Home » Archief » De snik van Serena Williams


[18.09.2018]

De snik van Serena Williams

Hassnae Bouazza


Josephine Baker

Het was aan het eind van een debatavond dat een vrouw boos op me af liep. Ze had aanstoot genomen aan een opmerking van mij en eiste excuses. Ze werd begeleid door de directeur van de organisatie die mij in die tijd regelmatig uitnodigde. Zij zette zo’n typisch ‘bezorgd, maar betrokken gezicht’ op.

De boze vrouw was net als ik van Marokkaanse afkomst en de directrice zag in haar de kans de goedbedoelende, begripvolle witte te spelen die de twee wilden wel even temt. ‘We hebben vandaag een heel intense dag gehad, vandaar dat ze zo emotioneel is’, legde ze uit. ‘Het is een heel emotioneel onderwerp’, en meer van die zijijge uitspraken die mij er kennelijk van moesten overtuigen excuses aan te bieden aan een vreemde die het recht dacht te hebben mij voor te schrijven wat ik wel en niet mag zeggen. Hoe bozer de vrouw werd, hoe lacherig ik.

Heel veel later had ik een aanbeveling nodig van de organisatie. Na ruim een maand kwam er pas een antwoord: de directrice greep haar kans om me te berispen voor mijn reactie op de boze vrouw. Ik had beter moeten reageren, vond ze. Begripvoller.

Glibberige wezel

‘Begripvol reageren’ is in de context van de machthebber niet veel meer dan de status quo accepteren, het betekent het pad volgen dat zij voor je hebben bedacht, in de pas lopen, ja en amen zeggen en dankbaar zijn. Heel dankbaar voor de restjes die je krijgt en de terloopse fluim hier en daar.

Een aantal jaren later zat ik in een programma tegenover een glibberige wezel die Marokkanen ‘genetisch racistischer’ vond. Na afloop stormde het ruim een week online en in mijn mailbox: mensen vonden het ongehoord dat ik daar tegenin was gegaan. Een bekende van me zat tegenover me en begon: ‘wat ik zo jammer vond, is dat je zo boos werd.’

Niet het racisme vond ze jammer, niet de bedreigingen die volgden, maar mijn hoge stem en verontwaardiging.

Emoties mogen, maar alleen als je voetbal kijkt met een blikje bier in je hand. Dan heet het opeens passie. Verder moet je normaal doen. Geen emoties tonen, niet kwaad worden, want je wordt meteen gestraft. Je wordt getergd, getreiterd, in je ziel getrapt, tegengewerkt, je identiteit geproblematiseerd, maar je mag niet boos worden.

Achterbakse streken

Je moet ‘er boven staan’, luidt het advies. Rustig blijven. Je de vernederingen laten welgevallen en slikken. Altijd maar weer slikken om geen aanstoot te geven aan de mensen die je het liefst nietig en onzichtbaar maken.

Dus toen ik de snik in Serena Williams’ stem hoorde terwijl ze voor zichzelf opkwam, realiseerde ik me dat niemand van de niet-witte vrouwen aan die vernedering ontsnapt. Natuurlijk, alle vrouwen hebben met seksisme te maken, maar bij gekleurde vrouwen komt daar de raciale minachting bij. Het ‘tut, tut, tut, wie denk je wel niet dat je bent’. De geniepige sneren, de achterbakse streken waar je niet veel meer tegen kunt doen dan af en toe ontploffen.

Want dat is wat de ervaring van Serena Williams ook duidelijk maakte: hoe succesvol, rijk en machtig je ook bent, er zijn altijd weer mensen die je neerhalen, die je terugschoppen in de hoek die ze voor jou ingericht hebben. En hoe zelfverzekerd je ook bent, het knaagt aan je en vreet je van binnen op. Je bent die ander en zult altijd de ander blijven.

Dat was die snik. Het gevoel van vernedering. Heel klein en machteloos zijn in een vijandige omgeving die elke kans benut om je eronder te krijgen.

Plaats kennen

Omar Munie kan er ook over meepraten. Een man, ja, maar ook een voormalig vluchteling en dan moet je ook je plaats kennen.

Of je nu onschuldige stukjes over eten schrijft, serieus genomen wilt worden in je werk of ambities hebt, alles is een gevecht. Iedere dag weer.

En dan krijg je van bevoorrechte mensen, wier uiterlijk en achtergrond nooit een obstakel of probleem zijn geweest, te horen dat je het maar moet negeren en je er maar niks van moet aantrekken. Alles om maar de ingebeelde harmonie in stand te houden. Of ze gaan schermen met holle termen als slachtofferschap, terwijl ze zelf al steigeren als ze wit genoemd worden.

Nou, nee dus. Dat het gros van de mensen comateus door het leven gaat, is geen reden om onrecht te accepteren en gevoelens op te kroppen. Ik ben voor meer emoties. Meer woede. We zijn geen robots.

Sussende betweter

Gevoelens worden sowieso onderschat. Ze zijn de motor van het bestaan. Er zou veel meer hartstocht moeten zijn. Hartstocht is eerlijk. Eerlijker in ieder geval dan de bedrieglijke kalmte van de sussende betweter die onrecht voort laat duren en legitimeert.

Er is genoeg om kwaad over te zijn en bovendien maakt woede de machthebbers ongemakkelijk. Je confronteert hen met je aanwezigheid op jouw manier als mens, niet als volgzame slaaf.

Eerder gepubliceerd op Aicha Qandisha. Hassnae Bouazza is schrijver en journalist, was eindredacteur van en regisseerde Femke Halsema’s serie Seks en de Zonde, schreef een boek over Arabieren, Arabieren Kijken. En ze heeft haar eigen hedonistische site, Aicha Qandisha.

Hassnae Bouazza, 18.09.2018 @ 07:18

[Home]
 

1 Reactie

op 18 09 2018 at 07:37 schreef Peter:

Commentaar? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

Become a Patron!

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)

 

Vermaakt u zich een beetje met deze site? Laat uw waardering blijken met een kleine donatie (grote mag ook!): NL59 RABO 0393 4449 61 (SWIFT BIC RABONL2U) o.v.v. ‘Frontaal Naakt’.

 

pbgif (88k image)

 

(Advertentie)

 

pbgif (88k image)

 

Meest gelezen in november

O Waarom De Telegraaf nog net zo fout is als in 1942

O De troost van Masterchef Australië

O Komt een zwarte op de redactie

O Waarom NRC Handelsblad een kutkrant is

O Sinterklaas is fascisme

O Jordan Peterson en de Ridders van de Vrije Meningsuiting

O Sylvana Simons de eenpersoonsrevolutie

O Simion Blom heeft gelijk

O Waarom de Trouw-redactie een farizeeërshol is

O Klaas Dijkhoff is alleen maar de beul

 

Meest gelezen ever

O YouPorn

O Verplicht naakt douchen op school, jongens en meisjes bij elkaar

O ‘FUCK OFF ben je niet goed bij je kankerkop stinkhoer’

O Smerige kutnicht

O Fact-check: ging Adil Rashid vrijuit omdat hij moslim is? Neen.

O Konijntje Castricum

O Journalistieke principes

O Frontaal Naakt leeft!

O Holland for foreigners: Can’t you take a racist joke?

O Komt een Arabier bij Zomergasten

 

pbgif (88k image)

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)

 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“Voorganger van de Linkse Kerk in Hersteld Verband.” (Carel Brendel)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.’ (Hafid Bouazza) ‘Complimenten voor Frontaal Naakt.

‘Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.’ (Lousewies van der Laan)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)  

 

pbgif (88k image)

 

 

pbgif (88k image)

 

 

LINKS

 

 

 

RSS RSS