Home » Archief » De doden van Napels


[17.08.2019]

De doden van Napels

Peter Breedveld

Napels is geen Rome. De stad heeft een paar fraaie kerken en een kathedraal, maar niets dat het Colosseum of het Parthenon kan evenaren. Het grootste deel van de stad bestaat uit hoge woonkazernes met lijnen vol drogende was ertussen. Je kunt bij veel mensen zo in hun huis kijken, dat bestaat uit een of twee kleine ruimtes waar woonkamer, keuken en slaapkamer met elkaar zijn geïntegreerd. De mensen zijn er ontzettend arm en de stad is ontzettend smerig. Iedereen flikkert zijn vuilnis gewoon op straat, en het ligt overal. Auto’s en scooters jagen er door het wandelende publiek heen, zonder vaart te minderen.

Maar dat is het eerste gezicht. Napels heeft namelijk wel degelijk gebouwen uit de Romeinse tijd, alleen zijn die ondergronds. Er bevindt zich een hele wereld onder de grond van Napels. Kilometers lange gangen, ondergrondse Romeinse straten met winkels, catacomben, schuilkelders, ontsnappingswegen, een plek waar schedels worden vereerd, een fascinerende, occulte wereld, vlak onder waar het verkeer raast en de bedelaars schooieren.

We hebben er grote delen van de dag doorgebracht, in die tunnels en catacomben. Ook omdat de eerste twee keren nogal teleurstellend waren, want er is een wildgroei van bedrijfjes die allemaal claimen de enige officiële gidsen door het ondergrondse Napels te zijn. De eerste keer kregen we een voormalige afvaldumpplek te zien en een basilicumkwekerij die ons werd gepresenteerd als het achtste wereldwonder, maar werkelijk niet meer was dan een paar tafels met basilicumplantjes onder grote kweeklampen, gebruikt door een pizzeria die zich er recht boven bevindt. “Veertig meter onder de grond!” zei de gids om ons er goed van te laten doordringen hoe ongelofelijk dit was.

Schedelvereerders

De tweede keer was iets beter, met Romeinse straten, een Romeinse overdekte markt en een Romeins schoolgebouw. De pest is dat je per se met een gids moet worden rondgeleid die niet uitgeouwehoerd raakt in nauwelijks verstaanbaar Engels dat ons vooral lachstuipen bezorgde. “The Wohmans used thees semen to beeld thees Wohman wawl.

Dat was in het historische centrum, rond het Piazza Gaetano. Ik ben erg streng, maar ik heb best wat geleerd van die rondleidingen, hoor. Zo hebben mensen er hun huizen gebouwd tussen de muren van een groot Romeins circus, zodat dat, half ondergronds, is vergroeid met een hele woonwijk. Als je het stucwerk van de binnenmuren weghaalt, stuit je dus op bakstenen die de Romeinen er 2000 jaar geleden hebben gemetseld. Imagine that!

Maar ik vond alles wat mijn hartje begeert in de wijk Capodimonte, een ontzettend armetierige wijk, die in en om een soort rotsgebergte lijkt te zijn gebouwd. Ondergronds bevindt zich daar de Cimeterro della Fontanelle, een begraafplaats annex kerk met voornamelijk schedels. Duizenden schedels, bijna niets dan schedels. Het zijn de schedels van mensen die in de 17e, 18e en de 19e eeuw aan de pest en de cholera zijn gestorven, heb ik begrepen, en die daar zonder veel plichtplegingen zijn gedumpt. Nu hebben Napolitanen, vooral vrouwen, is me verteld, die doden geadopteerd, zodat ze van het vagevuur naar de hemel kunnen. Een dode wordt dan opgenomen in de familie, die voor ze bidt en zo.

Daar wordt wel een tegenprestatie voor terugverwacht. De geesten van de geadopteerde doden moeten in dromen winnende lottonummers voorspellen en dergelijke. Als ze dat doen, richt hun adoptiefamilie een fraai altaartje voor ze in, en die altaartjes zie je overal in deze catacombe. Er zitten legendarische bij, zoals de Zwetende Schedel, die inderdaad erg vochtig oogt, en de schedel van eén of andere officier die was geadopteerd door een jonge vrouw, werd geschoffeerd door haar jaloerse verloofde die vond dat ze meer aandacht had voor haar dode officier dan voor hem en toen op hun bruiloft verscheen waar het bruidspaar en alle gasten ter plekke dood neervielen.

Aards bezit

Nog morbiderder wordt het in de Catacombe van San Gaudioso, een eindje verderop. Aanvankelijk was dat een begraafplaats voor de eerste christenen in Napels, in later eeuwen werden er belangrijke Napolitanen bijgezet op een hele bizarre wijze: hun lichaam werd eerst ontdaan van alle vocht, dat gewoon via de bodem het grondwater in lekte (en waarschijnlijk cholera en dergelijke veroorzaakte), daarna werden ze ingemetseld in de muren. Daar kun je ze bewonderen, voorzien van geschilderde kleding en attributen en moraliserende teksten die je eraan herinneren dat het beter is je druk te maken om het leven na de dood dan om aards bezit. Ze hebben om mij onduidelijke reden geen gezicht meer, zodat je in hun schedels kunt kijken. Dat vond ik… apart.

In de Catacombe van San Gennaro hebben we ook weer veel vroeg-christelijke graven gezien, waaronder dat van San Gennaro, een door de stad geadopteerde martelaar (Napels had geen eigen martelaars, omdat er nooit christenen zijn vervolgd). De catacombe is tevens een ondergrondse kerk uit de begintijd van het christendom, en overal zijn fraaie fresco’s te zien.

Nu is er nog één ondergrondse gang die ik graag had willen zien maar die ik, deels door mijn eigen schuld, deels door de wat onhandige openingstijden, heb moeten missen, en dat is de Galleria Borbonica in de wijk Santa Lucia. Die verbindt een 19e-eeuwse tunnel met een 17e-eeuwse ondergrondse waterleiding en met 16e eeuwse gangen en de foto’s ervan zien er veelbelovend uit.

Magische krachten

Bovengronds is natuurlijk ook veel te beleven in Napels. Ik noemde de kerken al en de mooiste die we zagen is de Chiesa del Gesù Novo, dat volhangt met verpletterend mooie kunst. De kathedraal is ook erg fraai en de kerk San Paolo Maggiore, gebouwd op de fundamenten van een Romeinse tempel, heeft een aantal fraaie verrassingen.

Erg occult wordt het weer in de Cappella Sansevero, dat helemaal is volgestouwd met adembenemend mooi beeldhouwwerk. Eén van die werken is de Gesluierde Christus van Giuseppe Sanmartino die er zo bedrieglijk echt uitziet dat mensen niet geloofden dat het beeld een produkt was van het talent van Sanmartino, maar van zijn opdrachtgever, prins Raimondo di Sangro, een alchemist die magische krachten werd toegedicht. Zelf vond ik het beeld De Gesluierde Waarheid van Antonio Corradini mooier. Helaas mag je er geen foto’s maken en omdat je er nogal strak in de gaten wordt gehouden, lukte me dat ook niet stiekem.

Maar het interessantst van deze kapel is de crypte. Daar staan twee skeletten, van een man en een vrouw, met complete door prins Di Sangro geprepareerde bloedsomloopstelsels, compleet tot aan de fijnste haarvaten toe. De prins zou levende mensen hebben ingespoten met een vloeistof die de aders heeft uitgehard. Er hoort ook een foetus bij, maar die is in de jaren negentig gestolen.

Wordt vervolgd.

Meer foto’s zien? Volg me op Instagram.

Peter Breedveld, Reizen, 17.08.2019 @ 14:16

[Home]
 

1 Reactie

op 17 08 2019 at 14:17 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

Become a Patron!
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

Vermaakt u zich een beetje met deze site? Laat uw waardering blijken met een kleine donatie (grote mag ook!): NL59 RABO 0393 4449 61 (SWIFT BIC RABONL2U) o.v.v. ‘Frontaal Naakt’.

 

pbgif (88k image)
 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

Meest gelezen in augustus

O Ga je nu Wierd Duk ontslaan, Telegraaf?

O Roos en Dijkgraaf doen een Hans Koningsje

O De jacht op moslimvrouwen is geopend

O Nikabs en vrouwentepels

O Waarom de aarde kapot moet van Domrechts

O Wat er gebeurt als de leugen regeert

O Tijd voor eerherstel van mijn persoontje, lijkt me

O Koerdistan is bezet

O Leunstoelfeministen

O Hé politie, ga zwarten en moslims vangen!

 

Meest gelezen ever

O YouPorn

O Verplicht naakt douchen op school, jongens en meisjes bij elkaar

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Het totale en angstwekkende gebrek aan integriteit van de #Metoo-meute

O Het historische besef van Jeroen Pauw

O Opbokken met je racistische kinderfeestje

O De extreemrechtse terreur van Twitter-troll Ans Aarsema

O Anne Faber en de moslims

O Anita Borst is een held

O Smachten en soppen met Thierry Baudet

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“Voorganger van de Linkse Kerk in Hersteld Verband.” (Carel Brendel)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.’ (Hafid Bouazza) ‘Complimenten voor Frontaal Naakt.

‘Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.’ (Lousewies van der Laan)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

 

RSS RSS