist het meest relevant zou moeten zijn voor een Wildersbiografie.
Een beetje hetzelfde als Fennema’s benadering van Janmaat. Natuurlijk, Janmaat was een marginale randfiguur, maar zijn partij kwam wel degelijk voort uit de Neonazistische Nederlandse Volks Unie van Joop Glimmerveen. En zie dus ook de hierboven getoonde foto met Florrie Rost van Tonningen (heeft alles met die NVU context te maken). maar goed, Fennema wil het liever gezellig en oppervlakkig houden. Daarom ook bijna niets over Wilders belangrijkste (veelal door Hans Jansen aangeleverde) bronnen en contacten, dezelfde lieden die ook prominent opdoken in het manifest van Anders Breivik. Ik snap niet waarom Fennema ook daarin zo oppervlakkig is. Of is het willens en wetens?

op 30 09 2015 at 17:28 schreef hermann:

@ Ben
Tussen mens en worm zijn er meer overeenkomsten dan u lief is, denk ik.

“Het gravend grut blijkt ook een onverwachte link te hebben met Darwins bekendste werk: On the Origin of Species, het begin van de evolutietheorie. Het evolutionaire belang van graven duikt ruim 540 miljoen jaar geleden op tijdens de zogenaamde Cambrische explosie. Toen zijn op de oceaanbodem in korte tijd veel nieuwe diersoorten ontstaan, waaronder ook die met de moderne ‘bouwplannen’.”

http://vroegevogels.vara.nl/Fragment.150.0.html?tx_ttnews%5Btt_news%5D=350230&cHash=670850a45bc7b8bfabddba475cab3417

Iedere huidige partij of individu die stelt dat er verschillende menselijke rassen bestaan, of ‘evolutionaire clusters’ (alsof mensen uit een ‘cluster’ niet reizen naar andere ‘clusters’, of God beware het, daarmee trouwen – lees:

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Savage_Mind

zijn door de vraag alleen al racistisch en heden ten dage ook vaak fascistisch.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Rassenwetten_van_Neurenberg

Zie hierboven de theorieën van de NPD en er zijn steeds meer mensen/groeperingen in Nederland, die daar min of meer gebruik van maken.

http://kafka.antenna.nl/pro-patria-en-identitair-verzet-

op 01 10 2015 at 09:46 schreef Gaz Typari:

Net de reactie van Fennema op TPO gezien. Wat heeft die man andermaal ontzettend veel woorden nodig om Janmaar neer te zetten als toch echt wel een toffe peer die het beste met joden voor had.

Hoe Janmaat in de jaren 80 en 90 werd aangepakt, dat is de enige manier om dat soort figuren aan te pakken. Niet zoals Fortuyn, de grote martelaar, niet zoals Wilders, de grootayatollah der pvvhorden. Paul von Hinderburg liep ook wat te labbekakken en liet onder zijn ogen burgerrechten uithollen, die malle snor werd niet hard genoeg aangepakt. Dat moeten we niet weer willen!

op 01 10 2015 at 12:56 schreef dieanderepeter:

Janmaat en zijn horden hadden het helemaal niet goed voor met joden. In elk geval niet veel anders dan hetgeen anderen met een andere kleur (politiek en/of fysiek)te wachten stond op “bijltjesdag”
Ik heb destijds niet met de man persoonlijk gesproken. Wel met verschillende bloedgroepen uit zijn beweging. Gabber/Kaalkoppies, Oud-NSBers en middenstanders.
Grote gemene deler waren naast uitgesproken vreemdelingenhaat de fascinatie met het nazibruine gedachten- en erfgoed van de jaren 33-45. De rants ten aanzien van immigranten, de gruwelijke moppen, de bijna goddelijke verering van hoofdrolspelers van het naziregime en ontkenning van de Holocaust staan me heel helder bij. Wat ik al dan niet heimelijk voorbij heb zien komen aan parafernalia… Zoiets als wat je in het onderstaande op 13.15m ziet.
https://www.youtube.com/watch?v=vd9YSrsLHn8

op 02 10 2015 at 12:33 schreef hermann:

Abusievelijk heb ik Thierry Baudet hiermee in verband gebracht:
“Pseudo-wetenschappelijke flutboekjes over Zuid-Afrika (Thierry Baudet)”

Bedoelt was uiteraard Martin Bosman.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Martin_Bosma

Mijn oprechte excuses!

op 10 10 2015 at 11:56 schreef [Artikel Joke Kaviaar]/Fascisme is een sluipmoordenaar: Bestrijdt het voor het te laat is! Blokkeer Pegida! | Astrid Essed:

[…] van een racist te legitimeren), en werd diens laatste boek over – ja alweer die – Hans Janmaatzelfs aangeprezen in het programma Buitenhof op televisie. Moeten we het ook nog hebben over Wilders? Daar had van […]

op 25 11 2015 at 12:00 schreef SS-verheerlijker: ‘jodenster’ weer invoeren | Krapuul:

[…] een andere nazi posthuum door wéér een andere nazi mocht worden opgevoerd als zijnde een groot ‘visionair.’ Toch is het opperen van ideetjes waar Hans Frank en ander nazi-tuig van weleer de vingers bij […]

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS