Home » Archief » De hysterische woede rond Nora Spreekt


[30.03.2018]

De hysterische woede rond Nora Spreekt

Hassnae Bouazza


Scène uit Les Indes Galantes.

Bevreemdend was het, om even weg te zijn, de Nederlandse media maar summier te volgen en dan thuis te komen en te ontdekken dat diezelfde media nog steeds niet uitgewauweld zijn over het fictieve personage Nora Spreekt, een ludiek en tijdelijk project waarmee islamofobe uitspraken in politiek en media onder de loep werden genomen en becommentarieerd.

In een samenleving waarin cartoons over de profeet nog net niet verplicht lesmateriaal zijn en het OM vandalisme van moskeeën bestempelt als ‘islamkritiek’, verliest driekwart van het land alle zelfbeheersing omdat een man het lef had een vrouwelijk personage te bedenken in de strijd tegen islamofobie. Dat mag niet. Niet van extreem-rechts, niet van zichzelf links noemend Nederland, niet van allochtoon en islamitisch Nederland.

Criminele autochtonen

Op zich is dat knap van Nora Spreekt en bedenker Enis Odaci dat ze, in een land waarin moslims en allochtonen nog lager op de maatschappelijke ladder staan dan criminele autochtonen, alle groepen hebben weten te verenigen. Voor even was een groot deel van het land het eens: mannen mogen niet spreken voor vrouwen. Islamitische mannen dan, witte mannen zijn vrijgesteld, dat kunnen we elke dag zien en horen.

Dat is overigens een heel legitiem punt, ware het niet dat Odaci met een gemêleerd team van mannen en vrouwen werkte. Bovendien is dat een onderwerp waar je het met Odaci over kunt hebben: in een door patriarchale structuren gevormde religie, kun je vraagtekens plaatsen bij mannelijke spreekbuizen waar het de emancipatie (van vrouwen) aangaat.

Doen, vooral doen. Breek dat debat open, daag mensen uit, durf kritisch te zijn en kritiek te ontvangen en zie of er dan ergens iets gebeurt, misschien dat je op andere gedachten wordt gebracht of aan het twijfelen. Maar nee, dezelfde mensen die klagen dat zwarte activisten hen buitensluiten vanwege hun witte huidskleur, diskwalificeerden Odaci vanwege zijn man-zijn. Het ene uitsluiten is het andere niet.

Gênant stukkie

Sterker, ik zag grote woorden voorbij komen als zou Nora Spreekt ‘polariseren’ en ‘niet verbinden’, uiteraard uit de mond van types die steigeren bij iedere geëmancipeerde en onafhankelijk denkende allochtoon. Ik zag lofuitingen voor een gênant stukkie in NRC waarin de schrijfster Nora wegzet als tendentieus, ongeloofwaardig en belerend.

Waarom dan tendentieus? Hoezo ongeloofwaardig? Is de waarde van argumenten afhankelijk van wie ze maakt? Van de toon? Van de kleur? In datzelfde stuk stelt de schrijfster dat moslimvrouwen voor zichzelf kunnen spreken.

Met dat laatste ben ik het hartgrondig eens. Dat kunnen ze en dat doen ze. Kijk maar naar de islamitische wereld waar vrouwen de voorhoede vormen. Maar waar zijn ze hier in Nederland? Hoe kan het dat ik die verschrikkelijk sterke, onafhankelijke vrouwen nooit lees behalve als er ergens een mede-allochtoon of moslim neergehaald moet worden? Als het lekker veilig is om met de meute mee te joelen en het opportunistische applaus in ontvangst te nemen? Het is altijd makkelijker af te breken wat anderen bouwen dan zelf iets te bedenken.

Trappen op een bondgenoot

Waar zijn jullie dan, onafhankelijke sterke vrouwen? Waar is jullie antwoord op de racisten in het parlement en de media? Waar is jullie steun voor Sylvana Simons? Waar is jullie repliek op Nanninga die claimt voor ‘liefde en verbinding’ te zijn? Waarom ageren jullie niet tegen de misselijkmakende propaganda van Duk in De Telegraaf? Waarom protesteren jullie niet tegen het OM?

Nee, liever trappen ze mee tegen een bondgenoot. En vergis je niet, Enis Odaci is een bondgenoot. Maar goed, in een land waarin bruggenbouwers als Odaci polarisatie wordt verweten en aspirant-fascisten de een na de andere glamour-shoot krijgen, hoef je niet op zoek naar logica of solidariteit.

Extreem-rechts hoeft niks te doen, alleen maar toe te kijken hoe die allochtonen elkaar sektarisch bevechten voor een dagje media-aandacht.

Ieder voor zich, geen voor allen.

Eerder gepubliceerd op Aicha Qandisha. Hassnae Bouazza is schrijver en journalist, was eindredacteur van en regisseerde Femke Halsema’s serie Seks en de Zonde, schreef een boek over Arabieren, Arabieren Kijken. En ze heeft haar eigen hedonistische site, Aicha Qandisha.

Hassnae Bouazza, 30.03.2018 @ 10:18

[Home]
 

1 Reactie

op 30 03 2018 at 10:24 schreef Peter:

Iets te zaniken? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS