Home » Archief » Allan Holdsworth: vingervlugge gitarist maar geen showman


[19.04.2017]

Allan Holdsworth: vingervlugge gitarist maar geen showman

Edgar Donk Marlin


Illustratie: Kō Kojima

Er is wéér een topmuzikant overleden. Dit keer Allan Holdsworth, op 70-jarige leeftijd. Een briljant gitarist, abstract, onnavolgbaar en een groot vernieuwer. Door zijn onmiskenbare sound alom gerespecteerd in gitaarland, bij vriend en vijand.

Hij bracht de elektrische gitaar naar een nieuw, hoger level met zijn vreemde, vaak zelf verzonnen akkoorden en onmogelijke vingerzettingen. Holdsworth was ook één van de weinigen die overweg kon met de SynthAxe, een soort van futuristische gitaar die nooit echt is omarmd en doorgebroken (minder dan honderd van gemaakt, extreem duur in de aanschaf en lastig te bespelen).

Ik heb Allan (ik mag Allan zeggen) vijf of zes keer live mogen bezig zien. Beslist geen showman, bescheiden, ietwat schuchter en misschien zelfs saai. Dat kon je van zijn muziek echter niet zeggen, hij liet zijn vingervlugheid en gitaar het werk doen! Deze ouwe man zou er alleen al qua snelheid heel wat jonkies uitspelen.

Lullig dorp

Wat me overigens altijd wel opviel was dat hij er slecht, ongezond uit zag. Dus echt verrast ben ik nou ook weer niet. Leuke anekdote: De allereerste keer dat ik de beste man live zag was eind jaren 90 in ´De Gigant´, nota bene in ons eigen Apeldoorn. Het deed me wel pijn dat een man van zijn statuur, een gitarist die ik zo bewonderde, ons lullige dorp Apeldoorn aandeed, spelend in een klein zaaltje voor hooguit honderd man. Dan heb je tig CD´s en LP´s van jouw held en dan is ie in één keer in handbereik: weg mythe!

Een bekende van ons mocht bij dat bewuste optreden het geluid doen, een hele eer (the lucky son of……of his parents!). Ondanks dat het instrumentale muziek betrof, stond er op het podium toch een standaard met een microfoon. Toen Allan Holdsworth zonder ook maar enige aankondiging zijn eerste twee nummers had gespeeld, vond hij het blijkbaar tijd worden toch iets tegen te zeggen tegen het oninspirerende publiek. Hij tikte schuchter tegen de microfoon en begon er zachtjes in te spreken. Bleek die hele microfoon niet aan te staan! Hihi, zóóó knullig! Hadden wij natuurlijk weer in Apeldoorn hahaaaa! En meteen paniek bij de geluidsman, onze maat! Hij als de wiedeweerga een switch omzetten en tadaaaah! Er was geluid!

Gedenkwaardige avond

Het kwam uiteindelijk geluidstechnisch allemaal wel goed maar Holdsworths muziek kwam die avond nou niet echt goed van de grond in dat kleine lage zaaltje met de rampzalig slechte akoestiek. Het uitermate matte publiek deed de rest en sloeg het laatste restje inspiratie dood bij gitarist en band. Artistiek gezien dus niet een gedenkwaardige avond, wél een bijzondere. Van die maat van ons hoorde ik later dat die schuchtere, saaie Allan Holdsworth achter de coulissen een enorme geinponem was en ook wel een biertje lustte.

Jaren later heb ik Holdsworth nog in absolute topvorm aan het werk gezien en gehoord in Hellendoorn (of all places). Gezellige locatie, goed publiek, fijne atmosfeer en de perfecte bandbezetting (Chad Wackerman on drums, Alan Pasqua on keyboards en Jimmy Haslip on bass). Met zichtbaar plezier knalden ze hun individuele instrumentale improvisaties de zaal in! De muze was overduidelijk aanwezig die avond.

 

 

Edgar Donk Marlin woont in de vijfde dimensie van Apeldoorn, aan de Inca Road, en voedt zich met Bon Bon Bloc, perensap en bijbelteksten.

Gastschrijver, 19.04.2017 @ 06:08

[Home]
 

3 Reacties

op 19 04 2017 at 11:43 schreef MNb:

Holdsworth was een typisch voorbeeld van een muzikantenmusicus: hoog gewaardeerd door zijn collega’s, onbekend bij het publiek. Dat komt mi doordat hij zijn fabelachtige techniek combineerde met een enorm gebrek aan zeggingskracht. Dat is al duidelijk op de LP’s die hij met Soft Machine maakte. Maar er is één grote uitzondering:

http://www.allmusic.com/album/under-the-blossom-the-anthology-mw0000171005

CD-2, vanaf nr. 3. Samen met Ollie Olson (verder ook nooit van gehoord) rockt hij je broek van je gat in een concert van een uur voor de BBC. Een paar dagen erna vertrok hij naar Soft Machine.

op 19 04 2017 at 12:10 schreef Martijn:

In de tijd dat ik veel met “fusion” liefhebbers optrok wel veel geluisterd, met name Secrets en Metal Fatigue, maar met die vriendenkring een beetje verwaterd. Wel de eerste UK er nog aan toegevoegd. Maar een bijzondere klank die in bands waar ik écht veel naar geluisterd heb en nog steeds luister: Meshuggah en Cynic.

Zijn solo’s bij Level 42 zijn ook hoogtepunten van die plaat (Guaranteed).

sws mad respect, R.I.P.

op 19 04 2017 at 21:28 schreef Dutchoyibo:

Gitaarsolo van alan holdsworth.
Recht voor z’n raap een van de beste ever!

https://www.youtube.com/watch?v=6zSZBAcQ-5M

RIP my friend, thanks for the chicken skin listening to this all those years!

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

pbgif (88k image)
 Vermaakt u zich een beetje met deze site? Laat uw waardering blijken met een kleine donatie (grote mag ook!): NL59 RABO 0393 4449 61 (SWIFT BIC RABONL2U) o.v.v. ‘Frontaal Naakt’.

pbgif (88k image)
 

Advertentie

pbgif (88k image)
 Meest gelezen in september

O De racistische berichtgeving rond orkaan Irma
O Kankerapen
O Alsjeblieft, Aafkes, Riannes en Ebru-achtigen, blijf weg uit Japan
O Walgelijk volk
O Torentje bestormen
O Kappen met benoemen, oplossingen willen we zien
O Achterlijke mongool
O Immigratiedeskundige Jan van de Beek is een verspilling van uw tijd
O Nederland kampioen moslims discrimineren
O Waarheidscommissie

Meest gelezen ever

O YouPorn
O Verplicht naakt douchen op school, jongens en meisjes bij elkaar
O ‘FUCK OFF ben je niet goed bij je kankerkop stinkhoer’
O Smerige kutnicht
O Fact-check: ging Adil Rashid vrijuit omdat hij moslim is? Neen.
O Konijntje Castricum
O Journalistieke principes
O Frontaal Naakt leeft!
O Holland for foreigners: Can’t you take a racist joke?
O Komt een Arabier bij Zomergasten

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

pbgif (88k image)
 

BLURBS

“How does it feel to be famous, Peter?”
(David Bowie)

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler”
(Ionica Smeets)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?”
(Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend”
(Sylvana Simons)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.”
(Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.”
(Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit”
(Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.”
(Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.”
(Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.”
(Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig”
(Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.”
(Hassnae Bouazza)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.”
(Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land”
(Petra Stienen)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.”
(Femke Halsema)

“De scherpste online columnist van Nederland”
(Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.”
(Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld”
(Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.”
(Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland”
(GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.”
(Bert Brussen)

“Landverrader”
(Ehsan Jami)

“Voorganger van de Linkse Kerk in Hersteld Verband.”
(Carel Brendel)

“You are an icon!”
(Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.”
(Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’
(Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’
(jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’
(jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’
(Revu)

‘Extreem-rechtse website’
(NRC Handelsblad)

‘Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.’
(Hafid Bouazza)

‘Complimenten voor Frontaal Naakt. Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.’
(Lousewies van der Laan)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’
(Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’
(Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’
(Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’
(Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’
(Laurence Blik)

pbgif (88k image)
 


pbgif (88k image)
 

LINKS


RSS RSS