Home » Archief » Holland for foreigners: Can’t you take a racist joke?


[23.11.2013]

Holland for foreigners: Can’t you take a racist joke?

Peter Breedveld

neger-meloenschijf

Lately the Netherlands has made international headlines with disturbing accounts of blatant racism. It began with the controversy around Zwarte Piet (Black Pete), the Dutch version of blackface and Golliwogg. A hundred fifty year old December tradition, largely unimpaired all this time until two years ago, when a peaceful protester against Zwarte Piet, Quinsy Gario, was violently arrested by the police for wearing a T-shirt that said ‘Zwarte Piet is racism’, after which a heated national debate followed, made up of, for a large part, racist slurs and even death threats, and in which even the United Nations got involved.

Now the international media are shocked by the fact that a popular entertainer and jury member of ‘Holland’s Got Talent‘ seemingly gets away with making rude, racist jokes about a contestant of Chinese descent – on national television.

Institutionalized racism

A month ago the European Commission against Racism and Intolerance published a report about racism in the Netherlands. It stated that there was a great deal of institutionalized racism, fed by both mainstream politicians and the national media. The nation was shocked! The Minister of Social Affairs, Lodewijk Asscher, hurriedly stated – again and again – that the Netherlands is not a racist country. But a growing population of ethnic minorities begs to differ. People of Surinamese, Caribbean, Moroccan, Turkish, Indonesian, Asian en African descent state that yes, racism is institutionalized in the Netherlands and it is time for the establishment – consisting mainly of white middle aged men and a few women – to wake up and smell the coffee.

How can this be? How can a reputedly tolerant country like the Netherlands, international forerunner in the battle against Apartheid and all other kinds of racism, sexism, homophobia, suddenly turn out to be a breeding ground for racism, a carnival of prejudice and callous discrimination, obsessed even with ethnicity and skin colour?

Murder of Theo van Gogh

Well, I have some disturbing news: the Netherlands have never been an overly tolerant country – especially where ethnic minorities are concerned. But until the end of the nineties this intolerance was heavily suppressed by both the authorities and the media. Racist slurs where severely punished, not only by way of legal sanctions, but also by social exclusion. There was a political party that tried to address – in a mild way, by today’s standards – some perceived problems related to immigration from the former Dutch colonies and from Muslim countries like Turkey and Morocco, but this party didn’t have broad support in society and its members were treated like Pariahs, ridiculed and ostracized.

This all started to change with the fatwa on Salman Rushdie in 1987, the growing friction between the Dutch Muslim population and the non-Muslims, 9/11, the spectacular rise and dramatic murder, by a left-wing extremist, of Dutch populist politician Pim Fortuyn, who was very outspoken against Muslims and the murder, by a Muslim extremist, of satirist Theo van Gogh, known for his jabs at Muslims, and of course the rise of the most racist political party this country has seen since the Second World War, Geert Wilders’ PVV.

Floating negroes

The taboo on racism was now labelled as ‘political correctness’ and political correctness is the Devil. Problems have to be ‘identified’ now, people are pressed not to ‘look away’ from these problems, ethnicity has to be recognized as a factor when rising crime is concerned, multicultural society has to be declared a failure, and compulsively so.

The result is an explosion of extremely aggressive racism in the Netherlands since the early 2000s. It’s as if people had been restraining themselves for two, three decades and finally were able to express the vitriolic bile they had been saving up for so many years. The Internet helped, too. One of the most popular websites in this country is GeenStijl, which began as a politically incorrect satirist web magazine but soon developed into an online Stürmer of explicit racism, attacking ‘parasitic blacks’ and immigrants, Muslims who ‘breed like rabbits’, publishing lists of ’traitors’ who try to bring nuance back into the debate and who believe harmony in a multi ethnic society is indeed possible. Aid to developing countries is labelled ‘la la money for little negroes’, the victims of a shipwreck before the coast of Italy, all African refugees who drowned tragically, are called ‘floating negroes’.

Ridiculed and dehumanized

GeenStijl is owned by the Telegraaf Media Group, which also publishes De Telegraaf, the biggest newspaper in the Netherlands and a treasure-trove of inciting stories about parasitic and criminal immigrants, scary Muslims and the left-wing policy makers who made the Netherlands into the – according to some – multicultural hell hole it is today.

GeenStijl spawned a new broadcasting company called PowNed, paid for with tax payer’s money, broadcasting a programme on public television, PowNews, in which black people and other ethnic minorities are ridiculed and dehumanized night after night.

This style of journalism is hailed by the nation’s intellectuals as a ‘new refreshing approach’. One popular Dutch columnist wrote that PowNews is comparable to ‘film noir‘. One of the Netherlands’ quality papers, the leftist, Christian daily Trouw, appointed GeenStijl as the one true heir of Dutch philosopher and godfather of Enlightenment, Baruch Spinoza.

Why shouldn’t we call a black woman a Niggabitch?

This should come as no surprise to any Netherlands watcher. Two years ago the American singer Rihanna took offence at being called a ‘niggabitch‘ in a Dutch women’s magazine and some representatives of the Dutch intellectual elite reacted like it was their God-given right to call a black woman a niggabitch. ‘Only American neuropaths think we are racist’, according to one of them.

Making fun of Asians and people of colour has always been mainstream entertainment in the Netherlands. There is a television programme called Ushi (Japanese for ‘cow’) in which a white woman is disguised like what is supposedly meant to be a Japanese (although she does not look or act like anything near a Japanese). The same woman also dresses up like a woman of African Caribbean descent for laughs. It is extremely embarrassing but anyone criticizing this hugely popular show, is put aside for being a dullard. ‘Douchy’ would be a better name for the show.

Racism is obligatory

Racism is fashionable these days. It is even obligatory. When it turned out that one of the biggest Dutch stand-up comedians, Theo Maassen, didn’t have any jokes at the cost of Muslims in his latest show, he had to explain himself during a cross examination in the most important talk show on Dutch public television for maintaining the ’taboo on insulting Muslims’. The next day he was condemned in most of the Dutch papers, the so-called quality papers as well. Or rather: especially the so-called quality papers. You may think I am exaggerating but I am not.

Anyone who points out this racism, anyone who dares to speak about it in public, is immediately villainized, first on GeenStijl and then in the papers. He or she is accused of something, a misdemeanor or even a crime, or something he wrote or said is twisted and quoted out of context, his photo and contact information (preferably that of his employer’s) are published – after which the dissenter receives hundreds of threats by mail and by phone, and he is being slandered with his employer, in an obvious effort to get him fired and to discourage anyone who might consider speaking out against racist tendencies in the Dutch media.

Pretty benign

So if you think those racist jokes by that jury member of Holland’s Got Talent are an exception – they are not. It’s even pretty benign compared to the crap ethnic minorities have to endure every single day, all under the guise of ‘signalling the problems of a multi-ethnic society’. Racism is our patriotic duty and that jury member, whose name is Gordon by the way – he is just the patsy.

Peter Breedveld is a Dutch journalist writing about diversity and racism in the Netherlands. For this and for having a Moroccan-Dutch girlfriend he is threatened and slandered on a daily basis. He keeps this website at great personal cost. You might consider supporting him with a donation: bank account number NL59 RABO 0393 4449 61 (N.P. Breedveld, Rabobank Rijswijk), SWIFT BIC RABONL2U.

English, Peter Breedveld, 23.11.2013 @ 11:02

[Home]
 

97 Reacties

op 23 11 2013 at 11:51 schreef Bertje:

Sterk overdreven en overtrokken.
En de feiten worden hier en daar een beetje opgerekt.
Bv. Gario arrestatie had wel even wat meer om het lijf.
Gordon zijn opmerking was grof en plat maar om dit nu gelijk racistisch te noemen. En het erbij halen van Ushi en Co. tja zo kunnen we werkelijk dus alles wel racisme noemen.
Het maken van karikaturen is geen racisme wat is de volgende stap tekenaars veroordelen, dichters, schrijvers etc.

op 23 11 2013 at 12:21 schreef Pyt van der Galiën:

Oh? Vertel eens over Gario’s demonstratie, Bertje. Wat was daar ‘meer aan de hand’? Blijkbaar heb ik weer van alles gemist. Er werd met stenen gegooid? Het balanceerde allemaal op het randje van een staatsgreep? Wat vind je trouwens van dat vakkundig geplaatste knietje bij een man die zich niet verzet en al op de grond ligt? Volledig proportioneel, natuurlijk.

