Home » Archief » Een Luther in de islam


[28.03.2015]

Een Luther in de islam

Peter Breedveld

pas7

De gewaardeerde Frontaal Naakt-reageerder Rhazes heeft kritiek op mijn vorige stukje maar ik vraag me af of hij hetzelfde stukje gelezen heeft dat ik geschreven heb. Zo schrijft hij dat volgens mij

‘Ayaan Hirsi Ali’s Islamophobia isn’t really all that bad (at least, as expressed in that specific interview), and that left-wing critics of her need to calm down and preferably shut up. Oh, and they’re probably also racist for disliking her so much’

Opportunistische leugenaar

Dat slaat nergens op. Ik schreef alleen maar dat Jon Stewart Hirsi Ali een paar inhoudelijke vragen stelde en dat journalisten dat in Nederland ook eens zouden kunnen proberen. Over Hirsi Ali’s stelling dat de islam een Luther nodig heeft, schreef ik dat de islam geen Rooms-katholieke kerk is met één leer en één autoriteit. Rhazes meent me op dat punt als volgt te moeten corrigeren:

‘The idea that ‘Islam’ today is somehow comparable to Catholicism when it was on the verge of the Reformation is just weird. First of all there is no such thing as ‘Islam’ (as Breedveld knows), but more importantly, the conditions are completely different.’

Dit bestendigt me in mijn overtuiging dat zelfs de intelligentste mensen hier te lande niet meer in staat zijn helder te denken zodra ze de naam Ayaan Hirsi Ali zien. Dat blijkt tevens uit de reacties onder mijn stuk, waarin opgewonden types steeds herhalen dat Hirsi Ali een ‘opportunistische leugenaar’ is en aanstuurt op een ‘Shoa 2.0’ en dat daar niet over gediscussieerd mag worden. Op Twitter schreeuwen mensen me ook in mijn oor dat Hirsi Ali een opportunistische leugenaar is. Nimmer ontstijgt het debat dit niveau.

Godsdienst van de vrede

Dan zijn er nog de Ayaan-fans. Die doen het niet veel beter. Lees bijvoorbeeld deze bespreking van haar nieuwe boek door Carel Peeters op de site van Vrij Nederland. Peeters heeft er zo’n beetje elk door GeenStijl uitgewoonde cliché over de islam ingepropt: dat er in de koran tot geweld wordt opgeroepen1, dat moslims de dood belangrijker vinden dan het leven en dat in de sharia staat hoe je je vrouw moet slaan. Hell, zelfs de dooddoener dat ‘de islam niet de godsdienst van de vrede is’ heeft Peeters niet overgeslagen. Volgens hem heeft Hirsi Ali een ‘verrassend constructief boek’ geschreven.

Ik waag dat te betwijfelen, want Hirsi Ali zei tegen Jon Stewart dat moslims verantwoordelijk zijn voor het meeste geweld op de wereld en als Peeters al die baarlijke nonsens in zijn stuk uit haar boek heeft, lijkt ze sinds 2004 geen noemenswaardige ontwikkeling te hebben doorgemaakt. Dat zei ze immers toen ook allemaal al, net als trouwens elke schuimbekkende, islamofobe autodropman met een blogje.

Vrouwelijke Luther

Wie denkt dat Hirsi Ali de eerste is die verkondigt dat er in de islam ruimte moet komen voor verschillende interpretaties, heeft niet opgelet. De twee belangrijkste islamitische organisaties in Indonesië, bijvoorbeeld, moedigen vrouwen al jaren aan zelf de koran te lezen en te interpreteren, om op die manier de samenleving te hervormen.

Vorig jaar was de serie Seks en de Zonde op televisie, gemaakt door Hassnae en Nadia Bouras in samenwerking met dat GroenLinks-mens, hoe heet ze; en iedereen was zo druk met schelden op die serie, dat bijna niemand zag dat in elke aflevering van die serie een vrouwelijke Luther de hoofdrol speelde: moslimvrouwen die niet afwachten totdat een man of een white saviour hen de ruimte schenkt om zich ‘in te vechten’, maar die deze ruimte gewoon nemen. Die met de koran en de sharia in de hand de conservatieve krachten in hun eigen land met succes bevechten.

Eén van die vrouwen, de Saoudische Souad Alshammary, werd vorig jaar door toedoen van de religieuze politie gearresteerd en moest het toen, ondanks de smeekbeden van onder andere haar dochter, doen zonder de steun van al die Ayaan-fans die zo graag een Luther in de islam zien.

Intellectuele faalhaas

Iemand als Ayaan zal Alshammary natuurlijk nooit aandacht schenken, want dan zou ze het podium moeten afstaan waar ze nu zelf zo lekker op schittert. Alshammary krijgt dingen gedaan, Hirsi Ali kankert alleen maar vanaf de zijlijn en Carel Peeters is gewoon dom. Ja sorry, maar wie klakkeloos al die islamofobe bagger oplepelt is een intellectuele faalhaas, geen haar beter dan die domme Sylvia Witteman.

Peeters komt uit dezelfde mal als al die andere progressieve Nederlandse journalisten die hun kennis van de islam uit de boekjes van Hans Jansen hebben en menen te weten hoe bruine vrouwen moeten worden bevrijd. Het lijkt maar niet tot ze door te dringen dat die vrouwen totaal geen behoefte hebben aan hun neerbuigende advies en hun eigen plan wel trekken. Hervorming komt niet van de kant van Vrij Nederland, De Groene Amsterdammer en OpZij, maar van blogs en sociale media en natuurlijk de echte wereld, waar iemand als Peeters al tientallen jaren niet meer komt.

Wees een échte Charlie en steun het jubilerende (tien jaar!) Frontaal Naakt. Doneer aan de enige dwarsdenkende, onafhankelijke site van Nederland. Stort wat u missen kunt op rekeningnummer NL59 RABO 0393 4449 61 (N.P. Breedveld, Rabobank Rijswijk), SWIFT BIC RABONL2U o.v.v. ‘Frontaal Naakt’. Lees hier waarom dat niet met PayPal kan. Nog liever heb ik dat u op Frontaal Naakt adverteert of mij inhuurt. Mail mij.

1. [Nederlandse redacties hechten enorm aan dat beeld van de gewelddadige koran, dat is waarom elke redactie dit stuk van Hassnae heeft geweigerd, waarin ze aantoont dat al die zogenaamd gewelddadige en antisemitische passages in hun koranische context een heel andere betekenis krijgen]

Peter Breedveld, 28.03.2015 @ 13:33

[Home]
 

28 Reacties

op 28 03 2015 at 13:53 schreef WARZAZAT:

Luther was heel belangrijk maar nog belangrijker was Gutenberg die de drukkerij uitvond waardoor de vertaalde bijbels op een grote schaal verspreid konden worden en ook de Duitse vorsten die Luther in bescherming namen. Zonder die twee was Luther de zoveelste schreeuwende in de woestijn die vermorzeld werd.

En nog belangrijker dan de theologische hervormingen is de taalkundige revolutie.

Door de vertaalde bijbels in eigen talen en dialecten werd het noordelijk christendom democratischer en menselijker en dat is wat de Islam ook nodig heeft:Het oud middeleeuwse Arabisch moet wijken voor eigen talen en dialecten anders zou alleen een kleine elite die dat taal beheerst de Islam monopoliseren.

op 28 03 2015 at 14:01 schreef Peter:

Ja, maar vertaalde korans bestaan ook allang en trouwens, Luther was ook nog een antisemiet.

op 28 03 2015 at 14:16 schreef WARZAZAT:

@Peter:
Allang??!!….laatst was nog een Berberse bijbel in Marokko verboden en in beslag genomen.

Eigenlijk heb ik het niet over de vertaalde koran maar over de preektaal.

Het Arabisch wat nu als standaard wordt gezien, niet alleen in de moskee maar ook op TV en op school is een middeleeuwse taal die niets met het dagelijkse leven te maken heeft….stel je voor dat we op deze site in het Latijns en Byzantijns moeten prikken?!of zelfs in het NL van de jaren vijftig?!…onvoorstelbaar.

en de grap is dat de vader van het huidige klassieke Arabisch een Amerikaan van Nederlandse roots is: Cornelius Van Alen Van Dyck….hij was het die de bijbel naar het Arabisch vertaalde en het middel eeuwse arabisch een nieuwe leven inblies anders was het misschien uitgestorven net als alle oude talen van Latijns tot Byzantijns en Egyptisch.

en dat Luther een antisemiet is dat is inherent aan het christendom en de islam…essentiel zelfs.

op 28 03 2015 at 14:55 schreef Thomas E:

Vredelievende (en een beetje manipulatieve) vertalers, dat is nu precies wat alle heilige boeken nodig hebben.

Bij vertaalwerk kan je vaak uit diverse woorden kiezen. Wat zou het prettig zijn als met opzet dié woorden gekozen werden, die de meest positieve interpretatie aan de basisteksten geven. Dan hebben we aan de fundamentalisten geen kind meer :)

op 28 03 2015 at 15:41 schreef John de Beer:

Het blijft een ingewikkelde discussie Peter. Mede doordat Nederland tegenwoordig zo’n 16 miljoen zelfbenoemde Islamdeskundigen heeft, al dan niet met verstand van zaken.

Indonesië is een geval apart. De grote Islamitische stromingen moedigen inderdaad een actieve rol voor de vrouw aan zoals het verwerven van een eigen inkomen. Anderzijds is de religieuze controle nog nooit zo groot geweest. Speciale moslimpolitie komt in de volksbuurten van Jakarta op huisbezoek om te onderzoeken of de aanwezige man en vrouw wel getrouwd zijn. Daarnaast zien we dan weer dat legereenheden de christelijke scholen in Jogjakarta permanent bewaken met het oog op geweld van fanatieke moslimgroeperingen. Kortom, zeer divers en gelaagd, precies zoals je in je stuk aangeeft.

op 28 03 2015 at 15:59 schreef wees:

@Thomas E:
Fundamentalisten pakken geen recente, vredelievende vertaling om hun gelijk te bewijzen.

op 28 03 2015 at 16:02 schreef Murat:

Goed stuk.

Valt me niks tegen.

op 28 03 2015 at 16:11 schreef Peter:

Nee, John de Beer, Indonesië is geen geval apart. Indonesië is het grootste islamitische land ter wereld en daar wordt vrouwen dus aangemoedigd om de koran zelf te interpreteren, precies wat Hirsi Ali zegt dat ze wil.

Dat er ook nare dingen gebeuren, doet daar niks aan af.

Ook in andere moslimlanden strijden islamitische vrouwen voor een vrouwvriendelijker interpretatie van de islamitische geschriften, zie Seks en de Zonde. Precies wat Hirsi Ali zegt dat ze wil.

op 28 03 2015 at 16:19 schreef Thomas E:

Dat zal ongetwijfeld, Wees, maar het zou al enorme winst zijn als al die miljoenen ‘gewone’ gelovigen een vredelievende en eigentijdse vertaling in hun eigen dialect konden lezen. Ik denk dat fundamentalisten dan uiteindelijk terrein zouden verliezen.

op 28 03 2015 at 16:28 schreef Floris Schreve:

@Thomas E. dat is denk ik wel erg optimistisch. En als de fundamentalisten het niet doen, dan hebben we nog altijd Hans Jansen, of een soortgelijke TV dominee. ‘Vrees aanjagen’ versus ’terroriseren’. Nederland is een land van schriftgeleerden, wat betreft de eigen religie en sinds een tijd ook andermans religie. Wij kunnen heel goed uitleggen wat een ander gelooft en als die ander dat tegenspreekt wordt er keihard Taqiyya gepleegd. Daar zijn blogs over volgeschreven (GeenStijl, Hoeiboei, enzo…)

op 28 03 2015 at 16:40 schreef John de Beer:

Dat zeg ik ook Peter, we zijn het eens. Ik wilde alleen aangeven dat “ons” vaak versimpelde beeld van de Islam met de Indonesische voorbeelden niet opgaat. En dus dat er meerdere werkelijkheden bestaan.

op 28 03 2015 at 17:43 schreef Thomas E:

Laat mij een beetje dromen, Floris. Je moet toch érgens beginnen met het updaten van vastgeroeste dit-is-Het-Woord-teksten? Het moet toch vrouwvriendelijker en minder bloedig kunnen, met wat creatief vertalen.

op 28 03 2015 at 18:10 schreef Warzazat:

Het grootst probleem is olie want die stelt het hele midden-oosten in staat om zich in een middeleeuwse zwarte gat te isoleren…zonder dat petro-dollarisme hadden ze wat moeten doen voor hun kost en hadden ze daarvoor hun best gedaan om de wereld om hun heen te begrijpen. Men hoeft alleen Tunesie en Libie met elkaar te vergelijken.

op 28 03 2015 at 20:03 schreef Mas Rob:

John de Beer schreef: “Speciale moslimpolitie komt in de volksbuurten van Jakarta op huisbezoek om te onderzoeken of de aanwezige man en vrouw wel getrouwd zijn.”

Onzin. Er is helemaal geen speciale moslimpolitie in de ‘volksbuurten’ van Jakarta.

De enige regio met een ‘polisis syariah’ is Aceh.

op 29 03 2015 at 11:46 schreef Egbert:

“In Indonesie wordt vrouwen dus aangemoedigd om de koran zelf te interpreteren, precies wat Hirsi Ali zegt dat ze wil.”

Ja, daar zaten Indonesische vrouwen op wachten. Gelukkig haalt Hirsi Ali ze uit de middeleeuwen.

op 29 03 2015 at 11:48 schreef Peter:

Hirsi Ali heeft niks met dat project te maken, Egbert. Andermaal laat je zien dat als de naam ‘Ayaan’ valt, goed lezen, helder denken, logische conclusies trekken een onmogelijkheid is voor veel mensen.

op 29 03 2015 at 12:12 schreef Egbert:

Ja dat snap ik Peter. Dat heet ironie. Ik zal het er meer opleggen een volgende keer (zo van: “Zoals Hirsi Ali en Johan Cruijff al hadden gezegd dat het moest, bevrijdden de vrouwen zichzelf en dankten daarna hun White Liberators.”).

op 29 03 2015 at 17:34 schreef MNb:

Nou, als het PB’s bedoeling was de onwetendheid van zijn eigen reageerders te laten zien is hij daar goed in geslaagd. Mijn ex-vrouw had 20 jaar geleden een Koran in huis in het Nederlands vertaald en las er in. Mijn huidige partner heeft er één in het Javaans (dus niet Maleis of Bahasa). Zowat elk jaar ga ik met Ramadan naar de dienst van haar moskee. De preek is altijd in het Nederlands. Alleen de gebeden zijn in het Arabisch. En om er voor te zorgen dat alle leden de gebeden ook daadwerkelijk begrijpen verzorgt de moskee Arabische les. Daar kan jong en oud naar toe.
Ik vind het prima, hoor, een hervorming of een verlichting in de islam. Kom alleen niet met dingen aanzetten die allang in praktijk worden gebracht. Dat staat zo dom.
Ook jij, Thomas E.

op 29 03 2015 at 19:37 schreef Thomas E:

Oei, een gevoelige tik op de vingers van niemand minder dan MNb.

Maar zoals je in mijn eerste reactie kunt nalezen ging het mij om een ge-update, ‘vriendelijker’ vertaling van álle heilige boeken. Ik heb het niet over de diensten en de gebeden in een bepaalde taal. Ik heb het over een meer vrouwvriendelijke en minder feodale hertaling van boeken die in totaal andere tijden zijn geschreven. Maar waarschijnlijk blijft zoiets bij wishful thinking.

op 29 03 2015 at 21:06 schreef Egbert:

Waarom eigenlijk Luther als referentiepunt? Waarom niet Erasmus?

op 29 03 2015 at 22:42 schreef Egbert:

Daar gaan we.

Inhoudelijke weerlegging 1.
Hirsi Ali bij Jon Stewart (2:55): “You know, [for] 70% of global violence in the world today Moslims are responsible”.
Zie Blumenthal 26/3. Maar dat is US dus kan niet zijn een inhoudelijke weerlegging, zegt Peter. Zie dan “op 26 03 2015 at 10:13 schreef Egbert” hierover (eerder dan Blumenthal?). Ik schreef: “oppervlakkigheid; eendimensionale “de islam”; zeg eens ‘onzin’ tegen AHA”. I moet erkennen: da’s niet echt een ‘weerlegging’. Maar wel: de vraag gesteld. Nu in hoger beroep: Peter, wil je deze 70% nou weerlegd hebben of niet, en zo ja in welke vorm moet dat, en door wie, met welk paspoort, in welke taal, met welke geloofsbrieven? (“Weer-legging”. Oef. Visioenen van vrouwenlijven in van die moderne strakke maillots, natgeregend). (1/2)

op 29 03 2015 at 23:30 schreef Bertje:

Maajid Nawaz

een van de “luthers” hier in het Westen.

op 30 03 2015 at 02:51 schreef MNb:

En Egbert kent zijn eigen geschiedenis niet, waardoor hij de ene antisemiet door de andere (zij het minder virulente) wil vervangen.

http://www.vergadering.nu/boekjansen-erasmus.htm

Neem dan deze.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Johannes_Reuchlin

op 30 03 2015 at 07:11 schreef Thomas E:

Ik snap werkelijk niets van Egbert op 22:42. Is dit geheimtaal of zo? Steno? Spijkerschrift?

op 30 03 2015 at 11:52 schreef cRR Kampen:

“… en dat daar niet over gediscussieerd mag worden.”
Ja.
Dit debatje is over.

op 30 03 2015 at 17:55 schreef WARZAZAT:

Het heeft geen zin om het heden te vergelijken met het verleden en Noord-europa van de 16de eeuw te vergelijken met S.A van nu.

Het protestantisme was een bevrijdingtheologie om de Germanen los te weken van het zuidelijke katholieke/latijnse imperialisme zuiden. Er zijn mensen die zeggen dat het grotendeels geïnspireerd is door de Islam…jaaa!!!: sobere gebedshuizen, getrouwde priesters, losse hiërarische kerk.

De islam is nu een instrument van conservatieve neoliberalen die het gebruiken als middel om de massa onder de duim te houden….veel van de wahabistische literatuur en propaganda is opgesteld aan de universiteit van Nebraska!!!….Eigenlijk kan men zeggen dat de Islam nu keihard neocon is.

op 30 03 2015 at 17:59 schreef WARZAZAT:

Helemaal up to date dus.

op 01 04 2015 at 19:56 schreef Egbert:

re Thomas E: ach, het is een eerste opzetje, in beperkte ruimte. Iemand moet er toch mee beginnen, inhoudelijke kritiek. En dan heb ik hier dit nog liggen. Hirsi Ali die zegt: “We will be better off when a majority of Muslims value life more than they value death. Then we’d be better off”. Pak jij dit op?

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekent geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN 2024

O Richard K., martelaar van de Afgehaakten

O Liever Wilders dan Yesilgöz

O Hoe Albert Heijn constant probeert ons te bestelen

O Kankerhomo

O Domheid is een kanker en we zitten nu in stadium 4

O Harde Por

O Het terloopse nazisme van Caroline van der Plas

O Zijn onze universiteiten antisemitische Hamasbolwerken?

O Vrij Nederland: Peter Breedveld had toch weer gelijk

O Er is niks meer om respect voor te hebben

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

 

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

 

(Advertentie)
 

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 

RSS RSS