En Gordon’s opmerkingen niet racistisch? Ik vraag me af wat jij wél racistisch vind. Wat moet er gebeuren voordat jij iets als racistisch durft te betitelen?

op 23 11 2013 at 12:33 schreef Leo Schmit:

Well said. But were the Netherlands really an international frontrunner in the battle against Apartheid? As far as I know Dutch colonists were the inventors of Apartheid, both in South Africa and in the Dutch East Indies. Yes, some Dutchmen and women were frontrunners in the battle against Apartheid: these darn Leftists, remember, those ’traitors’ who later invented multi-cultural society.

op 23 11 2013 at 12:35 schreef Ruud van Gerrevink:

Er is ook een ‘consider the scource’ element. Janmaat en Gordon werden en worden niet serieus genomen (ik vergelijk hier dus de reactie op hun publieke uitlatingen, niet de genoemde personen zelf). Daarmee praat ik de humor van Gordon niet goed, maar probeer te verklaren waarom de ‘outrage’ in Nederland minder is dan die in het buitenland.

Overigens, over ‘de chinezen’ gesproken. Mijn schoonfamilie is van Surinaams / Chinese afkomst. En via hen heb ik kennis gemaakt met hoe men in Suriname over elkaar praat. Daarbij vergeleken is Gordon een heilig boontje.

op 23 11 2013 at 12:48 schreef sjaak:

Gewoon heel erg goed uit één gezet, echt stof tot nadenken voor wie niet om de hoek kan kijken. Top-artikel!

op 23 11 2013 at 12:54 schreef Bertje:

Pyt

Weet jezelf ook wel maar goed Gario is verschillende malen gevraagd om ergens anders heen te gaan pas toen hij dit weigerde heeft de smeris actie ondernomen.

Jongeren die op basis van hun afkomst en kleur moeilijk of geheel niet een stageplekje krijgen, meneer Jansen die niet naast een neger in de tram wil zitten, een journalist die vraagt aan een neger of ie zijn schoenen wil poetsen, iemand een negerhoer noemen etc. etc.
Dat is onversneden racisme en niet de domme opmerking van de een of andere relnicht.
Daar kunnen we het toch wel over eens zijn.
Nogmaals het gebruiken van een karikatuur als stijlfiguur in welke vorm dan ook houd niet automatisch in dat dit ook racistisch is.

op 23 11 2013 at 13:04 schreef Sneebal:

Sterke analyse van de blik op Nederland door het buitenland.
Van binnenuit gezien: lange halen snel thuis. Gordon spreekt voor zichzelf en een groep anderen. Dat kan hier. Platheid, cabaret, grofheid is deel van entertainment-cultuur.
Gario werd niet weggevoerd vanwege racistische motieven. Wel schandalig vanuit hem gezien. De agenten wilden waarschijnlijk de sfeer voor de kinderen beschermen (niet zozeer een discussie in de kiem smoren.. op de dam werden ook mensen weggesleurd ook zonder racisme als reden).
GeenStijl staat voor een deelpopulatie en wordt door een ander deel afgekeurd en gehaat.
Aziatische grappen bestaan inderdaad al lang. Suf en irritant. Ik hoor ze wel minder, sinds er meer Aziaten in het dagelijks leven zijn doorgedrongen. De grap die Gordon maakte was zeer waarschijnlijk tenenkrommend voor velen. Laat meer grappen van hem zien. En de relletjes in een glas water die ze soms veroorzaakten. Hij is niet eens een nar, gewoon een clown.
Kortom, sterke blik van binnen naar buiten, als je niet alles weet en kent. Als echte analyse te smal.

op 23 11 2013 at 13:36 schreef Pyt van der Galiënn:

@Bertje

Nee, dat weet ik niet en ik heb ook nog nooit iemand ontmoet die het me uit kon leggen. Nadat Gario zijn spandoeken op verzoek van de politie had opgerold, was er geen sprake meer van een demonstratie. Ook dát verzoek was trouwens al tamelijk dubieus.

Denk je nou echt dat de politie je zonder afdoende reden maar op kan dragen ergens anders te gaan staan omdat jouw kop hen niet aanstaat? Dat zouden ze graag willen, maar zo werkt het in Nederland nóg niet, hoe hard Teeven en Opstelten ook proberen Nederland in een politiestaat te veranderen.

Ik vind het ook opmerkelijk dat jij (en vele anderen) blijkbaar van mening zijn dat zodra iets door een oliedomme zanger wordt gezegd, of wanneer iets als karikatuur bedoeld is, er plotseling geen sprake meer zou zijn van racisme. Alleen intelligente mensen maken racistische grappen en karikaturen zijn niet racistisch? Is dit racistisch? En wat is het verschil met karikaturen van zwarte mensen of Aziaten? Waarom is het dán niet racistisch?

op 23 11 2013 at 13:58 schreef jvdheuvel:

Mooi stuk ik overweeg zelf ook al een tijdje om over te schakelen op engels.

op 23 11 2013 at 13:59 schreef Leo Schmit:

PvdG legt het al uit: het recht op demonstratie van Gario, geen recht van de smeris om hem naar een andere lokatie te sturen. Simpel. Gordon (gelukkig nooit van gehoord of iets van gezien) vernederde iemand van Chinese komaf. Dit soort programma’s zijn erop uit om mensen te vernederen ter vermaak van het volk, dus dat is geen verassing. Maar in dit geval wordt de ethniciteit van Xiao als wapen tegen hem gebruikt en dan is het racisme.

op 23 11 2013 at 14:51 schreef Sasha Berkman:

Bertje, sorry dat ik het zo hard moet stellen, maar je bent echt gestoord.

op 23 11 2013 at 15:21 schreef Leo Schmit:

Nav JvdH: PvdG has already explained the issue: Gario had the right to demonstrate but was violently arrested. The argument that cops first ordered him to move on to a place elsewhere has no ground, because cops have no such rights. Simple as it is.

This guy Gordon (fortunately I have never heard of him and never seen anything of him) was humiliating a Dutch citizen with Chinese ancestry in a singer talent programme. This kind of programmes have but one purpose: to humiliate people as a form of entertainment for the folks who watch, so it should not be a surprise he does so. However in this case, ethnicity was used as a weapon against Xiao and then we are dealing with racism.

Good for FN to tell the rest of the world about bigotry and racism in the Netherlands.

op 23 11 2013 at 15:21 schreef Pyt van der Galiën:

@Sasha

Oh, kom op. Bertje is een fatsoenlijke kerel die er op dit punt gewoon volledig naast zit. Een beetje polemiek is prima, maar wanneer we iedereen die het niet volledig met ons eens is voor ‘gestoord’ uit gaan maken, kunnen we net zo goed maar meteen de handdoek in de ring gooien.

Ik zou gewoon graag van Bertje (of anderen) horen wanneer een karikatuur naar hun idee dan racistisch is.

op 23 11 2013 at 15:33 schreef Tayfun Balçik:

Respect! Breedveld for president.

op 23 11 2013 at 16:19 schreef Maurice:

Waarom wordt hier alleen Gordon vermeld en niet Chantal Jansen met haar opmerking vooraf en die ander jury-knurft over z’n opmerking achteraf? Waren die dan opeens niet racistisch?

op 23 11 2013 at 16:41 schreef Leo Schmit:

Ik heb hierboven ergens doorgeklikt en kwam bij P&W terecht: Daar zegt Weesie ‘donkere mensen zijn supermusikaal, daar kunnen we wat van leren’. Kan het nog duidelijker?

op 23 11 2013 at 16:45 schreef Mart:

@Maurice

Verweren van het type “Jamaar Juf, hullie doen het ook” hebben de meesten van ons op de kleuterschool al verleerd.

op 23 11 2013 at 16:49 schreef Boe! Ik ben Xiao Wang:

Wij moeten ons realiseren dat deze mensen Nederland kapen. Als dit het acceptabele beeld van Nederland is dan kan ik je garanderen dat de realiteit twee keer zo hard zal toeslaan. Ik denk aan al die arme blanke mensen in gekleurde wijken.

op 23 11 2013 at 17:02 schreef Joozd:

Van Dale definieert racisme als volgt:
1 theorie die de superioriteit van een bep. ras verkondigt
2 discriminatie op grond van iemands ras

Volgens deze definitie is het al een omweg om van het woord ‘niggabitch’ naar racisme te komen (zeker als je weet dat de schrijver het niet eens als belediging bedoelde is het moeilijk hard te maken dat hij van plan was het veronderstelde ‘negroïde ras’ als minderwaardig neer te zetten); Gordon zijn opmerkingen passen uitstekend in het rijtje met opmerkingen die hij naar iedereen maakt en zijn dus evenmin racistisch – hooguit zou het racistisch zijn als hij géén flauwe grappen naar een Chinees uitziend iemand zou maken, louter vanwege zijn uiterlijk (positieve discriminatie is immers ook discriminatie).

Ik zet mijzelf niet graag in de Geenstijl-hoek, maar in deze belerende ‘kijk ons eens slecht zijn (behalve ikzelf dan want ik vind het zelf ook slecht)’ redenering kan ik echt niet meegaan.

op 23 11 2013 at 17:32 schreef Sasha Berkman:

Pyt, ok, dan zeg ik het zo: Bertje is op dit punt gestoord. Hij wil het gewoon niet zien.

op 23 11 2013 at 17:35 schreef edo:

Hoewel ik het voor een deel eens ben met de strekking, is een mening die in een krant wordt afgedrukt niet op conto te schrijven van de hele krant.

op 23 11 2013 at 17:53 schreef Bob:

@jvdheuvel

Peter komt inderdaad ook in het Engels erg goed uit zijn woorden maar is dan ook in het Nederlands al een prima schrijver. Ik ben al jaren lezer van krapuul (ondanks dat je me een perma-ban hebt gegeven omdat ik het niet altijd met jullie eens ben) maar jouw tekstuele vaardigheden halen het in het Nederlands bij lange na niet bij die van Peter dus ik vrees het ergste als jij ook nog eens in een andere dan je moedertaal taal gaat uitdrukken. Ik benadruk: dit is geen kritiek op de inhoud, slechts een reflectie over de vorm. We kunnen niet allemaal woordkunstenaar zijn, jij bent denkelijk weer goed in iets anders.

op 23 11 2013 at 17:53 schreef Bigpete:

Hoewel Gordons opmerkingen dom en kinderachtig zijn, en vooral niet leuk denk ik niet dat hij nou de grote racist is. Hij neemt iedereen in de zeik, en ook deze meneer.
Humor (of een poging daartoe) gaat altijd ten kosten van iemand. Of het nou schoonmoeders, negers, chinezen, advocaten, ambtenaren of politici zijn, de clou is altijd dat het onderwerp van de mop of grappig bedoelde opmerking in de zeik wordt genomen.

op 23 11 2013 at 18:09 schreef Sasha Berkman:

Nee BigPete, hij is niet de grote racist, maar wel gewoon een racistische “grappenmaker”.

op 23 11 2013 at 18:26 schreef Maurice:

@Mart: dat maak jij ervan. als je Gordon als racistisch wilt stellen, trek dan ook de lijn consequent door. Nu wordt echter ‘slechts’ de halve ‘waarheid’ verteld.

op 23 11 2013 at 18:26 schreef Thomas E:

@Pyt
Naar mijn mening is een karikatuur niet racistisch wanneer de maker het niet gemeen bedoelt en de ontvanger het niet verkeerd opvat. Zoiets kan uitsluitend in een sfeer van complete gelijkwaardigheid en goede verstandhouding. Ik roep maar een voorbeeld: Ronald de Boer en Ruud Gullit kunnen elkaar ‘zwartjoekel’ en ‘biggekop’ noemen, zonder dat ze zich racistisch beledigd voelen. In alle andere gevallen moet je je in de situatie van het ‘mikpunt’ verplaatsen – en daar rekening mee houden – voordat je met je karikatuur of kwalificaties komt. Vind ik tenminste. Nu zijn er inderdaad enkele notoire beledigers onder de BN’ers, die door niemand serieus genomen worden. Zij hakken in op alles wat beweegt en daarom voelt niemand zich persoonlijk aangesproken. Laat gaan, die gekken.

op 23 11 2013 at 19:19 schreef bertje:

Sasha

wat godverdomme niet zien, o ja wacht jou benepen wereldje waarin je alles wat afwijkt van jou norm afdoet als gestoord. Je past prima in dezelfde hoek als een Wilders en Co.

Pyt
Antwoord op je vraag:
Kun je moeilijk in het algemeen zeggen wanneer het karikatuur als stijlfiguur racistisch te noemen is.
De overduidelijke racistische karikaturen als bv in de strip Oki en de Nikkers moet ik hier toch niet benoemen die spreken voor zich.
Maar neem nou bv. Bram en Freek, of Fokke en Sukke of desnoods Nekschot (hoewel die naar mijn smaak wel erg op de grens zat) deze hebben in het verleden karikaturen als stijlfiguur gebruikt die men als racistisch bestempelen kan maar het echt niet waren.
Ik vind binnen het kader van “kunst en cultuur” veel kunnen en ben vies van deze vormen te beoordelen als racistisch.
Moest overigens pijnlijk lachen om de grap van Daphne ik vond dat ie prima kon waarom: het was het programma ernaar.Wel stom van haar om achteraf haar excuses aan te bieden dat maakte de grap kompleet ongeloof waardig.

op 23 11 2013 at 21:47 schreef edo:

@bertje De grap van het programma wat Daphne presenteert is ook niet racistisch, maar een verwijzing naar de discussie. Je kan het evengoed als kritiek op zwarte piet opvatten. Of Ushi/Dushi nou racistisch is vind ik ook wat overdreven. Dushi is verschrikkelijk slecht maarja, Mike Myers maakt ook dit soort karikaturen. Ze kunnen misplaatst, en slecht zijn, je kan er kritiek op hebben etc. maar kwaad willend zijn ze niet en dat vind ik persoonlijk erg belangrijk bij de morele beoordeling. Gordon daarentegen en Chantal ik lach lekker mee, wel. Dat die mensen gewoon slecht zijn is trouwens ook te zien bij de beoordeling van Joop Visser/Jaap Fischer’s auditie, die behoort tot de beste singer songwriters van Nederland.

op 23 11 2013 at 22:06 schreef Leo Schmit:

@Bob, I think that John from the Hill is quite funny and eloquent in his native Dutch language and see no reason to give him less credit than Peter Broadfield. Both of them do a good job and I love them both.

op 23 11 2013 at 23:28 schreef Rosa:

Me too! :)

op 24 11 2013 at 06:43 schreef Samir:

Alsof ik het heb geschreven!!
Echt FENOMENAAL goed stuk!

My words exactly!

op 24 11 2013 at 10:20 schreef Martin:

Hear, hear!

Dit artikel zou eigenlijk op Schiphol moeten worden uitgedeeld aan iedereen die ons land bezoekt.

op 24 11 2013 at 10:29 schreef Frank L.:

Dit is een uitstekend stuk. Omdat het pijnlijke waarheden onthult, in het Engels, zullen nogal wat Nederlanders er aanstoot aan nemen.

Als je (tamelijk illusoire) zelfbeeld wordt aangetast, beschadigd, dan kun je als door een wesp gestoken reageren. Dat zit in de aard van de mens.

Wat je nu vaak observeert is wat de Duitsers ‘Schadensbegrenzung’ noemen, noem het voor mijn part neutraliseren. ‘Het is niet zo erg’, ‘we worden verkeerd begrepen’, ‘zo hadden we het helemaal niet bedoeld’.

Breedveld duidt aan dat dat niet helpt. De schade is immers al aangericht. Volgens mij is het een typisch Nederlandse eigenschap om de beledigde na een vuige opmerking met de elleboog aan te stoten, letterlijk of figuurlijk, en te zeggen, met een soort onechte lach waarin lieden als Gordon zo goed zijn: kom kom, grapje man, was niet zo bedoeld, ik ben echt een leuke goser, moet je tegen kunnen man, jij mag ook over mij grappen maken, hoor.

Ik noem dat doortrapt en vooraf nauwkeurig gepland.

En ik hoop dat buitenlanders kennis nemen van Breedvelds stuk. Dat kan gelukkig, door zijn taalkeuze.

PS: ik wil nog even reclame maken voor de site van Hassnae. Prachtig, stijlvol, en een verademing, mensen.

op 24 11 2013 at 13:06 schreef Sander:

Als ik me als Nederlander beledigd voel door de ‘vuige’ discriminatoire praat van @Frank L. stoot hij me misschien even aan met zijn elleboog aan om me te vertellen dat het een lolletje was, dat hij helemaal niet de bedoeling had om Nederlanders te discrimineren …

op 24 11 2013 at 13:16 schreef Ralph van der Geest:

Raak stuk: een sombere en pijnlijke maar o zo noodzakelijke diagnose van wat de Hollandse ziekte werkelijk is.
En het is goed dat mensen in het buitenland en de internationale media naar Nederland kijken en een wat reeëler beeld krijgen van hoe het hier werkelijk is: een kutland waar degenen met de grootste bek, de minste scrupules en die op hun racistische manier het meest gevat zijn en derhalve het lachende plebs op hun hand hebben vooralsnog de wind in de zeilen hebben en waar de empathie heel ver te zoeken is….

op 24 11 2013 at 13:47 schreef Sander:

@Raplh

Van alle ‘kutlanden’ op deze planeet woon ik nog altijd het liefst in dit ‘kutland’ omdat het vrijwel nergens beter is.

op 24 11 2013 at 14:19 schreef Stefan:

Weerzinwekkend, dit artikel. Wat een irritante, selectieve opsomming.

Neem nou Ushi als voorbeeld: volop inhakken op de Japanse en Caribische typetjes, om te suggereren dat jezelf onherkenbaar verkleden hetzelfde inhoudt als racistisch zijn en “making fun of” people. En ondertussen doodleuk verzwijgen dat Wendy van Dijk ook gewoon een Nederlands typetje had. Hetzelfde geldt voor het gemiddelde taalgebruik dat Rihanna zelf uitkraamt. Geen woord erover; liever de daden van één hoofdredacteur aan een compleet volk toeschrijven.

De weerzinwekkende wijze hoe deze auteur zijn observaties meteen als “feit” presenteert, is nog het meest storend. Doelbewust selectief en overdrijvend, compleet blind voor de andere kant van het verhaal. Zelfs problemen benoemen is nu al racisme. We mogen het niet hebben over het feit – ook dit staat in onderzoeken – dat Marokkanen 5-6 keer zo vaak crimineel zijn als autochtonen. Dat trekt deze auteur, die wenst te benadrukken dat hij een Marokkaanse vrouw heeft (waarom eigenlijk?) namelijk niet.

Maar Peter Breedveld zou geen Nederlander zijn als hij tot slot niet even z’n slachtofferrol ging uitbuiten. Geef gul, mensen!

op 24 11 2013 at 14:35 schreef Leo Schmit:

Ralph, kunnen we het niet gewoon ‘kikkerland’ noemen met een beetje zelfspot? Ik kom nogal vaak in het buitenland en ben dan meestal heel blij als ik weer thuis kom, nadat ik de oor- en neusringetjes van de K. Marechaussee gepasseerd ben, dat wel. Het punt is, we denken dat we heilige boontjes zijn, maar we glijden af naar een bedenkelijk niveau in de omgang met de medemens. Met een beetje goede wil kan die tendens omgekeerd worden, het is niet onvermijdelijk. Ik neem aan dat het stuk van PB zo bedoeld is, door ons een Engelstalige spiegel voor de neus te houden en een beetje ‘shaming and blaming’ te bedrijven.

op 24 11 2013 at 14:43 schreef Leo Schmit:

Stefan, is iemand donker en dom noemen een probleem benoemen? Is iemand voor niggabitch uit maken een probleem benoemen? Is iemand als afhaalchinees wegzetten een probleem benoemen?

op 24 11 2013 at 15:54 schreef Stefan:

Leo Schmit, het zijn vooral smakeloze opmerkingen. Soms overschrijden mensen een grens; dat is erg vervelend en mag ook best aan de kaak worden gesteld.

Het probleem is alleen dat er enorm wordt overdreven. Een paar minder geslaagde opmerkingen en een compleet volk is racistisch. Ik ben niet verantwoordelijk voor wat Gordon of Jack Spijkerman uitkraamt.

Als Monique Samuel door moslims wordt bedreigd vanwege haar Egypte-commentaar, of als een autochtoon door Marokkanen in elkaar wordt geslagen nadat hij zijn aansteker aan ze uitleende, is dan ook de totale Marokkaanse gemeenschap verantwoordelijk?

Breedveld belicht racisme van één kant en dikt dat subjectief aan. En voor de andere kant van het verhaal is hij blind.

op 24 11 2013 at 16:17 schreef Bertje:

Stefan

“Als Monique Samuel door moslims wordt bedreigd vanwege haar Egypte-commentaar, of als een autochtoon door Marokkanen in elkaar wordt geslagen nadat hij zijn aansteker aan ze uitleende, is dan ook de totale Marokkaanse gemeenschap verantwoordelijk?”

Nee natuurlijk niet maaaaaarrrrrrrrr, het word maar al te vaak gedaan en niet alleen door PVV minnend Nederland. Zelf bekijk ik het hollandsche nieuws vanuit een andere bril, woon nl. De heer zij geprezen alweer een tijdje in het buitenland. Ik zie wel degelijk dat een hele Marokkaanse gemeenschap ter verantwoording word geroepen voor het gedrag van individuen etc. etc.
Het racistisch, xenofoob etc. denken en handelen is wel heel erg mainstream geworden.
Ik ben het met dit stuk van Breedveld niet eens vind het ook erg kort door de bocht e.d. maar je kunt de beste man niet betichten dat hij racisme van een kant belicht check het archief maar eens.

op 24 11 2013 at 16:19 schreef Wouter D:

Als al onze populairste media “vol staat met racisme” en toch de populairste blijven in hun branches, zegt dat genoeg over de mening van het volk die deze media populair houd.

Wellicht zien we de grappen niet als een uiting van racisme, maar iets zo belachelijk dat het inderdaad het lachen waard is (vandaar “belachelijk”).

Aan de andere kant, misschien zien we het -wel- als een uiting van ons beeld op de maatschappij. Misschien haten we onze multiculturele hel. Ons land, onze keuze, onze uiting.
Wil je dat we er mee op houden? Haal dan het probleem weg, probeer het niet te ontkennen.

In beide gevallen kan ik maar 1 ding zeggen over deze lap ongegronde onzin:
Het is Nederland, waar we Nederlands praten (in theorie). Alleen Nederlanders zou het iets moeten boeien hoe onze Nederlandse maatschappij omgaat met racisme. Er is geen enkele reden om het in Engels te schrijven. Andere landen hoeven er niet bij betrokken te worden. Laat die maar lekker verder worstelen met een 2 partijen systeem, een koningin die maar niet dood wilt en presidenten die hoeren betalen van belastinggeld.

op 24 11 2013 at 16:28 schreef Rosa:

Stefan, ik heb de indruk dat we de ‘andere kant van het verhaal’ dagelijks door de strot geduwd krijgen…

op 24 11 2013 at 16:40 schreef Karel de Willem:

Jank niet zo. Minderheden moeten deze onzin iedere dag weer slikken. Ik vind het vooralsnog een genadig stuk.

op 24 11 2013 at 16:52 schreef MNb:

“It’s as if people had been restraining themselves for two, three decades”
This is the very definition of civilization. For instance men are supposed to restrain their primal urges and not to jump on every single women their eyes happen to fall upon.

“that jury member, whose name is Gordon by the way”
It makes me extremely happy that he was the victim of a clever prank by Joop and Jessica lately.

“Ik ben niet verantwoordelijk voor wat Gordon of Jack Spijkerman uitkraamt.”
Ik ook niet, Stefan. Ondanks mijn blonde haar, blauwe ogen en arische afkomst tot in het zevende geslacht heft PB mij daar ook niet verantwoordelijk voor gesteld.
Oftewel geheel in Geen Stijl neuk je een stropop.

“via hen heb ik kennis gemaakt met hoe men in Suriname over elkaar praat.”
Dat is zonder meer waar. Alleen is dit een tu quoque en bovendien eenzijdig – rotzooi als van Gordon zul je in de Surinaamse media niet zien. Politici als Wilders, die evt. miljoenen ongewenste elementen willen deporteren zitten hier niet in het parlement.

op 24 11 2013 at 18:40 schreef mike:

I just wanna chip in and object to the description about the woman dressed as a Japanese woman, not acting Japanese. That’s a pretty narrow-minded, monotypic way of describing her behavior. A Japanese woman aren’t defined by the traditional way they behave nor is any other ethnicity (I mean – come on, who talks about race these days?).

op 24 11 2013 at 19:54 schreef Thomas E:

“who talks about race these days?”
Where are you from, Mike? Wonderland? Blunt racism throughout our society is what Peter’s column is all about, dude.

op 24 11 2013 at 20:42 schreef Sofia van der Linde:

Wendy van Dijk most likely would not get away with asking people absurd and blunt questions in Bad English if her character was Dutch. It is because a lot of people are ignorant about Japan and its culture that she is able to fool people. People presume that the Japanese woman must not realise how rude and inappropriate her questions are, because of cultural differences. It is similar to Sasha Cohen’s Borat. The character is from a country people know little about so he is given more leeway because he confirms standard prejudices about people from far away countries as ignorant and unrefined.
If Wendy van Dijk does not mean to offend why did she call the character Ushi “Cow”? Why not choose a common Japanse name. Like Utako or Ume or Hana?
It is very likely Wendy van Dijk never bothered to even do the most rudimentary research on Japanse language and culture. Her portrayal of a Japanese person would be more culturally sensitive if she had only ever watched popular anime.
Mind you dressing up as a person from a different culture in order to fool people would most likely end up being racially insensitive regardless.

op 24 11 2013 at 20:56 schreef Indy:

Goed gezegd Peter, het is helaas iets te generaliserend, maar helaas het beeld dat de wereld van ons krijgt. Zolang wij in nederland figuren als Fortuin, Wilders, Gordon , maar ook pownews, de telegraaf, rtl 4 sbs 6 , Joling en kornuiten het hoogste woord laten voeren heb je gelijk. Ik geloof dat er nog genoeg ruimdenkende tolerante mensen zijn , helaas niet aan het woord altijd.
Maar laten we vooral niet zo paranoia worden dat je nooit meer grappen mag maken over elkaar. Zo lang je samen een biertj blijft drinken kan alles.

op 24 11 2013 at 21:11 schreef Sasha Berkman:

Its not only racism thats the problem. Also the denial of the criminal, fascist, racist and murderous elements of the colonial history of the dutch, which made them as rich as they are today, can not be critisized. Also the currently dominant anti-moslim fascism is a big problem not to be mentioned.

op 24 11 2013 at 21:26 schreef Jelani:

Nederland wordt steeds meer en vaker als racistisch beschreven, bestempeld. Door vele van “jullie” en door velen van “ons”. Waarom eigenlijk? Misschien komen de “echte” racisten nu wel veel sneller en slechter uit de bus? Ik denk dat de verhouding “echte racist” versus “geen racist” al 20 jaar lang verhouding technisch 10%-10% is. Ik denk ook dat het precentage “uit domheid racist” al jaren op 80% staat, en dat geldt namens en voor elke “afkomst” vrees ik. Ik vind het daarnaast lachwekkend dat we nu Gordon (eindelijk) als vertegenwoordiger van het Nederlandse volk hebben benoemt. Je weet wel, die gast die al jaren door het leven gaat als “goor” van “geer en goor”. Echt jongens? Gordon is toch gewoon Gordon, en pas veel later Nederlander? Binnenkort is het tijd om de sexisten aan te pakken. Ben benieuwd wie zich dan melden. Welke sexist ken je in je omgeving, dit is het moment om haar aan te spreken (of hem.) Liefst per social media. ps. de aanhalingstekens gebruikt, zijn random

op 24 11 2013 at 21:48 schreef Sasha Berkman:

Nee Jelani, het gaat hier over Nederlands racisme. Als het thema je bang maakt, kun je het beter maar niet lezen in plaats van deze stropop hier neer te plempen.

op 24 11 2013 at 21:49 schreef Sneebal:

Kortom, racisme bestaat ook in Nederland. Met daarbij een groep idioten die bedreigen en stalken.
Er is jarenlang angst geweest voor racistisch zijn (o.a. erfenis WOII) en druk om politiek correct te zijn. We worstelen er nog steeds mee, hebben blinde vlekken, en een deel van Nederland is losgeslagen met blinde woede die inmiddels al richting haat is gegaan.
Ik pleit voor scherp en helder zijn, maar met mildheid. De oorzaak van de blinde vlekken zijn niet zo slecht: we willen/wilden zo graag niet racistisch zijn. Dat kun je ook waarderen. Maar we zijn het wel, net als de rest van de wereld. We hoeven niet beter te zijn, maar moeten wel stoppen met het bekende vingertje.
En de groep idioten moet gewoon worden gestopt.
Over het buitenland dat ons nu veroordeelt? Ik hecht er weinig echte waarde aan. Het is beeldvorming die intern druk geeft en een spiegel. Maar het beeld is vertekend (contrast met voorheen) en ook wel erg soundbite/viral-based. Hoe serieus nemen we dat?

op 25 11 2013 at 01:11 schreef dewanand:

namaste Jelani en Sasha Berkman,

Ik herhaal altijd van: wij hindoestanen en hindoes zijn geboren racisten, rassenhaters, erg bekrompen, uiterst intolerant, etc. Dit werd opnieuw bewezen vandaag tijdens een conferentie over opvoeden tussen twee culturen, van stichting hindustani in zaal eekta bhavan den haag. Hierom bekijk ik het Hollandse racisme anders en accepteer ik het ook als natuurlijk en een noodzakelijk kwaad.

OOk negers zijn racisten en hier wind ik er geen doekjes om, negers moeten niet schijnheilig spelen of zielig als het meest gediscrimineerde zwarte ras op aarde want dat is een van de grootste leugens uit ons tijdperk.

Vanuit evolutionair oogpunt is het een topprestatie dat onze Hollandse multikukeluku (drie KKK hehehhee) nu al ruim 45 jaar bestaat, zonder burgeroorlog, holocaust of genocide: Gefeliciteerd Ollanders en multilanders he met alle schutkleurtjes, ga zo door.

dewanand en Wieroe
Hindoe fundamentalisten
planet of the intelligent hindu chimps

op 25 11 2013 at 03:37 schreef TFWC:

Hé. Al die Hollandse ‘moet kunnen’ fundi’s die in de reacties om nuance komen gillen nu het eens een keertje over henzelf gaat. Wel eens aan gedacht dat hypocrisie een voorwaarde is voor racisme? We’re on to you, bitches.

op 25 11 2013 at 03:56 schreef Erres:

een racist vind andere rassen inferieur. Een grap maken of lachen om een grap over idiote vooroordelen maakt iemand geen racist. Iemand die een Nederlander een kaaskop noemt is geen racist. Koperdraad is uitgevonden door 2 nederlanders die om een stuiver vochten… heeft niks met racisme te maken. Vooroordelen die op een humoristische manier gebruikt worden. En zolang het humoristisch bedoeld is, mag dat niet veroordeeld worden. Niet humoristisch is lid zijn van de KKK, een neo-nazi groep of een hakenkruis tatoeage hebben. Iemand die dergelijke grappen maakt is over het algemeen geen racist; racisten zijn zo doordrenkt met haat dat en overtuigd van hun gelijk, dat er geen grapje vanaf kan.En laten we eerlijk zijn…. als er een volk in Nederland is dat niet bekend staat als problematisch en keihard werkt zijn het wel de chinezen (en andere Aziatische volkeren).
De performer Gordon is m.i. een vreselijk irritant persoon, maar gebaseerd op zijn opmerkingen zeker geen racist.
We moeten in Nederland eens ophouden met alle politieke correctheid en angst om problemen bij de naam te noemen en focussen op iedereen in onze samenleving die werkelijk een gevaar vormen voor democratie

op 25 11 2013 at 08:29 schreef Gerard B.:

Erres, als je die grap over dat koperdraad met joden als actoren vertelt ben je wel ineens een antisemiet. Hoe zit dat dan?

op 25 11 2013 at 09:51 schreef Thomas E:

Nee Gerard, dan ben je in mijn opinie eerder een papegaai. Je papegaait een vermeende eigenschap van ‘de jood’ na, namelijk krenterigheid, waar je tien-tegen-een zelf geen enkele persoonlijke ervaring mee hebt gehad. Evenals igv de moppen van Sam en Moos zit er meestal geen kwaadaardig antisemitisme bij, maar wel een dom en gevaarlijk instandhouden van een mythe over een etnische minderheidsgroep.

op 25 11 2013 at 09:56 schreef Bigpete:

Onzin Gerard B, de beste jodenmoppen zijn bedacht door joden, Max Tailleur heeft boeken vol geschreven. Toch niet een antisemiet lijkt me…

op 25 11 2013 at 10:54 schreef Bertje:

Gerard

Nee hoor wie beweerd dit dan?
Ik ken wereklijk heel veel “joden” grappen de meeste hebben hun oorsprong in de Jiddische cultuur.
Veel van deze grappen zijn bikkel hard.

op 25 11 2013 at 12:02 schreef babs:

Pete,
Can you see in your stats if writing in English gives you a more international audience?

op 25 11 2013 at 12:25 schreef cRR Kampen:

“Racist slurs where severely punished, not only by way of legal sanctions, but also by social exclusion.”

Please reintroduce. Solves the problem. Letting racism run rampant as is going on now OF COURSE increases AND institutionalizes it.

op 25 11 2013 at 12:28 schreef Thomas E:

Binnen de eigen groep mag iedereen met (meestal door buitenstaanders bedachte) stereotypen en grappen strooien. Want daar geldt het basisprincipe van gelijkwaardigheid. De zwarten doen het, de joden doen het, de homoseksuelen doen het. Maar als de meerderheidsgroep, die altijd ook de normoplegger is, dit doet, dat komt het écht anders over. Hoewel ik dit veel liever heb dan alle zogenaamd keurige gelijkheidspredikers, die stiekem die autochtoon aannemen ipv de gelijk-gekwalificeerde allochtoon. Zogenaamd ‘omdat hij/zij beter binnen het team past’.

op 25 11 2013 at 12:29 schreef Peter:

Can you see in your stats if writing in English gives you a more international audience?

I can. There’s a considerable rise in traffic from outside the Netherlands (notably the United States) and a considerable rise in general, most of which is from within the Netherlands. So I may just keep writing in English.

op 25 11 2013 at 13:36 schreef Bertje:

Thomas

Wat een onzin plemp je daar neer op 25-11 12:28.
Ik besef me dat vele dit denken maar het is domweg niet waar.
Gelijkwaardigheid is niet nodig voor een grap.
Neem een rayman, verkleed zich als Turkse slager zet een absolute karikatuur neer, gaat over de top en bevestigd ieder vooroordeel die we maar hebben over “Turkse” slagers terwijl hij er echt geen een is.
Humor en grappen laat dit aub het domein blijven van mensen met humor en niet van politiek correct minnend Nederland.

op 25 11 2013 at 13:58 schreef Thomas E:

Bertje, in je haast om het oneens met me te zijn heb je deze zin kennelijk niet (goed) gelezen:
“Maar als de meerderheidsgroep, die altijd ook de normoplegger is, dit doet, dat komt het écht anders over.”

op 25 11 2013 at 15:22 schreef dewanand:

namaste Bertje,

je hebt het over Rayman, een sranang mang, hypermix, hij is dogla zoals men het in suriname uitdrukt, moksi patoe. Maar ik als hindoestaanse man ben genetisch net als Rayman, een moksi patoe, hypermix ras, lekker vies bruin, uit India.

Rayman is een karikatuur op zichzelf, Rayman is laat, typisch beeld van de luie, werkschuwe surinamer die niet eens werkwoorden kent in zijn taaltjes. Erg mooi hoor en helemaal geen racisme, elke surinamer lacht er gezellig om en men denkt No Spang, wintie wai, lanti pai (de wind waait en de staat betaalt).

Kijk naar de Dino (neger) show, super hoor hoe hij karikaturen neerzet van hindoestanen, met die mooie gestraighte negerinnen in zijn show. Ja, die Dino moet naar India gaan en dit in Hindi of Engels daar doen en verkopen, hij is binnen een jaar crorepati in India denk ik met zijn talent om karikaturen van koelie rassen neer te zetten. India heeft er 50.000 soorten van.

Ik hou van pure, slimme negers, met sexy veertjes op hun zwarte kopjes.

Ooit hoop ik dat Afrika een superstaat zal zijn met Ubernegers.

India is al hard op weg om super koeliestaat te worden. Hindoes gaan al op mars kijken of hun goden daar blootzonnen.

op 25 11 2013 at 15:55 schreef babs:

Good for you Peter. I certainly think writing generalistic items on the political and cultural developments in the Netherlands can be interesting for an international audience.

In my view you have a good feeling on how people outside see the Netherlands and on how that is contradicted by the ongoing developments.

op 25 11 2013 at 16:37 schreef Karel de Willem:

Velen zien het niet zo zeer als de norm maar eerder als arrogante, blanke, racistische onzin.

Gordon vertegenwoordigt een groot deel van Nederland. Ik moet dagelijks soortgelijke onzin tolereren in de publieke sfeer. Ik heb het over: docenten, agenten, juristen, artsen, horecapersoneel, politieke bewegingen, werkgevers, etc. etc..

Voor een buitenstaander lijkt het bijna alsof Nederland geen volwaardige gekleurde burgers wil maar brave gekleurde slaven die hun plekje weten, onderaan. Maar wij weten beter natuurlijk.

op 25 11 2013 at 17:10 schreef Lai:

“But a growing population of ethnic minorities begs to differ. People of Surinamese, Caribbean, Moroccan, Turkish, Indonesian, Asian en African descent state that yes, racism is institutionalized”

This is based on what exactly? With a foreign father I am statistically an “allochtoon”, I also don’t look Dutch and I have a name that is clearly 100% Asian. I might have many issues with Holland, the country I was born in, politically, socially or otherwise, but racism definitely isn’t one of them. That goes for most other Asian “allochtonen” I know. I can honestly say that never in my life have I been discriminated against. In elementary school the season of Sinterklaas and Zwarte Piet was one all kids looked forward to, Dutch, Asians, Nigerians, everyone. A lot of slave-descendent Surinamese people consider “Zwarte Piet” as much as their own tradition too. This is precisely the point: there is no universal experience of Dutch racism amongst its immigrant peoples and their descendents. It’s a guilt trip we’re forced onto by a group with specific interests and an international community that is presented out of context images.

Gordon simply is a grade A prick, everyone knows that, Gordon himself knows that. Using Gordon in a racism debate is like stating that everyone in society is a murderer based on the example of a serial killer. That said, I truly believe Gordon’s remarks to be coming from his common prickedness and genuinely poor judgement, rather than underlying racism.

Finally I must say that I find calling GeenStijl a “online Stürmer of explicit racism” a cleverly but tastelessly concealed Godwinn, doing nothing but prove that the author of the article really has no point at all against GeenStijl, and is therefore forced to resort to shocking us into condemning the website.

op 25 11 2013 at 17:31 schreef Peter:

Good for you you have never been discriminated against, Lai. Too bad so many other so-called ‘allochtonen’ can’t say the same. Too bad you feel the need to dismiss them as a ‘group with specific interests’ that forces you into a guilt trip.

Too bad you ignore all the evidence delivered by me that there is a lot of racism in the Netherlands. You ignore the ECRI report, you ignore the descriptions of television programmes. You concentrate on my labelling GeenStijl as an online Stürmer and state that I have no point at all against GeenStijl.

Yet the handfull of examples I present are all accurate: GeenStijl does write that Muslims ‘breed like rabbits’, GeenStijl does publish a list of ‘traitors’, GeenStijl calls aid to developing countries ‘la la money for little negroes’, GeenStijl labels the victims of a shipwreck ‘floating negroes’. GeenStijl publishes the name and contact info of people who dare to criticize the medium, with the obvious goal of intimidating him into submission.

You have nothing to bring in against all this, only the anouncement that you yourself experience no discrimination whatsoever, and that therefore everything is peachy in the Netherlands.

op 25 11 2013 at 18:10 schreef Astrid:

@Peter & Lai

De waarheid ligt gewoon weer eens in het midden. Het is hier niet perfect maar het is hier zeer zeker niet afschuwelijk. Nederlanders, met al hun onvolkomenheden, zijn gewone mensen, niet beter of slechter dan andere mensen. Accepteer dat de mens niet perfect is en probeer gezellig met elkaar door het leven te gaan. Zoals ook @dewanand hier al herhaaldelijk aangaf is het het maken van onderscheid, groeps- en wij/zij denken nu eenmaal een onderdeel van de menselijke natuur. Accepteer dat. Accepteer elkaars tekortkomingen en geniet van het o zo mooie leven dat wij allemaal hebben in Nederland, het kan namelijk zoveel slechter.

op 25 11 2013 at 18:18 schreef Kees:

Het betrof hier geen live uitzending, maar een opgenomen en gemonteerd programma. Blijkbaar was deze slechte domme grap voor de presentatoren en RTL niet slecht en dom genoeg om uit de uitzending te knippen. Nou ja, ze zenden ook zonder probleem Voetbal International uit waar in vrijwel iedere uitzending racistische grappen worden gemaakt.

op 25 11 2013 at 19:15 schreef G ottenheim:

Wat mij steeds vaker opvalt is dat men in NL alles mag zeggen, vrijeid vancmeningsuiting, maar men wil de waarheid van een ander nooit horen. Dan gaat het om een Incident, ook al gebeurt dit dagelijks. Een ander vaak gehoorde opmerking is dat het om een kleine groep gaat. Hoe makkelijk is het om je eigen straat schoon te vegen en alle vuilnis te storten in andermans straatje. Geneieten van andermans keed is NL’s modernste vorm van humor.

op 25 11 2013 at 20:01 schreef Edward Bardoul:

Ik vind het ook wat tendentieus. Inhoudelijk ben ik het helemaal eens, Nederland heeft een racismeprobleem, maar de feiten zijn hier en daar overtrokken en lijkt er op gericht meer effect in het buitenland te veroorzaken, dan een geloofwaardige schets van de actuele lokale stand van zaken te geven.

op 25 11 2013 at 20:08 schreef Not a word lied:

Geen woord van gelogen.

op 25 11 2013 at 20:13 schreef Peter:

maar de feiten zijn hier en daar overtrokken

Welke feiten dan?

op 25 11 2013 at 20:54 schreef dewanand:

namaste Astrid,

Je hebt gelijk om het zo te stellen:
laten wij tevreden zijn want het kon slechter in de Nederlandse multikukeluku. Ok, maar hoe slecht gaat het nou eigenlijk in Nederland? Hoe moeten wij dit meten op een objectieve manier, een slechtheids index? Heeft iemand een idee hoe dit te doen?

Zie onder, ook bij mieren, die nauwelijks 20.000 hersencellen hebben is het Wij/Zij denken radicaal, en het leidt tot heuse oorlogen, die er menselijk uitzien, qua strategie en wreedheid. Wetenschappers zijn hier stomverbaasd over, hoe wreed de oorlogen zijn in de wereld van mieren, bijen, giftige rupsen, en zelfs bij micro organismen met minuscule hersentjes. Dus om te moorden en te haten hoef je geen grote hersenen te hebben zou een wetenschapper concluderen en het is waar: Haters en brute gajes zijn vaak hersenloze figuren. Haat is dom.

En liefde dan? Is dat niet dom?

Discriminatie is echt een wetmatigheid in de natuur.

Battles among Ants Resemble Human Warfare

The diverse tactics these insects use in combat can be remarkably similar to human war strategies, varying according to what is at stake.

http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=ants-and-the-art-of-war

op 25 11 2013 at 21:33 schreef Bertje:

Tjeetje Peter door het nemen van een Gordon, en een Ushi als ondersteund ” bewijs” dat de samenleving racistisch is verliest je terechte betoog aan kracht.
Je kan ook Rayman nemen of welke andere clown dan ook om je betoog kracht bij te zetten maar geloofwaardiger word het er niet op.
Die feiten dus…..

op 25 11 2013 at 22:27 schreef Henk ten Doeschate:

Ik ben een Groninger, en ik doe niet aan racisme. Racisme is een probleem dat zich vooral voordoet in het westen van het land en vooral in Amsterdam. Ik ben daar wel eens geweest en voel mij gekrenkt, Amsterdammers denken dat ik een domme provinciaal ben. Amsterdammers zijn nare mensen, die zichzelf superieur achten, ik spreek uit eigen ervaring.

Gelukkig is de Amsterdammer niet kenmerkend voor ons land, het is slechts een minderheid, die enige opvoeding nodig heeft.

op 26 11 2013 at 10:40 schreef Even-geen-naam:

@Henk ten Doeschate,

Als mede-Groninger heb ik toch echt hele andere ervaringen in de Randstad.

Tevens valt het niet te ontkennen, dat racisme/ discriminatie ook in de Noordelijke provincies (w.o. Groningen) een probleem ís.

Kijk alleen maar even naar de recente gebeurtenissen in de Pekela’s, of Ter Apel (azc).

Omgeving Winschoten/ Scheemda, waar menig ‘nationaal-socialisten’ (lees: kaalkopjes) actief zijn?

Of wat te denken van zo’n ‘nationaal-socialist’, tevens actief op stormfront, die met een ceremoniëel zwaard van Goering iemand neerstak, enkele jaren terug?

De ‘innige relatie’ tussen Friezen en Groningers? Ja, vaak vanuit een grap elkaar op een denigrerende wijze benaderen. HaHaHa..

Enkele simpele voorbeelden uit de losse pols.

Kom me werkelijk niet aanzetten dat het e.e.a. voornamelijk in de Randstad het geval is.

De “grap” is, dat op plekken waar meer mensen woonachtig zijn, er tevens meer ‘incidenten’ plaatsvinden.

@PB, even geen naam ter protectie van mijn eigen. Is niet anders, helaas.

op 26 11 2013 at 12:22 schreef Daria:

Thank you for this article.

I am an American living in the Netherlands for four years now, and I have been constantly stunned at the racism I witness – starting with my inburgering courses which were mostly full of Asians and Africans. The instructor would offer to translate things for the Chinese women and pull his eyelids to the side (like a slant, get it?) and say “Ching ting ching ching ting! Hahaha!” And unlike the contestant on the television show, those people are required by law to sit there every day and be demeaned. He was no more respectful to the Africans or Middle Eastern people. And yet I’ve come to realize that he wasn’t especially racist, for this country.

Whenever I mention witnessing racism in the Netherlands – or criticize the continuation of Zwarte Piet – people become very angry, aggressive and downright mean. After all, I’m just a stupid American who doesn’t know anything. So I mostly keep my mouth shut now. But I will share this.

op 26 11 2013 at 12:51 schreef Philip:

although I’ll generally be advocate of the devil in these discussions, as an American, I have to second Daria’s opinion. I have been living here more then 30 years in totalso I can explain what is going on: the Dutch, as a people, have a manifest destiny issue that causes a superiority complex that is based on wish instead of fact. They feel they are missing something, but do not deserve that. This is the basic explanation of their inbred rascism, instituted actually by Calvijn, way back. This is why Geert Wilders appeals to people who normally would be too smart to go for a populist. This is why Zwarte Piet is so defended; they do this the same way with other verworvenheden that they confuse with a right instead of a privilege. Watch how often the social discussion in this country revolves around what you have now instead of what you actually need. Fear of losing privileges is a giant motivator for hate

op 26 11 2013 at 17:57 schreef Ralph van der Geest:

Philip, I could not agree with you more: “Fear of losing privileges is a giant motivator for hate”.
This is what it is all about.
One might add to that that Dutch people throughout history consequently cultivated a wrong imge of themselves and others.
This explains why I was taught many years ago in school that Dutch people were such heroes in the resitance against the nazi’s and that we were such a blessing to those poor blacks in Indonesia.
Lies, lies and more lies and everything that threatened to expose matters as lies was sweeped under the carpet. After all Dutch people are rather adhered to what is called ‘gezellig meedoen’ aren’t they.

op 26 11 2013 at 22:56 schreef MNb:

@Daria and Philip: “After all, I’m just a stupid American who doesn’t know anything.”
And of course you are coming from a country that saw Ku Klux Klan and denied civil rights to coloured people until less than 50 years ago. We Dutch did all these things sooooo much better and thus are sooooo superior that you just should shut up and be in awe with us, thankful you are living in the best country of the world. If you think otherwise you better “rot op naar je eigen land”. If you actually do f**k off to your own country you immediately lose the right to criticize The Netherlands, because you don’t live here (anymore) and thus don’t know shit. Unbeatable.
This in addition to RvdG, whom I totally agree with this time. I didn’t learn about slavery and about 20 000 Dutch SS volunteers for the Eastern Front at school, I can tell you.
Just check what we did to Jef Last and Poncke Princen, who made choices not approved by government and the Dutch people.

op 27 11 2013 at 15:16 schreef cRR Kampen:

Reread… Jeez Peter, well done!

op 28 11 2013 at 12:39 schreef Joris Hilhorst:

I fully agree, the attitude that the dutch majority can dictate what is and isn’t racism (and therefor pretend that all the racist jokes and statements we make simply aren’t racist) and the fact that we actually turn it around to the offended party and make it their problem for taking offense is endemic. It is a fight that has to be fought time and time again and the only thing I can recommend is never to give up.

people don’t want to see the truth because this hurts to admit. but just because the lesson is uncomfortable doesn’t mean it shouldn’t be learned.

please tell myself and my fellow dutch people when we are overstepping these boundaries so that (eventually) we can learn what is right and what is wrong.

op 28 11 2013 at 23:58 schreef Bob:

The main issue is the combination of extreme nationalism and complete insensitivity (disguised as “directness” – but once you get to know the Dutch, you’ll find they’re even more rude when talking behind people’s backs…). And to top it off, there is this weird belief that, because they allow drugs and prostitutes, they are completely immune to prejudice of any kind.

This creates a situation in which the Dutch will behave in insulting ways towards each other, and even worse towards expats.

Indeed, the Netherlands were rated least friendly country in the world by the HSBC survey of expatriates. Part of this is due to a very closed and normative culture. But racism and nationalism do not help either – or the Dutch would probably have ranked better than the Saudis.

op 29 11 2013 at 14:49 schreef Grapjes 3 | Aadezign:

[…] Peter Breedveld noemt alles hier al netjes op , hoef ik dus niet nog een keer te doen. […]

op 30 11 2013 at 21:48 schreef Wichard:

Met stijgende verbazing volg ik de discussies rond zwarte piet en als toppunt recentelijk Gordon’s Chinese grap en de ophef over minister Timmermans die het waagde om met Zwarte Piet op de foto te gaan.

De vertrutting in Nederland is compleet

We moeten weer doodsbang zijn om een grap -hoe flauw ook- te maken want ojee ojee er kan eens iemand gekwetst worden. En als het slachtoffer uit China komt (en er dus anders uitziet), is dat racistisch.

Dat een Chinees moe wordt van de zoveelste grap over “sambal bij nummer 39” en het niet uitspreken van de R snap ik. Maar ja, zo gaan stereotype grappen nou eenmaal. Alle accenten worden wel eens op de hak genomen. En als Nederlander ben je in het buitenland altijd die zuinige haringhapper met een kaaskop, klompen en hasj.

Van de week bij DWDD werd een reclame vertoond van Remia Frietsaus uit de jaren 80, waar soortgelijke grappen worden uitgehaald als Gordon van de week deed. Tja, tijden veranderen, wordt er dan met een politiek correct mondje gezegd.

Iedereen zou eens in de zoveel tijd verplicht naar Hans Teeuwen moeten kijken. Zodat het niet verloren gaat. Of beledig ik nu iemand? http://youtu.be/JcCOktdsz-0?t=4m9s

op 02 12 2013 at 10:28 schreef The Gordon lessons and Dutch Discrimination - So you Think we Exist? - DutchReview:

[…] contributions in English I have read – DutchReview’s Martijn Van Veen and FrontaalNaakt’s Peter Breedveld  – framed this incident as additional evidence, on top of Zwarte Piet and many others, that the […]

op 10 12 2013 at 12:53 schreef Angela in Holland:

I am Asian and have been living in the Netherlands for a few years. There was one time when I walk on the street, young boys cycling shouted “hey, sambal met rijst!” Other times mostly passing cyclists (maybe because it is easier to get away without me chasing them on foot) say “hey, Chinees!”

Also when strangers see me and make small talk, they ask if I work in a Chinese restaurant.

The fact is I’m not Chinese from China but perhaps I do look like one according to the Dutch. I have no problems with it, but sometimes I feel hurt that people on the streets see me nothing more than being part of Chinese food.

op 01 08 2014 at 16:30 schreef Grapjes 3 |:

[…] Peter Breedveld noemt alles hier al netjes op , hoef ik dus niet nog een keer te doen. […]

op 12 04 2016 at 18:34 schreef geert:

Stel dat het Ushi en Gordon verboden wordt om slappe domme en zeer stereotyperende opmerkingen te maken – of misschien niet verboden maar dat ze allebei zo wellevend zijn om dit vanuit zichzelf niet ( vanuit een soort van innerlijke censuur dus) te doen?

Wordt de maatschappij er dan beter op.
Nee.
In zo ’n maatschappij wil Peter zelf niet eens niet leven. Dan wordt het namelijk een, om het maar even in zijn woorden te zeggen ‘krampkut’maatschappij.

In elke maatschappij zijn er domme en vervelende mensen die domme en vervelende programma’s maken.

En das maar goed ook.
Kijk er niet naar.
Die knop kan uit.

Ander ding is het verstokte racisme en islamofobisme waar Peter terecht tegen ageert. Dat moet met wortel en tak worden uitgeroeid. Peter is hiermee lekker bezig. Ik geniet van zijn stukken.

op 12 04 2016 at 22:17 schreef geert:

Hoop niet dat je het slijmballerij vind. Zo bedoel ik het niet. Maar ik wilde dit zeggen. Zojuist het stuk vrijheid is een illusie gelezen van Hasnae. Wat een godsgruwelijk goed stuk. Uit mijn hart gegrepen. Ga meer van haar lezen (en van jou)

op 16 08 2016 at 15:59 schreef Erdogan:

Ik had echt behoefte aan een tegengeluid..
Dacht dat ik gek werd..
peter bedankt:)

op 21 09 2018 at 18:21 schreef Man van de Waarheid:

Sommige witte mensen zijn niet in staat om racisme te herkennen en proberen het te bagataliseren. Racisme zit in hen cultuur, taal en genen. Racisme is een ziekte.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Harde Por

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O De meest gelezen stukken van 2023

O Willem Kraan zou met Scharwachter en Dibi hebben meegeprotesteerd

O Neem PVV-stemmers serieus!

O De verpletterende charme van de supertolerante Gidi Markuszower

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS